Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının ‘Resim-iş Öğretmenliği’ Algılarına İlişkin Metaforlar

Yıl 2017, , 265 - 280, 17.04.2017
https://doi.org/10.17679/inuefd.306631

Öz

Bu araştırmanın amacı görsel sanatlar
alanındaki öğretmen adaylarının resim-iş öğretmenliği kavramına ilişkin
algılarını ortaya koydukları metaforlar ve bu metaforlara ilişkin düşünceleri
çerçevesindeki görüşleri aracılığı ile belirlemektir. Bu amaçla araştırma
verileri 2014-2015 güz döneminde Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Güzel
Sanatlar Eğitimi Bölümü’nde araştırmacı tarafından yürütülen Bilimsel Araştırma
Yöntemleri dersi kapsamında 40 öğretmen adayından elde edilmiştir. Araştırma
verileri sosyal paylaşım ağları aracılığı ile ve açık uçlu sorulardan anket
formları aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde nitel araştırma
yöntemlerinden tematik analiz tekniği kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının
resim-iş öğretmenliği kavramı algılarına ilişkin metaforlar bisiklet          kar tanesi, galaksi, kapan, basketbol
koçluğu, cesaret, gökkuşağı, özgürlük gibi dikkat çekici birçok tema içermekte
ve çok çeşitlilik göstermektedir. 

Kaynakça

  • Afacan, Ö. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının “fen” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. e-Journal of New World Sciences Academy, 6 (1), 1242-1254.
  • Akkaya, A. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin “konuşma” kavramına ilişkin algıları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7, 1-9.
  • Alacapınar, F. (2011). İlköğretim okulu öğrencileri öğretmenlerini nelere benzetmektedirler? Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 249-263.
  • Altun, S., & Apaydın, Ç. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19(3), 329-354.
  • Arslan, M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 172, 100-109.
  • Aslan, S. (2013). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin “öğretmen” kavramı ile ilgili algılarının metaforik incelenmesi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, (8)6, 43-59.
  • Aydın, F. & Eser-Ünaldı, Ü. (2010). Coğrafya öğretmen adaylarının Coğrafya kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 600-622.
  • Aydın, S, ve Pehlivan, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının “öğretmen” ve “öğrenci” kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. Turkish Studies, 5 (3), 818-843.
  • Ben-Peretz, M., Mendelson, N. ve Kron, F.W. (2003). How teachers in different educational contexts view their roles. Teaching and Teacher Education, 19, 277-90.
  • Carter, S. ve Pitcher, R. (2010). Extended metaphors for pedagogy: Using sameness and difference. Teaching in Higher Education, 15 (5), 579-589.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4), Güz, 693-712.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (3), 669-699.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21. Yıl (2), 269-283.
  • Ekiz, D. ve Koçyiğit, Z. (2013). Sınıf öğretmenlerinin “öğretmen” kavramına ilişkin metaforlarının tespit edilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 21 (2), 439-458.
  • Fidan, B. ve Fidan, M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersi kavramına ilişkin metaforik algıları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (6)2, 159-166
  • Font, V., Bolite, J. ve Acevedo, J. (2010). Metaphors in mathematics classrooms: Analyzing the dynamic process of teaching and learning of graph functions. Educational Studies in Mathematics, 54 (2), 131-152
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34(1-14).
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(169), 126-141.
  • Henze, R. C. (2005). Metaphors of diversity, intergroup relations, and equity in the discourse of educational leaders. Journal of Language Identity & Education, 4 (4), 243-267.
  • Jensen, D. F. (2006). Metaphors as a bridge to understanding educational and social contexts. International Journal of Qualitative Methods, 5 (1) , 5 (1).
  • Johnson, B. (2007). The paradox of design research: The role of informance, B. Laurel (Ed.), Design Research: Methods and Perspectives içinde. Cambridge, MA: MIT Press. 39–40.
  • Kabadayı, A. (2008). Analysing the metaphorical images of Turkish preschool teachers. Teaching Education, 19 (1), 73-87.
  • Kalyoncu, R. ve Liman, S. (2013). Öğretmenlerin “görsel sanatlar dersi” ve “görsel sanatlar öğretmeni” kavramlarına ilişkin metaforları. E-Journal of New World Sciences Academy, 8(1), 115-130.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının “öğretmenlik” kavramına ilişkin metaforları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9)20, 471-484.
  • Koro-Ljunberg, M. (2001). Metaphors as a way to explore qualitative data. Qualitative Studies in Education, 46 (2), 367-379
  • Liamputtong, P. (2009). Qualitative research methods, Melbourne: Oxford University Press.
  • Liamputtong, P. (2010). Performing qualitative cross-cultural research. Cambridge: Oxford University Press.
  • Mahlios, M. , Massengill-Shaw, D ve Barry, A. (2010). Making sense of teaching through metaphors: A review across three studies. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 16 (1), 49–71.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 293-309.
  • Oxford, R. L., Tomlinson, S. Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A. ve Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26(3-50).
  • Örücü, D. (2012). Primary school teachers’ metaphorical perspectives towards classroom and classroom management: a comparative case study. Elementary Education Online, 11(2), 342-352.
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 96-109.
  • Rose, G. (2009). Visual methodology: An introduction to the interpretation of visual materials (2nd ed.). Los Angeles, CA: Sage.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Saban, A. (2006). Functions of metaphor in teaching and teacher education: A review essay. Teaching Education, 17 (4), 299-315.
  • Saban, A., Koçbekar, B. N., & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (2), 461-522.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri, 2 (2), 135-155.
  • Ünal, A. & Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir durum çalışması, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 151-164.
  • Wells-Yalçın, Ş. (2015). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının öğretmen ve sanatçı algısına ilişkin metafor analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 160-175
  • Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22(127-138). Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, A., Ünal, A. & Çelik, M. (2011). Öğretmen kavramına ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş algılarının analizi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 92-109.
  • Yılmaz, F., Göçen, S. & Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (9)1, 151-164.

The Metaphoric Perception of Teacher Candidates Related ‘Fine Arts Teacher’ Concept

Yıl 2017, , 265 - 280, 17.04.2017
https://doi.org/10.17679/inuefd.306631

Öz

The
purpose of this study is to determine the fine arts education teacher
candidates’ perception about concept of teacher through metaphors. This
qualitative study applied phenomenology as research method. The research was
carried out by participating of 40 teacher candidates at Anadolu University,
Faculty of Education, and Department of Fine Arts Education through the
Research Methodologies lesson directed by the researcher, in 2014-2015 fall
semester. The research data were collected by the social network sharing of
the participants and by an open-ended questionnaire. Thematic analysis
technique which is a qualitative research method were used to analyze the
data. Teacher candidates explained the concept of teacher with much more
categorized metaphors such as bicycle snowflake, galaxy, snatch, basketball
coaching, courage, rainbow, freedom
.

Kaynakça

  • Afacan, Ö. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının “fen” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. e-Journal of New World Sciences Academy, 6 (1), 1242-1254.
  • Akkaya, A. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin “konuşma” kavramına ilişkin algıları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7, 1-9.
  • Alacapınar, F. (2011). İlköğretim okulu öğrencileri öğretmenlerini nelere benzetmektedirler? Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 249-263.
  • Altun, S., & Apaydın, Ç. (2013). Kız ve erkek öğretmen adaylarının “eğitim” kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19(3), 329-354.
  • Arslan, M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 172, 100-109.
  • Aslan, S. (2013). Birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin “öğretmen” kavramı ile ilgili algılarının metaforik incelenmesi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, (8)6, 43-59.
  • Aydın, F. & Eser-Ünaldı, Ü. (2010). Coğrafya öğretmen adaylarının Coğrafya kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 600-622.
  • Aydın, S, ve Pehlivan, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının “öğretmen” ve “öğrenci” kavramlarına ilişkin kullandıkları metaforlar. Turkish Studies, 5 (3), 818-843.
  • Ben-Peretz, M., Mendelson, N. ve Kron, F.W. (2003). How teachers in different educational contexts view their roles. Teaching and Teacher Education, 19, 277-90.
  • Carter, S. ve Pitcher, R. (2010). Extended metaphors for pedagogy: Using sameness and difference. Teaching in Higher Education, 15 (5), 579-589.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4), Güz, 693-712.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (3), 669-699.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21. Yıl (2), 269-283.
  • Ekiz, D. ve Koçyiğit, Z. (2013). Sınıf öğretmenlerinin “öğretmen” kavramına ilişkin metaforlarının tespit edilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 21 (2), 439-458.
  • Fidan, B. ve Fidan, M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersi kavramına ilişkin metaforik algıları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (6)2, 159-166
  • Font, V., Bolite, J. ve Acevedo, J. (2010). Metaphors in mathematics classrooms: Analyzing the dynamic process of teaching and learning of graph functions. Educational Studies in Mathematics, 54 (2), 131-152
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34(1-14).
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(169), 126-141.
  • Henze, R. C. (2005). Metaphors of diversity, intergroup relations, and equity in the discourse of educational leaders. Journal of Language Identity & Education, 4 (4), 243-267.
  • Jensen, D. F. (2006). Metaphors as a bridge to understanding educational and social contexts. International Journal of Qualitative Methods, 5 (1) , 5 (1).
  • Johnson, B. (2007). The paradox of design research: The role of informance, B. Laurel (Ed.), Design Research: Methods and Perspectives içinde. Cambridge, MA: MIT Press. 39–40.
  • Kabadayı, A. (2008). Analysing the metaphorical images of Turkish preschool teachers. Teaching Education, 19 (1), 73-87.
  • Kalyoncu, R. ve Liman, S. (2013). Öğretmenlerin “görsel sanatlar dersi” ve “görsel sanatlar öğretmeni” kavramlarına ilişkin metaforları. E-Journal of New World Sciences Academy, 8(1), 115-130.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının “öğretmenlik” kavramına ilişkin metaforları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9)20, 471-484.
