Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Halal Tourısm Trends: An Applıcatıon In Kastamonu

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 6, 314 - 339, 24.11.2017

Öz

One of the most important factors in
making consumption decision is religional beliefs. Halal tourism is convenient
to the rules of Islam, which is considered as one of the most prevalent
religion in the World, and is demanding more in both World and Turkey. In
Turkey, generally conservative part of society is demanding Halal tourism. In
future the share of Halal tourism consumption in total tourism consumption is
predicted to be increase. Though increasing needs of Halal tourism there is not
enough researches in literature. The aim of our study is to search consumer
trends on Halal Tourism and whether these trends differ according to factors such
as demographic elements, income levels etc. By this way, our research will
contribute to literature of Halal tourism. We developed a scale to measure
trends on Halal tourism by using previous academic studies about Halal Tourism
and we applied a survey to consumers who are living in Kastamonu center. We
examined differences between means and make hypothesis tests by using scale
that is made of 22 questions. It is revealed that consumers have intense
interest in Helal Tourism in Kastamonu center. This interest is provided
necessary infrastructure for development of Halal tourism sector.
                                                      

Kaynakça

  • Ab Talib, Mohamed; Rubin, Lim ve Zhengyi, Vincent Khor (2013). Qualititative Research On Critical Issues In Halal Logistics. Journal of Emerging Economies and Islamic Research. 1(2). 1-20.
  • Battour, M. ve İsmail, M.N. (2016). Halal Tourism: Concept, Practises, Challenges and Future. Tourism Management Perspectives. 19, 150-154.
  • Battour, Mohammed; Battour, Moustafa ve Bhatti, Muhammad Awais. (2013). Islamic Attributes of Destination: Construct Development and Measurement Validation and Their Impact on Tourist Satisfaction. International Journal of Tourism Research.
  • Boğan, Erhan; Batman, Orhan ve Sarıışık, Mehmet (2016). Helal Turizmin Kavramsal Çerçevesi ve Türkiye’deki Uygulamalar Üzerine Bir Değerlendirme. 3rd International Congress Of Tourism & Management Researches.
  • Demirel, Yavuz ve Yaşarsoy, Emrah (2016). Kastamonu Kent İmajının Turizm Potansiyeline Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. 1.Uluslararası Abana Sempozyumu.
  • Dilek, Serkan (2016). Oyun Teorisi Eşliğinde Sanayi Ekonomisi. Seçkin Yayınları.
  • Dilek, Serkan ve Kesgingöz, Hayrettin (2016). SWOT Analysis Of Safranbolu City In Terms of Tourism. Journal Of Research In Business And Social Sciences. 5(1). 54-64.
  • Farahani, Hamira- Zamani; Henderson, Joan C. (2010). Islamic Tourism and Managing Tourism Development In Islamic Societies: The Cases Of Iran and Saudi Arabia. International Journal of Tourism Research. 12. 79-89.
  • Farhat, R., Fatima, U. ve Sohail, S. (2016). Religion Tourism and Entrpreneurial Development (A Case Study Hazrat Data Ganj Bakhsh Shrine). South Asian Studies. 31(1). January-June. 275-289.
  • Gümüş, Niyazi (2017). Şehir Pazarlaması Bağlamında Üniversite Öğrencilerinin Şehre Yönelik Algılarının Belirlenmesi: Kastamonu İlinde Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 26. 299-314.
  • Hamza, Ingy M., Chouhoud, Rabab, Tantawi, Passent (2012). Islamic Tourism: Exploring Perceptions and Possibilities In Egypt. African Journal of Business and Economic Research. 7(1). 86-99.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (Vol. 2). Asil Yayın Dağıtım.
  • Karagöz, Y. ve Kösterelioğlu, İ. (2008). İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Faktör Analizi Metodu İle Geliştirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, Ağustos. 81-97
  • Koçak, N. (2001). Konaklama İşletmelerinde Animasyonun Önemi ve Animasyon Personeline Yönelik Bir Uygulama. DEÜ İİBF Dergisi. 16(1). 61-79.
  • Kurtoğlu, Ramazan ve Çiçek, Behiye (2013). Tüketicilerin Helal Ürünler Hakkındaki Algılama, Tutum ve Beklentilerini Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi. 8(3), 181-205
  • Küçük, Orhan. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ekin Yayınları.
  • Mohsin, A., Ramli, N., Alkhulayfi, B.A. (2015). Halal Tourism: Emerging Opportunities. Tourism Management Perspectives.
  • Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W., & Barrett, K. C. (2004). SPSS for introductory statistics: Use and interpretation. Psychology Press.
  • Nursanty, Eko (2012). Halal Tourism The New Product In Islamic Leisure Tourism And Architecture. Department of Architecture, University of 17 Agustus 1945 (UNTAG), Semarang, Indonesia.
  • Pamukçu, Hüseyin ve Sarıışık, Mehmet (2017). Helal Turizm Kavramı ve Gelişimi Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 1 (Ocak). 82-98.
  • Pamukçu, Hüseyin ve Arpacı, Özgür (2016). Helal Konseptli Otel İşletmelerinin Web Sitelerinin Analizi. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Bilimler Dergisi. 1. 147-160.
  • Razalli, Mohd Rizal; Abdullah Suzaini ve Hasan, Mohammad Ghozali (2012). Developing a model for Islamic hotels: Evaluating opportunities and challenges." International conference on knowledge, culture and society 2012 (ICKCS 2012).
  • Salleh, N.Z; Abdulhamid, A.B; Hashim, N.H ve Omain, S.Z (2014). The Practise Of Shariah Compliant Hotel In Malaysia. International Journal Of Trade Economics and Finance, 5(1). February. 26-30.
  • Samori, Z., Salleh, N.Z., Khalid, M.M (2016). Current Trends On Halal Tourism: Cases On Selected Asian Countries. Tourism Management Perspectives. 19, 131-136.
  • Sarıışık, Mehmet; Sarı, Didar; Sarı, Selahattin ve Halis, Muhsin. (2011). Tourism Sector In Order To Recovering From The Recession: Comparison Analyses For Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences. 24. 181-187
  • Tekin, Ömer Akgün, Yılmaz, Esra (2016). İslami Turizm Konseptinde Hizmet Veren Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9(42). 2046-2058
  • Uçkun, Gazi; Konakay, Gönül ve Ergen, Banu. (2016). Destinasyon İmajı Algısındaki Değişimin Literatür İncelemesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 12. 196-224.
  • Yeşiltaş, Mehmet; Cankül, Duran; Temizkan, Rahman (2012). Otel Seçiminde Dini Hayat Tarzlarının Etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 11(39). 193-217.
  • Zamani-Farahani, H ve Henderson, J. C. (2010). Islamic tourism and managing tourism development in Islamic societies: The cases of Iran and Saudi Arabia. The International Journal of Tourism Research. 12(1). 79.

