Eğitim sisteminin en önemli bileşenlerden biri
eğitim programıdır. Bireylerin
okul içinde ve okul dışında edindiği tüm öğrenim yaşantılarını içine alan,
kapsamlı ve çok boyutlu bir kavram olan eğitim programı, bir ülkedeki eğitim
politikasını uygulamaya dönüştüren bir köprü rolü üstlenmektedir. Kuşkusuz
eğitim programlarından istenilen verimin sağlanması, programı uygulayacak olan öğretmenlerin program
kavramını nasıl algıladıkları ve uyguladıklarına bağlı bulunmaktadır. Öğretmen algılarının belirlenmesinde
kullanılan araçlardan biri ise metaforlardır. Bu doğrultuda, araştırmada
ilköğretim öğretmenlerinin “eğitim programı” kavramına ilişkin olarak
kullandıkları metaforların belirlenmesi amaçlanmış ve araştırma, tarama
modelinde nitel şekilde desenlenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, Eskişehir
Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından belirlenmiş bulunan 16 ilköğretim okulunda
görev yapan 200 ilköğretim öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada, öğretmenlerin
eğitim programı kavramına ilişkin kullandıkları metaforlar, açık uçlu anket
yoluyla toplanmıştır. Ankette ilköğretim öğretmenlerinden “Eğitim programı…….
gibidir; çünkü…….” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen veriler,
ilköğretim öğretmenlerinin eğitim programı kavramına ilişkin kullandıkları
metaforlar betimsel analiz tekniği kullanılarak; branşları ile eğitim
programına ilişkin kullandıkları metaforlar arasında bir ilişki olup olmadığı
ki kare tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen
bulgulara göre ilköğretim öğretmenlerinin eğitim programlarına ilişkin olarak
toplam 200 metafor ürettikleri görülmüş; eğitim programına ilişkin olarak
“dikkatle hazırlanması gereken ögeler bütünü”, “değişken bir yapı”,
“yönlendirici”, “baskı unsuru”, “kapsamlı olma”, “karmaşık bir yapı” ve
“vazgeçilmez bir öge” kategorileri oluşturulmuştur. Sonuç olarak ilköğretim
öğretmenlerinin eğitim programı kavramına ilişkin algılarının genelde olumlu
olduğu ve ilköğretim öğretmenlerinin branşları ile eğitim programına ilişkin
kullandıkları metaforlar arasında bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır.
One of the most
important elements in educational system is curriculum. Being comprehensive and
multidimensional notion and including the all learning experiences lived by
individuals inside and outside school, curriculum plays a role as a bridge that
transforms educational politics in a country to practice. Indoubtedly,
achieving aimed output in the curriculums depends on how the teachers who will
practice the curriculum perceive and practice curriculum. One
of the tools to determine teacher perceptions is metaphor. Accordingly, in the study
it was aimed to determine the metaphors primary school teachers used regarding
“education program” and the study was designed as qualitatively in the survey
method. This study was conducted with the participation of 200 primary school
teachers from 16 primary schools in the city center of Eskişehir. A
questionnaire consisted of open ended questions has been created to determine
the views of teachers regarding education program. The questions are generally
similar to “Education program is like ….. ; because ……………”. Teachers’ views
regarding education program has been analyzed with descriptive analysis
technique. Chi-square test was applied in order to evaluate whether the
appearing categories differ according to department of the primary school
teachers. After the study, it’s been seen that teachers created 200 metaphors.
These metaphors comprised categories as “set of elements to be prepared
carefully”, “a changeable structure”, “directive”, “pressure element”, “multidimensional”,
“complex structure”, and “indispensable element”. As a result, it has been
found out that teachers had positive thoughts regarding curriculum. Also, it
was observed that the conceptual categories formed related to the metaphors
that teachers use have significant difference according to their departments.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 11 |