Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of the Primary School Students' Attitudes towards Computers in Relation to the Computer Usage Frequency

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 2, 658 - 667, 26.06.2010

Öz

The present study aims to investigate the attitude of the primary school secondary level students
towards computers depending on the frequency of computer use. In this context, based on the computer usage
frequency of the students, pre-test and post-test attitude scores are evaluated in relation to gender, class, age, and
income level. The study was carried out in 2006-2007 academic year, based on the experimental design with pretest,
post-test and control group. As a sample group of the study, 270 students attending Nazım Akcan Primary
School in Altındağ district of Ankara were involved under 6 groups (one control group and one experimental
group from each of the 6th, 7th and 8th classes). Experimental groups utilized computer laboratory available in the
school 30 hours more than the control groups during lunch breaks throughout the academic year. For data
collection, “Computer Attitude Scale” developed by Ekici and Bahçeci (2006) were used. Descriptive statistics,
t-test and One-Way Variance Analysis were used for data evaluation. The Cronbach alpha reliability coefficient
of the scale was found to be α=.75. At the end of the study, depending on the frequency of the computer usage,
the attitude scores of the sixth and seventh class students towards computer have been significantly increased.
Moreover, pre-test and post-test attitude scores of the students did not significantly vary with gender, age, and
income level.

Kaynakça

  • Canakay, E.U. (2006). Müzik Teorisi Dersine Đliskin Tutum Ölçeği Gelistirme, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, 26-28 Nisan 2006, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli. http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/pamukkale/E-Canakay.pdf, (Nisan, 9, 2007).
  • Carlson, R. D. & Grabowski, B. L. (1992). The effects of computer self-efficacy on direction following behaviour in computer instruction. Journal of Computer-Based Instruction, 16, 6-11.
  • Cassidy, S. & Eachus, P. (2001). Developing the Computer Self-Efficacy Scale: investigating the Relationship Between CSE, Gender and Experience With Computers. www.chssc.salford.ac.uk/healtsci/selfeff/selfeff.htm (Kasım, 13, 2004).
  • Colley, A., Gale, M. & Harris, T. (1994). Effect of gender role identity and experience on computer attitude components. Journal of Educational Computing Research, 10 (2), 129-137.
  • Compeau. D.R. & Higging, S. C.A. (1995). Computer self-efficacy: Development of a measure and initial test. MIS Quarterly, 19 (2), 189-211.
  • Çelik, H. C. & Bindak, R. (2005). Đlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Çesitli Değiskenlere Göre Đncelenmesi. Đnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (10), 27-38.
  • Demirel, Ö & Ün, K. (1987). Eğitim Terimleri. Ankara: Safak Matbaası. Durndell, A. Haag, Z. & Laithwaite, H. (2000). Computer self-efficacy and gender: a cross cultural study of Scotland and Romania. Personality and Individual Differences, 28 (2000). 1037-1044.
  • Ekici, G. & Bahçeci, E. (2006). Öğretmen Adaylarının Bilgisayara Yönelik Tutumları Đle Bilgisayarla Đlgili Öz- Yeterlik Algılarının Değerlendirilmesi Üzerine Bir Çalısma. Ankara: Gazi Üniversitesi: VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 7–9 Eylül 2006.
  • Ertmer, P.A., Evenbeck, E.,Cenramo, K. S. & Lehman, J. D. (1994). Enhancing self-efficacy for computer technologies through the use of positive classroom experiences. Educational Technology Research and Development, 42(3), 45.
  • Francis, L. J. (1994). The relationship between related attitudes and gender sterotyping of computer use. Computers Educations, 22 (4).
  • Geyer, R. W. (2008). Attitudes, beliefs, behaviors of academic talented and well-able middle school children in their use of the internet, unpublished Ph. D. Thesis. University of Virginia,
  • Gökçearslan, S & Seferoğlu,S. S. (2006). Öğrencilerin Evde Bilgisayar Kullanımına Đliskin Bir Çalısma. Denizli: Pamukkale Üniversitesi: XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül 2005.
  • Güven, B. & Uzman, E. (2006). Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Gelistirme Çalısması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2 ), 527–536.
  • Isıksal, M. & Askar, P. (2003). Đlköğretim Öğrencileri Đçin Matematik ve Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı Ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 109-118.
  • Keser, H.(1999). Öğrencilerin Bilgisayara Yönelik Tutumları: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencileri Üzerinde Bir Arastırma. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:1076, Eğitim Fakültesi Yayınları, No:51, Eskisehir.
  • Kutluca, T. (2009). Đlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayara Đliskin Öz-Yeterlik Algılarının Çesitli Değiskenlere Göre Đncelenmesi. Çağdas Eğitim, 34 (360): 22-30.
  • Lawton J., & Gerschner, V. T. (1982). A review of literature on attitudes towards computer and computerized instruction. Journal of Research and Development in Education, 16 (1), 50-55.
  • Levine, T. & Donitsa-Schimidt, S. (1997). Commitment to learning: Effects of computer experience, confidence and attitudes. Journal of Educational Computing Research, 16 (1), 83-105.
  • Liu, M, Hsieh, P., Cho, Y. ,Schallert, D. L. (2006). Middle School Students' Self-Efficacy, Attitudes, and Achievement in a Computer-enhanced problem-based learning environment. Journal of Interactive Learning Research, 17 (3), 225-242
  • Massoud, S.L. (1991). Computer attitudes and computer knowledge of adult students. Journal Educational Computing Research, 7 (3).
  • Miura, I, T. (1987). The relationship of computer self-efficacy expectations, computer interest and course enrollment in college. Sex Roles, 16, 303-311.
  • Murphy, C., Coover, D. & Owen, S. (1989). Development and validation of the computer self-efficacy scale. Educational and Psychological Measurement, 49, 893-899.
  • Olivier, T. A. & Shampiro, F. (1993). Self–efficacy and computers. Journal of computers-Based Instruction, 20 (3), 81-85.
  • Orhan , F. & Akkoyunlu, B. (2004). Đlköğretim Öğrencilerinin Đnternet Kullanımları Üzerine Bir Çalısma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 107-116.
  • Putman, S. M. (2005). Computer-based Reading Technology in the Classroom: The Affective Influence of performance contingent point accumulation on 4 th grade students. Reading Research and Instruction, 45 (1), 19-38.
  • Saracaloğlu, A.S., Serin,O. ve Serin, U. (2001). Đlköğretim Okulu Öğrencilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. 7-9 Haziran 2001, Bolu.
  • Saraçoğlu, A. S., Serin, O. & Serin, U. (2002). Đlköğretim Okullarındaki Öğrencilerin Bilgisayara Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14.
  • Shashaani, L. (1993). Gender-based differences in attitudes toward computers. Computers and Education, 20, 169-181.
  • Todman, J.B. (1991).Effects of subjective and objective database on childrens attitudes to computers. Journal Educational Computing Research, 7 (3).
  • Tolan, B., Đsen, G. & Batmaz, U. (1985). Ben ve Toplum. Ankara: Teori Yayınları.
  • Torzadeh, G. & Koufteros, X. (1994). Factorial validity of a computer self-efficacy scale and the impact of computer training. Education and Psychological Measurement, 54 (3), 813-821.
  • Uzunboylu, H.(1995). Bilgisayar Öğrenme Düzeyi Đle Bilgisayara Yönelik Tutumlar Arası Đliski. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Ana bilim Dalı, Ankara.
  • Whitely, B.E. (1997). Gender differences in computer related attitudes and behaviour. A meta analysis. Computer in Human Behaviour, 13 (1), 1-22.
  • Wozney, L., Venkatesh, V. & Abrami, P. C. (2006). Implementing computer technologies: Teachers’ perceptions and practices. Journal of Technology and Teacher Education, 14, 120-173.
  • Yenice, N. (2003). Bilgisayar Destekli Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrencilerin Fen ve Bilgisayar Tutumlarına Etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2 (4).

İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Sıklığına Bağlı Olarak Bilgisayara Yönelik Tutumlarındaki Değişimin Değerlendirilmesi

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 2, 658 - 667, 26.06.2010

Öz

Bu çalışmada, ilköğretim II. kademe öğrencilerinin bilgisayar kullanma sıklığına bağlı olarak bilgisayara yönelik tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda öğrencilerin bilgisayar kullanma sıklığına bağlı olarak öntest ve sontest tutum puanları cinsiyet, sınıf, yaş ve gelir düzeyi değişkenlerine göre değerlendirilmiştir. Çalışma 2006–2007 eğitim-öğretim yılında, öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desene dayalı olarak yürütülmüştür. Çalışmaya Ankara İli Altındağ İlçesinde yer alan Nazım Akcan İlköğretim Okulu’nda öğrenim gören 270 öğrenci 6 grup altında (6, 7 ve 8. sınıflardan birer kontrol ve birer deney grubu) katılmıştır. Deney grupları bir öğretim yılı boyunca 30 saat, kontrol gruplarından farklı olarak öğle araları okuldaki bilgisayar laboratuvarlarından faydalanmıştır. Çalışmada Ekici ve Bahçeci (2006) tarafından geliştirilen “Bilgisayara Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde betimsel istatistikler, t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı α=.75 bulunmuştur. Araştırma sonunda, bilgisayar kullanma sıklığına bağlı olarak 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutum puanları anlamlı düzeyde artmış, ancak, öğrencilerin öntest ve sontest tutum puanları arasında cinsiyete, yaşa ve gelir düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılık tespit edilmemiştir

Kaynakça

  • Canakay, E.U. (2006). Müzik Teorisi Dersine Đliskin Tutum Ölçeği Gelistirme, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, 26-28 Nisan 2006, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli. http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/pamukkale/E-Canakay.pdf, (Nisan, 9, 2007).
  • Carlson, R. D. & Grabowski, B. L. (1992). The effects of computer self-efficacy on direction following behaviour in computer instruction. Journal of Computer-Based Instruction, 16, 6-11.
  • Cassidy, S. & Eachus, P. (2001). Developing the Computer Self-Efficacy Scale: investigating the Relationship Between CSE, Gender and Experience With Computers. www.chssc.salford.ac.uk/healtsci/selfeff/selfeff.htm (Kasım, 13, 2004).
  • Colley, A., Gale, M. & Harris, T. (1994). Effect of gender role identity and experience on computer attitude components. Journal of Educational Computing Research, 10 (2), 129-137.
  • Compeau. D.R. & Higging, S. C.A. (1995). Computer self-efficacy: Development of a measure and initial test. MIS Quarterly, 19 (2), 189-211.
  • Çelik, H. C. & Bindak, R. (2005). Đlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının Çesitli Değiskenlere Göre Đncelenmesi. Đnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (10), 27-38.
  • Demirel, Ö & Ün, K. (1987). Eğitim Terimleri. Ankara: Safak Matbaası. Durndell, A. Haag, Z. & Laithwaite, H. (2000). Computer self-efficacy and gender: a cross cultural study of Scotland and Romania. Personality and Individual Differences, 28 (2000). 1037-1044.
  • Ekici, G. & Bahçeci, E. (2006). Öğretmen Adaylarının Bilgisayara Yönelik Tutumları Đle Bilgisayarla Đlgili Öz- Yeterlik Algılarının Değerlendirilmesi Üzerine Bir Çalısma. Ankara: Gazi Üniversitesi: VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 7–9 Eylül 2006.
  • Ertmer, P.A., Evenbeck, E.,Cenramo, K. S. & Lehman, J. D. (1994). Enhancing self-efficacy for computer technologies through the use of positive classroom experiences. Educational Technology Research and Development, 42(3), 45.
  • Francis, L. J. (1994). The relationship between related attitudes and gender sterotyping of computer use. Computers Educations, 22 (4).
  • Geyer, R. W. (2008). Attitudes, beliefs, behaviors of academic talented and well-able middle school children in their use of the internet, unpublished Ph. D. Thesis. University of Virginia,
  • Gökçearslan, S & Seferoğlu,S. S. (2006). Öğrencilerin Evde Bilgisayar Kullanımına Đliskin Bir Çalısma. Denizli: Pamukkale Üniversitesi: XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30 Eylül 2005.
  • Güven, B. & Uzman, E. (2006). Ortaöğretim Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği Gelistirme Çalısması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2 ), 527–536.
  • Isıksal, M. & Askar, P. (2003). Đlköğretim Öğrencileri Đçin Matematik ve Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı Ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 109-118.
  • Keser, H.(1999). Öğrencilerin Bilgisayara Yönelik Tutumları: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencileri Üzerinde Bir Arastırma. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:1076, Eğitim Fakültesi Yayınları, No:51, Eskisehir.
  • Kutluca, T. (2009). Đlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayara Đliskin Öz-Yeterlik Algılarının Çesitli Değiskenlere Göre Đncelenmesi. Çağdas Eğitim, 34 (360): 22-30.
  • Lawton J., & Gerschner, V. T. (1982). A review of literature on attitudes towards computer and computerized instruction. Journal of Research and Development in Education, 16 (1), 50-55.
  • Levine, T. & Donitsa-Schimidt, S. (1997). Commitment to learning: Effects of computer experience, confidence and attitudes. Journal of Educational Computing Research, 16 (1), 83-105.
  • Liu, M, Hsieh, P., Cho, Y. ,Schallert, D. L. (2006). Middle School Students' Self-Efficacy, Attitudes, and Achievement in a Computer-enhanced problem-based learning environment. Journal of Interactive Learning Research, 17 (3), 225-242
  • Massoud, S.L. (1991). Computer attitudes and computer knowledge of adult students. Journal Educational Computing Research, 7 (3).
  • Miura, I, T. (1987). The relationship of computer self-efficacy expectations, computer interest and course enrollment in college. Sex Roles, 16, 303-311.
  • Murphy, C., Coover, D. & Owen, S. (1989). Development and validation of the computer self-efficacy scale. Educational and Psychological Measurement, 49, 893-899.
  • Olivier, T. A. & Shampiro, F. (1993). Self–efficacy and computers. Journal of computers-Based Instruction, 20 (3), 81-85.
  • Orhan , F. & Akkoyunlu, B. (2004). Đlköğretim Öğrencilerinin Đnternet Kullanımları Üzerine Bir Çalısma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 107-116.
  • Putman, S. M. (2005). Computer-based Reading Technology in the Classroom: The Affective Influence of performance contingent point accumulation on 4 th grade students. Reading Research and Instruction, 45 (1), 19-38.
  • Saracaloğlu, A.S., Serin,O. ve Serin, U. (2001). Đlköğretim Okulu Öğrencilerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. 7-9 Haziran 2001, Bolu.
  • Saraçoğlu, A. S., Serin, O. & Serin, U. (2002). Đlköğretim Okullarındaki Öğrencilerin Bilgisayara Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. Marmara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14.
  • Shashaani, L. (1993). Gender-based differences in attitudes toward computers. Computers and Education, 20, 169-181.
  • Todman, J.B. (1991).Effects of subjective and objective database on childrens attitudes to computers. Journal Educational Computing Research, 7 (3).
  • Tolan, B., Đsen, G. & Batmaz, U. (1985). Ben ve Toplum. Ankara: Teori Yayınları.
  • Torzadeh, G. & Koufteros, X. (1994). Factorial validity of a computer self-efficacy scale and the impact of computer training. Education and Psychological Measurement, 54 (3), 813-821.
  • Uzunboylu, H.(1995). Bilgisayar Öğrenme Düzeyi Đle Bilgisayara Yönelik Tutumlar Arası Đliski. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Ana bilim Dalı, Ankara.
  • Whitely, B.E. (1997). Gender differences in computer related attitudes and behaviour. A meta analysis. Computer in Human Behaviour, 13 (1), 1-22.
  • Wozney, L., Venkatesh, V. & Abrami, P. C. (2006). Implementing computer technologies: Teachers’ perceptions and practices. Journal of Technology and Teacher Education, 14, 120-173.
  • Yenice, N. (2003). Bilgisayar Destekli Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrencilerin Fen ve Bilgisayar Tutumlarına Etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2 (4).
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülay Ekici

Naim Uzun

Necdet Sağlam

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ekici, G., Uzun, N., & Sağlam, N. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Sıklığına Bağlı Olarak Bilgisayara Yönelik Tutumlarındaki Değişimin Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 9(2), 658-667.
AMA Ekici G, Uzun N, Sağlam N. İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Sıklığına Bağlı Olarak Bilgisayara Yönelik Tutumlarındaki Değişimin Değerlendirilmesi. İOO. Haziran 2010;9(2):658-667.
Chicago Ekici, Gülay, Naim Uzun, ve Necdet Sağlam. “İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Sıklığına Bağlı Olarak Bilgisayara Yönelik Tutumlarındaki Değişimin Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 9, sy. 2 (Haziran 2010): 658-67.
EndNote Ekici G, Uzun N, Sağlam N (01 Haziran 2010) İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Sıklığına Bağlı Olarak Bilgisayara Yönelik Tutumlarındaki Değişimin Değerlendirilmesi. İlköğretim Online 9 2 658–667.
IEEE G. Ekici, N. Uzun, ve N. Sağlam, “İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Sıklığına Bağlı Olarak Bilgisayara Yönelik Tutumlarındaki Değişimin Değerlendirilmesi”, İOO, c. 9, sy. 2, ss. 658–667, 2010.
ISNAD Ekici, Gülay vd. “İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Sıklığına Bağlı Olarak Bilgisayara Yönelik Tutumlarındaki Değişimin Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 9/2 (Haziran 2010), 658-667.
JAMA Ekici G, Uzun N, Sağlam N. İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Sıklığına Bağlı Olarak Bilgisayara Yönelik Tutumlarındaki Değişimin Değerlendirilmesi. İOO. 2010;9:658–667.
MLA Ekici, Gülay vd. “İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Sıklığına Bağlı Olarak Bilgisayara Yönelik Tutumlarındaki Değişimin Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online, c. 9, sy. 2, 2010, ss. 658-67.
Vancouver Ekici G, Uzun N, Sağlam N. İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Kullanma Sıklığına Bağlı Olarak Bilgisayara Yönelik Tutumlarındaki Değişimin Değerlendirilmesi. İOO. 2010;9(2):658-67.