Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal İletişim Ağları ve Dilin Yanlış Kullanımı Üzerine Nitel Bir Çalışma

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 2, 441 - 453, 26.06.2011

Öz

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin, sosyal iletişim ağlarında (Facebook, Youtube, Myspace, Twitter, Blogs) Türkçenin yanlış kullanımını belirlemeye yönelik yaptıkları projeleri inceleyerek öğrencilerin Türkçenin korunmasına dönük çözüm önerilerini ortaya koymaktır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır). Çalışmada 7. ve 8. sınıf öğrencileri sosyal iletişim ağlarındaki (Facebook, Youtube, Myspace, Twitter, Blogs) yazışmalarda Türkçenin (dilin) nasıl kullanıldığı incelenmiş, yanlışları tespit etmiş ve dilin doğru kullanılmasına dönük çözüm önerileri sunmuşlardır. Öğrenciler, sosyal iletişim ağlarında Türkçe kullanım yanlışlarını ses özelikleri ile ilgili yanlış kullanımlar, sözcüklerle ilgili yanlış kullanımlar, cümleler ile ilgili yanlış kullanımlar, yazım özellikleriyle ilgili yanlış kullanımlar boyutlarında değerlendirmişlerdir. Öğrencilerin açık uçlu sorulara verdikleri yanıtları ve sürece dönük yansımalarını incelemek amacıyla da içerik analizi yapılmış ve temalar altında gruplanmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin sürece ilişkin yansımaları, araştırmacıları 3 ana temaya ulaştırmıştır. Bunlar; bireysel adımlar, toplumsal adımlar ve kurumsal adımlar olarak sınıflandırılmış, öğrencilerin sürece ilişkin yansımaları bu üç başlık altında incelenmiştir. Raporlar incelendiğinde, öğrencilerin öğrenciler dili korumak için kendilerinin yapabileceklerinden, toplumsal olarak yapılabileceklerden ve resmi ve özel kurumların Türkçeyi korumak için yapabileceklerinden söz ettikleri görülmektedir

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve İsmailov, İ. (2009). Sosyal ağ (Blogs, Facebook, Myspace) araçlarında yapılan dil yanlışları. 2. Uluslar arası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu. 9-11 Aralık. Lefkoşa, K.K.T.C.
  • Akpolat, Y. (2009). Üniversite öğrencilerinde ‘facebook’ bağımlılığı. [Online]: http://www.atauniv.com/ataturk-universitesi/universite-ogrencilerinde-facebookbagimliligi.html adresinden 10. 09. 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Aksoy, Ö. A. (1999). Dil yanlışları. 7. Basım. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Barlett-Bragg, A. (2006). Reflections on pedagogy: Reframing practice to foster informal learning with social software. [Online] Retrieved on 10-September-2009, at URL: http://www.dream.sdu.dk/uploads/files/Anne%20Bartlett-Bragg.pdf
  • Boyd, D. M., & Ellision, N. B. (2007) . Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication. 13(1), [Online] Retrieved on 10-September2009, at URL: http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html 453
  • Çakır, H. ve Topçu, H. (2005). Bir iletişim dili olarak internet. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19 (2), 71-96.
  • Çetin, E. (2007). Sosyal iletişim ağları ve gençlik. Facebook örneği. [Online]: http://idc.sdu.edu.tr/tammetinler/bilim/bilim15.pdf 18. 10. 2009 tarihinde adresinden indirilmiştir.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Esengül, M. (2006). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki dil ve anlatım yanlışları. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gross, R., & Acquisti, A. (2005) Information revelation and privacy in online social networks. ACM Workshop on Privacy in the Electronic Society. Alexandria, Virginia 2005 .
  • Kongar, E. (2003). Yozlaşan medya ve yozlaşan Türkçe. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özkan , B., & McKenzie, B. (2008). Social networking tools for teacher education. Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference. ed. K. McFerrin, 2772-2776. Chesapeake, VA: AACE.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2nd. Ed.). Sage , Newbury Park, CA.
  • World Internet Stats (2010). Facebook usage and internet statistics for August 31, 2010. [Online] Retrieved on 2-September-2009, at URL: http://www.internetworldstats.com/stats25.htm
  • Yaman, H. ve Erdoğan, Y. (2007). İnternet kullanımının Türkçeye etkileri: Nitel bir araştırma. Journal of Language and Linguistic Studies. 3(2), 237 – 249.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

