Today, festivals play an important role in increasing the popularity of the regions where they are held, boosting the local economy, promoting and marketing regional products—in short, contributing to the development of local economy and tourism. The aim of this study is to identify the expectations of food and beverage businesses operating in the city of Bishkek regarding gastronomy festivals, and to develop recommendations for festival organization stakeholders to meet these expectations. Within the scope of the study, the survey technique—one of the quantitative data collection methods—was used to obtain the data. The research population consists of food and beverage service providers operating in Kyrgyzstan. The findings revealed that the participating business managers believe the festival would contribute economically to both local tradespeople and the local community, as well as promote cultural elements unique to Kyrgyzstan. Additionally, they expressed a desire for high levels of participation in the festival. Based on the results of the study, several recommendations were made, including the development of diverse advertising strategies for promoting regional products, increasing participation by inviting expert professionals who are internationally recognized in the fields of gastronomy and culinary arts, and assigning business managers more active roles and responsibilities within the units that organize, plan, and implement the festival.
Tourism gastronomy gastronomy festivals food & beverage business Bishkek
Günümüzde festivaller düzenlendikleri bölgenin popülerleşmesinde ve ekonomisinin gelişmesinde, yöresel ürünlerin tanıtımı ve pazarlanmasında, kısacası yerel ekonomi ve turizminin gelişmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Araştırmanın amacı; Bişkek şehrinde faaliyet gösteren yiyecek ve içecek işletmelerinin düzenlenen gastronomi festivallerinden beklentileri belirlemek, bu beklentilerin karşılanması için festival organizasyonu paydaşlarına öneriler geliştirmektir. Araştırma kapsamında, verilerin elde edilmesi sürecinde nicel veri toplama yöntemlerinden anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmada Kırgızistan’da hizmet vermekte olan yiyecek ve içecek hizmetleri araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda; katılımcı işletme yöneticilerinin festivalin hem yerel esnafa hem de yerel halka ekonomik olarak, Kırgızistan’a ait yerel kültürel öğelerin tanıtımına katkı sağlayacağını düşündükleri ve festivale yüksek oranda katılımın olmasını istedikleri bulgulanmıştır. Araştırma sonucuna göre; bölgeye ait ürünlerin tanıtılmasında farklı reklam çalışmalarının geliştirilmesi, gastronomi ve mutfak sanatları alanında uluslararası platformda tanınırlığı olan uzman profesyonellerin davet edilerek katılımın arttırılması, işletme yöneticilerine festivali organize eden, düzenleyen ve yürüten birimlerde daha aktif olabilecekleri görevler ve sorumluluklar verilmesi gibi öneriler getirilmiştir.
Turizm gastronomi gastronomi festivali yiyecek ve içecek işletmeleri Bişkek
Araştırmaya başlamadan önce XXXXX Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’nun XXXXXX sayılı kararı ile Etik Kurul İzni alınmıştır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Gastronomi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 1 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 12 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |