Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin ve Velilerinin Okudukları Çocuk Kitapları Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2020, , 39 - 48, 27.06.2020
https://doi.org/10.34137/jilses.612112

Öz

Bu
araştırmada, ortaokul öğrenci ve velilerinin okudukları çocuk kitaplarını
tespit etmek amaçlanmıştır. Bu amaca bağlı olarak öğrenci ve velilerin
okudukları eserler arasında bir ortaklık olup olmadığının belirlenmesi de
önemsenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması
deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar
döneminde yapılan araştırmanın evrenini Giresun ilinde öğrenim görmekte olan 5,
6, 7 ve 8. sınıf öğrenci velileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini,
Giresun il merkezinde yer alan Gedikkaya Ortaokulu ile Çavuşlu Ortaokulu’nda
öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrenci velileri (n=394) oluşturmuş olup
velilerin okudukları edebiyat eserleri ile öğrencilerinin okudukları edebiyat
eserleri arasındaki benzerlik ve farklılığı ortaya koymak amacıyla kolay
ulaşılabilirlik açısından Çavuşlu Ortaokulu’ndaki öğrenciler (n=80) de
çalışmaya dâhil edilmiştir.

Araştırmada
veri toplama aracı olarak, velilerin okudukları edebiyat eserleri ile
öğrencilerin okudukları edebiyat eserleri arasındaki benzerlik ve farklılığı
ortaya koymak amacıyla veli ve öğrencilere yönelik görüşme formları
kullanılmıştır.
Araştırmanın
sonunda, velilerin en çok Keloğlan Masalları’nı, öğrencilerin ise Levent Serisi
adlı kitapları okuduğu belirlenmiştir. Ayrıca velilerin çoğunun çocuk edebiyatı
eserlerinden herhangi birini okumadığı, bununla beraber veli ile öğrencilerin
okuduğu çocuk edebiyatı eserleri arasında 15 ortak kitabın olduğu sonuçlarına
ulaşılmıştır.


Kaynakça

  • Aksoy, E. (2014). İlköğretim öğrencilerinin okuma alışkanlığına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, Bolu.
  • Alver, B. (2005). Psikolojik danışma ve rehberlik eğitimi alan öğrencilerinin empatik beceri ve karar verme stratejilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,14, 19-34.
  • Arıcı, A. F. (2005). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuma durumları (Beceri, ilgi, alışkanlık, eğilim). Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Erzurum.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlık ve ilgileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Bayram, Y. ve Erdemir A. (2007). “Amasya’daki ilköğretim 6, 7 ve 8.sınıf öğrencilerinin okuma düzeyleri ve okuma eğilimleri”, I. Amasya Araştırmaları (2. Kitap) içinde (s.1175-1200), Amasya: Amasya Valiliği Yayınları.
  • Bekar, Ü. (2005). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlığı kazanmalarında ailenin rolü (Kastamonu ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Gökşen, E. N. (1980). Örnekleriyle çocuk edebiyatımız. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gürler, Ü. (1999). Çocuk kitapları ve anne babaların tutumları üzerine bir inceleme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., ve Taşğın, S., (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Huck, C. S.(1976). Children’s Literature in the Elementary School (İlköğretim Okullarında Çocuk Edebiyatı).(3rd Edition). New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Şahin, A. (2007). Çocuk ve çocukluk. (Ö. Yılar, L. Turan (Ed.), Eğitim Fakülteleri İçin Çocuk Edebiyatı içinde (s.7). Ankara: Pegem Akademi.
  • Şahin, E. Y., Çelik, G., ve Çelik, B.(2012). Anne babaların çocuk edebiyatı kavramına ilişkin görüşleri (Çanakkale örneği). Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı,10(12), 109-125.
  • Savaş, B. (2006). Okuma eğitimi ve çocuklarda dil gelişimi. İstanbul: Alfa.
  • Sever, S. (2007). Çocuk ve edebiyat. Ankara: Kök.
  • Suna, Ç. (2006). İlköğretim öğrencilerinin okuma ilgi ve alışkanlıklarının analitik olarak incelenmesi ve değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Şirin, M. R. (2000). 99 soruda çocuk edebiyatı. İstanbul: Çocuk Vakfı.
  • Şirin, M. R. (2007). Çocuk edebiyatına eleştirel bir bakış. Ankara: Kök.
  • Tüfekçi Can, D. (2012).Çocuk edebiyatı üzerine bir araştırma: tanımlar, türler ve teoriler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Yalçın, A., ve Aytaş, G. (2008). Çocuk edebiyatı. (4.Baskı). Ankara: Akçağ Yay.
  • Yavuzer, H. (2012). Doğum öncesinden ergenlik sonuna çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.

A Study on Children Literature Works That Are Read By Middle School Students and Parents

Yıl 2020, , 39 - 48, 27.06.2020
https://doi.org/10.34137/jilses.612112

Öz

In this research, it was aimed to determine the
literary works that secondary school students and parents read. Depending on
this purpose, it was also important to determine whether there is a similarity
between the works read by the students and parents. In the study, a qualitative
research method was used. The universe of the study, which was conducted in the
spring semester of 2017-2018 academic year, consists of parents of 5th, 6th,
7th and 8th grade students studying in Giresun province. The sample of the
study was composed of Gedikkaya Secondary School and Çavuşlu Secondary School
in Giresun city. The students (n=80) of Çavuşlu Middle School were also
included in the study in terms of easy accessibility in order to reveal the
similarities and differences between their works. In the research, student and
parent interview forms were used as data collection tool. At the end of the
study, it was determined that the parents read the Keloğlan Tales mostly and
the students read the books Levent Series. In addition, it was concluded that
most of the parents did not read any of the works of children's literature, but
there were 15 common books between the children's literature works of parents
and students.

Kaynakça

  • Aksoy, E. (2014). İlköğretim öğrencilerinin okuma alışkanlığına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, Bolu.
  • Alver, B. (2005). Psikolojik danışma ve rehberlik eğitimi alan öğrencilerinin empatik beceri ve karar verme stratejilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,14, 19-34.
  • Arıcı, A. F. (2005). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuma durumları (Beceri, ilgi, alışkanlık, eğilim). Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Erzurum.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlık ve ilgileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Bayram, Y. ve Erdemir A. (2007). “Amasya’daki ilköğretim 6, 7 ve 8.sınıf öğrencilerinin okuma düzeyleri ve okuma eğilimleri”, I. Amasya Araştırmaları (2. Kitap) içinde (s.1175-1200), Amasya: Amasya Valiliği Yayınları.
  • Bekar, Ü. (2005). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlığı kazanmalarında ailenin rolü (Kastamonu ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Gökşen, E. N. (1980). Örnekleriyle çocuk edebiyatımız. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gürler, Ü. (1999). Çocuk kitapları ve anne babaların tutumları üzerine bir inceleme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., ve Taşğın, S., (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Huck, C. S.(1976). Children’s Literature in the Elementary School (İlköğretim Okullarında Çocuk Edebiyatı).(3rd Edition). New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Şahin, A. (2007). Çocuk ve çocukluk. (Ö. Yılar, L. Turan (Ed.), Eğitim Fakülteleri İçin Çocuk Edebiyatı içinde (s.7). Ankara: Pegem Akademi.
  • Şahin, E. Y., Çelik, G., ve Çelik, B.(2012). Anne babaların çocuk edebiyatı kavramına ilişkin görüşleri (Çanakkale örneği). Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı,10(12), 109-125.
  • Savaş, B. (2006). Okuma eğitimi ve çocuklarda dil gelişimi. İstanbul: Alfa.
  • Sever, S. (2007). Çocuk ve edebiyat. Ankara: Kök.
  • Suna, Ç. (2006). İlköğretim öğrencilerinin okuma ilgi ve alışkanlıklarının analitik olarak incelenmesi ve değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Şirin, M. R. (2000). 99 soruda çocuk edebiyatı. İstanbul: Çocuk Vakfı.
  • Şirin, M. R. (2007). Çocuk edebiyatına eleştirel bir bakış. Ankara: Kök.
  • Tüfekçi Can, D. (2012).Çocuk edebiyatı üzerine bir araştırma: tanımlar, türler ve teoriler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Yalçın, A., ve Aytaş, G. (2008). Çocuk edebiyatı. (4.Baskı). Ankara: Akçağ Yay.
  • Yavuzer, H. (2012). Doğum öncesinden ergenlik sonuna çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sedat Maden 0000-0002-8024-8182

Nezaket Dündar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2019
Kabul Tarihi 12 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Maden, S., & Dündar, N. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin ve Velilerinin Okudukları Çocuk Kitapları Üzerine Bir Araştırma. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 6(1), 39-48. https://doi.org/10.34137/jilses.612112
Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan eserler  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.