The awareness that pre-service teachers gain during their professional development process can directly affect their future teaching practices. In this context, this research aims to determine the awareness levels of pre-service mathematics teachers regarding sociomathematical norms. In this context, three forms were developed based on teacher-student dialogues that incorporate sociomathematical norms. The research was conducted using a qualitative case study model. The research study group consists of 42 third-grade students enrolled in the middle school mathematics teaching program at a state university in the Central Anatolia Region. Three scenario-based forms and semi-structured interviews were used as data collection tools. The data were analyzed through a three-level rubric. The findings reveal that the sociomathematical norm awareness levels of pre-service teachers are generally moderate. Experimental studies evaluating the impact of training on sociomathematical norms are recommended.
Sociomathematical norm pre-service mathematics teacher awareness
Ethical Committee Permission Information Name of the board that carries out ethical assessment: Kırıkkale University Social and Humanities Scientific Research and Publication Ethics Board The date and number of the ethical assessment decision: 16.05.2023-170211
The awareness that pre-service teachers gain during their professional development process can directly affect their future teaching practices. In this context, this research aims to determine the awareness levels of pre-service mathematics teachers regarding sociomathematical norms. In this context, three forms were developed based on teacher-student dialogues that incorporate sociomathematical norms. The research was conducted using a qualitative case study model. The research study group consists of 42 third-grade students enrolled in the middle school mathematics teaching program at a state university in the Central Anatolia Region. Three scenario-based forms and semi-structured interviews were used as data collection tools. The data were analyzed through a three-level rubric. The findings reveal that the sociomathematical norm awareness levels of pre-service teachers are generally moderate. Experimental studies evaluating the impact of training on sociomathematical norms are recommended.
Sociomathematical norm pre-service mathematics teacher awareness
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 13 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 26 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "