BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Readiness and Reading and Writing Performances

Yıl 2009, Cilt: 36 Sayı: 36, - , 01.06.2009

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de ilköğretim okullarımn birinci sınıfmda okuyan bir grup çocuğun hazırbulunuşlukları ile okuma ve yazma başarımları arasında bir ilişki olup olmadığını belirlemektir. Okulun ilk haftasında çocukların okul olgunluğu, harf-ses ilişkisi ve ses farkındalığı (phonemic awareness) bakımından durumları bireysel olarak belirlenmiştir. Daha sonra, uygulanan ilkokuma-yazma öğretimi süreci içinde, çocukların okuma ve yazma başarınılarım belirlemek için üç farkh zamanda ölçüm yapılımştır. Hazırbulunuşluk ile okuma ve yazma başarımları arasında bir ilişki olup olmadığını belirlemek amacıyla çoklu doğrusal regresyon istatistiği yapılnnştır. Bulgular, hazırbulunuşluğun, özellikle okul olgunluğunun okuma ve yazma başarımlarında belirleyici bir değişken olduğunu ortaya koymuştur

Kaynakça

  • Aktan, K. E. (1996). Çocuğun dil gelişiminde fonolojik duyarlılığın ( sesbirim duyarlılığı) karşılaştırmalı olarak incelenmesi [A comparative study of phonological awareness (phonemic awareness) in language development of children].. Unpublished master thesis, University of Marmara, İstanbul.
  • Aram, D., & Biron, S. (2004). Joint storybook reading and joint writing interventions among low SES preschoolers: Differential contributions to early literacy. Early Childhood Research Quarterly, 19(4), 588-610.
  • Beller, E. (1983). Research organized programs of early education. Second handbook of research on teaching. Chicago: Mc Nally Coop.
  • Boz, M. (2004). Parent’s and teacher’s beliefs about school readness in preschool children. Unpublished master thesis, Hacettepe University, Healt Sciences Institute, MA Thesis in Child Development and Education, Ankara.
  • Bryant, P. E., Maclean, M., Bradley, L., & Crossland, J. (1990). Rhyme and alliteration, phoneme detection, and learning to read. Developmental Psychology, 26, 429-438.
  • Bryant, D. M., Burchinal, M., Lau, L. B., & Sparling, J. J. (1994). Family and classroom correlates of head start children's developmental outcomes. Early Childhood Research Quarterly, 9(3-4), 289-309.
  • Coyne, M. D., & Harn, B. A. (2006). Promoting beginning reading success through meaningful assessment of early literacy skills. Psychology in the Schools, 43(1), 33-43.
  • Critical issue: Addressing the literacy needs of emergent and early readers. Retrieved May 2, 2007, from http://www.ncrel.org/sdrs/areas/issues/content/cntareas/reading/lil00.htm
  • Cunningham, A. E., (1990). Explicit versus implicit instruction in phonemic awareness. Journal of Experimental Child Psychology, 50(3), 429-449.
  • Dickinson, D. K., & Smith, M. W. (1994). Long-term effects of preschool teachers' book readings on low-income children's vocabulary and story comprehension. Reading Research Quarterly, 29(2), 104-122.
  • Dubow, E. T., & Ippolotio, M. F. ( 1994). Effect of poverty and qualty of the home environment on changes in the academic and behavioral adjustment of elementary school-age children. Journal of Clinical Child Psychology, 23, 410—412.
  • Early school readiness. (n.d.). Retrieved May 2, 2007, from http:/lwww.childtrendsdatabank.org/indieators/7EarlySchoolReadiness.cfm
  • Ehri, L. C. (1989). The development of spelling knowledge and its role in reading acquisition and reading disability. Journal of Learning Disabilities, 22(6), 356-365.
  • Emig, C., Moore, A., & Scarupa, H. J. (2001). School readiness: Helping communities get children ready for school and schools ready for children. Washington, DC: Research Brief, Child Trends.
  • Entwisle, D. R., & Alexander, K. L. (1993). Entry into school: the beginning school transition and educational stratiŞcation in the United States. Annual Review of Sociology, 19, 401—423.
  • Good, R. H., Simmons, D. C., & Simith, S. B. (1998). Effective academic interventions in the United States: Evaluating and enhancing the acquisition of early reading skills. School Psycology Review, 27, 45-46.
  • Grossen, B. (1997). A synthesis of research on reading from the National Institute of Child Health and Human Development. Retrieved May 2, 2007, from http:/lwww.nrrf.org/synthesis_research.htm,
  • Hempenstall, K. (n.d.). Phonemic awareness What does it. Retrieved May 4, 2007, from http:llwww.margaretkay.com/Phoneme%20Awareness%20Article.htm
  • Kagan, S. L. (December 1990). Readiness 2000: Rethinking rhetoric and responsibility. Phi Delta Kappan, 72(4), 272-279.
  • Karaman, G. (2006). Analysis phonological awareness of children who attends preschool in diŞerent socio-cultural level. Unpublished master thesis, Hacettepe University, Ankara.
  • Kuby, P., & Aldridge, J. (2004). The impact of environmental print instruction on early reading ability. Journal of Instructional Psychology, 31 (2), 106-114.
  • Lerkkanen, M., Rasku-Puttonen, H., Aunola, K., & Nurmi, J. (2004). Developmental dynamics of phonemic awareness and reading performance during the Şrst year of primary school. Journal of Early Childhood research, 2(2), 139-156.
  • Li, M., & Ferdinandi, A. (2007). Interactions among children’s ability to control impulsive behaviors, academic motivation, and academic performance over years across kindergarten and Şrst grade. Journal of Education and Human Development, 1(2), 1-9.
  • Maclean, M., Bryant, P., & Bradley, L. (1987). Rhymes, nursery rhymes, and reading in early childhood. Merrill-Palmer Quarterly, 33, 255-281.
  • National Education Goals Panel. (1992). Resolutions of the National Education Goals Panel: Assessing progress: Goal l. Washington, DC: Author.
  • Neuman, S. B. (2007). The meaning of preliteracy. Retrieved May 5, 2007, from http:/lcontent.scholastic.com/browse/article.j sp?id=560
  • Öner, N. (2006). Türkiye’de“ kullanılan psikolojik testlerden örnekler [Samples of psychological tests used in Turkey]. Istanbul: Boğaziçi Universitesi Yayınevi.
  • Poskiparta, E., Niemi, P., & Vauras, M. (1999). Who BeneŞts From Training in Linguistic Awareness in the First Grade, and What Components Show Training Effects? Journal of Learning Disabilities, 32(5), 437-446.
  • Purcell—Gates, V. (1996). Stories, coupons, and the "TV Guide": Relationships between home literacy experiences and emergent literacy knowledge. Reading Research Quarterly, 31(4), 406-428.
  • Sensenbaugh, R. (n.d.). Phonemic awareness: An important early step in learning to read. Retrieved May 5, 2007, from http:/Mww.kidsource.com/kidsource/content2/phoemic.p.k12.4.html
  • Special Early Childhood Report. (1997). Retrieved. May 4, 2007, from http:l/govinfo.library.unt.edu/negp/Reports/spcl.pdf Stone, C. A, Silliman, E. R., Ehren, B. J ., & Apel, K. (2004). Handbook of language and literacy.New York: The Guilford Press.
  • Strickland, D. S., & Taylor, D. (1989). Family storybook reading: Implications for children, families, and curriculum. In Dorothy S. Strickland & Lesley Mandel Morrow (Ed.), Emerging literacy: Young children learn to read and write (pp. 27-34). Newark, DE: International Reading Association.
  • The concept of readiness. (n.d.) Retrieved May 4, 2007, from http://ceep.crc.uiuc.eduleecearchive/digestsl 1 99 1/katz91 .html
  • Torgesen, J. K., Wagner, R. K., & Rashotte, C. A. (1994). Longitudinal studies of phonological processing and reading. Journal of Learning Disabilities, 27(5), 276-286.
  • Understanding literacy development in young children. (n.d.) Retrieved May 5, 2007, from http://1ibrary.adoption.com/Teaching-and-Training-Children/Understanding-Literacy-Development-in-Young
  • Children/article/ 33 80/ 1 .html
  • Weiner, S. (1994). Effects of phonemic awareness training on low -and middle- achieving Şrst graders' phonemic awareness and reading ability. Journal of Reading Behavior, 26(3), 277-300.
  • Wimmer, H.,& Goswami, U. (1994). The inşuence of orthographic consistency on reading development: word recognition in English and German children. Cognition, 51(1), 91-103.
  • Wimmer, H., & Mayringer, H. (2002). Dysşuent reading in the absence of spelling difŞculties: A speciŞc disability in regular orthographies. Journal of Educational Psychology, 94(2), 272-277.
  • Yoop, H. K. (1995). A test for assessing phonemic awareness in young children. The Reading Teacher, 49(1), 20-29.
  • Ziegler, A., Dresel, M., & Stoeger, H., (2008). Addressees of performances goals. Journal of Educational Psychology, 100(3), 643—654. GENİŞLETİLMİŞ ÖZET
  • Gelişim özellikleri, tutum, ilgi, ihtiyaçlar, öğrenme çevresinin özellikleri, aile çevresinin okul öğrenmelerini destekleyip desteklemediği, bellek, dikkat ve güdülenme çocukların akademik başarınılarında etkili olan etkenlerdir. Bu etkenlerden biri de hazırbulunuşluktur. Hazırbulunuşluk, bireyin bir görevi zorlukla karşılaşmadan gerçekleştirebilmesi için gerekli olan özelliklere sahip olmasıdır.
  • Okuma-yazma söz konusu olduğunda hazırbulunuşluk kavranu, erken çocukluk yıllarında kazanılan deneyimlerden çocuğun okuma ve yazmayı öğrenmesini destekleyenleri içermektedir. Bu deneyimler şöyle sıralanabilir: alfabedeki harfleri tanıma, harf-ses ilişkisini fark etme, kelime bilgisi, cümle bilgisi, ses farkındalığı, benzerlikleri ve farklılıkları ayırt etme ve kopya etme.
  • Bu araştırmamn genel amacı, hazırbulunuşluk ile okuma ve yazma başarımları arasında bir ilişki olup olmadığını belirlemektir. Özel amacı ise Türkiye’de bir ilköğretim okulunun birinci sınıfındaki bir grup çocuğun hazırbulunuşlukları ile okuma ve yazma performansları arasındaki olası ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmada hazırbulunuşluk kavrarm okuma ve yazmaya hazırbulunuşluğu ifade etmektedir. Okuma ve yazmaya hazırbulunuşluğun kapsamı okula hazır oluş, harf-ses ilişkisi ve ses farkındahğı ile sınırlı tutulmuştur.
  • Bu araştırmada betimsel yöntem uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini bir okulun birinci sımfına başlayan 4 ayrı şubedeki 77 öğrenci oluşturmaktadır. Okulun ilk haftasında, formal ilkokuma— yazma öğretimine başlamadan önce öğrencilerin okula hazır oluş, harf-ses ilişkisi ve ses farkındalığı bakımından durumları bireysel olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin okula hazır oluş durumunu belirlemek için Metropolitan Olgunluk Testi kullamlnııştır. Ses farkındalığını belirlemek için Yopp- Singer Test’ten uyarlanan bir test kullanılrmştır.
  • İlkokuma-yazma öğretimi için ses temelli cümle yöntemi uygulanmıştır. Dört sımfta da aynı ilkokuma-yazma öğretimi yöntemi izlenmiştir. Sınıf öğretmenleri hem öğretim sürecini birlikte planlamışlar hem de plamn uygulanmasında sürekli iş birliği yapmışlardır.
  • Öğrencilerin okuma ve yazma başarımlarını belirlemek için, formal ilkokuma-yazma öğretimi başladıktan sonra süreç içinde üç farklı zamanda ölçme yapılmıştır. Öğrencilerin okuma başarınıım belirlemek için Okuma Performansı Testi’nden uyarlanan üç ayrı test kullanılmış; yazma başarımım belirlemek için de ilkokuma-yazma öğretimi sürecinde üç farklı zamanda üç farklı dikte etkinliği yaptırılrmştır.
  • Verilerin çözümlenmesinde SPSS 11,5 paket programından yararlanılrmştır. Okuma ve yazma performansları ile okula hazır oluş, harf-ses ilişkisi ve ses farkındalığı arasında bir ilişkinin olup olmadığını ortaya koymak için çoklu doğrusal regresyon (multiple linear regression) istatistiği yapılmıştır.
  • Öğrencilerin okuma ve yazma performanslarında hazırbulunuşluğun önemli bir etken olduğu söylenebilir. Öte yandan okuma ve yazma performansları üzerinde olumlu etkiye sahip olan hazırbulunuşluğun kapsanıım sorgulamak gerekebilir. Araştırmanın bulguları bu hazırbulunuşluğun kapsamında okula hazır oluşa yer verilmesini desteklemekte ancak harf-ses ilişkisine ve ses duyarlıhğına yer verilmesini desteklememektedir.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Banu Yangın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 36 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Yangın, B. (2009). The Relationship Between Readiness and Reading and Writing Performances. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(36).