Children's picture books are known to play an important role in a child’s cognitive, language, and personality development. Also, it is well known that a person’s reading habits are most often obtained during childhood. Children’s picture books can also aid in increasing their levels of imagination, vocabulary and language development, as well as, provide a dramatic experience for children. As a result, certain principles and rules in terms of content, form, language, and expression in the selection of children’s picture books should be followed. A review of related literature established the current state of children's picture books, as well as, what criteria parents and teachers should pay attention too when choosing appropriate children’s books. However, there were no studies identified which outlined the necessary qualities of children's picture books for the ages of one to seven. Therefore, the purpose of this study was to determine the recommended qualities of children's picture books based on related literature; in terms of content, format, expression, and language which are written specifically for children aged one to seven. The criteria generally accepted in the literature was determined and discussed by analyzing previous studies of children's picture books. Suggestions and recommendations are provided for audiences, such as; authors, illustrators, book designers, publishers, academics, teachers and parents who may have an interest in improving children's picture books.
Keywords: Children, picture books, characteristics, content, format, expression, language.
Children picture books characteristics content format expression language
Resimli çocuk kitaplarının, çocukların bilişsel, dil ve kişilik gelişimleri için önemi ve okuma alışkanlığının çocukluk döneminde edinildiği bilinmektedir. “Resimli kitap” adı her ne kadar basit olduğunu düşündürse de aslında basit bir kitap değildir. Ayrıca sadece resim içeren bir kitap da değildir. Resimli çocuk kitapları genellikle çocukların ilk ve büyük olasılıkla en önemli deneyimleridir. Resimli çocuk kitapları çocukların hayal gücünü, sözcük bilgisini ve dil gelişimlerini de olumlu yönde etkilemektedir. Dolayısıyla, çocuklar için bu kadar önemli olan ve dramatik bir deneyim sağlayan resimli çocuk kitaplarının seçiminde içerik, biçim, dil ve anlatım bakımından belirli ilke ve kurallarının bulunması gerekmektedir. Alanyazın taramasında, resimli çocuk kitaplarının mevcut durumu, ya da öğretmen veya ailelerin kitap seçiminde dikkat ettikleri ölçütlerin neler olduğu ile ilgili araştırmalara sıklıkla rastlanmıştır. Fakat 1-7 yaş grubu çocuklar için hazırlanan resimli çocuk kitaplarının sahip olması gereken niteliklerin saptandığı bir çalışmaya henüz rastlanamamıştır. Bu çalışmanın amacı; 1-7 yaş grubu çocuklar için hazırlanmış resimli çocuk kitaplarının sahip olması gereken nitelikleri, ilgil alanyazına da bağlı kalarak, içerik, biçim, mesaj, dil ve anlatım bakımından belirlemektir. Bu çalışmada resimli çocuk kitapları ile ilgili kitapların analizlerini yapılarak alanyazında kabul gören ölçütler belirlenmeye çalışılmıştır. Dolayısıyla, bu araştırmada resimli çocuk kitaplarıyla ilgili olan yazarlar, çizerler, tasarımcılar, yayıncılar, akademisyenler, öğretmenler ve aileler gibi okuyuculara tavsiyeler ve uyarılara da yer verilmiştir
Resimli çocuk kitabı özellikleri içerik biçim dil ve anlatım
Birincil Dil | En |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 6 |