Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yurtdışı Merkezli Kamu Yayıncılarının Youtube’da Gençlere Yönelik Hazırladıkları Türkçe İçeriklerin Analizi

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 2, 551 - 570
https://doi.org/10.17336/igusbd.1506818

Öz

Amaç: Bu çalışma, yurtdışı merkezli kamu yayıncılarının YouTube’da Türkiye’deki gençlere yönelik hazırladıkları Türkçe içerikleri tematik açıdan incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, bu yayıncıların hangi konularda içerik ürettiği, bu içeriklerdeki eleştiri ve değerlendirmeler ile izleyicilerin bu içeriklerden nasıl etkilendiği analiz edilmiştir.
Yöntem: Nitel araştırma deseniyle yürütülen çalışmada, tematik analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Abone sayısı 100 binin üzerinde olan yurtdışı merkezli kamu yayıncılarının gençlik temalı 74 videosu incelenmiş ve içerikler sekiz ana tema altında değerlendirilmiştir.
Bulgular: Analiz sonucunda, gençlik temalı içeriklerde şu başlıkların öne çıktığı görülmüştür: cinsellik ve cinsel yönelimin fark edilmesi, LGBT temsili, şiddet ve toplumsal tabuların ele alınması, işsizlik ve ekonomik kaygılar, eğitim sorunları, yurtdışında yaşamın teşviki, dini ve inanç sorgulamaları, azınlık olma deneyimleri, göç ve sosyal medya kullanımı. İçeriklerde, Türkiye’deki toplumsal yapı ve ekonomik koşullara yönelik eleştirilerin ağırlık kazandığı, bazı konuların tek yönlü ele alındığı belirlenmiştir.
Sonuç: Yurtdışı merkezli kamu yayıncılarının içerikleri, gençlerin bireysel ve toplumsal meselelerini ele almakta ve onların kendilerini ifade etmelerine katkı sağlamaktadır. Ancak, bazı içeriklerin Türkiye bağlamında olumsuz bir tablo sunduğu ve belirli ideolojik çerçevelerle hazırlandığı gözlemlenmiştir. Gelecek araştırmalar, bu tür içeriklerin gençler üzerindeki etkilerini derinlemesine incelemelidir.

Kaynakça

  • ABANOZ, S. (2008). 6-12 Yaş arası çocukların dini ve ahlâki gelişimlerinde anne ve babaların rolü. Türk Din Psikolojisi Dergisi, 3(1), 111-138.
  • ABI-JAOUDE, E., NAYLOR K.T. (2020). Pignatiello A. (2020). Smartphones, social media use and youth mental health. CMAJ, 192(6), 136-141. https://doi.org/10.1503%2Fcmaj.190434.
  • ADIGÜZEL, M. (2021). Türkiye'de genç işsizliği etkileyen faktörler. Econharran Harran Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(8), 100-129.
  • AHMADZADEH E. ve CHAN P.K. (2017). Mining pros and cons of actions from social media for decision support, IEEE International Conference on Big Data (Big Data) IEEE, 877–882.
  • AL-ANSI, A.M., HAZAIMEH, M., HENDI, A., AL-HRINAT, J. ve ADWAN G. (2023). How do social media influencers change adolescents' behavior? An evidence from Middle East countries. Heliyon, 9(5), e15983.
  • SURACE, A., KANG A., CHRISTOPHER W. K & OPERARIO, D. (2022). “I’m Gay With an Asterisk”: How Intersecting Identities Influence LGBT Strengths, Journal of Homosexuality,1-21. DOI: 10.1080/00918369.2022.2132579
  • ARNETT J. J. (2000). Emerging Adulthood: A Theory of development from the late teens through the twenties. The American Psychologist. 55(5), 469-480.
  • BASYOUNI, S.S & EL KESHKY, M.E.S (2021) Job Insecurity, Work-Related Flow, and Financial Anxiety in the Midst of COVID-19 Pandemic and Economic Downturn. Front. Psychol. 12: 632265.
  • BAYNAL, F. (2015). Yetişkinlerde dindarlık ve ruh sağlığı ilişkisinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 206-231.
  • HANCKEL, B. (2016) Representations of LGBT youth: A review of Queer Youth and Media Cultures, Journal of LGBT Youth, 13(4), 410 413, DOI: 10.1080/19361653.2016.1185764
  • BESSANT, J., PICKARD S. ve WATTS, R. (2020) Translating Bourdieu into youth studies. Journal of Youth Studies, 23(1), 76-92.
  • BİLGİÇ, H.G., DUMAN, D., SEFEROĞLU, S. S. (2011). Dijital Yerlilerin Özellikleri ve Çevrimiçi Ortamların Tasarlanmasındaki Etkileri, Akademik Bilişim, 2-4 Şubat 2011 / İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • BRAUN, V. ve CLARKE, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • CANTÜRK, G. ve YÜKSEL, İ. (2020). Dijital medyanın ortaöğretim çağındaki gençlerin düşünme biçimleri üzerindeki etkileri. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 222-243.
  • CİNEL, E.A. ve YOLCU, U. (2021). Eğitim, yaş ve cinsiyetin işsizlik oranı üzerindeki etkileri: Türkiye Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 20(78), 844-858.
  • CRAIG, S.L. ve MCINROY, L. (2014). You Can Form a Part of Yourself Online: The Influence of New Media on Identity Development and Coming Out for LGBTQ Youth. Journal of Gay & Lesbian Mental Health, 18(1), 95-109, DOI: 10.1080/19359705.2013.777007
  • ÇELİK, T. N., & ÇELİK, Y. (2022). Uludağ sözlük üzerinden yeni normalin toplumsal inşasını yaratmada Netflix’te LGBT hikayeleri kategorisi. Sosyologca, (23), 159-168
  • DEMİR, I. (2012). The development and current state of youth research in Turkey: An overview. Young, 20(1), 89–114.
  • DEMİR, F. B & İPEK, Z. (2015). Alevilere yönelik ayrımcılık bir saha çalışması: istanbul. İstanbul: İnsan Hakları ve Mazlumlar İçin Dayanışma Derneği.
  • DESAI, A.N., RUIDERA, D., STEINBRINK, J.M., GRANWEHR, B. & Lee D.H. (2022). Misinformation and disinformation: the potential disadvantages of social media in infectious disease and how to combat them. Clin. Infect. Dis,74 (3), 34–39.
  • DJAFAROVA, E. & RUSHWORTH, C. (2017). Exploring the credibility of online celebrities' Instagram profiles in influencing the purchase decisions of young female users. Computers in Human Behavior, 68, 1-7.
  • FAB-UKOZOR, N., CHIMA, O., OBAYI, P., ANORUE, I., ONWUDE, N. (2021). Portrayal of women in advertising on facebook and ınstagram. 10.5281/zenodo.4006048.
  • FARCI, M., & SCARCELLI, C. M. (2023). Men have to be competent in something, women need to show their bodies. Gender, digital youth cultures and popularity. Journal of Gender Studies, 33(5), 572–584. https://doi.org/10.1080/09589236.2023.2241857.
  • FOX, M. P., et al. (2021). Will podcasting and social media replace journals and traditional science communication? No, but..., American Journal of Epidemiology, 190(8), 1625–1631.
  • GÖRMÜŞ, A., BOZKURT, B., KARAÖZ E. & KUÇİNOĞLU, D. (2023). Üniversiteden Yeni Mezunların İşsizlik Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(2). 298-315.
  • GRAHAM, B., BRADY, L. M. (2021). Young people and money: a review of young people's use of online information and advice Literature review. Money and Pensions Service, DOI: 10.13140/RG.2.2.34164.27522.
  • GÜLER, E., ULUDAĞ, M. (2020). Popüler görsel kültürde toplumsal cinsiyet rollerinin incelenmesi: Youtube kanallarında kadın ve erkek imajları, Turkish Studies - Social, 15(1), 343-367. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.37844
  • GÜNER, B. (2021). Gençlerin dini inançları ve deizme yönelim durumları: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi örneği. Turkish Studies-Social, 16(5), 1825-1840. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.50805.
  • HALSALL, A. (2004). 'You don't know what we're really like': A profile of young people's values (Order No. U199908). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1797411409). Retrieved from https://www.proquest.com/dissertations-theses/you-dont-know-what-were-really-like-profile-young/docview/1797411409/se-2.
  • HEMMINGS, C. (2018). Resisting popular feminisms: gender, sexuality and the lure of the modern, Gender, Place & Culture, 25(7), 963-977.
  • ILO (2023). Genç İstihdamında Küresel Trendler 2022: Yönetici Özeti. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---europe/---ro-geneva/---ilo ankara/documents/publication/wcms_858664.pdf.
  • İMAMOĞLU, A., & YAVUZ, A. (2011). Üniversite gençliğinde dini inanç ve umutsuzluk ilişkisi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(23), 205-244
  • JURGENS, K. (2017). Deciphering the Mindset behind the anti-Turkey Bias in European Reporting. Insight Turkey, 19 (2), 63-77. https://www.insightturkey.com/file/78/deciphering-the-mindset-behind-the-anti-turkey-bias-in-european-reporting-spring-2017-vol19-no2
  • KAYNAK, Ç. C., & YILMAZ, M. (2023). Gençlerin tanrı algısı bağlamında yaşadıkları inanç sorunları ve kendi çözüm önerileri, Eskiyeni, 51, 1110- 1146.
  • KICIR, B. (2017). Eğitimli genç işsizliği üzerinden işsizlik kaygısına bir bakış. Çalışma ve Toplum Dergisi, 54, 1369- 1396
  • KILAVUZ, M. A. (2005). Anne baba örnek davranışlarının çocukların ve ergenlerin dini kişiliğinin oluşumuna etkileri. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14(2), 41-58.
  • KIRAN, S., KÜÇÜKBOSTANCI, H. & EMRE, İ. E. (2020). Sosyal medya kullanımının kişiler üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 13 (4), 435-441.
  • KONRAD ADENAUER STIFTUNG (2021). Turkish Youth Research 2021. Turkey Office of Konrad-Adenauer-Stiftung Foundation. Retrieved from: https://www.kas.de/documents/283907/16886777/Turkish+Youth+2021_KAS.pdf/e430a8e7-a1e1-6b55-4a74-e77c4b2a8652?version=1.3&t=1655118037331
  • KORKMAZER, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin işsizlik kaygısı algılarının incelenmesi, Business Economics and Management Research Journal, 3(2), 141-152.
  • KÖSEOĞLU, A. (2023). Dijital Çağda Alternatif Medya Bağlamında “Youtube” Platformu (Editör Köseoğlu, A.), Dijital Çağda Medya (içinde), Eğitim Yayınevi. Ankara.
  • LÄHDESMÄKI, T., SARESMA, T. (2014). Reframing gender equality in finnish online discussion on ımmigration: populist articulations of religious minorities and marginalized sexualities, NORA- Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 22(4), 299-313.
  • LAJNEF, K. (2023). The effect of social media influencers' on teenagers behavior: an empirical study using cognitive map technique. Curr Psychol.
  • LEMISH, D. (2013). The Routledge Internatıonal Handbook Of Children, Adolescents And Media. London: Routledge.
  • MAYFIELD, A. (2008). What is social media? http://crmxchange.com/uploadedFiles/White_Papers/PDF/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf adresinden 09.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • MCDERMOTT, J. (2014, Mart 17). Explaining what’s behind the sudden allure of explanatory journalism. Digiday. https://digiday.com/media/explainer-rise-explanatory-journalism/ Erişim tarihi: 23.04.2023
  • MOON, S. J., BAI, S. Y. (2020). Components Of Digital Literacy As Predictors Of Youth Civic Engagement And The Role Of Social Media News Attention: The Case Of Korea. Journal of Children and Media, 14:4, 458-474.
  • NANCY WORTH (2019). Making sense of precarity: talking about economic insecurity with millennials in Canada, Journal of Cultural Economy, 12(5), 441-447.
  • NEUENDORF, K. A. (2017). The content analysis guidebook (2nd ed.) Thousand Oaks, CA: Sage.
  • NJOROGE, R. (2013). Impacts Of Social Media Among The Youth On Behavior Change: A Case Study Of Unıversıty Students In Selected Unıversıtıes In Nairobi, Kenya. Master’s Thesis. Unıversıty Of Nairobi, Communıcatıon Studies Of The School Of Journalısm And Mass Communıcatıon, Kenya.
  • NYEMCSOK, C. vd. (2018). Young people's recall and perceptions of gambling advertising and intentions to gamble on sport. J Behav Addict, 7(4), 1068-1078.
  • OECD (2023). Unemployment rates, OECD News Release - June 2023. Retrieved from: https://www.oecd.org/sdd/labour-stats/unemployment-rates-oecd-06-2023.pdf
  • OGIRA, C.D. (2019). Pros And Cons Of Social Media And Literature (Case Study: Uganda). International Journal of Advances in Social Sciences, 7(1):6–8.
  • ÖZDEMİR, Y., ÇOK, F. (2011). Ergenlikte Özerklik Gelişimi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (36), 152-164.
  • PRENSKY, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
  • RIDDER, De S. & BAUWEL, V. S. (2015). The discursive construction of gay teenagers in times of mediatization: youth's reflections on intimate storytelling, queer shame and realness in popular social media places. Journal of Youth Studies,18 (6), 777-793.
  • SAKTANBER, A. (2007). Cultural Dilemmas of Muslim Youth: Negotiating Muslim Identities and Being Young in Turkey 1. Turkish Studies, 8, 417-434. https://doi.org/10.1080/14683840701489290.
  • MEJIAS, S., & BANAJI, S. (2019) Backed into a corner: challenging media and policy representations of youth citizenship in the UK. Information, Communication & Society, 22(12), 1714-1732, DOI: 10.1080/1369118X.2018.1450436
  • SANTONICCOLO, F., TROMBETTA, T., PARADİSO, M. N., ROLLÈ, L. (2023). Gender and media representations: a review of the literature on gender stereotypes, objectification and sexualization. Int J Environ Res Public Health, 20(10):5770.
  • SCHERMAN, A., VALENZUELA, S., RİVERA, S. (2022) Youth environmental activism in the age of social media: the case of Chile (2009-2019), Journal of Youth Studies, 25:6, 751-770.
  • SEKAM (2016). Türkiye Gençlik Raporu Gençliğin Özellikleri, Sorunları, Kimlikleri ve Beklentileri. İstanbul: SEKAM Yayınları
  • SENGUPTA, S. (2019). Protesting climate change, young people take to streets in a global strike. The New York Times, Retrieved from: https://www.nytimes.com/2019/09/20/climate/global-climate-strike.html.
  • SIMONSON, M. (2017). Social Media And Online Learning: Pros And Cons. Dist. Learn,14(4):72. 71. https://nsuworks.nova.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1427&context=fse_facarticles
  • STATISTA (2023). Number of internet and social media users worldwide as of July 2023. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/ (Erişim Tarihi: 22.10.2023).
  • TEKIN, A. N. (2015). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • TETIK, H. O. (2020). Anne baba tutumları ve ailede çocuğun dini gelişimi. Universal Journal of Theology, 5(2), 135-171.
  • THURLOW, C. ve BELL, K. (2009). Against technologization: young people's new media discourse as creative cultural practice. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(4), 1038–1049, https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2009.01480.x
  • TÜİK (2023). İstatistiklerle Gençlik, 2022, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Genclik-2022-49670#:~:text=T%C3%BCrkiye%20n%C3%BCfusunun%20%15%2C2',15%2C2'sini%20olu%C5%9Fturdu, Adresinden 06.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • TÜİK (2024). Dünya Nüfus Günü 2024, Temmuz 2024, https://data.tuik.gov.tr/.
  • TÜİK (2023). İşgücü İstatistikleri, Ocak 2023. https://data.tuik.gov.tr/.
  • ULUSAL, D. ve ÖZGEN, N. (2023). Dijital platform içeriklerinde sunulan farklı cinsel yönelimlerin gençler üzerindeki etkisi: netflix örneği, Yeni Medya Dergisi, 14, 142-154.
  • UNESCO, Youth: UNESCO with, by and for Youth. https://www.unesco.org/en/youth#:~:text=Welcome%20to%20the%20UNESCO%20Youth%20Programme&text=The%20United%20Nations%20defines%20'youth,aged%20between%2015%20and%2024. Adresinden 02.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • UNITED NATIONS (2018). World Youth Report: Youth And The 2030 Agenda For Sustainable Development. United Nations Publication. https://www.un.org/development/desa/youth/wpcontent/uploads/sites/21/2018/12/WorldYouthReport-2030Agenda.pdf
  • UNITED NATIONS (2023). Global Issues: Youth. https://www.un.org/en/global-issues/youth adresinden 12.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • UNITED NATIONS GENERAL ASSEMBLY (1985). Internatıonal Youth Year: Partıcıpatıon, Development, Peace. 19 June 1981, A/36/215. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N81/165/83/PDF/N8116583.pdf?OpenElement adresinden 02.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • ÜNLÜ, F. (2018). Orta Yaş Üstü Bireylerde Sosyal Medya Bağımlılığı ve Sosyal İzolasyon. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 161-172.
  • VISNOVSKY, J., & BIELIK, P. (2021). Explanatory Journalism – A New Way How To Communicate In Digital Era. Media Literacy and Academic Research, 4:1, 24-37.
  • We Are Social (2022). Digital 2022 Global Overview Report. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/
  • We Are Social (2023). Digital 2023 July Global Statshot Report. Erişim adresi: https://wearesocial.com/id/blog/2023/07/social-media-use-reaches-new-milestone/ (Erişim Tarihi: 22.10.2023).
  • YAMAN, Ö. M. (2019). Apaçi Gençlik. Gençlerin Toplumsal Davranış ve Yönelimleri: İstanbul’da “Apaçi” Altkültür Grupları Üzerine Nitel Bir Çalışma. İstanbul: Bir Yayıncılık.
  • ZASTROW, C., KIRST-ASHMAN, K. K. (2015). İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre II: Yetişkinlik ve Yaşlılık. S. E. Türközü ve B. Alparslan (Çev.). Ankara: Nika Yayınevi.

