Bu çalışmanın amacı; literatürde genellikle siyasal yönüyle vurgulanan Murray Bookchin’in ve toplumsal ekoloji düşüncesinin doğa kuramı nezdinde ontolojik yönünü ortaya koymaktır. Nitel yöntemin kullanıldığı çalışmada; toplumsal ekolojinin siyasal saiklerine yer verilmemiş olup, Bookchin’in ontolojik dizgesinin ne olduğuna odaklanılmaktadır. Bookchin’e göre doğa; maddenin gizilgüçleri vasıtasıyla atomik yapı ve ilişkilerden çoklu yapıların ve ilişkilerin ortaya çıktığı sürekli bir oluş sürecidir. Bu sürecin diyalektik natüralizmle kavranabileceğini savunan Bookchin; görüngünün gerçekliğini ampirik ve edimsel olanın ilişkisiyle ele almakta ve bu ilişkiyi maddeye içkin bilinçle ilişkilendirerek doğallaştırmaktadır. Maddeye içkin bilincin kaynağı; maddede bulunan devinim, form ve yönelim tözlerinin etkileşimidir. Bu etkileşim, sürekli büyüyerek karmaşık yapıları oluşturan kendiliğinden organik bir evrimi beraberinde getirmektedir. Bu evrimin bütüncül biçimi olan doğa; kendisini oluşturan her görüngünün birbirleriyle tikel, doğanın bütünüyle tümel olarak etkileşimli ilişkilerin meydana geldiği ekolojidir. İçkin bir bilincin kendiliğindenliği olan doğa; kendiliğindenliğinden kaynaklı farklılıkları birarada barındıran ortak bir yaşamdır. Toplumsal ekolojiyi evrim felsefesi olarak tanımlayan Bookchin’in ontolojisi; diyalektik natüralizm, evrim ve ekoloji kavramları üzerine kuruludur.
Murray Bookchin toplumsal ekoloji evrim felsefesi diyalektik naturalizm ekoloji evrim toplumsal ekolojik ontoloji
The aim of this study is to reveal the ontological aspect of Murray Bookchin and the idea of social ecology, which is generally emphasized in the literature with its political aspect, in terms of the theory of nature. In this qualitative study, the political motives of social ecology are not included, and the focus is on Bookchin's ontological framework. According to Bookchin, nature is a continuous process of becoming in which multiple structures and relations emerge from atomic structures and relations through the latent powers of matter. Arguing that this process can be grasped through dialectical naturalism, Bookchin considers the reality of the phenomenon through the relationship between the empirical and the performative and naturalizes this relationship by associating it with the consciousness immanent in matter. The source of consciousness immanent in matter is the interaction of the entities of motion, form and orientation in matter. This interaction brings about a spontaneous organic evolution that constantly grows and forms complex structures. Nature, which is the holistic form of this evolution, is the ecology in which each phenomenon that constitutes it interacts with each other in particular and with the whole of nature in a holistic way. Nature, which is the spontaneity of an immanent consciousness, is a common life that harbors differences arising from its spontaneity. Defining social ecology as a philosophy of evolution, Bookchin's ontology is based on the concepts of dialectical naturalism, evolution and ecology.
Murray Bookchin social ecology evolutionary philosophy dialectical naturalism ecology evolution social ecological ontology
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Varlık Felsefesi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 4 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 41 |
Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır.
Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.
İlginiz için teşekkür ederiz.