Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ergenlerde Mutluluk Durumu, İyilik Hali, Kendini İfade Edebilme ve Sosyal Medya Bağımlılığının İlişkisi

Yıl 2021, Cilt: 31 Sayı: 3, 208 - 215, 20.09.2021
https://doi.org/10.54005/geneltip.996490

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı psikososyal ve bedensel etkileriyle özel bir süreç olan ergenlik dönemindeki iyilik hali, mutlu olma, kendini ifade etme ile sosyal medya bağımlılığının ilişkisini araştırmaktır.

Gereç ve yöntem: Tanımlayıcı, kesitsel araştırmada, kartopu tekniğiyle ulaşılan 11-18 yaş arası 384 ergen, gönüllülük temelinde demografik bilgi formu, Engagement, Perseverance, Optimism, Connectedness, Happiness (EPOCH) Ölçeği, Duyguları İfade Etme Ölçeği (DİEÖ), Oxford Mutluluk Ölçeği-Kısa Formu (OMÖ-KF) ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği-Kısa Formunu (SMBÖ-KF) yanıtlamıştır.

Bulgular: Katılımcıların ortalama yaşları 14,6±2,2 yıl, %47,9’u erkek (n=184) ve %61,5’i (n=236) özel okul öğrencisiydi. EPOCH, DİEÖ, OMÖ-KF, SMBÖ-KF ölçeklerinin Cronbach alfa değerleri sırasıyla 0,818, 0,648, 0,770 ve 0,810 bulundu. Kendisini başarısız görenlerin (%24,7; n=95) EPOCH, OMÖ-KF, DİEÖ puanları (76,2±16,9; 21,7±5,9; 67,7±12,9) başarılı görenlerden (87,9±14,2; 25,5±5,2; 71,1±11,2) düşüktü (p=0,001; p=0,001; p=0,008). DİEÖ puanı kızlarda (72,1±11,2) erkeklerden (68,2±11,9) yüksek (p=0,002), özel okulda okuyanların OMÖ-KF puanı (25,5±5,4) devlet okulunda okuyanlardan (22,9±5,6) farklıydı (p=0,001). SMBÖ-KF puanı devlet okulunda okuyanlarda (3,2±2,9) özel okulda okuyanlardan (2,5±2,3) (p=0,033), kendini başarısız görenlerde (3,8±2,8) başarılı görenlerden (2,4±2,5) (p=0,001) ve spor yapmayanlarda (3,0±2,7) spor yapanlardan (2,4±2,5) fazlaydı (p=0,035). EPOCH puanı spor yapanlarda (87,2±15,8) spor yapmayanlardan (83,9±15,6) yüksekti (p=0,038). Katılımcıların EPOCH ile SMBÖ-KF puanı arasında negatif yönde zayıf (r=-0,199, p=0,001), OMÖ ile SMBÖ-KF puanı arasında ise negatif yönde orta düzeyde korelasyon saptandı (r=-0,260, p=0,001).

Sonuç: Özel okulda okuyan ergenlerin devlet okulunda okuyanlara göre daha mutlu ve daha az sosyal medya bağımlısı olması, kendini başarılı görenlerin kendini daha iyi ifade etmesi, daha mutlu olması, kendini başarısız görenlerde, devlet okullarında okuyanlarda ve spor yapmayanlarda sosyal medya bağımlılığının daha yüksek olması dikkat çekicidir.