  • Koro-Ljunberg, M. (2001). Metaphors as a way to explore qualitative data. Qualitative Studies in Education, 46 (2), 367-379
  • Liamputtong, P. (2009). Qualitative research methods, Melbourne: Oxford University Press.
  • Liamputtong, P. (2010). Performing qualitative cross-cultural research. Cambridge: Oxford University Press.
  • Mahlios, M. , Massengill-Shaw, D ve Barry, A. (2010). Making sense of teaching through metaphors: A review across three studies. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 16 (1), 49–71.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 293-309.
  • Oxford, R. L., Tomlinson, S. Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A. ve Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26(3-50).
  • Örücü, D. (2012). Primary school teachers’ metaphorical perspectives towards classroom and classroom management: a comparative case study. Elementary Education Online, 11(2), 342-352.
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 96-109.
  • Rose, G. (2009). Visual methodology: An introduction to the interpretation of visual materials (2nd ed.). Los Angeles, CA: Sage.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Saban, A. (2006). Functions of metaphor in teaching and teacher education: A review essay. Teaching Education, 17 (4), 299-315.
  • Saban, A., Koçbekar, B. N., & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (2), 461-522.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri, 2 (2), 135-155.
  • Ünal, A. & Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir durum çalışması, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 151-164.
  • Wells-Yalçın, Ş. (2015). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının öğretmen ve sanatçı algısına ilişkin metafor analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 160-175
  • Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22(127-138). Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, A., Ünal, A. & Çelik, M. (2011). Öğretmen kavramına ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş algılarının analizi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 92-109.
  • Yılmaz, F., Göçen, S. & Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (9)1, 151-164.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Suzan Duygu Bedir Erişti

Yayımlanma Tarihi 17 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Bedir Erişti, S. D. (2017). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının ‘Resim-iş Öğretmenliği’ Algılarına İlişkin Metaforlar. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 265-280. https://doi.org/10.17679/inuefd.306631
AMA Bedir Erişti SD. Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının ‘Resim-iş Öğretmenliği’ Algılarına İlişkin Metaforlar. INUEFD. Nisan 2017;18(1):265-280. doi:10.17679/inuefd.306631
Chicago Bedir Erişti, Suzan Duygu. “Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının ‘Resim-Iş Öğretmenliği’ Algılarına İlişkin Metaforlar”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, sy. 1 (Nisan 2017): 265-80. https://doi.org/10.17679/inuefd.306631.
EndNote Bedir Erişti SD (01 Nisan 2017) Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının ‘Resim-iş Öğretmenliği’ Algılarına İlişkin Metaforlar. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18 1 265–280.
IEEE S. D. Bedir Erişti, “Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının ‘Resim-iş Öğretmenliği’ Algılarına İlişkin Metaforlar”, INUEFD, c. 18, sy. 1, ss. 265–280, 2017, doi: 10.17679/inuefd.306631.
ISNAD Bedir Erişti, Suzan Duygu. “Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının ‘Resim-Iş Öğretmenliği’ Algılarına İlişkin Metaforlar”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/1 (Nisan 2017), 265-280. https://doi.org/10.17679/inuefd.306631.
JAMA Bedir Erişti SD. Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının ‘Resim-iş Öğretmenliği’ Algılarına İlişkin Metaforlar. INUEFD. 2017;18:265–280.
MLA Bedir Erişti, Suzan Duygu. “Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının ‘Resim-Iş Öğretmenliği’ Algılarına İlişkin Metaforlar”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 18, sy. 1, 2017, ss. 265-80, doi:10.17679/inuefd.306631.
Vancouver Bedir Erişti SD. Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının ‘Resim-iş Öğretmenliği’ Algılarına İlişkin Metaforlar. INUEFD. 2017;18(1):265-80.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.