Helal Turizm Eğilimleri: Kastamonu İlinde Bir Uygulama

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 6, 314 - 339, 24.11.2017

Öz

 



Tüketicilerin karar
vermelerinde etkin olan faktörlerden biri de dini inançlardır. Dünyada en
yaygın dinlerden biri olan İslamiyet’in kurallarına uygun “helal turizm” hem
Türkiye hem Dünyada daha çok talep edilir duruma gelmektedir. Türkiye’de
genelde toplumun muhafazakâr kesimi yapacakları tatilin İslami kurallara uygun
olmasını talep etmektedir. Gelecekte helal turizm harcamalarının toplam turizm
harcamaları içindeki payının artacağı tahmin edilmektedir. Artan “Helal Turizm”
ihtiyaçlarına rağmen bu konuda yeterince akademik araştırma yapılmamıştır. Çalışmamızın
amacı Helal Turizme olan tüketici eğilimlerinin araştırılması; bu eğilimlerin
demografik unsurlar, gelir düzeyi gibi unsurlara göre değişip değişmediğini
araştırmaktır. Böylelikle Helal turizm konusunda literatüre katkıda
bulunulacaktır. Daha önceden Helal turizm hakkında yapılmış akademik
çalışmalardan yararlanarak helal turizmin özelliklerini içeren bir ölçek
geliştirilmiş ve Kastamonu il merkezinde yaşayan tüketiciler üzerinde anket
uygulanmıştır. 22 maddeden oluşan ölçek yardımıyla ortalamalar arası farklar
incelenmiş, hipotez testleri yapılmıştır. Kastamonu merkezinde tüketicilerin
helal turizme yoğun ilgisinin bulunduğu ortaya çıkmıştır. Bu ilgi helal turizm
sektörünün gelecekte gelişmesi için gerekli altyapıyı sağlamaktadır.

