The purpose of this study is to analyze the Guidance
Services Regulation published on 10 November 2017 from the perspective of
psychological counselors. The research was designed with the phenomenological
pattern of qualitative research methods. The data were obtained by applying
semi-structured interview form to 40 psychological counselors (29 females, 11
males), they work in different grades, different schools adhere to Ministry of
Education which is situated various socioeconomic regions in central districts
of Şahinbey and Şehitkamil, Gaziantep province. Maximum sampling, one of the
purposeful sampling methods, was used in the determination of the study group.
Content analysis method is used to analyze data that determined by interviews.
Coder reliability was tested by two researchers and the reliability coefficient
was .82. Research findings show that most psychological counselors are not
satisfied with the Guidance Services Regulation. Psychological counselors, who
stated that they were assigned to every job because of their mandatory job
descriptions, stated that they could not get enough professional satisfaction
because the job definition was not clear and the profession was not given the
necessary importance. Most psychological counselors agree that the regulation
should be revised and at least reinstated.
Psychological counselor guidance counselor guidance services regulation
Bu
araştırmada, 10 Kasım 2017 tarihinde yayımlanan Rehberlik Hizmetleri
Yönetmeliği’nin psikolojik danışmanların bakış açısından incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseniyle
tasarlanmıştır. Araştırmada veriler, Gaziantep ili, Şahinbey ve Şehitkâmil
merkez ilçelerinde, MEB’e bağlı farklı sosyoekonomik bölgelerde yer alan
okulların farklı kademelerinde görev yapan 40 psikolojik danışmana (29 kadın,
11 erkek) yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanarak elde edilmiştir.
Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örneklem yöntemlerinden biri olan
maksimum örneklemeden yararlanılmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen
veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. İki araştırmacı tarafından kodlayıcı
güvenirliği test edilerek güvenirlik kat sayısı .82 bulunmuştur. Araştırma
bulguları çoğu psikolojik danışmanın Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği’nden
memnun olmadığını göstermektedir. Zorunlu görev tanımları nedeniyle her işe
koşturulduklarını ifade eden psikolojik danışmanlar, mesleki görev tanımının
net olmaması ve mesleğe gereken önemin verilmemesi nedeniyle yeterli düzeyde mesleki doyum elde edemediklerini
belirtmişlerdir. Kimi
psikolojik danışmanlar meslek değiştirmeyi düşünürken, kimileri de mesleği
gerektiği gibi icra ederek yönetmeliğin psikolojik danışmanlar üzerindeki
olumsuz etkisiyle baş etmeye çalıştıklarını ifade etmiştir. Ayrıca psikolojik
danışma kavramının yönetmelikten kaldırılmasını mesleğin içinin boşaltılması
olarak değerlendiren bazı katılımcılar, psikolojik danışma ve rehberlik
mesleğinin değersizleştirilerek alan dışı atamalara zemin hazırlandığını dile
getirmişlerdir. Çoğu psikolojik danışman,
yönetmeliğin yeniden değiştirilmesi, en azından eski haline döndürülmesi
konusunda hemfikirdir. Yönetmeliğin
yeniden düzenlenmesi hususunda psikolojik danışma ve rehberlik alanında görev
yapan psikolojik danışmanlara, uzmanlara ve akademisyenlere danışılması
psikolojik danışmanların önerileri arasında yer almaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 3 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.