Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yazma Kaygılarının İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 2016 Sayı: 7, 100 - 109, 31.10.2016

Öz

Yazma kaygısı, bireylerin yazı yazmaya ilişkin sıkıntı, korku, kaçınma ve başarısız olma endişesini

içinde barındıran olumsuz duygu durumunu ifade etmektedir. Eğitimin farklı kademelerinde ve farklı

yaş gruplarında öğrenciler arasında yazma kaygısı ile karşılaşılmaktadır. Bu araştırmada Sınıf

Öğretmeni Adaylarının kaygı düzeylerini belirlemek; yazma kaygısının cinsiyete göre farklılaşıp

farklılaşmadığını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’deki farklı

üniversitelerde Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı’nda öğrenim gören 705 öğrenci oluşturmaktadır.

Veriler Daly-Miller (1975) tarafından geliştirilen, Özbay ve Zorbaz (2011) tarafından Türkçe’ye

uyarlanan Yazma Kaygısı Ölçeği ile elde edilmiştir. Ulaşılan sonuçlara göre sınıf öğretmeni

adaylarının yazma kaygıları orta düzeydedir. Elde edilen bulgulara göre kadın öğretmen adaylarının

yazma kaygıları ile erkek öğretmen adaylarının yazma kaygıları arasında anlamlı bir farklılık

olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Atay, D., Kurt, G. (2006). Prospective teachers and L2 writing anxiety. Asian EFL, 8.
  • Bishop, W.(1989). We’re all basic writers: tutors talking about writing apprehension. Writing Center Journal 9, No. 2: 30-42.
  • Bruning, R., Horn, C. (2000). Developing motivation to write. Educational Psychologist, 35 (1), 25-37.
  • Budak, S. (2001).Psikoloji sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınevi. 20.07.2015 tarihinde http://www.termbank.net/psychology/show.php?action=search&word=anxiety&type adresinden ulaşılmıştır.
  • Cayton, M.K. (1990). What happens when things go wrong: Women and writing blocks. Journal of Advanced Composition, 10(2), 321–337.
  • Daly, J. A. (1979). Writing apprehension in the classroom: Teacher role expectancies of the apprehensive writer. Research in the Teaching of English 13, 37-44.
  • Daly, J. A., Shamo, W. (1978). Academic decisions as a function of writing apprehension. Researching the Teaching of English, 12(2), 119-126.
  • Daly, J. A., Wilson, D. A. (1983). Writing apprehension, self-esteem, and personality. Research in the Teaching of English, 17(4), 327-341.
  • Grabe, W. , Kaplan, R.B. (2014). Theory and practice of writing. Newyork: Routhledge.
  • Güneş, F.(2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • İşeri, K., Ünal, E.(2012).Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 67-76. 12.06.2015 tarihinde http://dergipark.ulakbim.gov.tr/mersinefd/article adresinden ulaşılmıştır.
  • Karakaya, İ. ve Ülper, H. (2011). Yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi ve yazma kaygısının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. İstanbul: EDAM Yayınları. 11(2), 691-707.
  • Katrancı, M.(2015).Bireysel ve grupla yazma uygulamalarının yazma kaygısı ve yazılı anlatım öz yeterlik algısı üzerine etkisi. Route Educational and Social Science Journal, 2(2), 40-55. 15.01.2016 tarihinde http://www.ressjournal.com/Makaleler adresinden ulaşılmıştır.
  • Lee,S.,Krashen, S.(1997). Writing apprehension in chinese as a first language. I.T.L 115-116 . 04.05.2013tarihindeweb.ntpu.edu.tw/~lwen/publications/Writing_apprehension_in_Chineseasa first_language.pdf adresinden ulaşılmıştır.
  • Martinez, C.T., Kock, N., Cass, J. (2011). Pain and pleasure in short essay writing: Factors predicting university students’ writing anxiety and writing self-efficacy. Journal of Adolescent & Adult Literacy 54(5).
  • McLeod, S. (1987). Some thoughts about feelings: The affective domain and the writing process. Colleae Composition and Communication, 31, 426-435.
  • Özbay, M. ve Zorbaz, K. Z. (2011). Daly-Miller’ın yazma kaygısı ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 33-48.
  • Öztürk, B. K. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 59-72
  • Salovey, P. Haar, M. D. (1990). The efficacy of cognitive-behavior therapy and writing process training for alleviating writing anxiety. Cognitive Therapy and Research, 14, 515-528.
  • Schweiker-Marra, K. E., Marra, W. T. (2000). Investigating the effects of prewriting activities on writing performance and anxiety of at-risk students. Reading Psychology, 21, 99–114.
  • Teichman, M., & Poris, M. (1989). Initial effects of word processing on writing quality and writing anxiety in freshman writers. Computers and Humanities, 23 (2), 93-103.
  • Tiryaki, E. N. (2012). Üniversite öğrencilerinin yazma kaygısının çeşitli değişkenler açısından belirlenmesi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 14-21.
  • Ungan, S.(2007).Yazma becerisinin geliştirilmesi ve önemi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 461-472.
  • Zorbaz, K. Z. (2010). Yazma kaygısı ve yazma kaygısının ölçülmesi. E-Journal Of New World Sciences Academy, 6(3), Article Number: 1C0440
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Kuşdemir Bu kişi benim

Demet Şahin

Pınar Bulut

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2016
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2016
Kabul Tarihi 27 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2016 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Kuşdemir, Y., Şahin, D., & Bulut, P. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yazma Kaygılarının İncelenmesi. International Journal of Turkish Education Sciences, 2016(7), 100-109.