The present study aims to determine the effects of teaching activities designed for science-pseudoscience distinction on pseudoscientific beliefs and critical thinking skills of 7th-grade students, in addition to revealing their correct and incorrect criteria for scientific validity. A mixed research method was employed in this study. There are 59 students (29 students in the experimental group and 30 students in the control group) in the quantitative section of this study. Those in the experimental group were included in the qualitative section. Data collection was performed by using the Student Interview Forms prepared by the author, the Pseudoscience Belief Scale (PBS), and the Critical Thinking Scales Set (CTSS). Given the results achieved, the students were found to have a moderate level of critical thinking skills and a high level of pseudoscientific beliefs. The designed teaching activities enhanced their critical thinking skills and reduced their pseudoscientific beliefs.
Demarcation criteria for scientific validity critical thinking teaching activities
The present study aims to determine the effects of teaching activities designed for science-pseudoscience distinction on pseudoscientific beliefs and critical thinking skills of 7th-grade students, in addition to revealing their correct and incorrect criteria for scientific validity. A mixed research method was employed in this study. There are 59 students (29 students in the experimental group and 30 students in the control group) in the quantitative section of this study. Those in the experimental group were included in the qualitative section. Data collection was performed by using the Student Interview Forms prepared by the author, the Pseudoscience Belief Scale (PBS), and the Critical Thinking Scales Set (CTSS). Given the results achieved, the students were found to have a moderate level of critical thinking skills and a high level of pseudoscientific beliefs. The designed teaching activities enhanced their critical thinking skills and reduced their pseudoscientific beliefs.
Demarcation criteria for scientific validity critical thinking teaching activities
Ethical Committee Permission Information Name of the board that carries out ethical assessment: Kocaeli University Science and Engineering Ethics Committee The date and number of the ethical assessment decision: 15.02.2019 – 2019/02
Yok
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 12 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 3 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 26 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "