Ölçme değerlendirme araçları öğretmenlere başlangıçta öğretimi
şekillendirme, süreç içerisinde öğretime katkı, süreç sonunda ise öğretimi
değerlendirme imkanı sağlamaktadır. Ders kitapları ise belirtilen katkıları
öğretmene birinci elden sunan kaynaklardır. Bu nedenle çalışmada 2011- 2012 ve
2016- 2017 eğitim öğretim yıllarında kullanılan fizik ders kitaplarında yer
alan ölçme değerlendirme araçlarının ünitelere, ünite içi yerleşimlerine ve
kullanılan ölçme aracı türlerine göre dağılımının karşılaştırılması
amaçlanmıştır. Bu amaçla doküman analizi yöntemi yardımıyla 2011- 2012 ve 2016-
2017 yıllarında fizik derslerinde kullanılan 9, 10, 11 ve 12. sınıf ders
kitapları incelenmiştir. Çalışma sonucunda iki farklı yıla ait fizik ders
kitaplarının her ikisinde de en fazla ölçme aracının kuvvet hareket ünitesinde
bulunduğu ortaya çıkmıştır. Bu ünitedeki soru sayısının fazlalığının nedeni
ünitede fazla matematiksel işlem olması ve öğrencilerin matematiksel
eksikliklerini bu sorularla pratik yaparak kapatmaya yönelik bir çözüm olarak
düşünülebilir. Özellikle 2016- 2017 eğitim öğretim yılında kullanılan kitaplarda
soru sayısının arttırıldığı ve alternatif ölçme araçlarının geleneksel
yaklaşıma dayalı ölçme araçları yanında çok az olduğu ortaya çıkmıştır.
Geleneksel ölçme araçlarının ders kitaplarında hala çok fazla kullanılması
ölçme değerlendirmede geleneksel yaklaşımların etkisinde kalındığını ortaya
koymaktadır. Bu durumun diğer bir nedeni üniversite giriş sınavlarında sonuç
odaklı bir değerlendirmenin yapılmasıdır. Bu sonuçlar ışığında ders
kitaplarında yapılacak bir düzenlemeden ziyade üniversite sınavının öğrenci
merkezli bir yapıya kavuşturulması önerilmektedir.
Assessment
and evaluation instruments provide teachers the opportunity of shaping
education in the beginning, contributing to education during the process and
evaluating education at the end of the process. Textbooks, on the other hand,
are resources that present the aforementioned contributions to teachers at
first hand. Thus, the study aims to compare the distribution of assessment and
evaluation instruments in the physics textbooks being used in the academic year
of 2011- 2012 and 2016-2017 according to units, settlement within units and
types of assessment instruments that are used. For that purpose, 9, 10, 11 and
12th grade textbooks being used in physics lessons in the academic
year of 2011-2012 and 2016-2017 were examined via document analysis method. As
a result of the study, it was determined that the highest number of assessment
instruments in physics textbooks from two different years was encountered in
the unit of force and motion. The reason for this unit having higher number of
questions could be associated with higher number of mathematical operations in
the unit intended for allowing students to overcome their mathematical
deficiencies by practicing such questions. It was observed that the number of
questions was increased especially in the books being used in the academic year
of 2016-2017 and alternative assessment instruments were fewer than traditional
assessment instruments. Traditional assessment instruments are still used very
frequently in the textbooks, which proves the effect of traditional approaches
in assessment and evaluation. Another reason for this condition is that a
result-oriented evaluation is used in the university entrance exam. In the
light of these results, it is suggested to make the university exam student-centered
rather than making an arrangement in textbooks.
physics textbooks assessment and evaluation physics education
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 9 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 1 |