The purpose of this study is
to analyze of the tendency to tolerance and helpfulness attitude of 4th grade
students in terms of certain variable. In the research, the descriptive
screening model was used. In the research, one of the purposive sampling models,
the convenience sampling method was used. 265 students from the 4th grade in
primary school have participated to the research. As a data collection tool in
the research, the personal information form, the Tolerance Tendency Scale and
the Helpfulness Attitude Scale were
used. In the analysis of data, descriptive analysis and multivariate analysis
of variance (MANOVA) was used. Consequently, of primary school 4th grade
students were found to respond to the tolerance tendency scale as completely
adequate level, and as I fully agree to the helpfulness attitude scale. While
the tolerance to tendency scores of the students showed significant differences
regarding gender, father’s educational level; they have not shown significant
difference regarding mother’s educational level and socio-economic level. While
the students’ helpfulness attitude scores showed significant difference
regarding gender, mother’s educational status, father’s educational status, it
did not show a significant difference regarding socio-economic level. Proposals
were developed based on the findings derived from the research.
Bu çalışmanın amacı, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin
hoşgörü eğilimleri ile yardımseverlik tutumlarını çeşitli değişkenler açısından
incelemektir. Araştırmada, tarama modellerinden biri olan betimsel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden tesadüfi
örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya 265 ilkokul 4. sınıf öğrencisi
katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; kişisel bilgiler formu,
Hoşgörü Eğilim Ölçeği ile Yardımseverlik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin
analizinde betimsel istatistik ve çok değişkenli varyans analizi (MANOVA)
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin hoşgörü
eğilimleri ölçeğine tamamen uygun düzeyinde, yardımseverlik tutum ölçeğine
tamamen katılıyorum düzeyinde görüş belirttikleri görülmüştür. Öğrencilerin
hoşgörü eğilim puanları cinsiyet, baba eğitim durumu açısından anlamlı
farklılık gösterirken; anne eğitim durumu ve sosyo-ekonomik düzey açısından
anlamlı farklılık göstermemiştir. Öğrencilerin yardımseverlik tutum puanları
cinsiyet, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu değişkenleri açısından anlamlı
farklılık gösterirken; sosyo-ekonomik düzey açısından anlamlı farklılık
göstermemiştir. Araştırma sonucunda ortaya çıkan bulgulara dayalı olarak
öneriler geliştirilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.