Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TURİZM SEKTÖRÜNDE ÜÇ BOYUTLU GIDA BASKISI VE PAZARLAMA BİLEŞENLERİNE İLİŞKİN ALGI

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 3, 476 - 499, 31.12.2022
https://doi.org/10.46519/ij3dptdi.1110847

Öz

Bu makale üç boyutlu gıda baskısının ürün, fiyat, dağıtım ve tutundurma olarak bilinen pazarlama bileşenlerinin turizm sektöründe olan öğrenciler tarafından nasıl algılandığını öğrenmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Yiyecek içecek işletmeciliği, turizm ve otel işletmeciliği, gıda teknolojisi, gıda mühendisliği, aşçılık, gastronomi ve mutfak sanatları bölümlerinde ön lisans, lisans ve lisansüstü öğrenimi gören 753 öğrenci üzerinde yapılan araştırma sonucunda Katılımcılar en çok üç boyutlu gıda yazıcısı ile üretilmiş çikolata/şekerleme ve temizlik ürünlerini satın alacağını, en az ise unlu mamuller, süt ve süt ürünleri ile et ve tavuk ürünlerini satın alacaklarını bildirmişlerdir. Katılımcılar üç boyutlu gıda yazıcılarına ilişkin bilgileri en çok sosyal medyadan ve görsel ve yazılı basından öğrendiklerini söylemiştir. Üç boyutlu yazıcılara ilişkin bilgi edinmede en az başvurulan bilgi kaynağının uzmanlar ile akademisyenler olduğu görülmüştür. Katılımcıların yüzde doksanından fazlası üç boyutlu yazıcılarla üretim yapan bir işletmede çalışmadıklarını ancak dijital araçları kullanarak üretim yapan bir işletmede çalışmanın cazip geldiğini belirtmişlerdir. Üç boyutlu baskı tekniğiyle üretilen ürünlerin en çok ekonomiye ve atık yönetimine; işletme fonksiyonlarından ise üretim ile Ar-Ge bölümlerine fayda sağlayacağını düşünmektedirler. Hem teknolojiye hem de özelde üç boyutlu baskı teknolojisine ilgi duyanların ve bu konuda bilgi sahibi olanların pazarlama bileşenlerine yönelik algıları daha olumlu ve ortalamaları daha yüksek bulunmuştur.

Kaynakça

  • 1. Kodama, H., “Automatic method for fabricating a three‐dimensional plastic model with photo‐hardening polymer”, Review of Scientific Instruments, Vol. 52, Issue 11, Pages 1770-1773, 1981.
  • 2. Hull, C.W., Apparatus for Production of Three-dimensional Objects by Stereolithography. Publication of US4575330A, United States, Google Patents, 1986.
  • 3. Çelik, D., Çetinkaya, K., “Üç boyutlu Yazıcı Tasarımları, Prototipleri ve Ürün Yazdırma Karşılaştırmaları”, İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, Sayfa 151-163, 2016.
  • 4. Matias, E. and Rao, B., “3D printing: On its historical evolution and the implications for business”, Portland International Center for Management of Engineering and Technology, Vol. 8, Pages 551-558, 2015.
  • 5. Kamali, P., Dean, D., Skoracki, R., Koolen, P.G.L., Paul, M.A., Ibrahim, A.M.S. and Lin, S.J., “The Current Role of Three-Dimensional Printing in Plastic Surgery”, National Library Medicine, Vol. 137, Issue 3, Pages 1045-1055, 2016.
  • 6. Jiang, R., Kleer, R. and Piller, F.T., “Predicting the future of additive manufacturing: A Delphi study on economic and societal implications of 3D printing for 2030”, Technological Forecasting & Social Change, Vol. 117, Pages 84-97, 2017.
  • 7. Aydın, L., Küçük, S., Kenar, H., “Design and construction of a 3d bioprinter for bioprinting of tissues and organs”, Tıp Tekno 15, Vogue Hotel Bodrum, Muğla, Pages 153-157, 2015.
  • 8. Düzgün, D.E., Çetinkaya, K., “Moda Alanında 3Boyutlu Baskı Teknolojileri Kullanımı”, International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, Cilt 3, Sayı 1, Sayfa 19-31, 2019.
  • 9. Dodziuk, H., “Applications of 3D printing in healthcare, quality in Medicine”, Polish journal of cardio-thoracic surgery, Vol. 13, Issue 3, Pages 283-293, 2016.
  • 10. Yıldıran, M., “Moda giyim sektöründe üç boyutlu yazıcılarla tasarım ve üretim”, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, Cilt 17, Sayfa 155-172, 2016.
  • 11. Gedik, E., Togay, A., Çoşkun, M., Demirhan, E., “Üç Boyutlu Baskının Mobilya Sektöründe Ürün Tasarımında Kullanım İmkânlarının Araştırılması”, International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, Cilt 2, Sayı 2, Sayfa 16-25, 2018.
  • 12. Kiraz, C., Sezer, H. K., Şahin, İ., “Kuyumculuk sektöründe 3B baskı tasarım tekniklerinin özgürlüğünden faydalanıldığında sektöre getirileri”, International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, Cilt 2, Sayı 2, Sayfa 46-58, 2018.
  • 13. Prakash, S., Bhandari, B. R., Godoi, F. C. and Zhang, M., “Future Outlook Of 3D Food Printing”, In Fernanda C, Godoi BR, Prakash BS, Zhang M Editors, Fundamentals of 3D Food Printing and Applications, Academic Press. London, Pages 373-381, 2019.
  • 14. Lipton, J. I., Cutler, M., Nigl, F., Cohen, D. and Lipson, H., “Additive Manufacturing For The Food Industry”, Trends In Food Science And Technology, Vol. 43, Pages 114-123, 2015.
  • 15. Değerli, C., El, S.N., “Üç Boyutlu (3D) Yazıcı Teknolojisi ile Gıda Üretimine Genel Bakış”, Türk Tarım-Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, Cilt 5, Sayfa 593-599, 2017.
  • 16. Cohen, D.L., Jeffrey, I.L., Cutler, M., Coulter, D., Vesco, A. and Lipson, H., Hydrocolloid Printing: A Novel Platform For Customized Food Production. In: Proceedings of Solid Freeform Fabrication Symposium (SFF'09), 3–5 August 2009, Austin, TX, USA.
  • 17. Van Bommel, K. and Spicer, A., “Hail the snail: hegemonic struggles in the slow food movement”, Organization Studies, Vol. 32, Issue 12, Pages 1717-1744, 2011.
  • 18. Fabaroni. (2007). Fabaroni: A Home Made 3D Printer. http:// Fab.Cba.Mit.Edu/Classes/MIT/863.07/11.05/Fabaroni/ (E.T.: 27.08.2020).
  • 19. Payne, C.L.R., Dobermann, D., Forkes, A., House, J., Josephs, J., Mcbride, A., Müller, A., Quilliam, R.S. and Soares, S., “Insects As Food And Feed: European Perspectives On Recent Research And Future Priorities”, Journal of Insects As Food and Feed, Vol. 2, Pages 269-276, 2016
  • 20. Severini, C. and Derossi, A., “Could The 3D Printing Technology Be A Useful Strategy To Obtain Customized Nutrition?”, Journal of Clinical Gastroenterology, Vol. 50, Pages 175-178, 2016
  • 21. Tran, J.L., “3D-Printed Food”, The Minnesota Journal of Law, Science & Technology, Vol. 17, Issue 2, Pages 855-879, 2016
  • 22. Lipton, J., Arnold, D., Nigl, F., Lopez, N., Cohen, D., Norén, N. and Lipson, H., “Mutli-Material Food Printing With Complex İnternal Structure Suitable For Conventional Post-Processing”, 21st Annual International Solid Freeform Fabrication Symposium - An Additive Manufacturing Conference, SFF 2010, Austin, TX, United States, 2010
  • 23. Poon, A., “Tourism, Technology And Competitive Strategies”, UK: CABI Publishing, Pages 87-96, 1993.
  • 24. Şanlıöz, K., Dilek, E., Koçak, N., Değişen Dünya, Dönüşen Pazarlama: Türkiye Turizm Sektöründen Öncü Bir Mobil Uygulama Örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 24, Sayı 2, Sayfa 250-260, 2013.
  • 25. Savoiu, G., “The future of tourism in the century of 3D printing (industrial) Technologies”, 15th International Conference Romanian Rural Tourism In The Context Of Sustainable Development: Present And Prospects, Vatra Dornei, Romania, 23-25 May 2013, Pages 28-38, 2013.
  • 26. Baran, Z., Baran, H., “The future of digital tourism alternatives in virtual reality” Oliveira, L. (Ed.), In Handbook of research on digital communications, internet of things, and the future of cultural tourism, IGI Global, Pages 58-84, 2022.
  • 27. Liu, S., “Cultural Tourism Policies And Digital Transition of Ancient Village Heritage Conservation in China. Cultural and Tourism Innovation in The Digital Era”, Springer Proceedings In Business And Economics, Pages 37-51, 2020.
  • 28. Aday, S. ve Aday, M. S., 3 Boyutlu Baskı Teknolojisinin Gıda Endüstrisinde Kullanımı. http://www.Packworldturkiye.Com/Haber/3-Boyutlu-Baski-Teknolojisinin-Gida-Endustrisinde-Kullanimi.Html, 18.09.2020.
  • 29. Baran, Z., Baran, H., “Yeni nesil gerçeklik teknolojileri ve fütüristik turizm yaklaşımları”, Tellioğlu, S. (Ed.), İçinde Turizm sektöründe güncel sorunlar ve yeni trendler, Ankara: Asos, Sayfa 287-321, 2021.
  • 30. Güneş, E., Bayram, Ş. B., Özkan, M., Nizamlıoğlu, H. F., “Gastronomy Four Zero (4.0)”, International Journal of Environmental Pollution And Environmental Modelling, Vol. 1 Issue 3, Pages 77-84, 2018.
  • 31. Dubey, A.K., “Future Technology And Service Industry: A Case Study of Travel And Tourism Industry. Global Journal of Enterprise Information System, Vol. 8, Issue 3, Pages 65-69, 2016.
  • 32. Zsarnoczky, M., “The Digital Future of The Tourism & Hospitality Industry”, Boston Hospitality Review. https://www.bu.edu/bhr/files/2018/06/The-Digital-Future-of-the-Tourism-and-Hospitality-Industry.pdf, 2018.
  • 33. Mantihal, S., Kobun, R. and Lee, B.-B., “3D food printing of as the new way of preparing food: A review”, International Journal of Gastronomy and Food Science, 100260, 2020.
  • 34. Cautela, C., Pisano, P. and Pironti, M., “The emergence of new networked business models from technology innovation: an analysis of 3-D printing design enterprises”, International Entrepreneurship and Management Journal, Vol. 10, Issue 3, Pages 487-501, 2014 .
  • 35. Şahin, K., Turan, O., “Üç boyutlu yazıcıların karşılaştırmalı analizi”, Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, Sayfa 97-116, 2018.
  • 36. Rayna, T. and Striukova, L., “From rapid prototyping to home fabrication: how 3D printing is changing business model innovation”, Technological Forecasting and Social Change, Vol 102, Pages 214-224, 2015.
  • 37. Pallottino, F., Hakola, L., Costa. C., Antonucci, F., Figorilli, S., Seisto, A. and Menesatti, P., “Printing on Food or Food Printing: a Review”, Food Bioprocess Technology, Vol 9, Pages 725-733, 2016.
  • 38. Nachal, N., Moses, J.A., Karthik, P. and Anandharamakrishnan, C., “Applications of 3D printing in food processing”, Food Engineering Review, Vol 11, Issue 3, Pages 123-41, 2019.
  • 39. Stefano, T.F., “3D Printing: A New Dimension For Manufacturing”, https://www.Ecommercetimes.Com/Story/75695.Html, 2012.
  • 40. Godoi, F.C., Prakash, S. and Bhandari, B. R., “Review, 3D Printing Technologies Applied For Food Design: Status and Prospects”, Journal of Food Engineering, Vol 179, Pages 44-54, 2016.
  • 41. Hoff, N., “The Secrets Of 3D Food Printing Disclosed”, https://3dfoodprintingconference.Com/Speaker/The-Secrets-Of-3d-Food-Printing-Disclosed/, 2020.
  • 42. Dankar, I., Haddarah, A., Omar, F.E.L., Sepulcre, F. and Pujolà, M., “3D Printing Technology: The New Era For Food Customization and Elaboration”, Trends İn Food Science &Technology, Vol. 75, Pages 231-42, 2018.
  • 43. Attaran, M., “The rise of 3-D printing: The advantages of additive manufacturing over traditional manufacturing”, Business Horizons, Vol. 60, Issue 5, Pages 677-688, 2017.
  • 44. Sandalcı, N., “Türkiye’de Endüstriyel Tasarımcıların 3 Boyutlu Yazıcıları Kullanımları Hakkında Bir İnceleme”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen bilimleri Enstitüsü, 2016.
  • 45. Cecchini, C., “3D Food Printing”, https://Thespoon.Tech/Edible-Carving-How-3d-Printers-Could-Create-Your-Next-Meal/, 2018.
  • 46. Ekin Gümüş, C., “Gıda Endüstrisinde 3Boyutlu Baskı Dönemi”, https://www.Yasamicingida.Com/Gida/Gida-Endustrisinde-3-Boyutlu-Baski-Donemi/, 2018.
  • 47. Manstan, T. and McSweeney, M.B., “Consumers’ attitudes towards and acceptance of 3D printed foods in comparison to conventional food products”, International Journal of Food Science & Technology, Vol. 55, Issue 1, Pages 323-331, 2019.
  • 48. Akben, İ., “3 Boyutlu Yazıcılar ve Tedarik Zincirine Etkileri”, International Journal of Academic Value Studies, Vol. 3, Sayı 10, Sayfa 20-35, 2017.
  • 49. Kietzmann, J., Pitt, L. and Berthon, P., “Disruptions, decisions, and destinations: Enter the age of 3-D printing and additive manufacturing”, Business Horizons, Vol. 58, Issue 2, Pages 209-215, 2015.
  • 50. Strateji ve Bütçe Başkanlığı (SBB), “Üretimde Paradigma Değişikliği, Artırımsal Üretim,Üç Boyutlu Yazıcılar”, Sektörler ve Kamu Yatırımları Genel Müdürlüğü. Ankara, 2019.
  • 51. Dychko, E., “6 Effects 3D Printing Has On Supply Chains”, https://www.Quora.Com/What-Will-Be-The-İmpact-Of-3D-Printing-İn-The-Consumer-Supply-Chain, 2015.
  • 52. Charlebois, S. and Mackay, G., “Marketing Culture Through Locally-Grown Products: The Case of The Fransaskoisie Terroir Products”, Problems And Perspectives in Management, Vol. 8, Issue 4, Pages 91-102, 2010.
  • 53. Halkiopoulos, C., Antonopoulou, H. and Papadopoulos, D., “Contribution of 3d Printing Technology To E-Business Conceptual Perspective of Youth Generation”, International Journal of Research in Business Management, Vol. 8, Issue 6, Pages 31-42, 2020.
  • 54. Coşkun, R., Altunışık, R., Yıldırım, E., Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Genişletilmiş 10.Baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019.
  • 55. Gürbüz, S., Şahin, F. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe-Yöntem-Analiz, Genişletilmiş 3.Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2016.
  • 56. Chua, C.K., Leong, K.F. and Lim, C.S., Rapid Protoyping: Principles and Applications, World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd, 2nd Edition, 2003.
  • 57. Garrett, B., “3D Printing: New Economic Paradigms and Strategic Shifts”, Global Policy, Vol. 53, Pages 70-75, 2014.
  • 58. Schwab, K., “The Fourth Industrial Revolution”, World Economic Forum, Cologny/Geneva, 2016.
  • 59. Berman, B., “3-D printing: The new industrial revolution”, Business Horizons, Vol 55 Issue 2, Pages 155-162, 2012.
  • 60. Hadhazy, A., “Will 3D Printers Manufacture Your Meals? Popular Mechanics”, http://www.Popularmechanics.Com/Technology/Gadgets/A8816/Will-3d-Printers-Manufactureyourmeals-15265101/, 2013
  • 61. Brunner, T. A., Delley, M. and Denkel, C., “Consumers’ attitudes and change of attitude toward 3D-printed food” Food Quality and Preference, Pages 389-396, 2018.
  • 62. Ford, S.L.M., “Additive Manufacturing Technology: Potential Implications for U.S. Manufacturing Competitiveness”, Journal of International Commerce and Economics, http://papers.ssrn.com/sol3/Papers.cfm?abstract_id=2501065, 2015.
  • 63. Tümer, M.B., “Üç Boyutlu Yazıcılar ve Günümüz Mimarisinde Kullanımı”, Işık Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi İçmimarlık Bölümü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2020.
  • 64. Karademir, D., Öztürk, E., Koç, K.H., “Industry 4.0 Awareness in Furniture Enterprises: Case Study of Ordu and Giresun”, Journal of Anatolian Environmental and Animal Science, Vol. 4, Issue 4, Pages 666-673, 2019.
  • 65. Yıldız, M.S., Yıldırım, Y., Kesici, B., “Düzce Bölgesindeki Firmaların Endüstri 4.0 Yaklaşımları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 20, Sayı 80, Sayfa 1773-1797, 2021.

