The aim of our study is to determine the reflective thinking skills in the learning outcomes at the secondary school level in the Turkish Language Curriculum. This study was designed according to the basic qualitative research approach, one of the qualitative research designs. In the study, the qualities of the achievements in the Turkish lessons curriculum in terms of reflective thinking were analysed. Document analysis technique was used in data collection and descriptive analysis technique was used in data analysis. The object of the research was listening/watching, reading, speaking and writing acquisitions belonging to grades 5-8. As a result, it was determined that the outcomes that develop reflective thinking were mostly encountered in writing skill. 70,58% of the writing outcomes at 7th grade level include reflective thinking. This is the highest rate encountered in this study. 14,28% of 8th grade reading outcomes are aimed at gaining or developing reflective thinking. As a result of the study, the lowest rate was found in the 8th grade reading outcomes.
Turkish Lesson curriculum learning outcomes reflective thinking
Bireyler düşünme becerisi sayesinde erdemli ve değer sahibi olabilir ve insanlığın temel problemleri karşısında duyarlık geliştirebilir. Yansıtıcı düşünme ise; geçmiş bilgi ve deneyimlerin geleceğe yansıtılması olarak tanımlanabilir. Yansıtıcı düşünme bireylerin eğitim öğretim vasıtasıyla bilgi edinmesini, bilgilerini başkaları ile paylaşmasını ve yeni durumlarda kullanabilmesini sağlayan unsurlardan biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Akademik ve sosyal hayata olumlu etkisi bulunan bu düşünme becerisine daha fazla dikkat kesilmek gereklidir. Ancak ülkemizde, eleştirel ve yaratıcı düşünme ile karşılaştırıldığında yansıtıcı düşünmeye ilişkin çalışmaların nicelik bakımından geride olduğu görülmektedir. Bu bağlamda çalışmamızın amacı, Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda bulunan ortaokul seviyesindeki kazanımlarda bulunan yansıtıcı düşünme becerilerini tespit etmek şeklinde belirlenmiştir. Bu çalışma, nitel araştırma desenlerinden temel nitel araştırma yaklaşımına göre oluşturulmuştur. Çalışmada Türkçe dersi öğretim programında yer alan kazanımların, yansıtıcı düşünme hususunda nitelikleri analiz edilmiştir. Verilerin toplanmasında doküman incelemesi, analizinde ise betimsel analiz tekniğini kullanılmıştır. Araştırmanın nesnesini, 5-8. Sınıflara ait dinleme/izleme, okuma, konuşma ve yazma kazanımları oluşturmaktadır. Sonuçta, yansıtıcı düşünmeyi kazandıran veya geliştiren kazanımlarla en fazla yazma becerisinde karşılaşıldığı belirlenmiştir. 7. sınıf düzeyindeki yazma kazanımlarının %70,58’i yansıtıcı düşünmeyi içermektedir. Bu çalışmada karşılaşılan en yüksek orandır. 8. sınıf okuma kazanımlarının %14,28’i yansıtıcı düşünmeyi kazandırmaya veya geliştirmeye yöneliktir. Çalışma sonucunda en düşük oran, 8. sınıf okuma kazanımları içerisinde tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 3 |