Analysis of Turkish-Language Content Prepared by International Public Broadcasters on YouTube for Youth

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 2, 551 - 570
https://doi.org/10.17336/igusbd.1506818

Öz

Aim: This study aims to analyze the thematic aspects of Turkish-language content produced by international public broadcasters on YouTube targeting young audiences in Turkey. The research examines the topics covered by these broadcasters, the critiques and evaluations presented in the content, and the ways in which viewers are influenced by such materials.
Method: A qualitative research design was employed, utilizing thematic analysis and content analysis methods. A total of 74 youth-themed videos from international public broadcasters with over 100,000 subscribers were examined and categorized under eight main themes.
Findings: The analysis revealed that the dominant themes in youth-oriented content include the recognition of sexuality and sexual orientation, LGBT representation, discussions on violence and societal taboos, unemployment and economic concerns, educational challenges, the encouragement of migration abroad, religious and faith-related inquiries, minority experiences, immigration, and social media usage. The findings indicate that these videos heavily criticize Turkey’s social structure and economic conditions, with some topics being presented from a one-sided perspective.
Conclusion: The content produced by international public broadcasters addresses various individual and social issues faced by young people and provides them with a platform for self-expression. However, some of the content appears to depict a predominantly negative portrayal of Turkey and is shaped by specific ideological frameworks. Future research should further investigate the impact of such media content on young audiences.

Kaynakça

  • ABANOZ, S. (2008). 6-12 Yaş arası çocukların dini ve ahlâki gelişimlerinde anne ve babaların rolü. Türk Din Psikolojisi Dergisi, 3(1), 111-138.
  • ABI-JAOUDE, E., NAYLOR K.T. (2020). Pignatiello A. (2020). Smartphones, social media use and youth mental health. CMAJ, 192(6), 136-141. https://doi.org/10.1503%2Fcmaj.190434.
  • ADIGÜZEL, M. (2021). Türkiye'de genç işsizliği etkileyen faktörler. Econharran Harran Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(8), 100-129.
  • AHMADZADEH E. ve CHAN P.K. (2017). Mining pros and cons of actions from social media for decision support, IEEE International Conference on Big Data (Big Data) IEEE, 877–882.
  • AL-ANSI, A.M., HAZAIMEH, M., HENDI, A., AL-HRINAT, J. ve ADWAN G. (2023). How do social media influencers change adolescents' behavior? An evidence from Middle East countries. Heliyon, 9(5), e15983.
  • SURACE, A., KANG A., CHRISTOPHER W. K & OPERARIO, D. (2022). “I’m Gay With an Asterisk”: How Intersecting Identities Influence LGBT Strengths, Journal of Homosexuality,1-21. DOI: 10.1080/00918369.2022.2132579
  • ARNETT J. J. (2000). Emerging Adulthood: A Theory of development from the late teens through the twenties. The American Psychologist. 55(5), 469-480.
  • BASYOUNI, S.S & EL KESHKY, M.E.S (2021) Job Insecurity, Work-Related Flow, and Financial Anxiety in the Midst of COVID-19 Pandemic and Economic Downturn. Front. Psychol. 12: 632265.
  • BAYNAL, F. (2015). Yetişkinlerde dindarlık ve ruh sağlığı ilişkisinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 206-231.
  • HANCKEL, B. (2016) Representations of LGBT youth: A review of Queer Youth and Media Cultures, Journal of LGBT Youth, 13(4), 410 413, DOI: 10.1080/19361653.2016.1185764
  • BESSANT, J., PICKARD S. ve WATTS, R. (2020) Translating Bourdieu into youth studies. Journal of Youth Studies, 23(1), 76-92.
  • BİLGİÇ, H.G., DUMAN, D., SEFEROĞLU, S. S. (2011). Dijital Yerlilerin Özellikleri ve Çevrimiçi Ortamların Tasarlanmasındaki Etkileri, Akademik Bilişim, 2-4 Şubat 2011 / İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • BRAUN, V. ve CLARKE, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • CANTÜRK, G. ve YÜKSEL, İ. (2020). Dijital medyanın ortaöğretim çağındaki gençlerin düşünme biçimleri üzerindeki etkileri. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 222-243.
  • CİNEL, E.A. ve YOLCU, U. (2021). Eğitim, yaş ve cinsiyetin işsizlik oranı üzerindeki etkileri: Türkiye Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 20(78), 844-858.
  • CRAIG, S.L. ve MCINROY, L. (2014). You Can Form a Part of Yourself Online: The Influence of New Media on Identity Development and Coming Out for LGBTQ Youth. Journal of Gay & Lesbian Mental Health, 18(1), 95-109, DOI: 10.1080/19359705.2013.777007
  • ÇELİK, T. N., & ÇELİK, Y. (2022). Uludağ sözlük üzerinden yeni normalin toplumsal inşasını yaratmada Netflix’te LGBT hikayeleri kategorisi. Sosyologca, (23), 159-168
  • DEMİR, I. (2012). The development and current state of youth research in Turkey: An overview. Young, 20(1), 89–114.
  • DEMİR, F. B & İPEK, Z. (2015). Alevilere yönelik ayrımcılık bir saha çalışması: istanbul. İstanbul: İnsan Hakları ve Mazlumlar İçin Dayanışma Derneği.
  • DESAI, A.N., RUIDERA, D., STEINBRINK, J.M., GRANWEHR, B. & Lee D.H. (2022). Misinformation and disinformation: the potential disadvantages of social media in infectious disease and how to combat them. Clin. Infect. Dis,74 (3), 34–39.
  • DJAFAROVA, E. & RUSHWORTH, C. (2017). Exploring the credibility of online celebrities' Instagram profiles in influencing the purchase decisions of young female users. Computers in Human Behavior, 68, 1-7.
  • FAB-UKOZOR, N., CHIMA, O., OBAYI, P., ANORUE, I., ONWUDE, N. (2021). Portrayal of women in advertising on facebook and ınstagram. 10.5281/zenodo.4006048.
  • FARCI, M., & SCARCELLI, C. M. (2023). Men have to be competent in something, women need to show their bodies. Gender, digital youth cultures and popularity. Journal of Gender Studies, 33(5), 572–584. https://doi.org/10.1080/09589236.2023.2241857.
  • FOX, M. P., et al. (2021). Will podcasting and social media replace journals and traditional science communication? No, but..., American Journal of Epidemiology, 190(8), 1625–1631.
  • GÖRMÜŞ, A., BOZKURT, B., KARAÖZ E. & KUÇİNOĞLU, D. (2023). Üniversiteden Yeni Mezunların İşsizlik Deneyimleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(2). 298-315.
  • GRAHAM, B., BRADY, L. M. (2021). Young people and money: a review of young people's use of online information and advice Literature review. Money and Pensions Service, DOI: 10.13140/RG.2.2.34164.27522.
  • GÜLER, E., ULUDAĞ, M. (2020). Popüler görsel kültürde toplumsal cinsiyet rollerinin incelenmesi: Youtube kanallarında kadın ve erkek imajları, Turkish Studies - Social, 15(1), 343-367. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.37844
  • GÜNER, B. (2021). Gençlerin dini inançları ve deizme yönelim durumları: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi örneği. Turkish Studies-Social, 16(5), 1825-1840. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.50805.