Kaynakça

  • Demirci İ, Ekşi F. Ergenler için beş boyutlu iyi oluş modeli: EPOCH Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerliği ve güvenirliği. Gençlik Araştırmaları Dergisi 2015; 3(3): 9-30.
  • Kern ML, Benson L, Steinberg EA, Steinberg L. The EPOCH Measure of adolescent well-being. Psychological Assessment 2016; 28( 5): 586–97.
  • Kern ML, Waters LE, Adler A, White AV. A multidimensional approach to measuring well-being in students: Application of the PERMA framework. J Posit Psychol 2015; 10(3): 262–71.
  • Hills P, Argyle M. The Oxford Happiness Questionnaire: a compact scale for the measurement of psychological well-being. Pers Individ Dif 2002; 33: 1073-82.
  • Rusk RD, Waters L. A psycho-social system approach to well-being: empirically deriving the five domains of positive functioning. J Posit Psychol 2015; 10(2): 141-52.
  • Ryff CD. Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. J Pers Soc Psychol 1989; 57(6): 1069-81.
  • Keyes CLM. Social well-being. Soc Psychol Q 1998; 61(2): 121-40.
  • Kuyumcu B, Güven M. Türk ve İngiliz üniversite öğrencilerinin duygularını fark etmeleri ve ifade etmeleri ile psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişki. GEFAD/GUJGEF 2012; 32(3): 589-607.
  • Huppert FA, Timothy TC. Flourishing across europe: application of a new conceptual framework for defining well-being. Soc Indic Res 2013; 110: 837–61.
  • Seligman ME, Csikszentmihalyi M. Positive psychology. An introduction. Am Psychol 2000; 55(1): 5-14.
  • Bryant G, Heard H, Watson J. The National Mental Health, Dementia and Neurology Intelligence Network; lead authors. measuring mental wellbeing in children and young people. 2015; PHE publications gateway number: 2015325
  • Rose T, Joe S, Williams A, et al. measuring mental wellbeing among adolescents: a systematic review of ınstruments. J Child Fam Stud 2017; 1-13.
  • Public Health England (2014) Improving Young People’s Health and Wellbeing: A Framework for Public Health. Available at: www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/399391/20150128_YP_HW_Framework_FINAL_WP__3_.pdf (erişim tarihi 10 Mayıs 2020)
  • Laube C, van den Bos W. Hormones and affect in adolescent decision making S. Kim, J. Reeve, M. Bong (Eds.), Recent Developments in Neuroscience Research on Human Motivation (Advances in Motivation and Achievement, Volume 19), Emerald Group Publishing Limited, UK (2016), pp. 259-281.
  • Greydanus DE, Shek D. Deliberate self-harm and suicide in adolescents. Keio J Med 2009; 58 (3): 144-51.
  • McKinnon B, Gariépy G, Sentenac M, Elga FJ. Adolescent suicidal behaviours in 32 low- and middle-income countries. Bull World Health Organ 2016; 94: 340-50F.
  • Eskin M. Ergen ruh sağlık sorunları ve intihar davranışlarıyla ilişkileri. Klinik psikiyatri 2000; 3: 228-34.
  • Doğan U, Karakuş Y. Lise öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanımının yordayıcısı olarak çok boyutlu yalnızlık. Sakarya University Journal of Education 2016; 6(1): 57-71.
  • O’Keeffe GS, Clarke-Pearson K. Council on communications and mediaaap—American Academy of Pediatrics. Clinical report—the impact of social media on children, adolescents, and families. Pediatrics 2011;127:800–4.
  • Avcı M. Ergenlikte toplumsal uyum sorunları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2006; 7 (1): 39-63.
  • King LA, Emmons RA. Conflict over emotional expression: psychological and physical correlates. J Pers Soc Psychol 1990; 58(5): 864-77.
  • Kuzucu Y. Duyguları ifade etme ölçeği’nin uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışmaları Kastamonu Eğitim Dergisi 2011; 19(3) 779-92.
  • Doğan T, Çötok NA. Oxford Mutluluk Ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2011, 4 (36), 165-72.
  • van den Eijnden RJJM, Lemmens JS, Valkenburg PM. The social media disorder scale. Computers in Human Behavior 2016; 61: 478e487
  • Taş İ. Ergenler İçin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği kısa formunun (SMBÖ-KF) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying 2017; 4(1): 27-40.
  • Bimber B. Measuring the gender gap on the internet. Soc Sci Q 2000; 81(3): 868-76.
  • Durndella A, Haag Z. Computer self efficacy, computer anxiety,attitudes towards the Internet and reported experience with the Internet, by gender, in an East European sample. Computers in Human Behavior 2002; 18: 521–35.
  • Karaoglu N, Pekcan S, Yilmaz S. Are problem based scenarios supporting the positive affect and empathy of medical students? Procedia Social and Behavioral Sciences  2013; 82: 101-7.
  • Derin S, Bilge F. Ergenlerde internet bağımlılığı ve öznel iyi oluş düzeyi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2016; 6(46): 35-51.
  • Özgün A, Yaşartürk F, Ayhan B, Bozkuş T. Hentbolcuların spora özgü başarı motivasyonu ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS) 2017; 3 (SI): 83-94.
  • Harber VJ, Sutton JR. Endorphins and exercise. Sports Medicine 1984; 1: 154–71.
  • Yalçın U, Balcı V. 7-14 yaş arası çocuklarda spora katılımdan sonra okul başarılarında, fiziksel ve sosyal davranışlarında oluşan değişimlerin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2013; XI (1) 27-33.
  • Andreassen CS, Pallesen S, Griffiths MD. The relationship between addictive use of social media, narcissism, and self-esteem: Findings from a large national survey. Addictive Behaviors 2017; 64: 287–93.
  • Primack BA, Shensa A, Escobar-Viera CG, et al. Use of multiple social media platforms and symptoms of depression and anxiety: A nationally-representative study among U.S. young adults. Computers in Human Behavior 2017; 69: 1-9.
  • Common Sense Media. Is technology networking changing childhood? A national poll. San Francisco, CA: Common Sense Media; 2009. Available at: www.commonsensemedia.org/sites/default/ files/CSM_teen_social_media_080609_ FINAL.pdf. (erişim tarihi 10 Mayıs 2020)
  • Zeng G, Peng K, Hu CP. The network structure of adolescent well-being traits: Results from a large-scale Chinese sample. Front Psychol 2019; 10: 2783.
  • Giacomo DD, Ranieri J, Fiasca F, Mattei A. Lifestyle, body mass index and wellness in youth: Strengthens and weakness in Italian youth. Health Psychol Res 2019; 7(1): 8035.

The Relationship of Happiness, Well-being, Self-Expression and Social Media Addiction in Adolescents

Yıl 2021, Cilt: 31 Sayı: 3, 208 - 215, 20.09.2021
https://doi.org/10.54005/geneltip.996490

Öz

Objective: The aim of this study is to investigate the relationship between well-being, being happy, self-expression and social media addiction of adolescence which is a special period with its psychosocial and physical effects.

Material and methods: In descriptive, cross-sectional research, 384 adolescents aged 11-18, reached by the snowball technique answered voluntarily, demographic information form Engagement, Perseverance, Optimism, Connectedness, Happiness (EPOCH) Scale, Emotional Expression Scale (EES), Oxford Happiness Scale-Short Form (OHS-SF) and Social Media Addiction Scale- Short Form (SMAS-SF).

Results: The mean age of the participants was 14.6±2.2 years, 47.9% were male (n=184) and 61.5% (n=236) were private school students. Cronbach alpha values ​​of EPOCH, EES, OHS-SF, SMAS-SF scales were found 0.88, 0.6648, 0.770 and 0.810, respectively. EPOCH, OHS-SF, EES scores (76.2±16.9; 21.7±5.9; 67.7±12.9) of those who consider themselves unsuccessful (24.7%; n=95) (87.9±14.2; 25.5±5.2; 71.1±11.2) were low (p=0.001; p=0.001; p=0.008). EES score is higher in girls (72.1±11.2) than boys (68.2±11.9) (p=0.002), OHS-SF score of those studying in private school (25.5±5.4) is in public school (22.9±5.6) was different (p=0.001). The SMAS-SF score was higher in public school students (3.2±2.9), than private school students (2.5±2.3) (p=0.033), and those who consider themselves unsuccessful (3.8±2.8) than who consider themselves successful (2.4±2.5) (p=0.001) and those who did not do sports (3.0±2.7) were more than those who did sports (2.4±2.5) (p=0.035). EPOCH score was higher in those who do sports (87.2±15.8) than those who do not (83.9±15.6) (p=0.038). There was a weak negative correlation (r=-0,199, p=0.001) between the participants' EPOCH and SMAS-SF score, and a moderate correlation between the OHS-SF and SMAS score (r=-0,260, p=0.001).

Conclusion: It is noteworthy that adolescents studying in private school are happier and less social media addicted than those who study in public school. It is also interesting that those who consider themselves successful express themselves better and are happier while those who consider themselves unsuccessful, public school students and those not making sports have higher social media addiction.

Kaynakça

  • Demirci İ, Ekşi F. Ergenler için beş boyutlu iyi oluş modeli: EPOCH Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerliği ve güvenirliği. Gençlik Araştırmaları Dergisi 2015; 3(3): 9-30.
  • Kern ML, Benson L, Steinberg EA, Steinberg L. The EPOCH Measure of adolescent well-being. Psychological Assessment 2016; 28( 5): 586–97.
  • Kern ML, Waters LE, Adler A, White AV. A multidimensional approach to measuring well-being in students: Application of the PERMA framework. J Posit Psychol 2015; 10(3): 262–71.
  • Hills P, Argyle M. The Oxford Happiness Questionnaire: a compact scale for the measurement of psychological well-being. Pers Individ Dif 2002; 33: 1073-82.
  • Rusk RD, Waters L. A psycho-social system approach to well-being: empirically deriving the five domains of positive functioning. J Posit Psychol 2015; 10(2): 141-52.
  • Ryff CD. Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. J Pers Soc Psychol 1989; 57(6): 1069-81.
  • Keyes CLM. Social well-being. Soc Psychol Q 1998; 61(2): 121-40.
  • Kuyumcu B, Güven M. Türk ve İngiliz üniversite öğrencilerinin duygularını fark etmeleri ve ifade etmeleri ile psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişki. GEFAD/GUJGEF 2012; 32(3): 589-607.
  • Huppert FA, Timothy TC. Flourishing across europe: application of a new conceptual framework for defining well-being. Soc Indic Res 2013; 110: 837–61.
  • Seligman ME, Csikszentmihalyi M. Positive psychology. An introduction. Am Psychol 2000; 55(1): 5-14.
  • Bryant G, Heard H, Watson J. The National Mental Health, Dementia and Neurology Intelligence Network; lead authors. measuring mental wellbeing in children and young people. 2015; PHE publications gateway number: 2015325
  • Rose T, Joe S, Williams A, et al. measuring mental wellbeing among adolescents: a systematic review of ınstruments. J Child Fam Stud 2017; 1-13.
  • Public Health England (2014) Improving Young People’s Health and Wellbeing: A Framework for Public Health. Available at: www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/399391/20150128_YP_HW_Framework_FINAL_WP__3_.pdf (erişim tarihi 10 Mayıs 2020)
  • Laube C, van den Bos W. Hormones and affect in adolescent decision making S. Kim, J. Reeve, M. Bong (Eds.), Recent Developments in Neuroscience Research on Human Motivation (Advances in Motivation and Achievement, Volume 19), Emerald Group Publishing Limited, UK (2016), pp. 259-281.
  • Greydanus DE, Shek D. Deliberate self-harm and suicide in adolescents. Keio J Med 2009; 58 (3): 144-51.
  • McKinnon B, Gariépy G, Sentenac M, Elga FJ. Adolescent suicidal behaviours in 32 low- and middle-income countries. Bull World Health Organ 2016; 94: 340-50F.
  • Eskin M. Ergen ruh sağlık sorunları ve intihar davranışlarıyla ilişkileri. Klinik psikiyatri 2000; 3: 228-34.
  • Doğan U, Karakuş Y. Lise öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanımının yordayıcısı olarak çok boyutlu yalnızlık. Sakarya University Journal of Education 2016; 6(1): 57-71.
  • O’Keeffe GS, Clarke-Pearson K. Council on communications and mediaaap—American Academy of Pediatrics. Clinical report—the impact of social media on children, adolescents, and families. Pediatrics 2011;127:800–4.
  • Avcı M. Ergenlikte toplumsal uyum sorunları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2006; 7 (1): 39-63.
  • King LA, Emmons RA. Conflict over emotional expression: psychological and physical correlates. J Pers Soc Psychol 1990; 58(5): 864-77.
  • Kuzucu Y. Duyguları ifade etme ölçeği’nin uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışmaları Kastamonu Eğitim Dergisi 2011; 19(3) 779-92.
  • Doğan T, Çötok NA. Oxford Mutluluk Ölçeği kısa formunun Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2011, 4 (36), 165-72.
  • van den Eijnden RJJM, Lemmens JS, Valkenburg PM. The social media disorder scale. Computers in Human Behavior 2016; 61: 478e487
  • Taş İ. Ergenler İçin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği kısa formunun (SMBÖ-KF) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying 2017; 4(1): 27-40.
  • Bimber B. Measuring the gender gap on the internet. Soc Sci Q 2000; 81(3): 868-76.
  • Durndella A, Haag Z. Computer self efficacy, computer anxiety,attitudes towards the Internet and reported experience with the Internet, by gender, in an East European sample. Computers in Human Behavior 2002; 18: 521–35.
  • Karaoglu N, Pekcan S, Yilmaz S. Are problem based scenarios supporting the positive affect and empathy of medical students? Procedia Social and Behavioral Sciences  2013; 82: 101-7.
  • Derin S, Bilge F. Ergenlerde internet bağımlılığı ve öznel iyi oluş düzeyi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2016; 6(46): 35-51.
  • Özgün A, Yaşartürk F, Ayhan B, Bozkuş T. Hentbolcuların spora özgü başarı motivasyonu ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS) 2017; 3 (SI): 83-94.
  • Harber VJ, Sutton JR. Endorphins and exercise. Sports Medicine 1984; 1: 154–71.
  • Yalçın U, Balcı V. 7-14 yaş arası çocuklarda spora katılımdan sonra okul başarılarında, fiziksel ve sosyal davranışlarında oluşan değişimlerin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2013; XI (1) 27-33.
  • Andreassen CS, Pallesen S, Griffiths MD. The relationship between addictive use of social media, narcissism, and self-esteem: Findings from a large national survey. Addictive Behaviors 2017; 64: 287–93.
  • Primack BA, Shensa A, Escobar-Viera CG, et al. Use of multiple social media platforms and symptoms of depression and anxiety: A nationally-representative study among U.S. young adults. Computers in Human Behavior 2017; 69: 1-9.
  • Common Sense Media. Is technology networking changing childhood? A national poll. San Francisco, CA: Common Sense Media; 2009. Available at: www.commonsensemedia.org/sites/default/ files/CSM_teen_social_media_080609_ FINAL.pdf. (erişim tarihi 10 Mayıs 2020)
  • Zeng G, Peng K, Hu CP. The network structure of adolescent well-being traits: Results from a large-scale Chinese sample. Front Psychol 2019; 10: 2783.
  • Giacomo DD, Ranieri J, Fiasca F, Mattei A. Lifestyle, body mass index and wellness in youth: Strengthens and weakness in Italian youth. Health Psychol Res 2019; 7(1): 8035.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Original Article
Yazarlar

Nazan Karaoğlu Bu kişi benim

Emre Ahmet Hatır

Sevinç Emine Çiftçi Bu kişi benim

Ömer Faruk Akça Bu kişi benim

Ruhuşen Kutlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 31 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Karaoğlu N, Hatır EA, Çiftçi SE, Akça ÖF, Kutlu R. Ergenlerde Mutluluk Durumu, İyilik Hali, Kendini İfade Edebilme ve Sosyal Medya Bağımlılığının İlişkisi. Genel Tıp Derg. 2021;31(3):208-15.