Bu çalışmanın amacı, ilköğretim fen bilgisi ve din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının bilim insanı imajlarının bazı değişkenlere göre incelemektir. Survey yaklaşımının kullanıldığı çalışmanın örneklemi toplam yüz on bir öğretmen adayından oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Song ve Kim (1999) tarafından geliştirilen ve dört alt bölümden oluşan “ bilim insanı çizim ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen nitel ve nicel veriler cinsiyet ve bölüm farkına göre karşılaştırma yapmak amacıyla ölçeğin her bir alt bölümü için ayrı ayrı frekans ve yüzde değerleri hesaplanarak analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları öğretmen adaylarının zihinsel bilim insanı imajlarıyla ilgili olarak pozitif algılara sahip olduklarını, bilim insanının gözlüklü, laboratuar önlüklü, dağınık saçlı olarak algılandığını, önemli bir kısmının ise bilim insanını bakımlı olarak düşündüklerini göstermektedir. Ayrıca bulgular, öğretmen adaylarının bilim insanını erkek ve 30-50 yaş arasında, laboratuarda ya da çalışma odasında çalışan, deney yapan, düşünen kişiler olarak düşündüğü, ve cam kaplar, deney tüpleri, masa ve ocak gibi objeleri kullanıyor olarak algılandıklarını ortaya koymuştur. Öğretmen adaylarının yaptıkları bilimsel çalışmalar ve insanlığa yaptıkları önemli katkıları gerekçe göstererek, bilim insanı örneği olarak en çok Einstein, Edison ve İbn-i Sina gibi erkek bilim insanlarını düşündükleri ve bilim insanı imajlarının temel kaynağı olarak bilim insanlarının yaşam öyküleri, müze ve laboratuar gezileri, filmler, gazeteler, internet ve ders kitaplarını gördükleri de diğer bulgular arasındadır
Bilim insanı imajı öğretmen eğitimi ilköğretim öğretmen adayı
In this study it was aimed to investigate primary science, religion culture and moral knowledge teacher
candidates’ image of the scientist with respect to some variables. As research approach, survey method was used. The sample
consisted of one hundred and eleven primary science, religion culture and moral knowledge teacher candidates. As the data
collection tool, a validated Turkish version of “a scientist drawing scale” with four sub dimensions originally developed by
Song and Kim (1999) was used. The qualitative and quantitative data was separately analyzed by calculating frequency and
percentages for each sub dimension of the scale, and compared statistically to explore the possible image distinctions
according to the variables like gender and enrolled department. The findings showed that teacher candidates hold positive
perceptions of cognitive images of the scientist and that scientists are thought to have eye-glasses, blowsy hair, and a lab
coat. Moreover, it was found that most of them conceived the scientist as someone presentable. The same findings suggested
that teacher candidates supposed scientists as a male aged between 30-50, busy working in a lab or his office, doing
experiments and thinking. In addition, in teacher candidates’ responses, scientists were pictured using objects such as glasses,
experiment tubes, a table and Bunsen. Findings also showed that the dominant scientist examples in their minds are male
ones like Einstein, Edison, and Ibn-i Sina and that the substantial sources of their images are scientist biographies, muse and
laboratory expeditions, movies, journals, internet and textbooks.
Image of scientist teacher equation primary teacher candidate
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 3 |