In the present study, the purpose is to evaluate the effectiveness of “Awareness of Measurement and Evaluation” in-service training program organized by the Ministry of National Education by using “participant-oriented program evaluation approach”. The study is qualitative research in phenomenological design. The participants of the study are 85 voluntary teachers selected from among 8th grade teachers having participated in the in-service training program in 2014. The data collection tool is composed of questions that will allow the teachers to evaluate the in-service training program given about measurement and evaluation. The data collected in the study were analyzed according to content analysis approach. The analysis revealed that majority of the teachers think that the objectives of “Awareness of Measurement and Evaluation” in-service training program are at the comprehension level of cognitive domain and these objectives do not meet their needs. Majority of the teachers are of the opinion that the content of the in-service training program is adequate. Most of the teachers finding the content inadequate believe that the content is mostly directed towards reminding their prior information and does not include topics such as alternative methods and techniques used in measurement and evaluation; assessment and writing exam questions”. Almost all of the participants find some aspects of the in-service training program positive such as its learning and teaching process, use of audio-visual materials, consideration of learner-instructor interaction, inclusion of methods and techniques putting the learner in the center, focus on practice and presentation of samples that can be used in class. Moreover, the teachers made some suggestions for future measurement and evaluation in-service programs in terms of “preparation of a draft program” and “planning of the program”.
Keywords: in-service training, measurement and evaluation, program evaluation, participant-oriented program evaluation
in-service training measurement and evaluation program evaluation participant-oriented program evaluation
Bu araştırmada, MEB tarafından düzenlenen “ölçme ve değerlendirmeye yönelik farkındalık” hizmet içi eğitim programının etkililiğinin “katılımcılara yönelik program değerlendirme yaklaşımı” işe koşularak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma, olgu bilim deseninde nitel bir araştırmadır. Araştırmanın katılımcılarını, 2014 yılında hizmetiçi eğitim programına katılan 8. sınıf öğretmenlerinden gönüllü olan 85 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı, öğretmenlerin, ölçme ve değerlendirmeye ilişkin verilen hizmet içi eğitimi değerlendirmelerine olanak sağlayacak sorulardan oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler, içerik analizi yaklaşımına göre analiz edilmiştir. Araştırmada, öğretmenlerin çoğunluğu, “Ölçme Değerlendirmeye Yönelik Farkındalık” hizmet içi eğitim programının amaçlarını bilişsel alanın alt basamaklarında görmekte, amaçların gereksinimlerini karşılamadığını düşünmektedir. Öğretmenlerin çoğu aldıkları hizmet içi eğitim programının içeriğinin yeterli olduğu görüşündedir. İçeriği yetersiz bulan öğretmenlerin çoğunluğunun sunduğu neden, içeriğin ön bilgileri hatırlatmaya yönelik olması ve gereksinim duydukları “ölçme ve değerlendirmede kullanılan alternatif yöntem ve teknikler; değerlendirme ve soru yazımı” gibi konulara yer verilmemesidir. Araştırmada öğretmenlerin hemen hepsi, hizmet içi eğitimin öğrenme-öğretme sürecini; görsel-işitsel materyallerin kullanılması, öğrenenöğretici etkileşiminin önemsenmesi, öğreneni merkeze alan yöntem ve tekniklere yer verilmesi, uygulamaya önem verilmesi ve derslere uyarlanabilecek örneklere yer verilmesi gibi özellikler belirterek olumlu değerlendirmişlerdir. Ayrıca öğretmenler, gelecekte ölçme ve değerlendirme ile ilgili yapılacak hizmet içi eğitimlere ilişkin “program taslağının hazırlanmasına” ve “programın planlanmasına” yönelik öneriler getirmişlerdir
hizmet içi eğitim ölçme ve değerlendirme program değerlendirme katılımcılara yönelik program değerlendirme yaklaşımı
Birincil Dil | En |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 8 |