Kaynakça

  • Ab Talib, Mohamed; Rubin, Lim ve Zhengyi, Vincent Khor (2013). Qualititative Research On Critical Issues In Halal Logistics. Journal of Emerging Economies and Islamic Research. 1(2). 1-20.
  • Battour, M. ve İsmail, M.N. (2016). Halal Tourism: Concept, Practises, Challenges and Future. Tourism Management Perspectives. 19, 150-154.
  • Battour, Mohammed; Battour, Moustafa ve Bhatti, Muhammad Awais. (2013). Islamic Attributes of Destination: Construct Development and Measurement Validation and Their Impact on Tourist Satisfaction. International Journal of Tourism Research.
  • Boğan, Erhan; Batman, Orhan ve Sarıışık, Mehmet (2016). Helal Turizmin Kavramsal Çerçevesi ve Türkiye’deki Uygulamalar Üzerine Bir Değerlendirme. 3rd International Congress Of Tourism & Management Researches.
  • Demirel, Yavuz ve Yaşarsoy, Emrah (2016). Kastamonu Kent İmajının Turizm Potansiyeline Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. 1.Uluslararası Abana Sempozyumu.
  • Dilek, Serkan (2016). Oyun Teorisi Eşliğinde Sanayi Ekonomisi. Seçkin Yayınları.
  • Dilek, Serkan ve Kesgingöz, Hayrettin (2016). SWOT Analysis Of Safranbolu City In Terms of Tourism. Journal Of Research In Business And Social Sciences. 5(1). 54-64.
  • Farahani, Hamira- Zamani; Henderson, Joan C. (2010). Islamic Tourism and Managing Tourism Development In Islamic Societies: The Cases Of Iran and Saudi Arabia. International Journal of Tourism Research. 12. 79-89.
  • Farhat, R., Fatima, U. ve Sohail, S. (2016). Religion Tourism and Entrpreneurial Development (A Case Study Hazrat Data Ganj Bakhsh Shrine). South Asian Studies. 31(1). January-June. 275-289.
  • Gümüş, Niyazi (2017). Şehir Pazarlaması Bağlamında Üniversite Öğrencilerinin Şehre Yönelik Algılarının Belirlenmesi: Kastamonu İlinde Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 26. 299-314.
  • Hamza, Ingy M., Chouhoud, Rabab, Tantawi, Passent (2012). Islamic Tourism: Exploring Perceptions and Possibilities In Egypt. African Journal of Business and Economic Research. 7(1). 86-99.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (Vol. 2). Asil Yayın Dağıtım.
  • Karagöz, Y. ve Kösterelioğlu, İ. (2008). İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Faktör Analizi Metodu İle Geliştirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, Ağustos. 81-97
  • Koçak, N. (2001). Konaklama İşletmelerinde Animasyonun Önemi ve Animasyon Personeline Yönelik Bir Uygulama. DEÜ İİBF Dergisi. 16(1). 61-79.
  • Kurtoğlu, Ramazan ve Çiçek, Behiye (2013). Tüketicilerin Helal Ürünler Hakkındaki Algılama, Tutum ve Beklentilerini Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi. 8(3), 181-205
  • Küçük, Orhan. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ekin Yayınları.
  • Mohsin, A., Ramli, N., Alkhulayfi, B.A. (2015). Halal Tourism: Emerging Opportunities. Tourism Management Perspectives.
  • Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W., & Barrett, K. C. (2004). SPSS for introductory statistics: Use and interpretation. Psychology Press.
  • Nursanty, Eko (2012). Halal Tourism The New Product In Islamic Leisure Tourism And Architecture. Department of Architecture, University of 17 Agustus 1945 (UNTAG), Semarang, Indonesia.
  • Pamukçu, Hüseyin ve Sarıışık, Mehmet (2017). Helal Turizm Kavramı ve Gelişimi Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 1 (Ocak). 82-98.
  • Pamukçu, Hüseyin ve Arpacı, Özgür (2016). Helal Konseptli Otel İşletmelerinin Web Sitelerinin Analizi. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Bilimler Dergisi. 1. 147-160.
  • Razalli, Mohd Rizal; Abdullah Suzaini ve Hasan, Mohammad Ghozali (2012). Developing a model for Islamic hotels: Evaluating opportunities and challenges." International conference on knowledge, culture and society 2012 (ICKCS 2012).
  • Salleh, N.Z; Abdulhamid, A.B; Hashim, N.H ve Omain, S.Z (2014). The Practise Of Shariah Compliant Hotel In Malaysia. International Journal Of Trade Economics and Finance, 5(1). February. 26-30.
  • Samori, Z., Salleh, N.Z., Khalid, M.M (2016). Current Trends On Halal Tourism: Cases On Selected Asian Countries. Tourism Management Perspectives. 19, 131-136.
  • Sarıışık, Mehmet; Sarı, Didar; Sarı, Selahattin ve Halis, Muhsin. (2011). Tourism Sector In Order To Recovering From The Recession: Comparison Analyses For Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences. 24. 181-187
  • Tekin, Ömer Akgün, Yılmaz, Esra (2016). İslami Turizm Konseptinde Hizmet Veren Konaklama İşletmeleri Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9(42). 2046-2058
  • Uçkun, Gazi; Konakay, Gönül ve Ergen, Banu. (2016). Destinasyon İmajı Algısındaki Değişimin Literatür İncelemesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 12. 196-224.
  • Yeşiltaş, Mehmet; Cankül, Duran; Temizkan, Rahman (2012). Otel Seçiminde Dini Hayat Tarzlarının Etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 11(39). 193-217.
  • Zamani-Farahani, H ve Henderson, J. C. (2010). Islamic tourism and managing tourism development in Islamic societies: The cases of Iran and Saudi Arabia. The International Journal of Tourism Research. 12(1). 79.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Dilek

Fatih Çakmak

Yayımlanma Tarihi 24 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Dilek, S., & Çakmak, F. (2017). Helal Turizm Eğilimleri: Kastamonu İlinde Bir Uygulama. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(6), 314-339. https://doi.org/10.15869/itobiad.358015
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.