Bu çalışma, metinlerarası okuma üzerine yapılan araştırmalardaki yöntemsel çeşitliliği ve eğilimleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Nitel betimsel tarama kullanılarak, 2014-2024 yılları arasında yayımlanan 23 araştırma makalesi analiz edilmiştir. Araştırma, bu makalelerin metodolojileri, örneklem türleri, veri toplama araçları, öne çıkan bulguları ve önerileri üzerine odaklanmıştır. Sonuçlar, metinlerarası okumanın kültürel ve disiplinlerarası sınırları aşarak evrensel bir akademik ilgi alanı haline geldiğini, özellikle eğitim, edebiyat, psikoloji ve dilbilim gibi alanlarda yoğunlaştığını göstermektedir. Çalışmada, nitel yöntemlerin ağırlıklı olarak kullanıldığı ve metinlerarası süreçlerin derinlemesine ve bağlamsal olarak incelenmesine yönelik bir eğilimin olduğu ortaya koyulmuştur. Ancak, bulguların daha geniş örneklem gruplarında test edilmesi için nicel ve karma yöntemlerin de kullanıldığı görülmektedir. Araştırma, üniversite öğrencilerinin bu çalışmaların birincil odak noktası olduğunu, ancak ortaöğretim ve ilköğretim düzeylerine de önemli ölçüde dikkat edildiğini ortaya koymaktadır. Çalışmanın sonuçları, dijital çağda metinlerarası okuma uygulamalarının daha geniş ve etkili bir şekilde kullanılabilmesi için disiplinlerarası araştırmaların ve dijital teknolojilerin entegrasyonunun önemli olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, öğretim süreçlerine odaklanan çalışmaların niteliğinin geliştirilmesi ve ilkokul düzeyindeki öğrencilerle gerçekleştirilecek araştırmaların sayısının artırılması gerektiği görülmektedir.
metinlerarası okuma okuma stratejileri betimsel tarama yöntemsel çeşitlilik
This study aims to reveal the methodological diversity and trends in research on intertextual reading. Using a qualitative descriptive survey, 23 research articles published between 2014 and 2024 were analysed. The research focuses on the methodologies, sample types, data collection tools, prominent findings and recommendations of these articles. The results show that intertextual reading has become a universal area of academic interest by crossing cultural and interdisciplinary boundaries, especially in fields such as education, literature, psychology and linguistics. The study reveals that qualitative methods are predominantly used and that there is a tendency towards in-depth and contextual analyses of intertextual processes. However, quantitative and mixed methods were also used to test the findings in larger sample groups. The research reveals that university students are the primary focus of these studies, but significant attention has also been paid to secondary and primary levels. The findings suggest the global applicability of intertextual reading strategies, the development of critical and creative thinking skills, and students' in-depth understanding of texts from multiple perspectives.
Intertextual reading reading strategies descriptive survey methodological diversity.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Şubat 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 27 |