A Qualitative Study on Online Social Networks and Language Mistakes

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 2, 441 - 453, 26.06.2011

Öz

The purpose of this study is to put the suggestions of the students for the solutions towards caring
Turkish by examining their projects carried out by Primary School 7th and 8th grade students in the online social
networks (Facebook, Youtube, Myspace, Twitter, Blogs) in order to detect the wrong use of Turkish. The case study
among the qualitative research methods was used. In the study, 7th and 8th grade students examined how Turkish
(language) is used in the correspondences in the online social networks (Facebook, Youtube, Myspace, Twitter,
Blogs), detected the mistakes and presented solution suggestions towards the correct use of the language. The students
assessed the mistakes in the use of Turkish in the online social networks with the dimensions of the mistakes about the
phonetics, the mistakes about the words, mistakes about the sentences and the mistakes about the spelling. The content
analysis was carried out in order to examine the answers given by the students to the open- ended questions and their
reflections towards the process and categorized under themes. As a result, the reflections of the student relating to the
process provided the researchers with 3 main themes. These are categorized as the individual steps, the social steps and
the institutional steps and the reflections of the students relating to the process were examined under these three
headings. When the reports are examined, it is observed that the students talked about the things which can be done by
the students themselves, by the society and governmental and private institutions in order to care Turkish.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve İsmailov, İ. (2009). Sosyal ağ (Blogs, Facebook, Myspace) araçlarında yapılan dil yanlışları. 2. Uluslar arası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu. 9-11 Aralık. Lefkoşa, K.K.T.C.
  • Akpolat, Y. (2009). Üniversite öğrencilerinde ‘facebook’ bağımlılığı. [Online]: http://www.atauniv.com/ataturk-universitesi/universite-ogrencilerinde-facebookbagimliligi.html adresinden 10. 09. 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Aksoy, Ö. A. (1999). Dil yanlışları. 7. Basım. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Barlett-Bragg, A. (2006). Reflections on pedagogy: Reframing practice to foster informal learning with social software. [Online] Retrieved on 10-September-2009, at URL: http://www.dream.sdu.dk/uploads/files/Anne%20Bartlett-Bragg.pdf
  • Boyd, D. M., & Ellision, N. B. (2007) . Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication. 13(1), [Online] Retrieved on 10-September2009, at URL: http://jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html 453
  • Çakır, H. ve Topçu, H. (2005). Bir iletişim dili olarak internet. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19 (2), 71-96.
  • Çetin, E. (2007). Sosyal iletişim ağları ve gençlik. Facebook örneği. [Online]: http://idc.sdu.edu.tr/tammetinler/bilim/bilim15.pdf 18. 10. 2009 tarihinde adresinden indirilmiştir.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Esengül, M. (2006). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki dil ve anlatım yanlışları. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gross, R., & Acquisti, A. (2005) Information revelation and privacy in online social networks. ACM Workshop on Privacy in the Electronic Society. Alexandria, Virginia 2005 .
  • Kongar, E. (2003). Yozlaşan medya ve yozlaşan Türkçe. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özkan , B., & McKenzie, B. (2008). Social networking tools for teacher education. Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference. ed. K. McFerrin, 2772-2776. Chesapeake, VA: AACE.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2nd. Ed.). Sage , Newbury Park, CA.
  • World Internet Stats (2010). Facebook usage and internet statistics for August 31, 2010. [Online] Retrieved on 2-September-2009, at URL: http://www.internetworldstats.com/stats25.htm
  • Yaman, H. ve Erdoğan, Y. (2007). İnternet kullanımının Türkçeye etkileri: Nitel bir araştırma. Journal of Language and Linguistic Studies. 3(2), 237 – 249.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Buket Akkoyunlu

Meryem Yılmaz Soylu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akkoyunlu, B., & Soylu, M. Y. (2011). Sosyal İletişim Ağları ve Dilin Yanlış Kullanımı Üzerine Nitel Bir Çalışma. İlköğretim Online, 10(2), 441-453.
AMA Akkoyunlu B, Soylu MY. Sosyal İletişim Ağları ve Dilin Yanlış Kullanımı Üzerine Nitel Bir Çalışma. İOO. Haziran 2011;10(2):441-453.
Chicago Akkoyunlu, Buket, ve Meryem Yılmaz Soylu. “Sosyal İletişim Ağları Ve Dilin Yanlış Kullanımı Üzerine Nitel Bir Çalışma”. İlköğretim Online 10, sy. 2 (Haziran 2011): 441-53.
EndNote Akkoyunlu B, Soylu MY (01 Haziran 2011) Sosyal İletişim Ağları ve Dilin Yanlış Kullanımı Üzerine Nitel Bir Çalışma. İlköğretim Online 10 2 441–453.
IEEE B. Akkoyunlu ve M. Y. Soylu, “Sosyal İletişim Ağları ve Dilin Yanlış Kullanımı Üzerine Nitel Bir Çalışma”, İOO, c. 10, sy. 2, ss. 441–453, 2011.
ISNAD Akkoyunlu, Buket - Soylu, Meryem Yılmaz. “Sosyal İletişim Ağları Ve Dilin Yanlış Kullanımı Üzerine Nitel Bir Çalışma”. İlköğretim Online 10/2 (Haziran 2011), 441-453.
JAMA Akkoyunlu B, Soylu MY. Sosyal İletişim Ağları ve Dilin Yanlış Kullanımı Üzerine Nitel Bir Çalışma. İOO. 2011;10:441–453.
MLA Akkoyunlu, Buket ve Meryem Yılmaz Soylu. “Sosyal İletişim Ağları Ve Dilin Yanlış Kullanımı Üzerine Nitel Bir Çalışma”. İlköğretim Online, c. 10, sy. 2, 2011, ss. 441-53.
Vancouver Akkoyunlu B, Soylu MY. Sosyal İletişim Ağları ve Dilin Yanlış Kullanımı Üzerine Nitel Bir Çalışma. İOO. 2011;10(2):441-53.