Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çoklu Zekâ Temelli Eğitimin Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarıları ve Matematiğe Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 17, 405 - 430, 27.04.2021
https://doi.org/10.18009/jcer.870157

Öz

Bu araştırmanın amacı Çoklu Zekâ temelli eğitimin yedinci sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ve matematiğe yönelik tutumları üzerindeki etkisini incelemektir. Çalışmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma, Batman ilindeki bir devlet okulunun yedinci sınıfına devam eden, iki farklı sınıftaki 76 öğrenci ile yürütülmüştür. Deney grubunda Çoklu Zekâ temelli eğitim, kontrol grubunda mevcut öğretim programına göre eğitim verilmiştir. Araştırma sonuçları Çoklu Zekâ temelli eğitimin, mevcut öğretim programına göre matematik başarısını ve matematiğe yönelik tutumu olumlu yönde daha çok geliştirdiğini göstermiştir. Bu çalışma, matematik öğretiminde Çoklu Zekâ Kuramının pedagojik bir yaklaşım olarak uygulanması durumunda öğrencilere sınıflarda öğretim sonuçlarından büyük kazanımlar sağlayacağını göstermektedir.

Kaynakça

  • Adams T. L. (2012). Helping children learn mathematics through multiple intelligences and standards for school Mathematics. Childhood Education, 77 (2), 86-92.
  • Akdemir, Ö. (2006). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarı güdüsü. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutum ölçen likert tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11 (62), 31-36.
  • Avcu, R. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin oran ve orantı problemlerindeki çözüm stratejileri üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Austin, K. E. (2016). Application of multiple intelligence theory in the classroom. (Unpublished master thesis). St. Cloud State University, Minnesota, USA.
  • Batdı, V. (2015). A meta-analytic study regarding the effect of MIT on achievement, attitude and retention. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10 (7), 197-218.
  • Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bozkurt, E., & Bircan, A. (2015). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematik motivasyonları ile matematik dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015 (5), 201-220.
  • Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çatlıoğlu, H., & Kutluca, T. (2010). Silindir konusunda çoklu zekâ kuramına göre geliştirilen etkinliklere ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5 (2), 629-645.
  • Davis, C. D. (2012). A multiple intelligence pedagogical approach in fifth grade Mathematics: A mixed method study. (Unpublished doctoral thesis). Mercer University, Atlanta.
  • Duatepe, A., & Çilesiz, Ş. (1999). Matematik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (17), 45- 52.
  • Duda, S. (2007). The use of multiple intelligences in teaching Mathematics at primary levels: Using a child’s strengths to increase their understanding of math. (Unpublished master thesis). Eastern Oregon University, Oregon, USA.
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gall, M., Gall, J., & Borg, W. (2003). Educational research: An introduction (7th ed.). New York: Pearson Education.
  • Gardner, H. (2017). Zihin çerçeveleri (Çeviren: E. Kılıç., G. Tunçgenç). İstanbul: Alfa Bilim Yayıncılık.
  • İpekli, N. (2013). 10. Sınıf öğrencilerinin çoklu zekâ alanlarının belirlenmesi ve matematiğe karşı tutumlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • İrmak, L. (2020). Çoklu zekâ kuramına dayalı eğitimin yedinci sınıf öğrencilerinin matematik başarıları, tutumları ve bilgilerinin kalıcılığı üzerindeki etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Siirt Üniversitesi, Siirt.
  • Işık, D., Tarım, K., & İflazoğlu., A. (2007). Çoklu zekâ kuramı destekli kubaşık öğrenme yönteminin ilköğretim 3. sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki akademik başarılarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 63-77.
  • Jones, M. (2017). Differentiating instruction through multiple intelligences in a middle school Mathematics classroom. (Unpublished doctoral thesis). Walden University, Minnesota, USA.
  • Kant, I. (2017). Eğitim üzerine. (Çeviren: A. Aydoğan). Ankara: Say Yayınları.
  • Karbeyaz, A. (2018). Çoklu zekâ kuramına göre hazırlanan öğretim etkinliklerinin 4. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına ve kaygı düzeylerine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Kayhan, M. (2005). 6. ve 7. Sınıf öğrencilerinin oran-orantı konusuna yönelik çözüm stratejilerinin; sınıf düzeyine, cinsiyete ve soru tipine göre değişiminin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kelly, T. B. A. G. (2004). A study of the teaching and learning of Mathematics through multiple intelligences and differentiated instruction with selected third grade teachers. (Unpublished master thesis). Union Institute and University, Ohio, USA.
  • Koca, S. (2011). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik başarıları, tutum ve kaygılarının öğrenme stillerine göre farklılığının incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Korkmaz, H. (2001). Çoklu zekâ kuramı tabanlı etkin öğrenme yaklaşımının öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi. Eğitim ve Bilim, 26 (119), 71-78.
  • Kutluca, T. (2009). Çokgenler konusunda çoklu zekâ kuramına göre geliştirilen etkinliklerin öğrenci başarısı üzerine etkisi. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4 (2), 534-548.
  • Kutluca, T., & Birgin, O. (2007). Çoklu zekâ kuramına göre geliştirilen etkinliklerin öğrenci başarısı üzerine etkisinin incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 32 (346), 28-35.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Michaelides, M.P., Brown, G.T.L., Eklöf, H., & Papanastasiou, E.C. (2019). The relationship of motivation with achievement in Mathematics. In M. P. Michaelides, G. T. L. Brown, H. Eklöf & E. C. Papanastasiou (Ed.), Motivational profiles in TIMSS Mathematics exploring student clusters across countries and time (pp. 9-23). International association for the evaluation of educational achievement, Switzerland AG: Springer.
  • Murphy, K.R., Myors, B., & Wolach A. (2014). Statistical power analysis: A simple and general model for traditional and modern hypothesis tests. NewYork: Routledge Taylor ve Francis.
  • Mussen, K. S. (2007). Comparison of the effect of multiple intelligence pedagogy and traditional pedagogy on grade 5 students’ achievement and attitudes towards Science. (Unpublished doctorate thesis). Walden University, USA.
  • Öztürk, H. (2014). Çoklu zekâ kuramına dayalı öğretimin öğrencilerin fizik başarısına ve fizik dersine ilişkin tutumlarına etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Saban, A. (2010). Çoklu zekâ kuramı ve Türk eğitim sistemine yansıması. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Saracoğlu, F. (2016). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ve matematik dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kırşehir Üniversitesi, Kırşehir.
  • Yavuz, K. E. (2004). Eğitim-öğretimde çoklu zekâ teorisi ve uygulaması. Ankara: Özel Ceceli Okullar Eğitim Dizisi-1.
  • Yenilmez, K., & Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 132-146.

