This study presents a comprehensive bibliometric analysis of Computers & Education, a leading academic journal in the field of educational technology, covering the period from 1978 to 2025. Drawing upon data from the Web of Science database, a total of 4,715 articles were examined using bibliometric techniques, including co-citation, co-authorship, keyword co-occurrence, and thematic evolution analysis. The findings reveal a significant increase in publication volume and citation rates, particularly after 2008, indicating a growing scholarly interest in digital education. Thematic clustering analyses identified three dominant research foci: student performance and achievement, technology-enhanced learning and motivation, and user acceptance and self-efficacy. Furthermore, collaboration networks show that Taiwan, China, the USA, and the UK are central hubs in the global educational technology research landscape. Thematic evolution analysis reveals a paradigm shift from early discussions on "computer and distance education" toward more recent emphases on "digital content," "virtual learning," and "student-centered design." This study contributes to the literature by mapping structural patterns and identifying key trends, prolific authors, institutions, and countries, offering a macro-level understanding of how Computers & Education has shaped the educational technology discourse over nearly five decades.
Due to the scope and method of the study, ethics committee permission was not required.
This study presents a comprehensive bibliometric analysis of Computers & Education, a leading academic journal in the field of educational technology, covering the period from 1978 to 2025. Drawing upon data from the Web of Science database, a total of 4,715 articles were examined using bibliometric techniques, including co-citation, co-authorship, keyword co-occurrence, and thematic evolution analysis. The findings reveal a significant increase in publication volume and citation rates, particularly after 2008, indicating a growing scholarly interest in digital education. Thematic clustering analyses identified three dominant research foci: student performance and achievement, technology-enhanced learning and motivation, and user acceptance and self-efficacy. Furthermore, collaboration networks show that Taiwan, China, the USA, and the UK are central hubs in the global educational technology research landscape. Thematic evolution analysis reveals a paradigm shift from early discussions on "computer and distance education" toward more recent emphases on "digital content," "virtual learning," and "student-centered design." This study contributes to the literature by mapping structural patterns and identifying key trends, prolific authors, institutions, and countries, offering a macro-level understanding of how Computers & Education has shaped the educational technology discourse over nearly five decades.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç) |
Bölüm | İnceleme Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 23 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 8 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 26 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "