The purpose of the
present research was to examine the relationship between middle school
students’ metacognitive skills, mathematics self-efficacy, and mathematics
achievement. The research was a correlational study. A total of 190 middle
school 7th graders participated in the study. Metacognitive skills scale which
is a sub-scale of ‘Motivating skills in learning scale’ and ‘the resources of
self-efficacy’ scale were used as data collection tools. Mathematics
achievement was the dependent variable, and metacognitive skills and
mathematics self-efficacy were the independent variables in the research.
According to the findings, no significant difference was detected between
7th-grade students’ mathematics scores in terms of gender variable. When the
relationship between the variables are examined, it was revealed that there was
a positive and high-level relationship between mathematics self-efficacy and
mathematics achievement; however, a positive but low-level relationship was
found out between metacognitive skills and mathematics achievement. It was
unearthed that students’ metacognitive skills predicted their mathematics
achievement in a positive way; about 18% of students’ mathematics achievement
was predicted by their metacognitive skills. The personal experiences
sub-dimension of mathematics self-efficacy explained about 60% of the total
variance in mathematics achievement by itself. Other sub-dimensions were
excluded from regression analysis and calculations. Furthermore, students’
metacognitive skills and mathematics self-efficacy explained about 52% of the
total variance regarding their mathematics achievement.
Metacognitive Skills Mathematics Self-Efficacy Mathematics Achievement
Bu çalışmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin
kullandıkları üstbilişsel beceriler, matematik özyeterlikleri ve matematik
başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Bu amaçla çalışma
korelasyonel bir araştırmadır. Bu çalışmaya 190 ortaokul 7. sınıf öğrencisi
katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, ‘Öğrenmede motive edici
stratejiler ölçeği’ nin alt ölçeği olan üstbiliş (metabiliş) ölçeği ile öz
yeterlik kaynakları ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada yer alan bağımlı
değişken matematik başarısı, bağımsız değişkenler ise üstbilişsel beceriler ve
matematik öz yeterliğidir. Araştırmanın bulgularına göre; 7. sınıf
öğrencilerinin matematik başarı puanları arasında cinsiyet değişkenine göre
anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler
incelendiğinde matematik özyeterliği ile matematik başarısı arasında pozitif
yönde yüksek düzeyde bir ilişki varken üstbiliş becerilerle matematik başarısı
arasında pozitif yönde zayıf düzeyde bir ilişki vardır. Öğrencilerin üstbiliş
becerilerinin matematik başarılarını pozitif yönde anlamlı olarak yordadığı ve öğrencilerin
matematik başarılarının yaklaşık %18’inin, üstbiliş becerileri tarafından
yordandığı tespit edilmiştir. Matematik özyeterlik alt boyutlarından kişisel
deneyimler alt boyutu tek başına matematik başarısına ilişkin toplam varyansın
yaklaşık %60’ını açıklamaktadır Ayrıca öğrencilerin üstbiliş ve matematik
özyeterlikleri birlikte ele alındığında matematik başarısına ilişkin toplam
varyansın yaklaşık %52’sini açıklamaktadır.
Üstbilişsel Beceriler Matematik Özyeterliği Matematik başarısı
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 3 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.