The Effect of Multiple Intelligence Education on Seventh Grade Students’ Achievement and Attitudes towards Mathematics

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 17, 405 - 430, 27.04.2021
https://doi.org/10.18009/jcer.870157

Öz

The aim of this study is aimed to examine the effect of instruction based on Multiple Intelligence Theory on seventh grade students' Mathematics achievement and attitudes towards Mathematics. A pre-test and post-test experiment-control group quasi-experimental design was used in this study. The study was conducted with 76 students from two different classes who were attending the seventh-grade of a public school in Batman. The experimental group was taught according to the theory of Multiple Intelligence and the control group was instructed based on the current program of teaching. The results showed that students who were instructed based on Multiple Intelligences Theory were achieved higher achievement score and attitudes towards Mathematics than the ones who were instructed the current teaching method. This study reveals that secondary school students will advantage significantly from teaching outcomes in schools if the Multiple Intelligence Theory is used as a pedagogical approach in mathematics instructional delivery.

Kaynakça

  • Adams T. L. (2012). Helping children learn mathematics through multiple intelligences and standards for school Mathematics. Childhood Education, 77 (2), 86-92.
  • Akdemir, Ö. (2006). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarı güdüsü. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutum ölçen likert tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11 (62), 31-36.
  • Avcu, R. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin oran ve orantı problemlerindeki çözüm stratejileri üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Austin, K. E. (2016). Application of multiple intelligence theory in the classroom. (Unpublished master thesis). St. Cloud State University, Minnesota, USA.
  • Batdı, V. (2015). A meta-analytic study regarding the effect of MIT on achievement, attitude and retention. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10 (7), 197-218.
  • Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bozkurt, E., & Bircan, A. (2015). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin matematik motivasyonları ile matematik dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015 (5), 201-220.
  • Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çatlıoğlu, H., & Kutluca, T. (2010). Silindir konusunda çoklu zekâ kuramına göre geliştirilen etkinliklere ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5 (2), 629-645.
  • Davis, C. D. (2012). A multiple intelligence pedagogical approach in fifth grade Mathematics: A mixed method study. (Unpublished doctoral thesis). Mercer University, Atlanta.
  • Duatepe, A., & Çilesiz, Ş. (1999). Matematik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (17), 45- 52.
  • Duda, S. (2007). The use of multiple intelligences in teaching Mathematics at primary levels: Using a child’s strengths to increase their understanding of math. (Unpublished master thesis). Eastern Oregon University, Oregon, USA.
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gall, M., Gall, J., & Borg, W. (2003). Educational research: An introduction (7th ed.). New York: Pearson Education.
  • Gardner, H. (2017). Zihin çerçeveleri (Çeviren: E. Kılıç., G. Tunçgenç). İstanbul: Alfa Bilim Yayıncılık.
  • İpekli, N. (2013). 10. Sınıf öğrencilerinin çoklu zekâ alanlarının belirlenmesi ve matematiğe karşı tutumlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • İrmak, L. (2020). Çoklu zekâ kuramına dayalı eğitimin yedinci sınıf öğrencilerinin matematik başarıları, tutumları ve bilgilerinin kalıcılığı üzerindeki etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Siirt Üniversitesi, Siirt.
  • Işık, D., Tarım, K., & İflazoğlu., A. (2007). Çoklu zekâ kuramı destekli kubaşık öğrenme yönteminin ilköğretim 3. sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki akademik başarılarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 63-77.
  • Jones, M. (2017). Differentiating instruction through multiple intelligences in a middle school Mathematics classroom. (Unpublished doctoral thesis). Walden University, Minnesota, USA.
  • Kant, I. (2017). Eğitim üzerine. (Çeviren: A. Aydoğan). Ankara: Say Yayınları.
  • Karbeyaz, A. (2018). Çoklu zekâ kuramına göre hazırlanan öğretim etkinliklerinin 4. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına ve kaygı düzeylerine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Kayhan, M. (2005). 6. ve 7. Sınıf öğrencilerinin oran-orantı konusuna yönelik çözüm stratejilerinin; sınıf düzeyine, cinsiyete ve soru tipine göre değişiminin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kelly, T. B. A. G. (2004). A study of the teaching and learning of Mathematics through multiple intelligences and differentiated instruction with selected third grade teachers. (Unpublished master thesis). Union Institute and University, Ohio, USA.
  • Koca, S. (2011). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik başarıları, tutum ve kaygılarının öğrenme stillerine göre farklılığının incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Korkmaz, H. (2001). Çoklu zekâ kuramı tabanlı etkin öğrenme yaklaşımının öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi. Eğitim ve Bilim, 26 (119), 71-78.
  • Kutluca, T. (2009). Çokgenler konusunda çoklu zekâ kuramına göre geliştirilen etkinliklerin öğrenci başarısı üzerine etkisi. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4 (2), 534-548.
  • Kutluca, T., & Birgin, O. (2007). Çoklu zekâ kuramına göre geliştirilen etkinliklerin öğrenci başarısı üzerine etkisinin incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 32 (346), 28-35.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Michaelides, M.P., Brown, G.T.L., Eklöf, H., & Papanastasiou, E.C. (2019). The relationship of motivation with achievement in Mathematics. In M. P. Michaelides, G. T. L. Brown, H. Eklöf & E. C. Papanastasiou (Ed.), Motivational profiles in TIMSS Mathematics exploring student clusters across countries and time (pp. 9-23). International association for the evaluation of educational achievement, Switzerland AG: Springer.
  • Murphy, K.R., Myors, B., & Wolach A. (2014). Statistical power analysis: A simple and general model for traditional and modern hypothesis tests. NewYork: Routledge Taylor ve Francis.
  • Mussen, K. S. (2007). Comparison of the effect of multiple intelligence pedagogy and traditional pedagogy on grade 5 students’ achievement and attitudes towards Science. (Unpublished doctorate thesis). Walden University, USA.
  • Öztürk, H. (2014). Çoklu zekâ kuramına dayalı öğretimin öğrencilerin fizik başarısına ve fizik dersine ilişkin tutumlarına etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Saban, A. (2010). Çoklu zekâ kuramı ve Türk eğitim sistemine yansıması. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Saracoğlu, F. (2016). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ve matematik dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kırşehir Üniversitesi, Kırşehir.
  • Yavuz, K. E. (2004). Eğitim-öğretimde çoklu zekâ teorisi ve uygulaması. Ankara: Özel Ceceli Okullar Eğitim Dizisi-1.
  • Yenilmez, K., & Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 132-146.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Lokman İrmak 0000-0002-6228-944X

Halil Coşkun Çelik 0000-0003-0056-5338

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 28 Ocak 2021
Kabul Tarihi 5 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA İrmak, L., & Çelik, H. C. (2021). Çoklu Zekâ Temelli Eğitimin Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarıları ve Matematiğe Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi. Journal of Computer and Education Research, 9(17), 405-430. https://doi.org/10.18009/jcer.870157

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "