Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

YENİLENEN SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 2018 Sayı: 11, 104 - 120, 18.10.2018

Öz

ÖZ



Sosyal bilgiler müfredatında belirtilen
amaçların etkili bir şekilde gerçekleştirilmesinde programın uygulayıcısı olan
öğretmenlerin büyük bir rolü vardır. Bundan dolayı, öğretmenlerin
karşılaştıkları sorunların bulgulara dayalı olarak ortaya konulması önem
taşımaktadır. Bu araştırma, 2017 ilköğretim Sosyal
Bilgiler dersi öğretim programı ile ilgili sosyal
bilgiler öğret­menlerinin görüşlerini ortaya koyarak; programla ilgili
değerlendirmelerde bulunmak, programın uygulamadaki görünümünü ortaya çıkarmak
ve programın gelişimine katkı sağlamak amacı ile yapılmıştır. Araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubu,
2017-2018 eğitim-öğretim yılında uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen ve
gönüllülük esasına dayalı olarak Sivas İlinde görev yapan 110 Sosyal Bilgiler
Öğretmeninden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar
tarafından geliştirilen ve 8 sorudan oluşan yapılandırılmış görüşme formu
hazırlanmıştır. Örneklem dışında tutulan 3 sosyal bilgiler öğretmeni ile de ön
görüşmeler yapılarak soruların anlaşıla bilirliği ölçülmüştür. Araştırma
kapsamında elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi türlerinden
tümevarımcı analiz kullanılmıştır. Bu araştırmaya özgü olarak gerçekleştirilen güvenirlik
çalışmasında toplamda % 94 oranlarında bir uzlaşma (güvenirlik) sağlanmıştır.Sonuç
olarak; araştırmaya katılıp hizmet içi eğitim aldığını belirten öğretmenlerin
yarıdan fazlası bu eğitimin yeterli olmadığını, 
bu eğitimlerin akademisyenler tarafından
az kişinin katıldığı bir grup eğitimi ile sınıf ortamında uygulamalı olarak,
verilmesi gerektiğini ifade etmişlerdir. Öğretmenler, y
eni programın
uygulanmasında özellikle ders saati sayısının yetersizliği, programın öğrenci
seviyesine uygun olmaması, müfredatın yoğun olması, ders kitaplarının yeterli
olmaması, programın pilot uygulama yapılmadan aniden uygulanması gibi
durumlardan dolayı zorluklar yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Eksikliği
hissedilen konuların başında Atatürkçülük konuları gelmektedir. Öğretmenler, Atatürkçülük konularının ve ders saati sayısının
arttırılması gerektiğini ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Aykaç, N. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim-öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 6(22),46-73, www.esosder.org Erişim Tarihi: 25. 03.2018.
  • Çelikkaya, T., Esen, Z. ve Kürümlüoğlu, M (2018) 2005 ve 2017 Sosyal Bilgiler Programı 4.ve 5. Sınıf Ders Kitaplarında Atatürk ve Atatürkçülük, Ders Kitapları Uluslararası Sempozyumu (Dekus 2018) 12-14 Nisan 2018, Bildiri Özetleri, (s.119-120), İstanbul
  • Demirel, Ö. (2000). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A Yayınevi.
  • Dinç, E. ve Doğan, Y. (2010) İlköğretim ikinci kademe sosyal bilgiler öğretim programı ve uygulanması hakkında öğretmen görüşleri. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 17-49
  • Doğanay, A. ve Sarı, M. (2008). Öğretmen gözüyle yeni sosyal bilgiler programı: adana ilinde bir araştırma. İlköğretim Online. 7(2),468-484. http://ilkogretim- online.org.tr Erişim Tarihi: 12.03.2018
  • Erden, M. (bt). Sosyal bilgiler öğretimi. İstanbul: Alkim Yayinevi
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2017). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar), Ankara
  • Öztürk, C. ve Otluoğlu, R. (2002). Sosyal bilgiler öğretiminde edebî ürünler ve yazılı materyaller. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (1996). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Program Geliştirme Merkezi,
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı [TTKB] (2017) Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine, Ankara.
  • Tarman, B., Ergür, Ş. ve Eryıldız, F. (2012). Yenilenen sosyal bilgiler programına dair bir değerlendirme. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (http://sbe.gantep.edu.tr) 11(1):103 -135
  • Taş, A. M. (2007). Yeni Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.17, 519-532
  • Tay, B. (2017). 2005 Sosyal bilgiler dersi öğretim programı ile 2017 sosyal bilgiler dersi taslak öğretim programının karşılaştırması, International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(27), 461-487.
  • Varış, F. (1997). Eğitimde program geliştirme. İstanbul: Alkım yayınları.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2016) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

