Amaç: Bu çalışma, yurtdışı merkezli kamu yayıncılarının YouTube’da Türkiye’deki gençlere yönelik hazırladıkları Türkçe içerikleri tematik açıdan incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, bu yayıncıların hangi konularda içerik ürettiği, bu içeriklerdeki eleştiri ve değerlendirmeler ile izleyicilerin bu içeriklerden nasıl etkilendiği analiz edilmiştir.
Yöntem: Nitel araştırma deseniyle yürütülen çalışmada, tematik analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Abone sayısı 100 binin üzerinde olan yurtdışı merkezli kamu yayıncılarının gençlik temalı 74 videosu incelenmiş ve içerikler sekiz ana tema altında değerlendirilmiştir.
Bulgular: Analiz sonucunda, gençlik temalı içeriklerde şu başlıkların öne çıktığı görülmüştür: cinsellik ve cinsel yönelimin fark edilmesi, LGBT temsili, şiddet ve toplumsal tabuların ele alınması, işsizlik ve ekonomik kaygılar, eğitim sorunları, yurtdışında yaşamın teşviki, dini ve inanç sorgulamaları, azınlık olma deneyimleri, göç ve sosyal medya kullanımı. İçeriklerde, Türkiye’deki toplumsal yapı ve ekonomik koşullara yönelik eleştirilerin ağırlık kazandığı, bazı konuların tek yönlü ele alındığı belirlenmiştir.
Sonuç: Yurtdışı merkezli kamu yayıncılarının içerikleri, gençlerin bireysel ve toplumsal meselelerini ele almakta ve onların kendilerini ifade etmelerine katkı sağlamaktadır. Ancak, bazı içeriklerin Türkiye bağlamında olumsuz bir tablo sunduğu ve belirli ideolojik çerçevelerle hazırlandığı gözlemlenmiştir. Gelecek araştırmalar, bu tür içeriklerin gençler üzerindeki etkilerini derinlemesine incelemelidir.
Aim: This study aims to analyze the thematic aspects of Turkish-language content produced by international public broadcasters on YouTube targeting young audiences in Turkey. The research examines the topics covered by these broadcasters, the critiques and evaluations presented in the content, and the ways in which viewers are influenced by such materials.
Method: A qualitative research design was employed, utilizing thematic analysis and content analysis methods. A total of 74 youth-themed videos from international public broadcasters with over 100,000 subscribers were examined and categorized under eight main themes.
Findings: The analysis revealed that the dominant themes in youth-oriented content include the recognition of sexuality and sexual orientation, LGBT representation, discussions on violence and societal taboos, unemployment and economic concerns, educational challenges, the encouragement of migration abroad, religious and faith-related inquiries, minority experiences, immigration, and social media usage. The findings indicate that these videos heavily criticize Turkey’s social structure and economic conditions, with some topics being presented from a one-sided perspective.
Conclusion: The content produced by international public broadcasters addresses various individual and social issues faced by young people and provides them with a platform for self-expression. However, some of the content appears to depict a predominantly negative portrayal of Turkey and is shaped by specific ideological frameworks. Future research should further investigate the impact of such media content on young audiences.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları, Gençlik Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 9 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2 |
![]() İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. |
---|