This study is performed for the
purpose of teaching the “elements of the sentence” topic that is found in the
4th grade curriculum of primary schools with the support of outdoor activities.
The study was carried out with 20 students who were in the 4th grade of primary
school in Samsun in 2016-2017 education year. The data were collected from the
qualitative research methods by action research and the observation and
interview form was used. The activities prepared by the researchers have been
applied by establishing interdisciplinary connections with Mathematics,
Physical Education and Science lessons in addition to Turkish lessons, after
the reception of expert view. During the activities, station, brain storming
and discussion were the teaching methods and techniques that was used. Before
the activities were applied, they were told and explained to the class teacher and
then the activities were done with the participation of the whole class. Activities
in the study were organized as outdoor and indoor, respectively. In the
outdoor, activities to facilitate students' learning were practiced; and in the
implementations made in the classroom, there were activities that will
highlight the topic and help to get feedback about whether the subject is
learned or not. As a result of the evaluations after the end of the exercises,
it was seen that the participants were entertained, learned by amusement, they
were physically able to discharge their energy, and were able to actively
participate in the process. In addition to these, it has been observed that the
peer interaction was strengthened, the motivation and curiosity towards the
lesson was increased. Taking into consideration the results obtained, it is
considered that learning can be facilitated by applying outdoor activities in
other subjects or in other subjects of the Turkish grammar lectures, and it is
thought that the student can be motivated more by being provided with curiosity
about the next step. Therefore, we think that this study is important in terms
of providing a new point of view to the field, diversifying the teaching
effectiveness, bringing the teaching activity out of the classroom environment
and contributing to the field.
Bu çalışma, ilkokul 4.sınıf müfredatındaki
“Cümlenin Öğeleri” konusunun sınıf dışı uygulamalar ile desteklenerek öğretilmesi
amacıyla yapılmıştır. Çalışma, 2016-2017 eğitim öğretim yılında Samsun ilindeki
bir ilkokulun 4.sınıfında okuyan 20 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler,
nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması yapılarak toplanmış ve çalışmada
gözlem ve görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından hazırlanan etkinlikler,
uzman görüşü alındıktan sonra, Türkçe dersi dışında Matematik, Beden Eğitimi ve
Fen ve Teknoloji dersleri ile disiplinlerarası ilişkiler kurularak uygulanmıştır.
Etkinlikler sırasında öğretim yöntem ve tekniklerinden istasyon, beyin fırtınası,
tartışma kullanılmıştır. Etkinlikler uygulanmadan önce sınıf öğretmenine anlatılarak
öğretmenin görüşleri alınmış daha sonra tüm sınıfın katılımıyla etkinlikler gerçekleştirilmiştir.
Çalışmada etkinlikler sırasıyla sınıf dışı ve sınıf içi olarak düzenlenmiştir.
Sınıf dışı uygulamada, öğrencilerin öğrenmelerini kolaylaştırmaya yönelik
etkinlikler; sınıfın içinde yapılan uygulamada ise konuyu pekiştirici ve
konunun öğrenilip öğrenilmediğine ilişkin dönüt alınmasına yardımcı olacak
etkinlikler yapılmıştır. Uygulamalar bittikten sonra yapılan değerlendirmeler
sonucunda katılımcıların eğlenerek öğrendikleri, fiziksel anlamda enerjilerini
atabildikleri ve sürece aktif olarak katılabildikleri görülmüştür. Bunların yanı
sıra akran etkileşiminin güçlendiği, derse karşı güdülenme ve merak duygusunun
arttığı gözlemlenmiştir. Elde edilen sonuçlar göz önüne alındığında, diğer
derslerde ya da Türkçe dersinin başka konularında sınıf dışı etkinlikler
uygulanarak öğrenmenin kolaylaştırılabileceği ve öğrencinin bir sonraki adımı
merak etmesi sağlanarak derse daha çok güdülenmesinin sağlanabileceği düşünülmektedir.
Dolayısıyla bu çalışmanın, alana yeni bir bakış açısı kazandırması, öğretim
etkinliğini çeşitlendirmesi, öğretimi sınıf ortamının dışına çıkarması ve alan
yazına katkı sağlaması açısından önemli olduğunu düşünmekteyiz.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 9 |