Bu makalede 1870-1875 yılları arasında İstanbul’da hakkedilip dökülmüş ve
Osmanlı matbaalarında çeşitli tipografik düzenlemelerde kullanılmış 8 punto
nesih yazı karakteri ve onun hurufat yapımcısı incelenmiştir. Osmanlıca matbu
eserlerin mizanpajının 1880’lerden itibaren daha ayrıntılı bir tipografik hiyerarşi
ile düzenlendiği bilinmektedir. Çeşitli cinslerde ve boylarda üretilmiş yazı
karakterlerinin artması, bu gelişimin başlıca sebeplerindendir. Müteferrika
matbaasının kuruluşundan 1928 Türk Harf İnkılâbına kadar geçen iki yüz
yıllık sürede matbu eserlerin basımında kullanılan, punto ve şekil açısından
özgün olan dokuz nesih yazı karakteri saptanmıştır. Bunların içerisinde sekiz
punto nesih yazı karakterinin Osmanlı matbaalarında kullanılmış en küçük
Arap harfli hurufat olması ve tipografik hiyerarşinin düzenlenmesinde önemli
rol oynaması onu diğer yazı karakterlerinden ayırmıştır. İlk baskı uygulaması
1875’te cep kitabı şeklinde Hilye-i Hakani eserinde yapılmıştır. Bu makalede 8
punto nesih yazı karakterinin görsel analizi ile bu karakterin üretimini yapan
Türk hurufat yapımcısı Mehmed Emin Efendi üzerine yoğunlaşılmıştır. Söz
konusu hurufatın üretilmesindeki itici güç ve ardından edinilen üretim imtiyazı
belgeler üzerinden irdelenmiştir. Mecmua, gazete, kitap ve cep sözlüğü gibi
çeşitli tipografik düzenlemelerdeki kullanım örnekleriyle birlikte sunulmuştur.
Yazı karakterinin madenî hurufatının mevcut olmaması nedeniyle çalışmada
yalnızca baskıda oluşturduğu şekli incelenmiştir.
Bu makalenin ortaya çıkmasında birincil kaynak olarak kullanılan Osmanlı devlet arşivlerinde bulunan riḳʿa el yazması istida ve mazbataların okunmasında desteklerini esirgemeyen Doç. Dr. Sevim Yılmaz Önder ve Sedanur Temel’e hassaten müteşekkirim.
This paper discusses the 8 point (pt) naskh typeface created in Istanbul between
1870 and 1875 and utilized by Ottoman printers during the late 19th and early
20th centuries. In the 1880s, Ottoman printed material began to display a more
sophisticated typographic hierarchy, with the proliferation of typefaces in
various styles and point sizes being the main reason for this visual development.
The historical analysis of Ottoman Arabic typefaces reveals the existence of
nine original naskh typefaces that were created and used from 1729 until the
1928 Turkish script reform. Among these nine fonts, the 8 pt naskh typeface
distinguished itself by its size as the smallest Arabic type used by Ottoman printers, earning it a crucial role in page layout design. It was first utilized in the 1875 pocket book, Hilye-i Hakani.
This study focuses on the visual and historical development of the 8 pt naskh typeface and sheds light on its creator,
Mehmed Emin Efendi and uses archival documents to scrutinize the driving force for its creation. Due to the absence
of metal types, this paper examines only the printed form of types found in journals, newspapers, and books.
Ottoman printing Metal type Punchcutter Type foundry Typography
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |