Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YÜZDELER KONUSUNDA YAŞADIKLARI ZORLUKLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 3, 638 - 653, 30.12.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.345749

Öz

Bu çalışmanın
amacı, 7. sınıf öğrencilerinin yüzdeler konusunda yaşadıkları zorlukları
belirlemektir. Araştırma, Türkiye’nin bir ilindeki farklı sosyo-ekonomik
çevrelerde bulunan 7 farklı ortaokulda okuyan 218 yedinci sınıf öğrencisinin
katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak, yüzdeler konusunda
yaşanan zorlukları ortaya çıkarmak amacıyla geliştirilen ve 30 sorudan oluşan
Yüzdeler Konusu Testi (YKT) kullanılmıştır. Karma (nicel+nitel) yöntemin
kullanıldığı bu araştırmanın nicel verileri t-testiyle, nitel verileri ise
içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiş ve yedi kategoriye ulaşılmıştır.
Yapılan analizler, yedinci sınıf öğrencilerinin yüzdeler konusundaki başarı
ortalamalarının orta düzeye yakın olduğunu ve kız öğrencilerin erkek öğrencilere
göre anlamlı düzeyde daha başarılı olduklarını göstermiştir. Katılımcıların
yüzde kavramını anlama ve yorumlamada, belli bir
yüzdesi verilen bir miktarı bulmada, bir çokluğu diğer bir çokluğun yüzdesi
olarak yazmada, bir miktarın belli bir yüzdesine karşılık gelen miktarı
bulmada, kesir-ondalık gösterim-yüzde dönüşümünü yapmada ve miktar ile yüzde
oranı arasındaki farkı ayırt etmede zorluk yaşadıkları ortaya çıkmıştır. Ayrıca
öğrencilerin yüzde oranlarındaki toplamı doğal sayıların eşitliği gibi
düşünerek kavram yanılgısına düştükleri görülmüştür.  

Kaynakça

  • Allinger. G. D.. & Payne, J. N. (1986). Estimation and mental arithmetic with percent. In H. L. Schoen (Ed.), Estimation and mental computation (pp. 141-155). Reston. VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Baki, A., (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi (Genişletilmiş 4. baskı) Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research methods in education. London and New York: Routledge Falmer.
  • Dewar, J. M. (1984). Another look at the teaching of percent. Arithmetic Teacher, 31(7), 48-49.
  • Dole, S. (2000). Promoting percent as a proportion in eighth grade mathematics. School Science and Mathematics, 100(7), 380-389.
  • Erdem, E. (2015). Zenginleştirilmiş öğrenme ortamının matematiksel muhakemeye ve tutuma etkisi. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
  • Erdem, E., & Gürbüz, R. (2015). An analysis of seventh-grade students’ mathematical reasoning. Çukurova University Faculty of Education Journal, 45(1), 123-142.
  • Frederiksen, N. (1984). Implications of cognitive theory for instruction in problem solving. Review of Educational Research, 54(3), 363-407.
  • Gay, A. S., & Aichele, D. B. (1997). Middle school students' understanding of number sense related to percent. School Science and Mathematics, 97(1), 27-36.
  • Guiler, W. S. (1946). Difficulties in percentage encountered by ninth-grade pupils. The Elementary School Journal, 46(10), 563-573.
  • Haubner, M. A. (1992). Percents: Developing meaning through models. Arithmetic Teacher, 40(4), 232-234.
  • Henningsen, M., & Stein, M. K. (1997). Mathematical tasks and student cognition: classroom based factors that support and inhibit high-level mathematical thinking and reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, 28(5), 524-549.
  • Jitendra, A. K., & Star, J. R. (2012). An exploratory study contrasting high-and low-achieving students' percent word problem solving. Learning and Individual Differences, 22(1), 151-158.
  • Kircher, H. W. (1926). Study of Percentage in Grade VIII A. The Elementary School Journal, 27 (4), 281-289.
  • Koay, P.L. (1998). The knowledge of percent of pre-service teachers. Mathematics Educator, 3(2), 54-69.
  • Lannin, J. (2004). Developing mathematical power by using explicit and recursive reasoning. Mathematics Teacher, 98(4), 216-223.
  • Lembke, L. O., & Reys, B. J. (1994). The development of, and interaction between, intuitive and school-taught ideas about percent. Journal for Research in Mathematics Education, 25(3), 237-259.
  • McGivney. R. J., Jr.. & Nitschke. J. (1988). Is˗of, a mnemonic for percentage problems. Mathematics Teacher, 81, 455-456.
  • MEB (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (2017). Matematik dersi (1- 8. Sınıflar) öğretim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: qualitative data analysis (2nd Editon). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özçelik, A. (2015). 7. sınıf yüzde ve faiz konusunun gerçekçi matematik eğitimine dayalı olarak işlenmesinin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Parker, M.S. (1994). Instruction in percent: Moving prospective teachers under procedures and beyond conversions, Doctoral dissertation, University of Pittsburgh.
  • Parker, M. & Leinhardt, G. (1995). Percent: A privileged proportion. Review of Educational Research, 65(4), 421-481.
  • Smith, J. P., Disessa, A. A., & Roschelle, J. (1994). Misconceptions reconceived: A constructivist analysis of knowledge in transition. The Journal of the Learning Sciences, 3(2), 115-163.
  • Tall, D. (1992). Student’s difficulties in calculus. Proceeding of working group 3 on students’ diffuculties in calculus ( pp. 13-28). ICME-7, Quebec, Canada.
  • Wiebe, J. H. (1986). Manipulating percentages. Mathematics Teacher, 79, 23-26.
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2010). Elementary and middle school mathematics. Teaching development. Boston: Pearson.
  • Van Galen, F., & Van Eerde, D. (2013). Solving problems with the percentage bar. Indonesian Mathematical Society Journal on Mathematics Education, 4(1), 1-8.

Difficultiıes Encountered By 7th Graders in The Subject ‘Percent’ And Suggestions

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 3, 638 - 653, 30.12.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.345749

Öz

The aim of this study is to determine the difficulties encountered by the
7th grade students in the subject ‘percent’. The study was carried out with 218
7th grade students in seven middle schools with different socio-economic
backgrounds in a province in Turkey. As data collection tool, Percent Subject
Test (PST) consisting of 30 questions that was developed to find out the
difficulties regarding the subject of percent was used. The quantitative data
was analyzed by t-test while the qualitative data was analyzed by content
analysis technique and seven categories have been reached. Analysis showed that
the mean success of the 7th grade students was around the medium and the female
students were significantly more successful compared to the male students. It
has been determined that the participants had difficulties in understanding and
interpreting the concept of percentage, calculating an amount of which a
certain percentage is given, writing a number in terms of a percentage of
another number, finding the quantity that equals to a certain percentage of
another quantity, making fraction-decimal-percentage conversion and
differentiating between the quantity and the percentage. In addition, it has
been observed that the students had a misconception that they consider operations
with percentages as in natural numbers.

Kaynakça

  • Allinger. G. D.. & Payne, J. N. (1986). Estimation and mental arithmetic with percent. In H. L. Schoen (Ed.), Estimation and mental computation (pp. 141-155). Reston. VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Baki, A., (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi (Genişletilmiş 4. baskı) Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research methods in education. London and New York: Routledge Falmer.
  • Dewar, J. M. (1984). Another look at the teaching of percent. Arithmetic Teacher, 31(7), 48-49.
  • Dole, S. (2000). Promoting percent as a proportion in eighth grade mathematics. School Science and Mathematics, 100(7), 380-389.
  • Erdem, E. (2015). Zenginleştirilmiş öğrenme ortamının matematiksel muhakemeye ve tutuma etkisi. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
  • Erdem, E., & Gürbüz, R. (2015). An analysis of seventh-grade students’ mathematical reasoning. Çukurova University Faculty of Education Journal, 45(1), 123-142.
  • Frederiksen, N. (1984). Implications of cognitive theory for instruction in problem solving. Review of Educational Research, 54(3), 363-407.
  • Gay, A. S., & Aichele, D. B. (1997). Middle school students' understanding of number sense related to percent. School Science and Mathematics, 97(1), 27-36.
  • Guiler, W. S. (1946). Difficulties in percentage encountered by ninth-grade pupils. The Elementary School Journal, 46(10), 563-573.
  • Haubner, M. A. (1992). Percents: Developing meaning through models. Arithmetic Teacher, 40(4), 232-234.
  • Henningsen, M., & Stein, M. K. (1997). Mathematical tasks and student cognition: classroom based factors that support and inhibit high-level mathematical thinking and reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, 28(5), 524-549.
  • Jitendra, A. K., & Star, J. R. (2012). An exploratory study contrasting high-and low-achieving students' percent word problem solving. Learning and Individual Differences, 22(1), 151-158.
  • Kircher, H. W. (1926). Study of Percentage in Grade VIII A. The Elementary School Journal, 27 (4), 281-289.
  • Koay, P.L. (1998). The knowledge of percent of pre-service teachers. Mathematics Educator, 3(2), 54-69.
  • Lannin, J. (2004). Developing mathematical power by using explicit and recursive reasoning. Mathematics Teacher, 98(4), 216-223.
  • Lembke, L. O., & Reys, B. J. (1994). The development of, and interaction between, intuitive and school-taught ideas about percent. Journal for Research in Mathematics Education, 25(3), 237-259.
  • McGivney. R. J., Jr.. & Nitschke. J. (1988). Is˗of, a mnemonic for percentage problems. Mathematics Teacher, 81, 455-456.
  • MEB (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (2017). Matematik dersi (1- 8. Sınıflar) öğretim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: qualitative data analysis (2nd Editon). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özçelik, A. (2015). 7. sınıf yüzde ve faiz konusunun gerçekçi matematik eğitimine dayalı olarak işlenmesinin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Parker, M.S. (1994). Instruction in percent: Moving prospective teachers under procedures and beyond conversions, Doctoral dissertation, University of Pittsburgh.
  • Parker, M. & Leinhardt, G. (1995). Percent: A privileged proportion. Review of Educational Research, 65(4), 421-481.
  • Smith, J. P., Disessa, A. A., & Roschelle, J. (1994). Misconceptions reconceived: A constructivist analysis of knowledge in transition. The Journal of the Learning Sciences, 3(2), 115-163.
  • Tall, D. (1992). Student’s difficulties in calculus. Proceeding of working group 3 on students’ diffuculties in calculus ( pp. 13-28). ICME-7, Quebec, Canada.
  • Wiebe, J. H. (1986). Manipulating percentages. Mathematics Teacher, 79, 23-26.
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2010). Elementary and middle school mathematics. Teaching development. Boston: Pearson.
  • Van Galen, F., & Van Eerde, D. (2013). Solving problems with the percentage bar. Indonesian Mathematical Society Journal on Mathematics Education, 4(1), 1-8.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrullah Erdem

Abdullah Özçelik

Ramazan Gürbüz

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Erdem, E., Özçelik, A., & Gürbüz, R. (2018). 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YÜZDELER KONUSUNDA YAŞADIKLARI ZORLUKLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 638-653. https://doi.org/10.17679/inuefd.345749
AMA Erdem E, Özçelik A, Gürbüz R. 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YÜZDELER KONUSUNDA YAŞADIKLARI ZORLUKLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. INUEFD. Aralık 2018;19(3):638-653. doi:10.17679/inuefd.345749
Chicago Erdem, Emrullah, Abdullah Özçelik, ve Ramazan Gürbüz. “7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YÜZDELER KONUSUNDA YAŞADIKLARI ZORLUKLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, sy. 3 (Aralık 2018): 638-53. https://doi.org/10.17679/inuefd.345749.
EndNote Erdem E, Özçelik A, Gürbüz R (01 Aralık 2018) 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YÜZDELER KONUSUNDA YAŞADIKLARI ZORLUKLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 3 638–653.
IEEE E. Erdem, A. Özçelik, ve R. Gürbüz, “7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YÜZDELER KONUSUNDA YAŞADIKLARI ZORLUKLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”, INUEFD, c. 19, sy. 3, ss. 638–653, 2018, doi: 10.17679/inuefd.345749.
ISNAD Erdem, Emrullah vd. “7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YÜZDELER KONUSUNDA YAŞADIKLARI ZORLUKLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/3 (Aralık 2018), 638-653. https://doi.org/10.17679/inuefd.345749.
JAMA Erdem E, Özçelik A, Gürbüz R. 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YÜZDELER KONUSUNDA YAŞADIKLARI ZORLUKLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. INUEFD. 2018;19:638–653.
MLA Erdem, Emrullah vd. “7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YÜZDELER KONUSUNDA YAŞADIKLARI ZORLUKLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 19, sy. 3, 2018, ss. 638-53, doi:10.17679/inuefd.345749.
Vancouver Erdem E, Özçelik A, Gürbüz R. 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YÜZDELER KONUSUNDA YAŞADIKLARI ZORLUKLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. INUEFD. 2018;19(3):638-53.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.