In
this study, it is aimed to develop a measurement tool to be used to determine
the motivation of high school students towards STEM fields. 29-item motivation
scale trial form for STEM fields was applied to 462 high school students in
their 2016-2017 academic years, studying in four schools of Kayseri. Exploratory
Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) was performed for
the construct validity through the data set obtained from the study group.
According to the results of Exploratory Factor Analysis (EFA), it was
determined that the scale consisted of 22 items and 4 sub-dimensions. Scale
subdimensions were named as: confidence, relevance, attention, satisfaction. It
was determined that the four-factor structure related to the scale explained
78% of the total variance. The Cronbach alpha coefficient was 97 for the whole
scale.
This study was produced from the doctoral thesis of the first author, which has been presented as an oral presentation at World STEM Education Conference and the abstract has been published.
In
this study, it is aimed to develop a measurement tool to be used to determine
the motivation of high school students towards STEM fields. 29-item motivation
scale trial form for STEM fields was applied to 462 high school students in
their 2016-2017 academic years, studying in four schools of Kayseri. Exploratory
Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) was performed for
the construct validity through the data set obtained from the study group.
According to the results of Exploratory Factor Analysis (EFA), it was
determined that the scale consisted of 22 items and 4 sub-dimensions. Scale
subdimensions were named as: confidence, relevance, attention, satisfaction. It
was determined that the four-factor structure related to the scale explained
78% of the total variance. The Cronbach alpha coefficient was 97 for the whole
scale.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 14 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "