Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin FATİH Projesine Yönelik Görüşlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 1, 26 - 46, 15.02.2018
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413735

Öz

Teknolojinin hızla ilerlemesiyle birlikte birçok
ülkede eğitim ortamlarının teknoloji ile bütünleştirilmesine yönelik projeler
başlamıştır. Türkiye'de 2010 yılında Fırsatları Arttırma ve Teknolojiyi
İyileştirme Hareketi (FATİH) Proje'si uygulamaya konulmuştur. Projenin
uygulanmasında, projenin uygulayıcıları olan öğretmenlere büyük sorumluluk
düşmektedir. Bu nedenle bu nitel durum çalışmasında; öğretmenlerin FATİH
Projesi’ne yönelik görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla
toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi
ile belirlenmiş olup, çalışma grubunu FATİH Projesi uygulanan liselerde çalışan
çeşitli branşlardan 19'u erkek, 13'ü kadın 32 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmada toplanan verileri açıklayabilmek için gerekli kavram ve ilişkilere
ulaşmak amacıyla içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler
Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) bağlamında analiz edilerek incelenmiş
ve ilgili alanyazına dayalı olarak tartışılmıştır. Araştırmanın sonuçları FATİH
Projesi’nin, kaynaklara erişim kolaylığı sağlaması, öğrenme ortamlarını
zenginleştirmesi, öğrencilerin konuyu öğrenmelerini kolaylaştırması açısından
faydalı olduğunu gösterirken; uygulama, altyapı ve bilgilendirme çalışmaları
bakımından yetersiz kaldığını ortaya koymaktadır. Çalışmanın sonuçlarının FATİH
Projesi'nin gelişimine ve alanyazında bundan sonra yapılacak olan çalışmalara
katkı sağlayacağı düşünülmektedir. 

Kaynakça

  • Akçayır, M. (2011). Akıllı tahta kullanılarak işlenen matematik dersinin sınıf öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin başarı, tutum ve motivasyonlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Akdemir, E. (2009). Akıllı tahta uygulamalarının öğrencilerin coğrafya ders başarıları üzerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak. Akıncı, A., Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Bir teknoloji politikası olarak FATİH Projesi'nin başarılı olması için yapılması gerekenler: Bir durum analizi çalışması. Akademik Bilişim 2012, 1-3 Şubat 2012, Uşak Üniversitesi, Uşak. Altınçelik, B. (2009). İlköğretim düzeyinde öğrenmede kalıcılığı ve motivasyonu sağlaması yönünden akıllı tahtaya ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya. Baran, E., Chuang, H. H., & Thompson, A. (2011). TPACK: an emerging research and development tool for teacher educators. Turkish Online Journal of Educational Technology, 10 (4), 370-377. Bulut, İ. ve Koçoğlu, E. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri (Diyarbakır ili örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-258. Carr, A. A., Jonassen, D. H., Litzinger, M. E., & Marra, R. M. (1998). Good ideas to foment educational revolution: The role of systematic change in advancing situated learning, constructivism, and feminist pedagogy. Educational Technology, 38(1), 5-14. Chen, F.-H., Looi, C.-K., & Chen, W. (2009). Integrating technology in the classroom: A visual conceptualization of teachers’ knowledge, goals and beliefs. Journal of Computer Assisted Learning, 25, 470-488. Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications. Çelik, S., Karakuş, T., Kurşun, E., Göktaş, Y., & Özben, M. (2017). Teknoloji destekli öğrenme ortamlarında öğretmenler ve öğrencilerin karşılaştığı pedagojik problemler: FATİH Projesi örneği. Journal of Education and Future, 12, 67-83. Demir, S. ve Bozkurt, A. (2011). İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonundaki öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 10(3), 850-860. Devlet Planlama Teşkilatı (2006). Bilgi toplumu stratejisi. 11.01.2014 tarihinde http://akgul.bilkent.edu.tr/btstrateji/BilgiToplumuStratejisi_22062006.pdf adresinden erişilmiştir. Doğan, D., Çınar, M. ve Seferoğlu, S. S. (2016). “One Laptop per Child” projects and FATIH project: A comparative examination. SDU International Journal of Educational Studies, 3(1), 1-26. Dursun, Ö. Ö., Kuzu, A., Kurt, A. A., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). Okul yöneticilerinin FATİH projesinin pilot uygulama sürecine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 100-113. Ekici, F. (2008). Akıllı tahta kullanımının ilköğretim öğrencilerinin matematik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Ferdig, R. E. (2006). Assessing technologies for teaching and learning: Understanding the importance of technological pedagogical content knowledge. British Journal of Educational Technology 37(5), 749-760. Jaipal, K., & Figg, C. (2010). Unpacking the “Total PACKage”: Emergent TPACK characteristics from a study of preservice teachers teaching with technology. Journal of Technology and Teacher Education, 18(3), 415-441. Karataş, İ. H. ve Sözcü, Ö. F. (2013). Okul yöneticilerinin fatih projesine ilişkin farkındalıkları, tutumları ve beklentileri: Bir durum analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(47), 41-62. Kayaduman, H., Sırakaya, M. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim’11 XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 2-4 Şubat 2011 İnönü Üniversitesi, Malatya. 123-129. Kocaoğlu, B. Ü. (2013). Lise öğretmenlerinin FATİH Projesi teknolojilerini kullanmaya yönelik öz-yeterlik inançları: Kayseri ili örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. Kereluik, K., Mishra, P., & Koehler, M. J. (2011). On learning to subvert signs: literacy, technology and the TPACK framework. The California Reader, 44(2) 12-18. Koehler, M. J., Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2) 131-152. Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. Miles, M. B., & Huberman A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Second Edition. California: Sage Publications. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Eğitimde FATİH projesi hakkında. 12.01.2014 tarihinde http://FATİHprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6 adresinden erişilmiştir. Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. Pamuk, S., Ülken, A. ve Dilek, N. Ş. (2012). Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 415-438. Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. SAGE Publications, inc. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(4), 4-14. Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. Smith, H. J., Higgins, S., Wall, K., & Miller, J. (2005). Interactive whiteboards: boon or bandwagon? A critical review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 91-101. Tataroğlu, B. (2009). Matematik öğretiminde akıllı tahta kullanımının 10. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, matematik dersine karşı tutumları ve öz- yeterlik düzeylerine etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Timur, B. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kuvvet ve hareket konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgilerinin gelişimi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. Wang, T. (2009). Rethinking teaching with information and communication technologies (ICTs) in architectural education. Teaching and Teacher Education, 25, 1132-1140. Wetzel, K., Foulger, T. S., & Williams, M.K. (Winter 2008-2009). The evolution of the required educational technology course. Journal of Computing in Teacher Education, 25(2) 67-71. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Zengin, F. K., Kırılmazkaya, G. ve Keçeci, G. (2011). Akıllı tahta kullanımının ilköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarı ve tutuma etkisi. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September 2011, Fırat University, Elazığ.

Investigation of Teachers' Opinions Concerning FATİH Project in the Context of Technological Pedagogical Content Knowledge

Yıl 2018, Cilt: 17 Sayı: 1, 26 - 46, 15.02.2018
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413735

Öz

With
the rapid advancement of technology, several countries initiate new projects to
integrate technology into education. Similarly, Turkey launched “Movement of
Enhancing Opportunities and Improving Technology Project (FATİH Project)” in
2010. Teachers as the practitioners of the project have great responsibility
for the successful implementation of the project. Therefore, in this
qualitative case study; opinions of teachers about FATİH Project were collected
through a semi-structured interview form. The study group was identified by
convenience sampling method and it is consisted of 32 teachers (19 male, 13
female) from various branches who work at high schools in which FATİH Project
is implemented. Content analysis method was used in order to analyze the data
collected in the study and to find out the necessary concepts and
relationships. The obtained data were analyzed in the context of Technological
Pedagogical Content Knowledge (TPACK) and discussed based on the literature.
The results of the study show that the FATIH Project is inadequate in terms of
implementation, infrastructure and information activities while showing ease of
access to resources, enriching learning environments, and helping learners to
make learning easier. The study results and findings are thought to contribute
to achievement of the objectives of the FATİH Project, and it is expected to
shed light on the works to be conducted in literature thereafter.

Kaynakça

  • Akçayır, M. (2011). Akıllı tahta kullanılarak işlenen matematik dersinin sınıf öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin başarı, tutum ve motivasyonlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Akdemir, E. (2009). Akıllı tahta uygulamalarının öğrencilerin coğrafya ders başarıları üzerine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak. Akıncı, A., Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Bir teknoloji politikası olarak FATİH Projesi'nin başarılı olması için yapılması gerekenler: Bir durum analizi çalışması. Akademik Bilişim 2012, 1-3 Şubat 2012, Uşak Üniversitesi, Uşak. Altınçelik, B. (2009). İlköğretim düzeyinde öğrenmede kalıcılığı ve motivasyonu sağlaması yönünden akıllı tahtaya ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya. Baran, E., Chuang, H. H., & Thompson, A. (2011). TPACK: an emerging research and development tool for teacher educators. Turkish Online Journal of Educational Technology, 10 (4), 370-377. Bulut, İ. ve Koçoğlu, E. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri (Diyarbakır ili örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-258. Carr, A. A., Jonassen, D. H., Litzinger, M. E., & Marra, R. M. (1998). Good ideas to foment educational revolution: The role of systematic change in advancing situated learning, constructivism, and feminist pedagogy. Educational Technology, 38(1), 5-14. Chen, F.-H., Looi, C.-K., & Chen, W. (2009). Integrating technology in the classroom: A visual conceptualization of teachers’ knowledge, goals and beliefs. Journal of Computer Assisted Learning, 25, 470-488. Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications. Çelik, S., Karakuş, T., Kurşun, E., Göktaş, Y., & Özben, M. (2017). Teknoloji destekli öğrenme ortamlarında öğretmenler ve öğrencilerin karşılaştığı pedagojik problemler: FATİH Projesi örneği. Journal of Education and Future, 12, 67-83. Demir, S. ve Bozkurt, A. (2011). İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonundaki öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 10(3), 850-860. Devlet Planlama Teşkilatı (2006). Bilgi toplumu stratejisi. 11.01.2014 tarihinde http://akgul.bilkent.edu.tr/btstrateji/BilgiToplumuStratejisi_22062006.pdf adresinden erişilmiştir. Doğan, D., Çınar, M. ve Seferoğlu, S. S. (2016). “One Laptop per Child” projects and FATIH project: A comparative examination. SDU International Journal of Educational Studies, 3(1), 1-26. Dursun, Ö. Ö., Kuzu, A., Kurt, A. A., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). Okul yöneticilerinin FATİH projesinin pilot uygulama sürecine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 100-113. Ekici, F. (2008). Akıllı tahta kullanımının ilköğretim öğrencilerinin matematik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Ferdig, R. E. (2006). Assessing technologies for teaching and learning: Understanding the importance of technological pedagogical content knowledge. British Journal of Educational Technology 37(5), 749-760. Jaipal, K., & Figg, C. (2010). Unpacking the “Total PACKage”: Emergent TPACK characteristics from a study of preservice teachers teaching with technology. Journal of Technology and Teacher Education, 18(3), 415-441. Karataş, İ. H. ve Sözcü, Ö. F. (2013). Okul yöneticilerinin fatih projesine ilişkin farkındalıkları, tutumları ve beklentileri: Bir durum analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(47), 41-62. Kayaduman, H., Sırakaya, M. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim’11 XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 2-4 Şubat 2011 İnönü Üniversitesi, Malatya. 123-129. Kocaoğlu, B. Ü. (2013). Lise öğretmenlerinin FATİH Projesi teknolojilerini kullanmaya yönelik öz-yeterlik inançları: Kayseri ili örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya. Kereluik, K., Mishra, P., & Koehler, M. J. (2011). On learning to subvert signs: literacy, technology and the TPACK framework. The California Reader, 44(2) 12-18. Koehler, M. J., Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2) 131-152. Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70. Miles, M. B., & Huberman A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Second Edition. California: Sage Publications. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Eğitimde FATİH projesi hakkında. 12.01.2014 tarihinde http://FATİHprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6 adresinden erişilmiştir. Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. Pamuk, S., Ülken, A. ve Dilek, N. Ş. (2012). Öğretmen adaylarının öğretimde teknoloji kullanım yeterliliklerinin teknolojik pedagojik içerik bilgisi kuramsal perspektifinden incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 415-438. Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. SAGE Publications, inc. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(4), 4-14. Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. Smith, H. J., Higgins, S., Wall, K., & Miller, J. (2005). Interactive whiteboards: boon or bandwagon? A critical review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 91-101. Tataroğlu, B. (2009). Matematik öğretiminde akıllı tahta kullanımının 10. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, matematik dersine karşı tutumları ve öz- yeterlik düzeylerine etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Timur, B. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kuvvet ve hareket konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgilerinin gelişimi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. Wang, T. (2009). Rethinking teaching with information and communication technologies (ICTs) in architectural education. Teaching and Teacher Education, 25, 1132-1140. Wetzel, K., Foulger, T. S., & Williams, M.K. (Winter 2008-2009). The evolution of the required educational technology course. Journal of Computing in Teacher Education, 25(2) 67-71. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Zengin, F. K., Kırılmazkaya, G. ve Keçeci, G. (2011). Akıllı tahta kullanımının ilköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarı ve tutuma etkisi. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September 2011, Fırat University, Elazığ.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Veysel Demirer

Cemal Hakan Dikmen

Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demirer, V., & Dikmen, C. H. (2018). Öğretmenlerin FATİH Projesine Yönelik Görüşlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında İncelenmesi. İlköğretim Online, 17(1), 26-46. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413735
AMA Demirer V, Dikmen CH. Öğretmenlerin FATİH Projesine Yönelik Görüşlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında İncelenmesi. İOO. Ocak 2018;17(1):26-46. doi:10.17051/ilkonline.2018.413735
Chicago Demirer, Veysel, ve Cemal Hakan Dikmen. “Öğretmenlerin FATİH Projesine Yönelik Görüşlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında İncelenmesi”. İlköğretim Online 17, sy. 1 (Ocak 2018): 26-46. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413735.
EndNote Demirer V, Dikmen CH (01 Ocak 2018) Öğretmenlerin FATİH Projesine Yönelik Görüşlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında İncelenmesi. İlköğretim Online 17 1 26–46.
IEEE V. Demirer ve C. H. Dikmen, “Öğretmenlerin FATİH Projesine Yönelik Görüşlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında İncelenmesi”, İOO, c. 17, sy. 1, ss. 26–46, 2018, doi: 10.17051/ilkonline.2018.413735.
ISNAD Demirer, Veysel - Dikmen, Cemal Hakan. “Öğretmenlerin FATİH Projesine Yönelik Görüşlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında İncelenmesi”. İlköğretim Online 17/1 (Ocak 2018), 26-46. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413735.
JAMA Demirer V, Dikmen CH. Öğretmenlerin FATİH Projesine Yönelik Görüşlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında İncelenmesi. İOO. 2018;17:26–46.
MLA Demirer, Veysel ve Cemal Hakan Dikmen. “Öğretmenlerin FATİH Projesine Yönelik Görüşlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında İncelenmesi”. İlköğretim Online, c. 17, sy. 1, 2018, ss. 26-46, doi:10.17051/ilkonline.2018.413735.
Vancouver Demirer V, Dikmen CH. Öğretmenlerin FATİH Projesine Yönelik Görüşlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında İncelenmesi. İOO. 2018;17(1):26-4.

Cited By