Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SEMIOTIC ANALYSIS OF SOCIAL MEDIA ADVERTISEMENTS OF UNIVERSITIES: AN INVESTIGATION ON FOUNDATION UNIVERSITIES IN ISTANBUL

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 184 - 209, 31.03.2023

Öz

With the upgreated internet technologies, new telecommunication tools emerged and the concept of social media entered our lives. As a result of the concept people now are able to communicate socialize, produce and even comment on the shares of brands in the interest of users through social media platforms that are ever increasing day by day. But today social media is not only used for entertainment it has become a place many sectors promote their companies. These institutions they promote the services provided by their institutions by publishing sponsored post on Instagram which is most used among the social media platforms of universities. In this thesis, it is aimed to reveal the message to be given by analyzing the elements in the spon sored posts published on Instagram during the promotional periods of 2022-2023 academic year by foundation universities in Istanbul by analyzing the semiotics analysis method.

Kaynakça

  • Balta Peltekoğlu, F. (2010). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Batı, U. (2016). Reklamın Dili. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Elden, M. ve Özdem, Ö. (2015). Reklamda Görsel Tasarım. İstanbul: Say Yayınları.
  • Elden, M., Ulukök, Ö. ve Yeygel, S. (2015). Şimdi Reklamlar. İstanbul: İletişim Yayınları. Kahraman, M. (2010). Sosyal Medya 101 Pazarlamacılar için Sosyal Medyaya Giriş. İstanbul:
  • Kapital Medya Hizmetleri.
  • Kazançoğlu, İ., Üstündağlı, E., ve Baybars, M. (2012). Tüketicilerin Sosyal Ağ Sitelerindeki Reklamlara Yönelik Tutumlarının Satınalma Davranışları Üzerine Etkisi: Facebook Örneği. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 4(8), 159-182. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/ tr/download/article-file/201994
  • Kırcova, İ., ve Enginkaya, E. (2015). Sosyal Medya Pazarlama. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Kıyan, Z., ve Dikmen, E. (2019). Sosyal Medyanın Reklamcılıktaki Rolü: Instagram Üzerine Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 6(1), 121-146. Erişim Adresi: http://ilefdergisi.ankara.edu.tr/tr/pub/issue/45754/554036
  • Koç, H. (2015). Üniversitelerde web sitelerinin kurumsal iletişim amaçlı kullanımı: devlet ve vakıf üniversitelerinin web siteleri üzerine karşılaştırmalı bir analiz. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2), 57-83. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/e-gifder/issue/7478/98547
  • Koçyiğit, M. (2017). Dijital Halkla İlişkiler ve Online Kurumsal İtibar Yönetimi. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Küçükerdoğan, R. (2011). Reklam Nasıl Çözümlenir? İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Nevzat, R., Amca, Y., Tanova, C., ve Amca, H. (2016). Role of social media community in strengthening trust and loyalty for a university. Computers in Human Behavior (65), 550-559. Erişim Adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563216306458
  • Oskay, Ü. (2018). İletişimin ABC’si. İstanbul: İnkılap Kitabevi Yayın Sanayi ve Ticaret A.Ş.
  • Öztürk, G. (2020). Reklamda Kullanılan Erkeklik Mitleri ve Erkek Tüketicinin Yeniden Üretimi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(39), 1107-1126. Erişim Adresi: https:// dergipark.org.tr/en/pub/iticusbe/article/769797
  • Savaş, S. (2020). @Sosyal Medya: Herkes İçin Teknoloji Okuryazarlığı. İstanbul: Kutlu Yayınevi.
  • Sevinç, S. (2012). Pazarlama İletişiminde Sosyal Medya. İstanbul: Optimist Yayıncılık.
  • Tosun, N. (2014). Kurumsal İletişim Sürecinde Reklam ve İmaj Yönetiminin Bütünleşik Konumu. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(1), 173-191. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/muiibd/issue/480/4079
  • Yalınız, M., ve Hülür, A. (2021). Instagram, reklam ve tüketim: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 6(11), 1-22. Erişim Adresi: https://dergipark.org. tr/tr/pub/akader/issue/62095/915603
  • Yavuz, C., ve Duvan, Y. (2018). Doğu Karadeniz Üniversitelerinin Kurumsal İletişimde Sosyal
  • Medya KullanımAlışkanlığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1329-1350. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/e-gifder/issue/31789/413829
  • Instagram, https://www.instagram.com/p/CfYwVxTovvC/?utm_source=ig_web_copy_link. Erişim Tarihi: (15.12.2022)
  • Instagram, https://www.instagram.com/p/CgcJU6_NndE/?utm_source=ig_web_copy_link. Erişim Tarihi: (10.09.2022)
  • Instagram, https://www.instagram.com/p/CmqT0QWN-21/?utm_source=ig_web_copy_link. Erişim Tarihi: (02.01.2023)
  • Instagram, https://www.instagram.com/p/CgyykzwsDir/?utm_source=ig_web_copy_link. Erişim Tarihi: (05.01.2023)
  • Reklam Kütüphanesi, https://tr-tr.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=TR&view_all_page_id=158826737470977&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped&search_type=page&media_type=all. Erişim Tarihi: (06.08.2022)
  • Reklam Kütüphanesi, https://tr-tr.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=TR&view_all_page_id=254590784745444&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped&search_type=page&media_type=all. Erişim Tarihi: (02.01.2023)
  • Reklam Kütüphanesi, https://tr-tr.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=TR&view_all_page_id=1718028948422067&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped&search_type=page&media_type=all. Erişim Tarihi: (10.09.2022)
  • Reklam Kütüphanesi, https://tr-tr.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=TR&view_all_page_id=1718028948422067&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped&search_type=page&media_type=all. Erişim Tarihi: (10.09.2022)
  • Reklam Kütüphanesi, https://tr-tr.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=TR&view_all_page_id=184243564949423&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped&search_type=page&media_type=all. Erişim Tarihi: (02.01.2023)
  • Reklam Kütüphanesi, https://tr-tr.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=TR&view_all_page_id=1584030821708076&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped&search_type=page&media_type=all. Erişim Tarihi: (05.01.2023)
  • Reklam Kütüphanesi, https://tr-tr.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=TR&view_all_page_id=125017514178424&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped&search_type=page&media_type=all. Erişim Tarihi: (02.01.2023

Üniversitelerin Sosyal Medya Reklamlarının Göstergebilimsel Çözümlemesi: İstanbul’daki Vakıf Üniversiteleri Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 184 - 209, 31.03.2023

Öz

İnternet teknolojilerinin hızla gelişmesi ile birlikte yeni iletişim araçları ortaya çıkmış ve sosyal medya kavramı hayatımıza girmiştir. Bu kavramın bir getirisi olarak her geçen gün sayısı artan sosyal medya platformları aracılığıyla insanlar artık dijital bir ortam üzerinden birbirleriyle çift yönlü iletişim kurabilmekte, sosyalleşebilmekte, içerik üretebilmekte ve hatta kullanıcıların ilgi alanına giren markaların paylaştığı içeriklere yorum yapabilmektedir. Ancak günümüzde sosyal medya sadece eğlence amaçlı olarak kullanılmamakta, birçok sektör tarafından kurumlarının/şirketlerinin tanıtımlarını yapabilecekleri bir mecra haline gelmiştir. Bu sektörler arasında eğitim hizmeti sunan Üniversitelerin de sosyal medya platformları arasında en sık kullanılan uygulamalardan biri olan Instagram platformu üzerinden farklı içeriklerde sponsorlu paylaşımlar yayınlayarak kurumlarının vermiş olduğu hizmete ilişkin tanıtımlarını yaptıkları görülmektedir.

