BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Davranışlarını Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 3, 153 - 167, 08.10.2016

Öz

Teknolojinin hayatın her alanında dönüşümü sağladığı gibi eğitim ortamlarında da dönüşümü gerçekleştirdiği görülmektedir. Eğitim ortamlarında teknolojik dönüşümün ise öğretmenlerin eğitime teknoloji entegrasyonuna yönelik davranışlarına bağlı olarak gerçekleştiği anlaşılmaktadır. Bu araştırmada öğretmenlerin eğitime teknoloji entegrasyonuna yönelik davranışlarını açıklamak amacıyla; bireylerin kariyer ilgilerinin nasıl geliştiğini, seçimlerini nasıl yaptıklarını ve hedeflerine nasıl ulaştıklarını açıklamayı sağlayan sosyal bilişsel kariyer kuramı çerçevesinden faydalanılmıştır. Bu bağlamda öğretmenlerin teknoloji entegrasyonu öz-yeterlik düzeylerinin, öğretim teknolojileri sonuç beklentilerinin, eğitim teknolojilerine yönelik ilgilerinin ve eğitim teknolojilerini kullanmaya yönelik niyetlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda; araştırmada Afyonkarahisar, Burdur, Denizli ve Isparta'da; ilkokul, ortaokul ve liselerde çalışan 850 öğretmenin verisi kullanılmıştır. Veriler analiz edilerek, bulgular eğitime teknoloji entegrasyonu boyutunda tartışılmıştır. Bu çalışmanın öğretmenlerin teknoloji entegrasyonuna yönelik davranışlarının hangi demografik özelliklerinden kaynaklandığını açıklaması bakımından eğitime teknoloji entegrasyonu ile ilgili yapılacak çalışmalara yol göstereceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Avcu, D. Ü. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine ilişkin kabul ve kullanım niyetleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Brosnan, M., & Davidson, M. (1996). Psychological gender issues in computing. Journal of Gender, Work and Organization, 3, 13–25.
  • Bunch, J. C., Robinson, J. S., & Edwards, M. C. (2012). Measuring the Relationship between Agriculture Teachers' Self-Efficacy, Outcome Expectation, Interest, and Their Use of Interactive Whiteboards. Journal of Agricultural Education, 53(1), 67-80.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Fouad, N. A., & Smith, P. L. (1996). A test of a social cognitive model for middle school students: Math and science. Journal of Counseling Psychology, 43(3), 338-346.
  • Karataş, F. İ. (2014). An examination of in-service secondary mathematics teachers’ technological pedagogical content knowledge and their technology integratıon self-efficacy. Master dissertation, Boğaziçi University.
  • Koca, M. (2006). Bilgi ve iletişim teknolojileri kabul ve kullanımı birleştirilmiş modelinin değişkenlerine göre öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımlarının incelenmesi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ankara.
  • Kocaoğlu, B. Ü. (2013). Lise öğretmenlerinin FATİH Projesi teknolojilerini kullanmaya yönelik öz-yeterlik inançları: Kayseri ili örneği, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of vocational behavior, 45(1), 79-122.
  • Oktay, S. ve Çakır, R. (2012). İlköğretim öğretmelerinin teknoloji kullanımları ve teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30.
  • Özçelik, H. (2006). İlköğretimde Çalışan Öğretmenlerin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Panteli, N., Stack, J., & Ramsay, H. (1999). Gender and professional ethics in the IT industry. Journal of Business Ethics, 22(1), 93–101.
  • Perkmen, S., Niederhauser, D. S., & Charania, A. (2006). Factors that influence preservice teachers’ career goals in instructional technology. Annual meeting of American Educational Research Association (AERA).
  • Sang, G., Valcke, M., van Braak, J., & Tondeur, J. (2010). Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers & Education, 54(1), 103-112.
  • Spazak, L. (2013). Secondary preservice teachers’perception of preparedness to integrate technology. Doctoral dissertation, Indiana University of Pennsylvania.
  • Şahin, İ. (2008). From the social-cognitive career theory perspective: A college of education faculty model for explaining their intention to use educational technology. Journal of Educational Computing Research, 38(1), 51-66.
  • Wang, L., Ertmer, P. A., & Newby, T. J. (2004). Increasing preservice teachers’ selfefficacy beliefs for technology integration. Journal of Research on Technology in Education, 36(3), 231-249.
  • Wu, Z. (2009). Computing interests of early adolescents: gender, attitudes, self-efficacy, and outcome expectations. Unpublished doctoral thesis, University of Virginia.

Investigation of the Variables Affecting Teachers' Behaviors towards Technology Integration

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 3, 153 - 167, 08.10.2016

Öz

It has been observed that the technology provides conversion in educational environment as well as in all spheres of life. It is understood that ensuring the technological transformation in the educational environment is to be subject to the teachers’ attitude towards the technology integration to education. In this research, in order to explain the behavior of teachers towards technology integration to education, it is benefited from the framework of social cognitive career theory which provides explanations about how individuals develop their career interests, make choices and achieve their goals. In this context, it is aimed to study teachers' self-efficacy levels of technology integration, outcome expectations of instructional technology, the interest in educational technology and the intention to use educational technology according to different variables. In accordance with this purpose, the data obtained from 850 teachers working in primary, secondary, and high schools in Afyonkarahisar, Burdur, Denizli and Isparta were used in this research. The data were analyzed and the results were discussed in dimension of technology integration to education. In terms of explaining which demographic characteristics cause teachers' attitude towards technology integration to education, the results of the research are expected to lead the studies related to technology integration to education.

Kaynakça

  • Avcu, D. Ü. (2011). İlköğretim ikinci kademe öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine ilişkin kabul ve kullanım niyetleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Brosnan, M., & Davidson, M. (1996). Psychological gender issues in computing. Journal of Gender, Work and Organization, 3, 13–25.
  • Bunch, J. C., Robinson, J. S., & Edwards, M. C. (2012). Measuring the Relationship between Agriculture Teachers' Self-Efficacy, Outcome Expectation, Interest, and Their Use of Interactive Whiteboards. Journal of Agricultural Education, 53(1), 67-80.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Fouad, N. A., & Smith, P. L. (1996). A test of a social cognitive model for middle school students: Math and science. Journal of Counseling Psychology, 43(3), 338-346.
  • Karataş, F. İ. (2014). An examination of in-service secondary mathematics teachers’ technological pedagogical content knowledge and their technology integratıon self-efficacy. Master dissertation, Boğaziçi University.
  • Koca, M. (2006). Bilgi ve iletişim teknolojileri kabul ve kullanımı birleştirilmiş modelinin değişkenlerine göre öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımlarının incelenmesi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ankara.
  • Kocaoğlu, B. Ü. (2013). Lise öğretmenlerinin FATİH Projesi teknolojilerini kullanmaya yönelik öz-yeterlik inançları: Kayseri ili örneği, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of vocational behavior, 45(1), 79-122.
  • Oktay, S. ve Çakır, R. (2012). İlköğretim öğretmelerinin teknoloji kullanımları ve teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30.
  • Özçelik, H. (2006). İlköğretimde Çalışan Öğretmenlerin Bilgisayar Özyeterlikleri: Balıkesir İli Örneği, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Panteli, N., Stack, J., & Ramsay, H. (1999). Gender and professional ethics in the IT industry. Journal of Business Ethics, 22(1), 93–101.
  • Perkmen, S., Niederhauser, D. S., & Charania, A. (2006). Factors that influence preservice teachers’ career goals in instructional technology. Annual meeting of American Educational Research Association (AERA).
  • Sang, G., Valcke, M., van Braak, J., & Tondeur, J. (2010). Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers & Education, 54(1), 103-112.
  • Spazak, L. (2013). Secondary preservice teachers’perception of preparedness to integrate technology. Doctoral dissertation, Indiana University of Pennsylvania.
  • Şahin, İ. (2008). From the social-cognitive career theory perspective: A college of education faculty model for explaining their intention to use educational technology. Journal of Educational Computing Research, 38(1), 51-66.
  • Wang, L., Ertmer, P. A., & Newby, T. J. (2004). Increasing preservice teachers’ selfefficacy beliefs for technology integration. Journal of Research on Technology in Education, 36(3), 231-249.
  • Wu, Z. (2009). Computing interests of early adolescents: gender, attitudes, self-efficacy, and outcome expectations. Unpublished doctoral thesis, University of Virginia.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Veysel Demirer

Cemal Hakan Dikmen

Yayımlanma Tarihi 8 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demirer, V., & Dikmen, C. H. (2016). Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Davranışlarını Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 153-167.
AMA Demirer V, Dikmen CH. Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Davranışlarını Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi. INUEFD. Ekim 2016;17(3):153-167.
Chicago Demirer, Veysel, ve Cemal Hakan Dikmen. “Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Davranışlarını Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, sy. 3 (Ekim 2016): 153-67.
EndNote Demirer V, Dikmen CH (01 Ekim 2016) Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Davranışlarını Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17 3 153–167.
IEEE V. Demirer ve C. H. Dikmen, “Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Davranışlarını Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi”, INUEFD, c. 17, sy. 3, ss. 153–167, 2016.
ISNAD Demirer, Veysel - Dikmen, Cemal Hakan. “Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Davranışlarını Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/3 (Ekim 2016), 153-167.
JAMA Demirer V, Dikmen CH. Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Davranışlarını Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi. INUEFD. 2016;17:153–167.
MLA Demirer, Veysel ve Cemal Hakan Dikmen. “Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Davranışlarını Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 17, sy. 3, 2016, ss. 153-67.
Vancouver Demirer V, Dikmen CH. Öğretmenlerin Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Davranışlarını Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi. INUEFD. 2016;17(3):153-67.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.