  • HALSALL, A. (2004). 'You don't know what we're really like': A profile of young people's values (Order No. U199908). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1797411409). Retrieved from https://www.proquest.com/dissertations-theses/you-dont-know-what-were-really-like-profile-young/docview/1797411409/se-2.
  • HEMMINGS, C. (2018). Resisting popular feminisms: gender, sexuality and the lure of the modern, Gender, Place & Culture, 25(7), 963-977.
  • ILO (2023). Genç İstihdamında Küresel Trendler 2022: Yönetici Özeti. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---europe/---ro-geneva/---ilo ankara/documents/publication/wcms_858664.pdf.
  • İMAMOĞLU, A., & YAVUZ, A. (2011). Üniversite gençliğinde dini inanç ve umutsuzluk ilişkisi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(23), 205-244
  • JURGENS, K. (2017). Deciphering the Mindset behind the anti-Turkey Bias in European Reporting. Insight Turkey, 19 (2), 63-77. https://www.insightturkey.com/file/78/deciphering-the-mindset-behind-the-anti-turkey-bias-in-european-reporting-spring-2017-vol19-no2
  • KAYNAK, Ç. C., & YILMAZ, M. (2023). Gençlerin tanrı algısı bağlamında yaşadıkları inanç sorunları ve kendi çözüm önerileri, Eskiyeni, 51, 1110- 1146.
  • KICIR, B. (2017). Eğitimli genç işsizliği üzerinden işsizlik kaygısına bir bakış. Çalışma ve Toplum Dergisi, 54, 1369- 1396
  • KILAVUZ, M. A. (2005). Anne baba örnek davranışlarının çocukların ve ergenlerin dini kişiliğinin oluşumuna etkileri. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14(2), 41-58.
  • KIRAN, S., KÜÇÜKBOSTANCI, H. & EMRE, İ. E. (2020). Sosyal medya kullanımının kişiler üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 13 (4), 435-441.
  • KONRAD ADENAUER STIFTUNG (2021). Turkish Youth Research 2021. Turkey Office of Konrad-Adenauer-Stiftung Foundation. Retrieved from: https://www.kas.de/documents/283907/16886777/Turkish+Youth+2021_KAS.pdf/e430a8e7-a1e1-6b55-4a74-e77c4b2a8652?version=1.3&t=1655118037331
  • KORKMAZER, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin işsizlik kaygısı algılarının incelenmesi, Business Economics and Management Research Journal, 3(2), 141-152.
  • KÖSEOĞLU, A. (2023). Dijital Çağda Alternatif Medya Bağlamında “Youtube” Platformu (Editör Köseoğlu, A.), Dijital Çağda Medya (içinde), Eğitim Yayınevi. Ankara.
  • LÄHDESMÄKI, T., SARESMA, T. (2014). Reframing gender equality in finnish online discussion on ımmigration: populist articulations of religious minorities and marginalized sexualities, NORA- Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 22(4), 299-313.
  • LAJNEF, K. (2023). The effect of social media influencers' on teenagers behavior: an empirical study using cognitive map technique. Curr Psychol.
  • LEMISH, D. (2013). The Routledge Internatıonal Handbook Of Children, Adolescents And Media. London: Routledge.
  • MAYFIELD, A. (2008). What is social media? http://crmxchange.com/uploadedFiles/White_Papers/PDF/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf adresinden 09.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • MCDERMOTT, J. (2014, Mart 17). Explaining what’s behind the sudden allure of explanatory journalism. Digiday. https://digiday.com/media/explainer-rise-explanatory-journalism/ Erişim tarihi: 23.04.2023
  • MOON, S. J., BAI, S. Y. (2020). Components Of Digital Literacy As Predictors Of Youth Civic Engagement And The Role Of Social Media News Attention: The Case Of Korea. Journal of Children and Media, 14:4, 458-474.
  • NANCY WORTH (2019). Making sense of precarity: talking about economic insecurity with millennials in Canada, Journal of Cultural Economy, 12(5), 441-447.
  • NEUENDORF, K. A. (2017). The content analysis guidebook (2nd ed.) Thousand Oaks, CA: Sage.
  • NJOROGE, R. (2013). Impacts Of Social Media Among The Youth On Behavior Change: A Case Study Of Unıversıty Students In Selected Unıversıtıes In Nairobi, Kenya. Master’s Thesis. Unıversıty Of Nairobi, Communıcatıon Studies Of The School Of Journalısm And Mass Communıcatıon, Kenya.
  • NYEMCSOK, C. vd. (2018). Young people's recall and perceptions of gambling advertising and intentions to gamble on sport. J Behav Addict, 7(4), 1068-1078.
  • OECD (2023). Unemployment rates, OECD News Release - June 2023. Retrieved from: https://www.oecd.org/sdd/labour-stats/unemployment-rates-oecd-06-2023.pdf
  • OGIRA, C.D. (2019). Pros And Cons Of Social Media And Literature (Case Study: Uganda). International Journal of Advances in Social Sciences, 7(1):6–8.
  • ÖZDEMİR, Y., ÇOK, F. (2011). Ergenlikte Özerklik Gelişimi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (36), 152-164.
  • PRENSKY, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
  • RIDDER, De S. & BAUWEL, V. S. (2015). The discursive construction of gay teenagers in times of mediatization: youth's reflections on intimate storytelling, queer shame and realness in popular social media places. Journal of Youth Studies,18 (6), 777-793.
  • SAKTANBER, A. (2007). Cultural Dilemmas of Muslim Youth: Negotiating Muslim Identities and Being Young in Turkey 1. Turkish Studies, 8, 417-434. https://doi.org/10.1080/14683840701489290.
