Alienation has become inevitable in today's modern society. In particular, alienation of university students causes this phenomenon to spread to different structures and relationships. This study aims to find out the extent to which gender, department selection, academic success and academic self-efficacy predict alienation of university students. The population of the study consists of the students studying in the faculties of Pamukkale University in 2018-2019 academic year. The participants are 746 students who were determined randomly from this population and participated in the study voluntarily. Descriptive statistics and multiple linear regression analysis were used for data analysis. The analyses depicted that gender, department selection, academic self-efficacy and academic success together predicted students' alienation in the dimensions of powerlessness, normlessness, isolation and senselessness. It was also revealed that gender and academic self-efficacy contributed significantly to the model in all sub-dimensions; department selection in powerlessness and senselessness dimension; and the academic performance had a significant contribution to the models in terms of normlessness, isolation and senselessness. In the light of these results, recommendations for policies and practices were presented.
Alienation Alienation from University Academic Self-Efficacy Academic Success Gender Department Selection
Yabancılaşma günümüz modern toplumunda kaçınılmaz bir hal almıştır. Özellikle üniversitede öğrenci yabancılaşması bu olgunun farklı yapı ve ilişkilere yayılmasına da sebep olmaktadır. Bu araştırmada, üniversite öğrencileri için cinsiyet, bölüm seçme kararı, akademik başarı ve akademik öz-yeterliğin yabancılaşmayı ne düzeyde yordadığını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 öğretim yılında Pamukkale Üniversitesine bağlı fakültelerde öğrenim gören öğrenciler, katılımcılarını ise bu evrenden seçkisiz olarak belirlenen ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 746 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri analizi olarak betimsel istatistiklerden ve çoklu doğrusal regresyon analizinden yararlanılmıştır. Analizler sonucunda modellere birlikte dahil edilen cinsiyet, bölüm seçme kararı, akademik öz-yeterlik ve akademik performansın öğrencilerin güçsüzlük, kuralsızlık, soyutlanmışlık ve anlamsızlık boyutlarında yabancılaşmalarını anlamlı şekilde yordadığı belirlenmiştir. Cinsiyet ve akademik öz-yeterliğin tüm alt boyutlarda, bölüm seçme kararının güçsüzlük ve anlamsızlık boyutunda, akademik performansın ise kuralsızlık, soyutlanmışlık ve anlamsızlık boyutlarında modellere katkısının anlamlı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu sonuçlar ışığında politika ve uygulamalara yönelik önerilere yer verilmiştir.
Yabancılaşma Üniversiteye Yabancılaşma Akademik Öz-yeterlik Akademik Performans Cinsiyet Bölüm Seçme Kararı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 2 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.