PERCEPTION OF THE THREE-DIMENSIONAL FOOD PRINTING AND MARKETING COMPONENTS IN THE TOURISM SECTOR

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 3, 476 - 499, 31.12.2022
https://doi.org/10.46519/ij3dptdi.1110847

Öz

This article was carried out to learn how the marketing components of 3D food printing, known as product, price, distribution and promotion, are perceived by students in the tourism sector. A survey was conducted on 753 students studying at undergraduate and graduate degrees in food and beverage management, tourism and hotel management, food technology, food engineering, cookery, gastronomy and culinary arts departments. As a result of the research, the participants stated that they would mostly buy chocolate/confectionery and cleaning products produced with a three-dimensional food printer, and that they would buy bakery products, milk and dairy products, meat and chicken products at least. Participants stated that they learned the information about 3D food printers mostly from social media and visual and print media. It has been seen that the least used source of information in obtaining information about 3D printers is experts and academicians. More than ninety percent of the participants stated that they do not work in a company that produces with 3D printers, but that it is attractive to work in a company that produces using digital tools. The products produced with the three-dimensional printing technique mostly contribute to the economy and waste management; they think that it will benefit the production and R&D departments from the business functions. Those who are interested in both technology and in particular three-dimensional printing technology and those who have knowledge on this subject have more positive perceptions of marketing components and their averages are higher.

Kaynakça

  • 1. Kodama, H., “Automatic method for fabricating a three‐dimensional plastic model with photo‐hardening polymer”, Review of Scientific Instruments, Vol. 52, Issue 11, Pages 1770-1773, 1981.
  • 2. Hull, C.W., Apparatus for Production of Three-dimensional Objects by Stereolithography. Publication of US4575330A, United States, Google Patents, 1986.
  • 3. Çelik, D., Çetinkaya, K., “Üç boyutlu Yazıcı Tasarımları, Prototipleri ve Ürün Yazdırma Karşılaştırmaları”, İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, Cilt 5, Sayı 2, Sayfa 151-163, 2016.
  • 4. Matias, E. and Rao, B., “3D printing: On its historical evolution and the implications for business”, Portland International Center for Management of Engineering and Technology, Vol. 8, Pages 551-558, 2015.
  • 5. Kamali, P., Dean, D., Skoracki, R., Koolen, P.G.L., Paul, M.A., Ibrahim, A.M.S. and Lin, S.J., “The Current Role of Three-Dimensional Printing in Plastic Surgery”, National Library Medicine, Vol. 137, Issue 3, Pages 1045-1055, 2016.
  • 6. Jiang, R., Kleer, R. and Piller, F.T., “Predicting the future of additive manufacturing: A Delphi study on economic and societal implications of 3D printing for 2030”, Technological Forecasting & Social Change, Vol. 117, Pages 84-97, 2017.
  • 7. Aydın, L., Küçük, S., Kenar, H., “Design and construction of a 3d bioprinter for bioprinting of tissues and organs”, Tıp Tekno 15, Vogue Hotel Bodrum, Muğla, Pages 153-157, 2015.
  • 8. Düzgün, D.E., Çetinkaya, K., “Moda Alanında 3Boyutlu Baskı Teknolojileri Kullanımı”, International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, Cilt 3, Sayı 1, Sayfa 19-31, 2019.
  • 9. Dodziuk, H., “Applications of 3D printing in healthcare, quality in Medicine”, Polish journal of cardio-thoracic surgery, Vol. 13, Issue 3, Pages 283-293, 2016.
  • 10. Yıldıran, M., “Moda giyim sektöründe üç boyutlu yazıcılarla tasarım ve üretim”, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, Cilt 17, Sayfa 155-172, 2016.
  • 11. Gedik, E., Togay, A., Çoşkun, M., Demirhan, E., “Üç Boyutlu Baskının Mobilya Sektöründe Ürün Tasarımında Kullanım İmkânlarının Araştırılması”, International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, Cilt 2, Sayı 2, Sayfa 16-25, 2018.
  • 12. Kiraz, C., Sezer, H. K., Şahin, İ., “Kuyumculuk sektöründe 3B baskı tasarım tekniklerinin özgürlüğünden faydalanıldığında sektöre getirileri”, International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, Cilt 2, Sayı 2, Sayfa 46-58, 2018.
  • 13. Prakash, S., Bhandari, B. R., Godoi, F. C. and Zhang, M., “Future Outlook Of 3D Food Printing”, In Fernanda C, Godoi BR, Prakash BS, Zhang M Editors, Fundamentals of 3D Food Printing and Applications, Academic Press. London, Pages 373-381, 2019.
  • 14. Lipton, J. I., Cutler, M., Nigl, F., Cohen, D. and Lipson, H., “Additive Manufacturing For The Food Industry”, Trends In Food Science And Technology, Vol. 43, Pages 114-123, 2015.
  • 15. Değerli, C., El, S.N., “Üç Boyutlu (3D) Yazıcı Teknolojisi ile Gıda Üretimine Genel Bakış”, Türk Tarım-Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, Cilt 5, Sayfa 593-599, 2017.
  • 16. Cohen, D.L., Jeffrey, I.L., Cutler, M., Coulter, D., Vesco, A. and Lipson, H., Hydrocolloid Printing: A Novel Platform For Customized Food Production. In: Proceedings of Solid Freeform Fabrication Symposium (SFF'09), 3–5 August 2009, Austin, TX, USA.
  • 17. Van Bommel, K. and Spicer, A., “Hail the snail: hegemonic struggles in the slow food movement”, Organization Studies, Vol. 32, Issue 12, Pages 1717-1744, 2011.
  • 18. Fabaroni. (2007). Fabaroni: A Home Made 3D Printer. http:// Fab.Cba.Mit.Edu/Classes/MIT/863.07/11.05/Fabaroni/ (E.T.: 27.08.2020).
  • 19. Payne, C.L.R., Dobermann, D., Forkes, A., House, J., Josephs, J., Mcbride, A., Müller, A., Quilliam, R.S. and Soares, S., “Insects As Food And Feed: European Perspectives On Recent Research And Future Priorities”, Journal of Insects As Food and Feed, Vol. 2, Pages 269-276, 2016
  • 20. Severini, C. and Derossi, A., “Could The 3D Printing Technology Be A Useful Strategy To Obtain Customized Nutrition?”, Journal of Clinical Gastroenterology, Vol. 50, Pages 175-178, 2016
  • 21. Tran, J.L., “3D-Printed Food”, The Minnesota Journal of Law, Science & Technology, Vol. 17, Issue 2, Pages 855-879, 2016
  • 22. Lipton, J., Arnold, D., Nigl, F., Lopez, N., Cohen, D., Norén, N. and Lipson, H., “Mutli-Material Food Printing With Complex İnternal Structure Suitable For Conventional Post-Processing”, 21st Annual International Solid Freeform Fabrication Symposium - An Additive Manufacturing Conference, SFF 2010, Austin, TX, United States, 2010
  • 23. Poon, A., “Tourism, Technology And Competitive Strategies”, UK: CABI Publishing, Pages 87-96, 1993.
  • 24. Şanlıöz, K., Dilek, E., Koçak, N., Değişen Dünya, Dönüşen Pazarlama: Türkiye Turizm Sektöründen Öncü Bir Mobil Uygulama Örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 24, Sayı 2, Sayfa 250-260, 2013.
  • 25. Savoiu, G., “The future of tourism in the century of 3D printing (industrial) Technologies”, 15th International Conference Romanian Rural Tourism In The Context Of Sustainable Development: Present And Prospects, Vatra Dornei, Romania, 23-25 May 2013, Pages 28-38, 2013.
  • 26. Baran, Z., Baran, H., “The future of digital tourism alternatives in virtual reality” Oliveira, L. (Ed.), In Handbook of research on digital communications, internet of things, and the future of cultural tourism, IGI Global, Pages 58-84, 2022.
  • 27. Liu, S., “Cultural Tourism Policies And Digital Transition of Ancient Village Heritage Conservation in China. Cultural and Tourism Innovation in The Digital Era”, Springer Proceedings In Business And Economics, Pages 37-51, 2020.
  • 28. Aday, S. ve Aday, M. S., 3 Boyutlu Baskı Teknolojisinin Gıda Endüstrisinde Kullanımı. http://www.Packworldturkiye.Com/Haber/3-Boyutlu-Baski-Teknolojisinin-Gida-Endustrisinde-Kullanimi.Html, 18.09.2020.
  • 29. Baran, Z., Baran, H., “Yeni nesil gerçeklik teknolojileri ve fütüristik turizm yaklaşımları”, Tellioğlu, S. (Ed.), İçinde Turizm sektöründe güncel sorunlar ve yeni trendler, Ankara: Asos, Sayfa 287-321, 2021.
  • 30. Güneş, E., Bayram, Ş. B., Özkan, M., Nizamlıoğlu, H. F., “Gastronomy Four Zero (4.0)”, International Journal of Environmental Pollution And Environmental Modelling, Vol. 1 Issue 3, Pages 77-84, 2018.
  • 31. Dubey, A.K., “Future Technology And Service Industry: A Case Study of Travel And Tourism Industry. Global Journal of Enterprise Information System, Vol. 8, Issue 3, Pages 65-69, 2016.
  • 32. Zsarnoczky, M., “The Digital Future of The Tourism & Hospitality Industry”, Boston Hospitality Review. https://www.bu.edu/bhr/files/2018/06/The-Digital-Future-of-the-Tourism-and-Hospitality-Industry.pdf, 2018.
  • 33. Mantihal, S., Kobun, R. and Lee, B.-B., “3D food printing of as the new way of preparing food: A review”, International Journal of Gastronomy and Food Science, 100260, 2020.
  • 34. Cautela, C., Pisano, P. and Pironti, M., “The emergence of new networked business models from technology innovation: an analysis of 3-D printing design enterprises”, International Entrepreneurship and Management Journal, Vol. 10, Issue 3, Pages 487-501, 2014 .
  • 35. Şahin, K., Turan, O., “Üç boyutlu yazıcıların karşılaştırmalı analizi”, Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, Sayfa 97-116, 2018.
  • 36. Rayna, T. and Striukova, L., “From rapid prototyping to home fabrication: how 3D printing is changing business model innovation”, Technological Forecasting and Social Change, Vol 102, Pages 214-224, 2015.
  • 37. Pallottino, F., Hakola, L., Costa. C., Antonucci, F., Figorilli, S., Seisto, A. and Menesatti, P., “Printing on Food or Food Printing: a Review”, Food Bioprocess Technology, Vol 9, Pages 725-733, 2016.
  • 38. Nachal, N., Moses, J.A., Karthik, P. and Anandharamakrishnan, C., “Applications of 3D printing in food processing”, Food Engineering Review, Vol 11, Issue 3, Pages 123-41, 2019.
  • 39. Stefano, T.F., “3D Printing: A New Dimension For Manufacturing”, https://www.Ecommercetimes.Com/Story/75695.Html, 2012.
  • 40. Godoi, F.C., Prakash, S. and Bhandari, B. R., “Review, 3D Printing Technologies Applied For Food Design: Status and Prospects”, Journal of Food Engineering, Vol 179, Pages 44-54, 2016.
  • 41. Hoff, N., “The Secrets Of 3D Food Printing Disclosed”, https://3dfoodprintingconference.Com/Speaker/The-Secrets-Of-3d-Food-Printing-Disclosed/, 2020.
  • 42. Dankar, I., Haddarah, A., Omar, F.E.L., Sepulcre, F. and Pujolà, M., “3D Printing Technology: The New Era For Food Customization and Elaboration”, Trends İn Food Science &Technology, Vol. 75, Pages 231-42, 2018.
  • 43. Attaran, M., “The rise of 3-D printing: The advantages of additive manufacturing over traditional manufacturing”, Business Horizons, Vol. 60, Issue 5, Pages 677-688, 2017.
  • 44. Sandalcı, N., “Türkiye’de Endüstriyel Tasarımcıların 3 Boyutlu Yazıcıları Kullanımları Hakkında Bir İnceleme”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen bilimleri Enstitüsü, 2016.
  • 45. Cecchini, C., “3D Food Printing”, https://Thespoon.Tech/Edible-Carving-How-3d-Printers-Could-Create-Your-Next-Meal/, 2018.
  • 46. Ekin Gümüş, C., “Gıda Endüstrisinde 3Boyutlu Baskı Dönemi”, https://www.Yasamicingida.Com/Gida/Gida-Endustrisinde-3-Boyutlu-Baski-Donemi/, 2018.
  • 47. Manstan, T. and McSweeney, M.B., “Consumers’ attitudes towards and acceptance of 3D printed foods in comparison to conventional food products”, International Journal of Food Science & Technology, Vol. 55, Issue 1, Pages 323-331, 2019.
  • 48. Akben, İ., “3 Boyutlu Yazıcılar ve Tedarik Zincirine Etkileri”, International Journal of Academic Value Studies, Vol. 3, Sayı 10, Sayfa 20-35, 2017.
  • 49. Kietzmann, J., Pitt, L. and Berthon, P., “Disruptions, decisions, and destinations: Enter the age of 3-D printing and additive manufacturing”, Business Horizons, Vol. 58, Issue 2, Pages 209-215, 2015.
  • 50. Strateji ve Bütçe Başkanlığı (SBB), “Üretimde Paradigma Değişikliği, Artırımsal Üretim,Üç Boyutlu Yazıcılar”, Sektörler ve Kamu Yatırımları Genel Müdürlüğü. Ankara, 2019.
  • 51. Dychko, E., “6 Effects 3D Printing Has On Supply Chains”, https://www.Quora.Com/What-Will-Be-The-İmpact-Of-3D-Printing-İn-The-Consumer-Supply-Chain, 2015.
  • 52. Charlebois, S. and Mackay, G., “Marketing Culture Through Locally-Grown Products: The Case of The Fransaskoisie Terroir Products”, Problems And Perspectives in Management, Vol. 8, Issue 4, Pages 91-102, 2010.
  • 53. Halkiopoulos, C., Antonopoulou, H. and Papadopoulos, D., “Contribution of 3d Printing Technology To E-Business Conceptual Perspective of Youth Generation”, International Journal of Research in Business Management, Vol. 8, Issue 6, Pages 31-42, 2020.
  • 54. Coşkun, R., Altunışık, R., Yıldırım, E., Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Genişletilmiş 10.Baskı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık, 2019.
  • 55. Gürbüz, S., Şahin, F. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe-Yöntem-Analiz, Genişletilmiş 3.Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2016.
  • 56. Chua, C.K., Leong, K.F. and Lim, C.S., Rapid Protoyping: Principles and Applications, World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd, 2nd Edition, 2003.
  • 57. Garrett, B., “3D Printing: New Economic Paradigms and Strategic Shifts”, Global Policy, Vol. 53, Pages 70-75, 2014.
  • 58. Schwab, K., “The Fourth Industrial Revolution”, World Economic Forum, Cologny/Geneva, 2016.
  • 59. Berman, B., “3-D printing: The new industrial revolution”, Business Horizons, Vol 55 Issue 2, Pages 155-162, 2012.
  • 60. Hadhazy, A., “Will 3D Printers Manufacture Your Meals? Popular Mechanics”, http://www.Popularmechanics.Com/Technology/Gadgets/A8816/Will-3d-Printers-Manufactureyourmeals-15265101/, 2013
  • 61. Brunner, T. A., Delley, M. and Denkel, C., “Consumers’ attitudes and change of attitude toward 3D-printed food” Food Quality and Preference, Pages 389-396, 2018.
  • 62. Ford, S.L.M., “Additive Manufacturing Technology: Potential Implications for U.S. Manufacturing Competitiveness”, Journal of International Commerce and Economics, http://papers.ssrn.com/sol3/Papers.cfm?abstract_id=2501065, 2015.
  • 63. Tümer, M.B., “Üç Boyutlu Yazıcılar ve Günümüz Mimarisinde Kullanımı”, Işık Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi İçmimarlık Bölümü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2020.
  • 64. Karademir, D., Öztürk, E., Koç, K.H., “Industry 4.0 Awareness in Furniture Enterprises: Case Study of Ordu and Giresun”, Journal of Anatolian Environmental and Animal Science, Vol. 4, Issue 4, Pages 666-673, 2019.
  • 65. Yıldız, M.S., Yıldırım, Y., Kesici, B., “Düzce Bölgesindeki Firmaların Endüstri 4.0 Yaklaşımları”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 20, Sayı 80, Sayfa 1773-1797, 2021.
Toplam 65 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yazılım Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yıldırım Yıldırım 0000-0002-5851-7788

Özge Yiğitbaşı 0000-0003-4856-588X

Erken Görünüm Tarihi 14 Ekim 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldırım, Y., & Yiğitbaşı, Ö. (2022). TURİZM SEKTÖRÜNDE ÜÇ BOYUTLU GIDA BASKISI VE PAZARLAMA BİLEŞENLERİNE İLİŞKİN ALGI. International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, 6(3), 476-499. https://doi.org/10.46519/ij3dptdi.1110847
AMA Yıldırım Y, Yiğitbaşı Ö. TURİZM SEKTÖRÜNDE ÜÇ BOYUTLU GIDA BASKISI VE PAZARLAMA BİLEŞENLERİNE İLİŞKİN ALGI. IJ3DPTDI. Aralık 2022;6(3):476-499. doi:10.46519/ij3dptdi.1110847
Chicago Yıldırım, Yıldırım, ve Özge Yiğitbaşı. “TURİZM SEKTÖRÜNDE ÜÇ BOYUTLU GIDA BASKISI VE PAZARLAMA BİLEŞENLERİNE İLİŞKİN ALGI”. International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry 6, sy. 3 (Aralık 2022): 476-99. https://doi.org/10.46519/ij3dptdi.1110847.
EndNote Yıldırım Y, Yiğitbaşı Ö (01 Aralık 2022) TURİZM SEKTÖRÜNDE ÜÇ BOYUTLU GIDA BASKISI VE PAZARLAMA BİLEŞENLERİNE İLİŞKİN ALGI. International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry 6 3 476–499.
IEEE Y. Yıldırım ve Ö. Yiğitbaşı, “TURİZM SEKTÖRÜNDE ÜÇ BOYUTLU GIDA BASKISI VE PAZARLAMA BİLEŞENLERİNE İLİŞKİN ALGI”, IJ3DPTDI, c. 6, sy. 3, ss. 476–499, 2022, doi: 10.46519/ij3dptdi.1110847.
ISNAD Yıldırım, Yıldırım - Yiğitbaşı, Özge. “TURİZM SEKTÖRÜNDE ÜÇ BOYUTLU GIDA BASKISI VE PAZARLAMA BİLEŞENLERİNE İLİŞKİN ALGI”. International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry 6/3 (Aralık 2022), 476-499. https://doi.org/10.46519/ij3dptdi.1110847.
JAMA Yıldırım Y, Yiğitbaşı Ö. TURİZM SEKTÖRÜNDE ÜÇ BOYUTLU GIDA BASKISI VE PAZARLAMA BİLEŞENLERİNE İLİŞKİN ALGI. IJ3DPTDI. 2022;6:476–499.
MLA Yıldırım, Yıldırım ve Özge Yiğitbaşı. “TURİZM SEKTÖRÜNDE ÜÇ BOYUTLU GIDA BASKISI VE PAZARLAMA BİLEŞENLERİNE İLİŞKİN ALGI”. International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, c. 6, sy. 3, 2022, ss. 476-99, doi:10.46519/ij3dptdi.1110847.
Vancouver Yıldırım Y, Yiğitbaşı Ö. TURİZM SEKTÖRÜNDE ÜÇ BOYUTLU GIDA BASKISI VE PAZARLAMA BİLEŞENLERİNE İLİŞKİN ALGI. IJ3DPTDI. 2022;6(3):476-99.

Cited By

Digital Gastronomy and Tables of Future
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.54831/vanyyuiibfd.1252883

 download

Uluslararası 3B Yazıcı Teknolojileri ve Dijital Endüstri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.