Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Babaların Kendilerinin Ve Babalarının Babalık Rollerine Bakış Açılarının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 15, 107 - 129, 29.04.2021

Öz

Sosyo kültürel yapının hızlı değişim gösterdiği günümüz toplumlarında, çocuklarının hayatında anneler kadar, babalar da önemli bir rol oynamaktadır. Babalar çocuklarının gelişimlerini sağlıklı bir şekilde tamamlamalarına yarar sağlarken; babalık rollerini daha iyi benimsemektedirler. Onlar çocuklarıyla daha çok zaman geçirip, sevgi ilgi gibi gereksinimlerini karşılayarak, babalarının babalık rollerinden, kendi babalık rollerini farklı yaşamaktadırlar. Bu değişim süreci içerisinde; 3-6 yaş grubu çocuğa sahip babaların kendilerinin ve babalarının babalık rollerine bakış açısını incelemek amacıyla, yapılmış olan bu nitel araştırma, Ankara ilinde ikamet eden 40 babayı kapsamaktadır. Araştırmada; araştırmacılar tarafından geliştirilmiş, 2 aşamadan oluşan görüşme formu, yüz yüze görüşme yapılarak babalara uygulanmış ve görüşme sonunda elde edilen verilerle içerik analizi yapılmıştır. Babaların cevaplarının sıklıklarına göre benzer kodlar bir araya getirilerek, kategorizelendirilip, tablolaştırılmış ve yorumlanmıştır. Babaların ifadelerine göre; babalar kendi çocuklarının cinsiyetinden etkilenmezken, kendi babaları erkek çocuğuna verilen önemden dolayı çocuklarının cinsiyetinden etkilenmektedirler. Babalar ve büyük babalar, çocukları doğduğunda mutluluk ve heyecan yaşamışlardır. Babalar kendilerini çocuklarına yaşam tecrübesi katan bir kahraman olarak görürken, kendi babalarını geçim sıkıntısı çeken eve ekmek getiren kişi olarak görmektedirler. Babalar sosyo ekonomik ve kültürel yapı değişikliğinin etkisiyle çocuklarıyla daha çok ilgilenip zaman geçirmektedirler. Büyük babaların sorumluluğun az olmasından dolayı, torunlarına daha çok zaman ayırdıklarını belirten babalar, kendi babalarıyla çocukluklarında daha çok zaman geçirme beklentilerinin olduğunu ifade ettikleri sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akçınar, B.(2017). Türkiyede İlgili Babalık ve Belirleyicileri. Açev Ana Raporu.
  • Arpacı, F. ve Tezel Şahin, F.(2015).Yaşlı Bireylerin Yaşlı Ve Çocuk Etkileşimine İlişkin Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 19(1), 231-246.
  • Aybars, A.İ. (2014). Anne Baba ile Çocuk Arasındaki İlişkiler. Türkiye Aile Yapısı Araştırması Tespitler Öneriler. Aile Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü (1), 210.
  • Aydın Kılıç, Z. (2016).Ankara Trabzon Erzurum Örnekleminde Babanın Çocuğun Hayatına Katılımı Ve Baba Çocuk İlişkisinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Okul Öncesi Eğitimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Beyazıt, U. ve Mağden, D.(2015). Üniversitede Öğrenim Gören Erkek Öğrencilerde Aşırı Cinsiyet İdeolojisi Ve Babalık Rolü Algısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 207.
  • Büyüköztürk, Ş.(2012). Örnekleme Yöntemleri. http://w3.balikesir.edu.tr
  • Büyüköztürk, Ş.,Kılıç Çakmak, E.,Akgün, Ö.E.,Karadeniz, Ş., Demirel, F.(2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 6. Baskı. Pegem Akademi Yayınları. Ankara
  • Cabrera, N.J., Catherine S., LeMonda, T., Bradley, R.H., Hofferth,S., Lamb, M. (2000).Fatherhood in the Twenty-First Century Child Development, 71(1),127-136.
  • Carrillo, S.,Bermúdez,M. Suárez,L. Gutiérrez, M.C., Delgado, X. (2016). Father'sPerceptions of their Role and Involvement in the Family: A Qualitative Study in a ColombianSample. Revista Costarricense de Psicología, 35(2), 161-178.
  • Çilingir, A. (2017). İletişim Alanında İçerik Analizi Yöntemi Kullanılarak Yapılan Yüksek Lisans Ve Doktora Tezleri Üzerine Bir İnceleme. Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5(1), 149.
  • Çetin O. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. oguzcetin.gen.tr/bilimsel-arastirma-yontemleri.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi Yayınları.
  • Demiriz, S. ve Arpacı, F. (2016). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Büyük Ebeveynleri Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 707 – 726.
  • Ergın, A. ve Özdılek, R. (2014). Değişen Babalık Rolü Ve Erkek Sağlığına Etkileri. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi,11 (1), 3-8.
  • Karadayı, F. (2001). Gençlerin Babalık Rollerine İlişkin Tutumları, Kendi Babalarının Davranış Ve Sosyo Demografik Faktörlerle İlişkisi. Sosyal Bilimler Dergisi, 8(8), 165-188.
  • Kuzucu. Y (2011). Değişen Babalık Rolü ve Çocuk Gelişimine Etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (35), 79-91
  • Koçak, A.A. (2004). Baba Destek Programı Değerlendirme Raporu. İstanbul Açev Yayınları.
  • Mercan. Z. ve Tezel Şahin, F. (2017). Babalık Rolü Ve Farklı Kültürlerde Babalık Rolü Algısı Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi 2(2), 1-10.
  • Morman, M.T. and Floyd, K. (2006) GoodFathering: Father and Son Perceptions. Human CommunicationHughDowns School of. 4,113-136.
  • Parke, R. (2006). Ph.D Fatherhood: ChallengesandRewards of CaringforInfants .The Period Of PurpleCrying.http://purplecrying.info/sub-pages/information-for-dads/fatherhood-challenges-and-rewards-of-caring-for-infants.php.
  • Rosenbergand, J. ve Wilcox, W. B. (2006). The Importance of Fathers in the Healthy Development of Children.Child Abuse and Neglect User Manuel Serıes, 11-17.
  • Seçer, Z. Çeliköz, N., Yaşa, S. (2007). Bazı Kişisel Özelliklerine Göre Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Çocukların Babalarının Babalığa Yönelik Tutumları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 425-438.
  • Stubley, T.L., Rojas, M.,McCroyjo, C. (2015). Father'sPerceptionsaboutTheirFathering Role. Joournel of arts and Humanities, 4(4), 33-39.
  • Şahin, H. ve Demiriz, S.(2014). Beş Altı Yaşında Çocuğu Olan Babaların, Babalık Rolünü Algılamaları İle Aile Katılım Çalışmalarını Gerçekleştirmeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 707-726
  • Tanturri, M. L. and Mencarini .L. (2007). Torino UniverstyEuropean Workshop on Labour Market and Demographic Change. May 14th-15th, ViennaInstitute of Demography Pavia Dip Stea.
  • Telli Ayberk, A. ve Özkan, H. (2016)3-6 Yaş Grubu Çocuğu Olan Babaların Babalık Rolü Algısı Ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastanesi. Dergisi, 6(2), 127-134.
  • Tezel Şahin, F. , Akıncı Coşgun, A., Aydın Kılıç, Z.(2017). Babaların Çocuklarıyla Vakit Geçirme Durumlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 319-343.
  • Türkoğlu, B., Çeliköz, N., Uslu, M. (2013).3-6 Yaş Aralığında Çocuğu Olan Babaların Nitelikli Zaman Algılarına Dair Görüşleri. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 2146-9199.
  • Türkoğlu D. ve Gültekin Akduman, G. (2015).Okul Öncesi Dönem Çocuğu Olan Babaların Babalık Rolü Algıları İle Destek Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(38).
  • Ünal, F. ve Kök, E.E. (2015). 0-6 Yaş Çocuğu Olan Ebeveynlerin Babalık Rolüne İlişkin Görüşleri. İnternatinal Journal Of SocialSciences And Education Research, 1 (4). Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeybekoğlu, Ö.(2013).Günümüzde Erkeklerin Gözünden Babalık Ve Aile. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi,3(2), 297-328.

An Investigation of Fathers 'Views on Themselves and Their Fathers' Role of Fatherhood

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 15, 107 - 129, 29.04.2021

Öz

In today's societies where the socio-cultural structure is changing rapidly, fathers as well as mothers play an important role in the lives of their children. The fact that fathers as well as the mothers, start to take part in the lives of their children has the greatest impact and it helpstheir children to complete their development in a healthyway at the same time. With this awareness, fathers adopt their fatherhood roles better, spend more time with their children, meet their needs such as love and interest, and live their own fatherhood roles different from their father's fatherhood roles in their childhood. In this change process; It was aimed to examine the perspectives of fathers of 3-6 age group on themselves and their fathers' father roles. In addition, this study is a qualitative study involving 40 fathers living in Ankara. In the study; The interview form developed by the researchers and consisting of 2 stages was applied to the fathers. The form was applied to the fathers by interviewing face to face. Content analysis was made with the data obtained at the end of the interview. Similar codes were put together, categorized, tabulated and interpreted according to the frequency of the responses of the fathers. According to the fathers' statements; while fathers are not affected by the gender of their own children, their father sare affected by the gender of their children due to the importance given to a male. Fathers and grandfathers experienced happiness and excitement when their children were born. While fathers see themselves as heroes who add a life experience to their children, they see their fathers as someone who struggles with livelihoods and meets the needs of the house. Fathers spend more time with their children due to the change in socio-economic and cultural structure. According to the fathers, grandfathers spend more time on their grandchildren because of their low responsibilities. Inaddition, fathers stated that they expected to spend more time with their fathers in their childhood.

Kaynakça

  • Akçınar, B.(2017). Türkiyede İlgili Babalık ve Belirleyicileri. Açev Ana Raporu.
  • Arpacı, F. ve Tezel Şahin, F.(2015).Yaşlı Bireylerin Yaşlı Ve Çocuk Etkileşimine İlişkin Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 19(1), 231-246.
  • Aybars, A.İ. (2014). Anne Baba ile Çocuk Arasındaki İlişkiler. Türkiye Aile Yapısı Araştırması Tespitler Öneriler. Aile Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü (1), 210.
  • Aydın Kılıç, Z. (2016).Ankara Trabzon Erzurum Örnekleminde Babanın Çocuğun Hayatına Katılımı Ve Baba Çocuk İlişkisinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Okul Öncesi Eğitimi Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Beyazıt, U. ve Mağden, D.(2015). Üniversitede Öğrenim Gören Erkek Öğrencilerde Aşırı Cinsiyet İdeolojisi Ve Babalık Rolü Algısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 207.
  • Büyüköztürk, Ş.(2012). Örnekleme Yöntemleri. http://w3.balikesir.edu.tr
  • Büyüköztürk, Ş.,Kılıç Çakmak, E.,Akgün, Ö.E.,Karadeniz, Ş., Demirel, F.(2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 6. Baskı. Pegem Akademi Yayınları. Ankara
  • Cabrera, N.J., Catherine S., LeMonda, T., Bradley, R.H., Hofferth,S., Lamb, M. (2000).Fatherhood in the Twenty-First Century Child Development, 71(1),127-136.
  • Carrillo, S.,Bermúdez,M. Suárez,L. Gutiérrez, M.C., Delgado, X. (2016). Father'sPerceptions of their Role and Involvement in the Family: A Qualitative Study in a ColombianSample. Revista Costarricense de Psicología, 35(2), 161-178.
  • Çilingir, A. (2017). İletişim Alanında İçerik Analizi Yöntemi Kullanılarak Yapılan Yüksek Lisans Ve Doktora Tezleri Üzerine Bir İnceleme. Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5(1), 149.
  • Çetin O. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. oguzcetin.gen.tr/bilimsel-arastirma-yontemleri.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi Yayınları.
  • Demiriz, S. ve Arpacı, F. (2016). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Büyük Ebeveynleri Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 707 – 726.
  • Ergın, A. ve Özdılek, R. (2014). Değişen Babalık Rolü Ve Erkek Sağlığına Etkileri. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi,11 (1), 3-8.
  • Karadayı, F. (2001). Gençlerin Babalık Rollerine İlişkin Tutumları, Kendi Babalarının Davranış Ve Sosyo Demografik Faktörlerle İlişkisi. Sosyal Bilimler Dergisi, 8(8), 165-188.
  • Kuzucu. Y (2011). Değişen Babalık Rolü ve Çocuk Gelişimine Etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (35), 79-91
  • Koçak, A.A. (2004). Baba Destek Programı Değerlendirme Raporu. İstanbul Açev Yayınları.
  • Mercan. Z. ve Tezel Şahin, F. (2017). Babalık Rolü Ve Farklı Kültürlerde Babalık Rolü Algısı Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi 2(2), 1-10.
  • Morman, M.T. and Floyd, K. (2006) GoodFathering: Father and Son Perceptions. Human CommunicationHughDowns School of. 4,113-136.
  • Parke, R. (2006). Ph.D Fatherhood: ChallengesandRewards of CaringforInfants .The Period Of PurpleCrying.http://purplecrying.info/sub-pages/information-for-dads/fatherhood-challenges-and-rewards-of-caring-for-infants.php.
  • Rosenbergand, J. ve Wilcox, W. B. (2006). The Importance of Fathers in the Healthy Development of Children.Child Abuse and Neglect User Manuel Serıes, 11-17.
  • Seçer, Z. Çeliköz, N., Yaşa, S. (2007). Bazı Kişisel Özelliklerine Göre Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Çocukların Babalarının Babalığa Yönelik Tutumları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 425-438.
  • Stubley, T.L., Rojas, M.,McCroyjo, C. (2015). Father'sPerceptionsaboutTheirFathering Role. Joournel of arts and Humanities, 4(4), 33-39.
  • Şahin, H. ve Demiriz, S.(2014). Beş Altı Yaşında Çocuğu Olan Babaların, Babalık Rolünü Algılamaları İle Aile Katılım Çalışmalarını Gerçekleştirmeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 707-726
  • Tanturri, M. L. and Mencarini .L. (2007). Torino UniverstyEuropean Workshop on Labour Market and Demographic Change. May 14th-15th, ViennaInstitute of Demography Pavia Dip Stea.
  • Telli Ayberk, A. ve Özkan, H. (2016)3-6 Yaş Grubu Çocuğu Olan Babaların Babalık Rolü Algısı Ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastanesi. Dergisi, 6(2), 127-134.
  • Tezel Şahin, F. , Akıncı Coşgun, A., Aydın Kılıç, Z.(2017). Babaların Çocuklarıyla Vakit Geçirme Durumlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 319-343.
  • Türkoğlu, B., Çeliköz, N., Uslu, M. (2013).3-6 Yaş Aralığında Çocuğu Olan Babaların Nitelikli Zaman Algılarına Dair Görüşleri. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 2146-9199.
  • Türkoğlu D. ve Gültekin Akduman, G. (2015).Okul Öncesi Dönem Çocuğu Olan Babaların Babalık Rolü Algıları İle Destek Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(38).
  • Ünal, F. ve Kök, E.E. (2015). 0-6 Yaş Çocuğu Olan Ebeveynlerin Babalık Rolüne İlişkin Görüşleri. İnternatinal Journal Of SocialSciences And Education Research, 1 (4). Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeybekoğlu, Ö.(2013).Günümüzde Erkeklerin Gözünden Babalık Ve Aile. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi,3(2), 297-328.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nur Özyeşer Cinel 0000-0001-8416-339X

Fatma Tezel Şahin 0000-0003-2098-2411

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 28 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Özyeşer Cinel, N., & Tezel Şahin, F. (2021). Babaların Kendilerinin Ve Babalarının Babalık Rollerine Bakış Açılarının İncelenmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 7(15), 107-129.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.