Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Teachers' Levels of Historical Knowledge and Conscience

Yıl 2018, , 154 - 169, 28.10.2018
https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.456358

Öz

Knowledge and conscience of history are not only to know and understand
past events, but also to understand present and shape future. One way to give
historical knowledge in an appropriate way is to analyze outputs of current
teaching. This study aims to identify historical knowledge and perspectives of
teachers. Interests of teachers to history, their follow-up resources, critical
history understanding, perspectives of current history teaching and
recommendations are examined. Sample of research consists of 304 teachers from
different branches working in primary and secondary schools in a province with population
of about 100 thousand in Eastern Anatolia. In addition to questions about
demography, it is aimed to collect data by preparing appropriate questions for
purpose of study. Obtained data were coded and analyzed in SPSS 17 program.
Independent t-test was used to compare answers given to questions according to
participants’ characteristics such as gender, age, education status, graduation
area, but significant correlations and differences were not found. The data
obtained from the sample were classified according to purpose of study with
descriptive statistics and perspectives of teachers were examined.

 






Kaynakça

  • ATA, Bahri (2014). “Öğrencilerin Tarih Okuryazarlığı Düzeylerini Etkileyen Faktörler: Öğretmen Görüşlerine Dayalı Nitel Bir Araştırma”, Turkish History Education Journal, 3(2): 1-23.
  • CARR, Edward Hallet (2002). Tarih Nedir, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • FAYDA, Mustafa (2011). “Tarih”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, Cilt 40, ss. 30-36.
  • KAYA, Ramazan; GÜVEN, Aydın ve GÜNAL, Hasan (2013). “Öğretmenlerin Gözüyle Çağdaş Tarihin Öğretimi (Erzurum Örneği)”, Tarih Okulu Dergisi (TOD), 6(XVI), 555-587.
  • KELEŞOĞLU, Serkan ve Yiğit, Emine Özlem (2017). “Yenilikçi Tarih Öğretimi Hizmet İçi Eğitim Programının Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 50(1), 161-187.
  • KÜTÜKOĞLU, Mübahat S. (2014). Tarih Araştırmalarında Usul, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • MUTLUER, Celal (2013). “Turkey The Place of History Lessons In Global Citizenship Education: The Views of The Teacher. Turkish Studies, 8/2, 189-200.
  • ÖZMEN, Cengiz; Er, Harun ve Ünal, Fatma (2014). “Televizyon Dizilerinin Tarih Bilinci Üzerine Etkisi "Muhteşem Yüzyıl Dizisi Örneği”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 409-426.
  • TOYNBEE, Arnold (1972). A Study of History. London: Oxford University Press and Thames and Hudson Ltd.
  • TURAN, Refik (2015). “Tarih Öğretmenlerinin Lise Tarih Derslerinin Genel Amaçlarının Öğrencilere Kazandırılma Düzeylerine İlişkin Görüşleri (Ankara İli Örneği)”, Turkish Journal of Educational Studies, 2(3), 139-180.
  • YILMAZ, Kaya (2017). “Postmodernist Approach to the Discipline of History”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 176-188.

Öğretmenlerin Tarih Bilgi ve Bilinç Düzeylerinin Tespiti

Yıl 2018, , 154 - 169, 28.10.2018
https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.456358

Öz

Tarih
bilgisi ve bilinci sadece geçmiş olayları bilmek ve anlamak değil, bugünü
anlamak ve geleceği şekillendirmek demektir. Tarih bilgisini uygun bir şekilde
vermenin bir yolu, mevcut öğretimin çıktılarını analiz etmektir. Bu çalışma,
öğretmenlerin tarih bilgilerini ve tarihe bakış açılarını tespit etmeyi
amaçlamaktadır. Öğretmenlerin
tarihe olan ilgileri, takip ettikleri kaynaklar, eleştirel tarih anlayışları,
mevcut tarih öğretimine bakışları ve önerileri incelenmektedir. Araştırmanın
örneklemini Doğu Anadolu’nun yaklaşık 100 bin nüfuslu bir ilinde ilk ve orta
dereceli okullarda görev yapan farklı branşlardan 304 öğretmen oluşturmaktadır.
Demografik özellikleri tespite yönelik soruların yanı sıra çalışmanın amacına
uygun sorular oluşturularak veriler toplanmıştır. Bu veriler SPSS 17 programına
kodlanarak analiz edilmiştir. Katılımcıların cinsiyet, yaş, eğitim durumu,
mezuniyet alanı gibi özelliklerine göre sorulara verdikleri cevapları
karşılaştırmak amacıyla bağımsız t-testi uygulanmış ise de anlamlı ilişkiler ve
farklılıklar bulunamamıştır. Anketten elde edilen veriler çalışmanın amacına
uygun olarak istatistikler yardımıyla tasnif edilmiş ve öğretmenlerin tarihe
yönelik bakış açıları değerlendirilmiştir. 

Kaynakça

  • ATA, Bahri (2014). “Öğrencilerin Tarih Okuryazarlığı Düzeylerini Etkileyen Faktörler: Öğretmen Görüşlerine Dayalı Nitel Bir Araştırma”, Turkish History Education Journal, 3(2): 1-23.
  • CARR, Edward Hallet (2002). Tarih Nedir, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • FAYDA, Mustafa (2011). “Tarih”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, Cilt 40, ss. 30-36.
  • KAYA, Ramazan; GÜVEN, Aydın ve GÜNAL, Hasan (2013). “Öğretmenlerin Gözüyle Çağdaş Tarihin Öğretimi (Erzurum Örneği)”, Tarih Okulu Dergisi (TOD), 6(XVI), 555-587.
  • KELEŞOĞLU, Serkan ve Yiğit, Emine Özlem (2017). “Yenilikçi Tarih Öğretimi Hizmet İçi Eğitim Programının Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 50(1), 161-187.
  • KÜTÜKOĞLU, Mübahat S. (2014). Tarih Araştırmalarında Usul, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • MUTLUER, Celal (2013). “Turkey The Place of History Lessons In Global Citizenship Education: The Views of The Teacher. Turkish Studies, 8/2, 189-200.
  • ÖZMEN, Cengiz; Er, Harun ve Ünal, Fatma (2014). “Televizyon Dizilerinin Tarih Bilinci Üzerine Etkisi "Muhteşem Yüzyıl Dizisi Örneği”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 409-426.
  • TOYNBEE, Arnold (1972). A Study of History. London: Oxford University Press and Thames and Hudson Ltd.
  • TURAN, Refik (2015). “Tarih Öğretmenlerinin Lise Tarih Derslerinin Genel Amaçlarının Öğrencilere Kazandırılma Düzeylerine İlişkin Görüşleri (Ankara İli Örneği)”, Turkish Journal of Educational Studies, 2(3), 139-180.
  • YILMAZ, Kaya (2017). “Postmodernist Approach to the Discipline of History”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 176-188.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Güneş 0000-0003-1245-9233

Özkan Aydar 0000-0002-5547-9405

Arslantürk Akyıldız 0000-0003-2576-232X

Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 31 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Güneş, M., Aydar, Ö., & Akyıldız, A. (2018). Öğretmenlerin Tarih Bilgi ve Bilinç Düzeylerinin Tespiti. Mavi Atlas, 6(2), 154-169. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.456358

Tarandığımız Dizinler:

19020 19017 1901824810 19019

e-ISSN: 2148-5232