Bu çalışmada İstanbul’da faaliyet gösteren ve rastgele örnekleme yöntemi ile belirlenen vakıf üniversitelerinin 2022-2023 akademik yılı tanıtım dönemlerinde Instagram uygulaması üzerinden yayınlamış olduğu sponsorlu paylaşımlarda yer alan unsurlar göstergebilimsel çözümleme yöntemi ile derinlemesine analiz edilerek verilmek istenen mesajların açığa çıkartılması amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Balta Peltekoğlu, F. (2010). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Batı, U. (2016). Reklamın Dili. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Elden, M. ve Özdem, Ö. (2015). Reklamda Görsel Tasarım. İstanbul: Say Yayınları.
  • Elden, M., Ulukök, Ö. ve Yeygel, S. (2015). Şimdi Reklamlar. İstanbul: İletişim Yayınları. Kahraman, M. (2010). Sosyal Medya 101 Pazarlamacılar için Sosyal Medyaya Giriş. İstanbul:
  • Kapital Medya Hizmetleri.
  • Kazançoğlu, İ., Üstündağlı, E., ve Baybars, M. (2012). Tüketicilerin Sosyal Ağ Sitelerindeki Reklamlara Yönelik Tutumlarının Satınalma Davranışları Üzerine Etkisi: Facebook Örneği. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 4(8), 159-182. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/ tr/download/article-file/201994
  • Kırcova, İ., ve Enginkaya, E. (2015). Sosyal Medya Pazarlama. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Kıyan, Z., ve Dikmen, E. (2019). Sosyal Medyanın Reklamcılıktaki Rolü: Instagram Üzerine Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 6(1), 121-146. Erişim Adresi: http://ilefdergisi.ankara.edu.tr/tr/pub/issue/45754/554036
  • Koç, H. (2015). Üniversitelerde web sitelerinin kurumsal iletişim amaçlı kullanımı: devlet ve vakıf üniversitelerinin web siteleri üzerine karşılaştırmalı bir analiz. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3(2), 57-83. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/e-gifder/issue/7478/98547
  • Koçyiğit, M. (2017). Dijital Halkla İlişkiler ve Online Kurumsal İtibar Yönetimi. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Küçükerdoğan, R. (2011). Reklam Nasıl Çözümlenir? İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Nevzat, R., Amca, Y., Tanova, C., ve Amca, H. (2016). Role of social media community in strengthening trust and loyalty for a university. Computers in Human Behavior (65), 550-559. Erişim Adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563216306458
  • Oskay, Ü. (2018). İletişimin ABC’si. İstanbul: İnkılap Kitabevi Yayın Sanayi ve Ticaret A.Ş.
  • Öztürk, G. (2020). Reklamda Kullanılan Erkeklik Mitleri ve Erkek Tüketicinin Yeniden Üretimi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(39), 1107-1126. Erişim Adresi: https:// dergipark.org.tr/en/pub/iticusbe/article/769797
  • Savaş, S. (2020). @Sosyal Medya: Herkes İçin Teknoloji Okuryazarlığı. İstanbul: Kutlu Yayınevi.
  • Sevinç, S. (2012). Pazarlama İletişiminde Sosyal Medya. İstanbul: Optimist Yayıncılık.
  • Tosun, N. (2014). Kurumsal İletişim Sürecinde Reklam ve İmaj Yönetiminin Bütünleşik Konumu. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(1), 173-191. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/muiibd/issue/480/4079
  • Yalınız, M., ve Hülür, A. (2021). Instagram, reklam ve tüketim: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 6(11), 1-22. Erişim Adresi: https://dergipark.org. tr/tr/pub/akader/issue/62095/915603
  • Yavuz, C., ve Duvan, Y. (2018). Doğu Karadeniz Üniversitelerinin Kurumsal İletişimde Sosyal
  • Medya KullanımAlışkanlığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1329-1350. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/e-gifder/issue/31789/413829
  • Instagram, https://www.instagram.com/p/CfYwVxTovvC/?utm_source=ig_web_copy_link. Erişim Tarihi: (15.12.2022)
  • Instagram, https://www.instagram.com/p/CgcJU6_NndE/?utm_source=ig_web_copy_link. Erişim Tarihi: (10.09.2022)
  • Instagram, https://www.instagram.com/p/CmqT0QWN-21/?utm_source=ig_web_copy_link. Erişim Tarihi: (02.01.2023)
  • Instagram, https://www.instagram.com/p/CgyykzwsDir/?utm_source=ig_web_copy_link. Erişim Tarihi: (05.01.2023)
  • Reklam Kütüphanesi, https://tr-tr.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=TR&view_all_page_id=158826737470977&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped&search_type=page&media_type=all. Erişim Tarihi: (06.08.2022)
  • Reklam Kütüphanesi, https://tr-tr.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=TR&view_all_page_id=254590784745444&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped&search_type=page&media_type=all. Erişim Tarihi: (02.01.2023)
  • Reklam Kütüphanesi, https://tr-tr.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=TR&view_all_page_id=1718028948422067&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped&search_type=page&media_type=all. Erişim Tarihi: (10.09.2022)
  • Reklam Kütüphanesi, https://tr-tr.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=TR&view_all_page_id=1718028948422067&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped&search_type=page&media_type=all. Erişim Tarihi: (10.09.2022)
  • Reklam Kütüphanesi, https://tr-tr.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=TR&view_all_page_id=184243564949423&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped&search_type=page&media_type=all. Erişim Tarihi: (02.01.2023)
  • Reklam Kütüphanesi, https://tr-tr.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=TR&view_all_page_id=1584030821708076&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped&search_type=page&media_type=all. Erişim Tarihi: (05.01.2023)
  • Reklam Kütüphanesi, https://tr-tr.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=TR&view_all_page_id=125017514178424&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped&search_type=page&media_type=all. Erişim Tarihi: (02.01.2023
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Merve Bayraktar 0000-0002-7525-9071

Erdem Tatlı 0000-0002-7512-5532

Erken Görünüm Tarihi 31 Mart 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 28 Ocak 2023
Kabul Tarihi 22 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bayraktar, M., & Tatlı, E. (2023). Üniversitelerin Sosyal Medya Reklamlarının Göstergebilimsel Çözümlemesi: İstanbul’daki Vakıf Üniversiteleri Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Halkla İlişkiler Ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 6(1), 184-209.


Creative Commons Lisansı    HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE) 
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.