Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi bilgi testi: Geliştirme, güvenilirlik ve geçerlik çalışması

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 124 - 139, 01.06.2020

Öz

Bilgi testleri genel olarak öğrencilerin derste öğrendiği kavramları ölçmek için geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu testlerin bilgi (hatırlama) düzeyine denk gelen öğrenmelerle uyumlu olması gerekebilir. Bu çerçevede araştırmanın amacı, test geliştirme sürecine uygun olarak, belli aşama ve ölçütleri izleyip, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinin 2. ünitesine yönelik güvenilir ve geçerli bir bilgi testi geliştirmektir. Bu amaçla dersin konularını kapsayacak şekilde, 27 tane çoktan seçmeli soru maddesi hazırlanmıştır. Hazırlanan bu sorular uzman görüşlerine sunulmuş ve önpilot olarak 26 öğrenciye uygulanmıştır. Ardından önpilot uygulamadan elde edilen veriler, TAP madde analiz programıyla çözümlenmiştir. Yapılan güvenirlik ve geçerlik analizleri sonucunda, testte gerekli düzeltme ve değişiklikler yapılmıştır. Bu aşamadan sonra test soruları uygun sayıda çoğaltılmıştır. Çoğaltma işleminden sonra hazırlanan test, 2019-2020 eğitim-öğretim yılının 1. döneminde, Sakarya’nın Ferizli ilçesinde şans yoluyla belirlenen 3 ortaokulda, toplam 160 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 22 ve TAP madde analizi programlarıyla analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, testin KR20 (Alpha) güvenirlik katsayısı 0,802; ortalama ayırt edicilik indeksi 0,470 ve güçlük indeksi de 0,462 olarak bulunmuştur. Analiz sonuçlarına göre geliştirilen bilgi testinin 25 sorudan oluşmasına karar verilmiştir. Ayrıca testin güvenirlik ve geçerlik bağlamında kabul edilebilecek düzeyde olduğu söylenebilir. Bu bağlamda testin, dersin bilgi (hatırlama) basamağındaki kazanımların sınanması, öğrencilerin tarihsel bilgi ve hazırbulunuşluk seviyelerinin yoklanmasında kullanılabileceği ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Referans1 Akbulut H. İ. ve Çepni S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir? : İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2(1), 18-44.
  • Referans2 Altıkulaç, A. ve Akhan, N. H. (2010). 8. Sınıf İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinde yaratıcı drama yöntemi ve altı şapkalı düşünme tekniğinin kullanılmasının öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 225-247.
  • Referans3 Anderson L. W. ve Krathwohl D. (2014). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama. (çev.: Durmuş Ali Özçelik). Pegem Akademi, Ankara.
  • Referans4 Aslan, S. (2012). 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi kavramlarının öğretiminde bulmacaların öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Referans5 Atılgan, H., Kan, A. ve Doğan N. (2006). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans6 Ayyıldız, Y. ve Tarhan, L. (2014). Kimyasal reaksiyonlar ve enerji ünitesine yönelik hazır bulunuşluk testi geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(10), 39-59.
  • Referans7 Baykul Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: Pegem Akademi.
  • Referans8 Burton, S.J., Sudweeks, R.R., Merrill, P.F., & Wood, B. (1991). How to prepare better multiple-choice test items: Guidelines for university faculty. Brighaam Young University Testing Services and the Department of Instructional Science.
  • Referans9 Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Referans10 Carr, E. H., & Fontana, J. (1992). Tarih yazımında nesnellik ve yanlılık (Ö. Ozankaya, Çev.) Ankara: İmge.
  • Referans11 Child, D. (2006). The essentials of factor analysis, (3. baskı). London: Continuum.
  • Referans12 Fonthal, G. (2004). Alignment of state assessments and higher education expectations: Definition and utilization of an alignment index. University of California, Irvine.
  • Referans13 Gagne, R.M., & Driscoll, M.P. (1988). Essentials of learning for instruction. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
  • Referans14 https://odsgm.meb.gov.tr/kurslar/ 29.04.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Referans15 Kan, A. (2008). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (Ed. Satılmış Tekindal) kitabının içinde ölçme aracı geliştirme sy. 247-278. Pegem Yayıncılık.
  • Referans16 Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri, Nobel. Ankara.
  • Referans17 Kline, P. (1986). A handbook of test construction. New York: Methuen Co. Ltd.
  • Referans18 Kırhan, Y. Y. (2019). T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi Çanakkale Savaşları konusunun öğretiminde görsel materyale Felton ve Allen modeline göre soru sorma ile Nichol modeline göre soru sormanın akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 215-233.
  • Referans19 Liu, X., & Fulmer, G. (2008). Alignment between the science curriculum and assessment in selected NY state regents exams. Journal of Science Education and Technology, 17(4), 373-383.
  • Referans20 MEB. (2018). T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim programı. Ankara.
  • Referans21 MEB. (2005). Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı. Ankara. .
  • Referans22 Narlı, S. ve Başer, N. (2008). “Küme, bağıntı, fonksiyon” konularında bir başarı testi geliştirme ve bu başarı testi ile üniversite Matematik bölümü 1. sınıf öğrencilerinin bu konulardaki hazırbulunuşluklarını betimleme üzerine nicel bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 147-158.
  • Referans23 Osta, I. (2007). Developing and piloting a framework for studying the alignment of mathematics examinations with the curriculum: The case of Lebanon. Educational Research and Evaluation, 13(2), 171-198.
  • Referans24 Özçelik, D.A. (1998). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Referans25 Özçelik D.A. (2010). Test hazırlama kılavuzu. Ankara: Pegem Akademi.
  • Referans26 Özdemir, K. (2014). Ortaöğretim Tarih derslerinde kullanılan görsel materyallerin öğrenci akademik başarı ve tutumuna etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Referans27 Pressley, M., Yokoi, L., van Meter, P., Van Etten, S., & Freebern, G. (1997).“Some of the reasons why preparing for exams is so hard: What can be done to make it easier? Educ. Psychol. Rev., 9(1), 1–38.
  • Referans28 Saderholm, J.C., & Tretter, T.R. (2008). Identification of the most critical content knowledge base for middle school science teachers. Journal of Science Teacher Education, 19(3), 269-283.
  • Referans29 Sireci, S.G., Hauger, J.B., Wells, C.S., Shea, C., & Zenisky, A.L. (2009). Evaluation of the standard setting on the 2005 grade 12 national assessment of educational progress Mathematics test. Applied Measurement in Education, 22(4), 339- 358.
  • Referans30 Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2016). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. 4. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Referans31 Şahingöz, M. ve Akbaba, B. (2009). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi öğretiminde çoklu ortam kullanımının akademik başarı ve tutuma etkisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(Mayıs), 17-37.
  • Referans32 Tavşancıl E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Atlas Yayınları.
  • Referans33 Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Referans34 Top, M. (2009). İlköğretim 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinin öğretiminde edebi ürünlerin kullanımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Referans35 Turgut, M.F. (1992). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Referans36 Yan, X., & Erduran, S. (2009). Arguing online: Case studies of pre-service science teachers’ perceptions of online tools in supporting the learning of arguments. Journal of Turkish Science Education, 5(3), 2-31.
  • Referans37 Yıldırım, C. (1999). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (4. baskı). Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Referans38 Yılmaz, H. (2004). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (7. baskı). Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Referans39 Yılmaz, M.S. (2006). “Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi konularının İlköğretimde öğretimi”, Türk eğitim sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi öğretimi, (Editör: Yasemin Doğaner), Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.

T.R. History of Revolution and Kemalism course knowledge test: Developing, reliability and validation

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 124 - 139, 01.06.2020

Öz

Knowledge tests are generally developed to measure the concepts students learn in the lesson. Therefore, these tests may need to be compatible with the learning that corresponds to the level of knowledge. In this context, the aim of the research is to develop a reliable and valid knowledge test for the second unit of the T.R. History of Revolution and Kemalism course by following the test development process. For this purpose, 27 multiple choice question items have been prepared to cover the subjects of the course. These prepared questions were presented to expert opinions and applied to 26 students as pre-pilot. As a result of the reliability and validity analyzes, necessary corrections and changes were made in the test. Then, after the test was applied preliminarily, it was applied to 160 students in 3 secondary schools in Sakarya, in the first term of the 2019-2020 academic year. The data obtained were analyzed with SPSS 22 and TAP item analysis programs. According to the results of the analysis, KR20 reliability coefficient of the test was found to be 0.802; the average discrimination index was found to be 0.470 and the difficulty index was found to be 0.462. İn this concept, it can be stated that the test can be used to test the gains in the knowledge level of the course and to examine students' historical knowledge and readiness levels.

Kaynakça

  • Referans1 Akbulut H. İ. ve Çepni S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir? : İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2(1), 18-44.
  • Referans2 Altıkulaç, A. ve Akhan, N. H. (2010). 8. Sınıf İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinde yaratıcı drama yöntemi ve altı şapkalı düşünme tekniğinin kullanılmasının öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 225-247.
  • Referans3 Anderson L. W. ve Krathwohl D. (2014). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama. (çev.: Durmuş Ali Özçelik). Pegem Akademi, Ankara.
  • Referans4 Aslan, S. (2012). 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi kavramlarının öğretiminde bulmacaların öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Referans5 Atılgan, H., Kan, A. ve Doğan N. (2006). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans6 Ayyıldız, Y. ve Tarhan, L. (2014). Kimyasal reaksiyonlar ve enerji ünitesine yönelik hazır bulunuşluk testi geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(10), 39-59.
  • Referans7 Baykul Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: Pegem Akademi.
  • Referans8 Burton, S.J., Sudweeks, R.R., Merrill, P.F., & Wood, B. (1991). How to prepare better multiple-choice test items: Guidelines for university faculty. Brighaam Young University Testing Services and the Department of Instructional Science.
  • Referans9 Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Referans10 Carr, E. H., & Fontana, J. (1992). Tarih yazımında nesnellik ve yanlılık (Ö. Ozankaya, Çev.) Ankara: İmge.
  • Referans11 Child, D. (2006). The essentials of factor analysis, (3. baskı). London: Continuum.
  • Referans12 Fonthal, G. (2004). Alignment of state assessments and higher education expectations: Definition and utilization of an alignment index. University of California, Irvine.
  • Referans13 Gagne, R.M., & Driscoll, M.P. (1988). Essentials of learning for instruction. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
  • Referans14 https://odsgm.meb.gov.tr/kurslar/ 29.04.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Referans15 Kan, A. (2008). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (Ed. Satılmış Tekindal) kitabının içinde ölçme aracı geliştirme sy. 247-278. Pegem Yayıncılık.
  • Referans16 Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri, Nobel. Ankara.
  • Referans17 Kline, P. (1986). A handbook of test construction. New York: Methuen Co. Ltd.
  • Referans18 Kırhan, Y. Y. (2019). T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi Çanakkale Savaşları konusunun öğretiminde görsel materyale Felton ve Allen modeline göre soru sorma ile Nichol modeline göre soru sormanın akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 215-233.
  • Referans19 Liu, X., & Fulmer, G. (2008). Alignment between the science curriculum and assessment in selected NY state regents exams. Journal of Science Education and Technology, 17(4), 373-383.
  • Referans20 MEB. (2018). T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim programı. Ankara.
  • Referans21 MEB. (2005). Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı. Ankara. .
  • Referans22 Narlı, S. ve Başer, N. (2008). “Küme, bağıntı, fonksiyon” konularında bir başarı testi geliştirme ve bu başarı testi ile üniversite Matematik bölümü 1. sınıf öğrencilerinin bu konulardaki hazırbulunuşluklarını betimleme üzerine nicel bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 147-158.
  • Referans23 Osta, I. (2007). Developing and piloting a framework for studying the alignment of mathematics examinations with the curriculum: The case of Lebanon. Educational Research and Evaluation, 13(2), 171-198.
  • Referans24 Özçelik, D.A. (1998). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Referans25 Özçelik D.A. (2010). Test hazırlama kılavuzu. Ankara: Pegem Akademi.
  • Referans26 Özdemir, K. (2014). Ortaöğretim Tarih derslerinde kullanılan görsel materyallerin öğrenci akademik başarı ve tutumuna etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Referans27 Pressley, M., Yokoi, L., van Meter, P., Van Etten, S., & Freebern, G. (1997).“Some of the reasons why preparing for exams is so hard: What can be done to make it easier? Educ. Psychol. Rev., 9(1), 1–38.
  • Referans28 Saderholm, J.C., & Tretter, T.R. (2008). Identification of the most critical content knowledge base for middle school science teachers. Journal of Science Teacher Education, 19(3), 269-283.
  • Referans29 Sireci, S.G., Hauger, J.B., Wells, C.S., Shea, C., & Zenisky, A.L. (2009). Evaluation of the standard setting on the 2005 grade 12 national assessment of educational progress Mathematics test. Applied Measurement in Education, 22(4), 339- 358.
  • Referans30 Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2016). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. 4. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Referans31 Şahingöz, M. ve Akbaba, B. (2009). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi öğretiminde çoklu ortam kullanımının akademik başarı ve tutuma etkisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(Mayıs), 17-37.
  • Referans32 Tavşancıl E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Atlas Yayınları.
  • Referans33 Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Referans34 Top, M. (2009). İlköğretim 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinin öğretiminde edebi ürünlerin kullanımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Referans35 Turgut, M.F. (1992). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Referans36 Yan, X., & Erduran, S. (2009). Arguing online: Case studies of pre-service science teachers’ perceptions of online tools in supporting the learning of arguments. Journal of Turkish Science Education, 5(3), 2-31.
  • Referans37 Yıldırım, C. (1999). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (4. baskı). Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Referans38 Yılmaz, H. (2004). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (7. baskı). Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Referans39 Yılmaz, M.S. (2006). “Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi konularının İlköğretimde öğretimi”, Türk eğitim sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi öğretimi, (Editör: Yasemin Doğaner), Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sezgin Elbay 0000-0002-0601-8063

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 24 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Elbay, S. (2020). T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi bilgi testi: Geliştirme, güvenilirlik ve geçerlik çalışması. International Journal of Educational Spectrum, 2(2), 124-139.

ISSN: 2667-5870