Bu araştırmanın amacı, çalışanların algıları ile liderin pedagojik liderlik özelliklerini gösterme düzeyini betimleyecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmada ölçek geliştirmenin amacına uygun olacak şekilde tarama modeli tercih edilmiştir. Ölçek tüm kurum ve kuruluş türlerinde uygulanabilecek tarzda geliştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini İstanbul ili Anadolu Yakası ilçelerinde resmi okullarda görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Ölçek geliştirme sürecinde öncelikle Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve ardından Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. AFA işlemi 372 katılımcı verisi ile, DFA işlemi ise 542 katılımcı verisi ile gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda iki boyuttan ve 30 maddeden oluşan bir ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin alt boyutları gelişim odaklılık ve profesyonellik şeklinde isimlendirilmiştir. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .97 olarak tespit edilmiştir. Maddelerin ayırt ediciliğini tespit etmek amacıyla %27’lik alt ve üst grup karşılaştırması yapılmış ve maddelerin ayırt edici olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğuna karar verilmiş ve ölçek Pedagojik Liderlik Ölçeği şeklinde isimlendirilmiştir.
The objective of this study is to develop a valid and reliable measurement tool that will describe the extent to which leaders demonstrate pedagogical leadership characteristics, as perceived by employees. In accordance with the objective of scale development, the survey model was selected as the most appropriate methodology for this study. The scale was developed in a manner that allows for its application in all types of institutions and organizations. The research sample comprises teachers employed in public schools located in the Anatolian Side districts of Istanbul. In the process of scale development, an Exploratory Factor Analysis (EFA) was initially conducted, followed by a Confirmatory Factor Analysis (CFA). The EFA was conducted with data from 372 participants, while the CFA was conducted with data from 542 participants. The analyses yielded a scale comprising two dimensions and 30 items. The sub-dimensions of the scale were designated as development orientation and professionalism. The Cronbach alpha reliability coefficient of the scale was determined to be 0.97. To ascertain the discrimination of the items, a 27% lower and upper group comparison was conducted, which demonstrated that the items were discriminative. Consequently, it was concluded that the scale was valid and reliable, and it was designated the Pedagogical Leadership Scale.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Liderlik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |