Yıl 2019, Cilt 20 , Sayı 2, Sayfalar 521 - 533 2019-08-31

Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü
Mediating Role of School Attachment on the Relationship Between Shyness and Academic Motivation in Adolescents

Ahmet Rıfat KAYİŞ [1] , Seydi Ahmet Satıcı [2]


Bu araştırmanın amacı utangaçlık ile akademik güdülenme arasındaki ilişkide okula bağlanmanın aracılık rolünü test etmektir. Araştırmaya 231 [121 (%52.4) kadın, 110 (%47.6)  erkek] ortaokul öğrencisi katılmıştır. Araştırmada veriler “Utangaçlık Ölçeği, “Çocuk ve Ergenler için Okula Bağlanma Ölçeği” ve “Akademik Güdülenme Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın verileri iki aşamalı yapısal eşitlik modellemesi ve bootstrapping işlemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçları utangaçlık ile akademik güdülenme arasındaki ilişkide okula bağlanmanın kısmi aracı olduğunu ortaya koymuştur (χ2/sd=1.44, CFI=.97, IFI=.97, GFI=.95, AGFI=.92, RMSEA=.05 ve SRMR=.059). Bootstrapping işlemi sonucunda okula bağlanmanın utangaçlık ile akademik güdülenme arasındaki aracılığının istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur (bootstrap= -.084, %95G.A.= -.193, -.011). Son olarak, araştırmanın sonuçları ve sınırlılıkları tartışılmış, doğurguları çerçevesinde gelecek araştırmalara önerilerde bulunulmuştur. 

The aim of this study is to investigate mediation role of school attachment in relationship between shyness and academic motivation. Participant were 231 middle school students [121 (%52.4) girl, 110 (%47.6) boy]. Data were collected with “Shyness Scale”, “School Attachment Scale for Children and Adolescent”, and “Academic Motivation Scale”. The mediation role of school attachment was tested using the two-step structural equation analysis and bootstrapping procedure. The results showed that school attachment partially mediated the relationship between shyness and academic motivation (χ2/sd=1.44, CFI=.97, IFI=.97, GFI=.95, AGFI=.92, RMSEA=.05, and SRMR=.059). According to results of bootstrapping procedure the indirect role involving forgiveness as the predictor was statistically significant (bootstrap= -.084, %95G.A.= -.193, -.011). The implications, limitations were discussed, and suggestions were presented in the light of the research findings.

  • Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.Fortier, M. S., Vallerand, R. J., & Guay, F. (1995). Academic motivation and school performance: toward a structural model. Contemporary Educational Psychology, 20, 257-274.Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0003-4642-7766
Yazar: Ahmet Rıfat KAYİŞ (Sorumlu Yazar)
Kurum: EĞİTİM FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: Seydi Ahmet Satıcı
Kurum: EĞİTİM FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 31 Ağustos 2019

Bibtex @araştırma makalesi { inuefd461393, journal = {İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1300-2899}, eissn = {2149-9683}, address = {}, publisher = {İnönü Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {20}, pages = {521 - 533}, doi = {10.17679/inuefd.461393}, title = {Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü}, key = {cite}, author = {KAYİŞ, Ahmet Rıfat and Satıcı, Seydi Ahmet} }
APA KAYİŞ, A , Satıcı, S . (2019). Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 20 (2) , 521-533 . DOI: 10.17679/inuefd.461393
MLA KAYİŞ, A , Satıcı, S . "Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 (2019 ): 521-533 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/inuefd/issue/45461/461393>
Chicago KAYİŞ, A , Satıcı, S . "Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 (2019 ): 521-533
RIS TY - JOUR T1 - Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü AU - Ahmet Rıfat KAYİŞ , Seydi Ahmet Satıcı Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.17679/inuefd.461393 DO - 10.17679/inuefd.461393 T2 - İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 521 EP - 533 VL - 20 IS - 2 SN - 1300-2899-2149-9683 M3 - doi: 10.17679/inuefd.461393 UR - https://doi.org/10.17679/inuefd.461393 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü %A Ahmet Rıfat KAYİŞ , Seydi Ahmet Satıcı %T Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü %D 2019 %J İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1300-2899-2149-9683 %V 20 %N 2 %R doi: 10.17679/inuefd.461393 %U 10.17679/inuefd.461393
ISNAD KAYİŞ, Ahmet Rıfat , Satıcı, Seydi Ahmet . "Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 / 2 (Ağustos 2019): 521-533 . https://doi.org/10.17679/inuefd.461393
AMA KAYİŞ A , Satıcı S . Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü. inuefd. 2019; 20(2): 521-533.
Vancouver KAYİŞ A , Satıcı S . Ergenlerde Okula Bağlanmanın Utangaçlık ve Akademik Güdülenme Arasındaki İlişkideki Aracılık Rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(2): 533-521.