TEACHERS' OPINIONS ON THE RENEWED SOCIAL STUDIES CURRICULUM

Yıl 2018, Cilt: 2018 Sayı: 11, 104 - 120, 18.10.2018

Öz

Teachers who are practitioners of the
program have a major role in effectively achieving the goals outlined in the
social studies curriculum. Therefore, it is important
that the problems faced by the teachers are based on findings. This research reveals
the views of social studies teachers related to the renewed Social Studies
curriculum; to make evaluations about the program, to reveal the appearance of
the program in practice and to contribute to the development of the program.
The research used case study from qualitative research methods. The
study group consists of 110 Social Studies Teachers who are working in the
province of Sivas based on volunteerism determined by appropriate sampling
method in 2017-2018 academic year. A structured interview form consisting of 8
questions  and developed by researchers
was used as a data collection tool. Preliminary interviews were conducted with
3 social studies teachers who were excluded from the sample, and the understanding
of the questions was measured. In the analysis of the
obtained data was used inductive analysis from the types of content analysis.
A reliability of 94 % was achieved in the reliability
study.As a result; more than half of the
teachers stated who had received in-service training were not enough; these
trainings should be given practically by academicians in a classroom with a
group training attended by few.
Teachers stated that they had
difficulties in implementing the new program, especially due to inadequate
number of teaching hours; the curriculum is not suitable for the student's
level, the curriculum is intensive, the textbooks are not sufficient, the
curriculum is applied suddenly. There are Atatürkism topics at the beginning of
the issues that are lacking. Teachers stated that the number of subjects and
the number of teaching hours should be increased.

Kaynakça

  • Aykaç, N. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim-öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 6(22),46-73, www.esosder.org Erişim Tarihi: 25. 03.2018.
  • Çelikkaya, T., Esen, Z. ve Kürümlüoğlu, M (2018) 2005 ve 2017 Sosyal Bilgiler Programı 4.ve 5. Sınıf Ders Kitaplarında Atatürk ve Atatürkçülük, Ders Kitapları Uluslararası Sempozyumu (Dekus 2018) 12-14 Nisan 2018, Bildiri Özetleri, (s.119-120), İstanbul
  • Demirel, Ö. (2000). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A Yayınevi.
  • Dinç, E. ve Doğan, Y. (2010) İlköğretim ikinci kademe sosyal bilgiler öğretim programı ve uygulanması hakkında öğretmen görüşleri. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 17-49
  • Doğanay, A. ve Sarı, M. (2008). Öğretmen gözüyle yeni sosyal bilgiler programı: adana ilinde bir araştırma. İlköğretim Online. 7(2),468-484. http://ilkogretim- online.org.tr Erişim Tarihi: 12.03.2018
  • Erden, M. (bt). Sosyal bilgiler öğretimi. İstanbul: Alkim Yayinevi
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2017). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar), Ankara
  • Öztürk, C. ve Otluoğlu, R. (2002). Sosyal bilgiler öğretiminde edebî ürünler ve yazılı materyaller. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sönmez, V. (1996). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Program Geliştirme Merkezi,
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı [TTKB] (2017) Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine, Ankara.
  • Tarman, B., Ergür, Ş. ve Eryıldız, F. (2012). Yenilenen sosyal bilgiler programına dair bir değerlendirme. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (http://sbe.gantep.edu.tr) 11(1):103 -135
  • Taş, A. M. (2007). Yeni Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.17, 519-532
  • Tay, B. (2017). 2005 Sosyal bilgiler dersi öğretim programı ile 2017 sosyal bilgiler dersi taslak öğretim programının karşılaştırması, International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(27), 461-487.
  • Varış, F. (1997). Eğitimde program geliştirme. İstanbul: Alkım yayınları.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2016) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tekin Çelikkaya

Mutlu Kürümlüoğlu

Yayımlanma Tarihi 18 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 3 Haziran 2018
Kabul Tarihi 2 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2018 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Çelikkaya, T., & Kürümlüoğlu, M. (2018). YENİLENEN SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2018(11), 104-120.