  • MEJIAS, S., & BANAJI, S. (2019) Backed into a corner: challenging media and policy representations of youth citizenship in the UK. Information, Communication & Society, 22(12), 1714-1732, DOI: 10.1080/1369118X.2018.1450436
  • SANTONICCOLO, F., TROMBETTA, T., PARADİSO, M. N., ROLLÈ, L. (2023). Gender and media representations: a review of the literature on gender stereotypes, objectification and sexualization. Int J Environ Res Public Health, 20(10):5770.
  • SCHERMAN, A., VALENZUELA, S., RİVERA, S. (2022) Youth environmental activism in the age of social media: the case of Chile (2009-2019), Journal of Youth Studies, 25:6, 751-770.
  • SEKAM (2016). Türkiye Gençlik Raporu Gençliğin Özellikleri, Sorunları, Kimlikleri ve Beklentileri. İstanbul: SEKAM Yayınları
  • SENGUPTA, S. (2019). Protesting climate change, young people take to streets in a global strike. The New York Times, Retrieved from: https://www.nytimes.com/2019/09/20/climate/global-climate-strike.html.
  • SIMONSON, M. (2017). Social Media And Online Learning: Pros And Cons. Dist. Learn,14(4):72. 71. https://nsuworks.nova.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1427&context=fse_facarticles
  • STATISTA (2023). Number of internet and social media users worldwide as of July 2023. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/ (Erişim Tarihi: 22.10.2023).
  • TEKIN, A. N. (2015). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • TETIK, H. O. (2020). Anne baba tutumları ve ailede çocuğun dini gelişimi. Universal Journal of Theology, 5(2), 135-171.
  • THURLOW, C. ve BELL, K. (2009). Against technologization: young people's new media discourse as creative cultural practice. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(4), 1038–1049, https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2009.01480.x
  • TÜİK (2023). İstatistiklerle Gençlik, 2022, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Genclik-2022-49670#:~:text=T%C3%BCrkiye%20n%C3%BCfusunun%20%15%2C2',15%2C2'sini%20olu%C5%9Fturdu, Adresinden 06.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • TÜİK (2024). Dünya Nüfus Günü 2024, Temmuz 2024, https://data.tuik.gov.tr/.
  • TÜİK (2023). İşgücü İstatistikleri, Ocak 2023. https://data.tuik.gov.tr/.
  • ULUSAL, D. ve ÖZGEN, N. (2023). Dijital platform içeriklerinde sunulan farklı cinsel yönelimlerin gençler üzerindeki etkisi: netflix örneği, Yeni Medya Dergisi, 14, 142-154.
  • UNESCO, Youth: UNESCO with, by and for Youth. https://www.unesco.org/en/youth#:~:text=Welcome%20to%20the%20UNESCO%20Youth%20Programme&text=The%20United%20Nations%20defines%20'youth,aged%20between%2015%20and%2024. Adresinden 02.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • UNITED NATIONS (2018). World Youth Report: Youth And The 2030 Agenda For Sustainable Development. United Nations Publication. https://www.un.org/development/desa/youth/wpcontent/uploads/sites/21/2018/12/WorldYouthReport-2030Agenda.pdf
  • UNITED NATIONS (2023). Global Issues: Youth. https://www.un.org/en/global-issues/youth adresinden 12.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • UNITED NATIONS GENERAL ASSEMBLY (1985). Internatıonal Youth Year: Partıcıpatıon, Development, Peace. 19 June 1981, A/36/215. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N81/165/83/PDF/N8116583.pdf?OpenElement adresinden 02.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • ÜNLÜ, F. (2018). Orta Yaş Üstü Bireylerde Sosyal Medya Bağımlılığı ve Sosyal İzolasyon. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 161-172.
  • VISNOVSKY, J., & BIELIK, P. (2021). Explanatory Journalism – A New Way How To Communicate In Digital Era. Media Literacy and Academic Research, 4:1, 24-37.
  • We Are Social (2022). Digital 2022 Global Overview Report. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2/
  • We Are Social (2023). Digital 2023 July Global Statshot Report. Erişim adresi: https://wearesocial.com/id/blog/2023/07/social-media-use-reaches-new-milestone/ (Erişim Tarihi: 22.10.2023).
  • YAMAN, Ö. M. (2019). Apaçi Gençlik. Gençlerin Toplumsal Davranış ve Yönelimleri: İstanbul’da “Apaçi” Altkültür Grupları Üzerine Nitel Bir Çalışma. İstanbul: Bir Yayıncılık.
  • ZASTROW, C., KIRST-ASHMAN, K. K. (2015). İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre II: Yetişkinlik ve Yaşlılık. S. E. Türközü ve B. Alparslan (Çev.). Ankara: Nika Yayınevi.
Toplam 80 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, Gençlik Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süeda Nur Tutan 0009-0007-6201-1150

Musa Gürel 0000-0003-4132-1700

Hakan Karaman 0000-0002-5729-6012

Ömer Miraç Yaman 0000-0001-9989-8575

Erken Görünüm Tarihi 9 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 6 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 28 Haziran 2024
Kabul Tarihi 5 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Nur Tutan, S., Gürel, M., Karaman, H., Yaman, Ö. M. (2025). Yurtdışı Merkezli Kamu Yayıncılarının Youtube’da Gençlere Yönelik Hazırladıkları Türkçe İçeriklerin Analizi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 551-570. https://doi.org/10.17336/igusbd.1506818

Creative Commons Lisansı
İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.