Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Argümantasyon Temelli Öğrenme Modelinin Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Argüman Kullanma Seviyelerine, İkna Edici Yazma Başarılarına ve Yazma Motivasyonlarına Etkisi

Yıl 2024, , 29 - 58, 06.05.2024
https://doi.org/10.31464/jlere.1441988

Öz

Araştırmanın amacı, argümantasyon temelli öğrenme modelinin 7. sınıf öğrencilerinin yazılı argüman kullanma seviyelerine, ikna edici yazma başarılarına ve yazma motivasyonlarına etkisini belirlemektir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden deneysel desenle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 42 yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma grubunda bulunan 21 öğrenci deney ve 21 öğrenci de kontrol grubunda yer almaktadır. Araştırmanın veri toplama araçlarını; İkna Edici Yazıları Ölçme Aracı, Yazma Motivasyonu Ölçeği ve Argümantasyon Değerlendirme Rubriği oluşturmaktadır. Araştırmanın uygulama süreci 8 hafta sürmüştür. Uygulamalarda, Toulmin’in Argümantasyon modelinin altı unsuru üzerinde durulmuştur. Uygulamalarda bu modelin unsurlarının öğretimi yapılarak ikna edici yazma çalışmalarında kullanımı ve öğrencilerin özgün şekilde yazılı argüman kullanma becerilerinin geliştirilmesine çalışılmıştır. Araştırma verileri, SPSS 24 paket programı ile analiz edilmiş ve ulaşılan bulgular, tablo ve şekillerle sunulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda; öğrencilerin yazılı argüman kullanma seviyelerinin yükseldiği, ikna edici yazma başarılarının arttığı ve yazma motivasyonlarında olumlu yönde artış olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarından hareketle çeşitli öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Aguirre Mendez, C., Chen, Y. C., Terada, T., & Techawitthayachinda, R. (2020). Predicting components of argumentative writing and achievement gains in a general chemistry course for nonmajor college students. Journal of Chemical Education, 97(8), 2045-2056. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00042
  • Akmaz, S. (2023). Cebirsel ifadeler ve denklemler konusunda argümantasyon tabanlı öğretim yönteminin başarıya, tutuma ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir. Aktaş, T., & Doğan, Ö. K. (2018). Argümana dayalı sorgulama öğretiminin 7. Sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve argümantasyon seviyelerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 778-798. https://doi.org/10.17860/mersinefd.342569
  • Altunkaya, H. (2021). Yurt dışında yabancı dil olarak Türkçe öğretmek: Sorunlar ve çözüm önerileri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(Özel Sayı), 1-33. https://doi.org/10.35675/befdergi.830898
  • Aslan, Ö. Y. (2018). Fen öğretiminde argümantasyon yönteminin kullanılmasının akademik başarı, bilimsel süreç ve problem çözme becerisine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
  • Aslan, S. (2012). Fen sınıflarında argümantasyonun kullanımına ilişkin bir çalışma. 1st Cyprus International Congress of Education Research (ss. 356-369), Girne, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti.
  • Aydın, G. (2022). 7. sınıf öğrencilerinin ikna edici konuşma becerilerinin geliştirilmesinde argümantasyon temelli öğrenme modeli. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ordu Üniversitesi, Ordu.
  • Aydoğdu, Z. (2017). Argümantasyon tabanlı öğretimin öğrencilerin fenne yönelik akademik başarı, motivasyon, ilgi ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Balcı, C. (2015). 8. sınıf öğrencilerine “hücre bölünmesi ve kalıtım” ünitesinin öğretilmesinde bilimsel argümantasyon temelli öğrenme sürecinin etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Beyreli, L., & Konuk, S. (2018). Altıncı sınıf öğrencilerinin ikna edici yazma becerisinin geliştirilmesine yönelik bir araştırma. Eğitim ve Bilim, 43(193), 181-215. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2018.7520
  • Bıyık, M. (2018). İkna edici metin yazmanın öğretimi. H. Akyol & M. Yıldız (Ed.ler), Kuramdan uygulamaya yazma öğretimi içinde (s. 188-212). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Kılıç Çakmak, E. (2024). Bilimsel araştırma yöntemleri (35. b.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2020). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Canıtezer, A. (2014). 8. Sınıf öğrencilerinin yazma motivasyonu ile yazılı anlatım beceri düzeyleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Cevger, F., & Akkuş, Z. (2022). Sosyal bilgiler öğretiminde argümantasyon tabanlı öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel tartışma düzeylerine etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 107-119. https://doi.org/10.17556/erziefd.937938
  • Cheong, C. M., Zhu, X., & Xu, W. (2021). Source-basedargumentation as a form of sustainable academic skill: An exploratory study comparing secondary school students’ L1 and L2 writing. Sustainability, 13(22), 1–19. https://doi.org/10.3390/su132212869
  • Cohen J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Routledge Academic.
  • Cross, D., Taasoobshirazi, G., Hendricks S., & Hickey, T. D. (2007). Argümanentation: A stragy for improving achievement and reveling scientific identities. International Journal of Science Education, 30(6), 837-861. https://doi.org/10.1080/09500690701411567
  • Çalışkan, T., & Kapucu, S. (2021). Astronomi konusunda argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının öğrencilerinin fen öğrenme anlayışlarına ve fen öğrenme yaklaşımlarına etkisi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 316-353. https://doi.org/10.33711/yyuefd.863217
  • Çiçek Şentürk, Ö. (2020). Argümantasyon destekli eğitici çizgi romanların öğrencilerin çevreye yönelik ilgi, motivasyon ve akademik başarılarına etkisi ile öğrenci deneyimleri. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çinici, A., Özden, M., Akgün, A., Herdem, K., Deniz, Ş. M., & Karabiber, H. L. (2014). Kavram karikatürleriyle desteklenmiş argümantasyon temelli uygulamalarının etkinliğinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 571-596. https://doi.org/10.14520/adyusbd.839
  • Daşgın, F. (2022). 5. sınıf ve 8. sınıf öğrencilerinin çevre konularındaki yazılı argümantasyon seviyelerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • De Bernardi, B., & Antolini, E. (2007) Fostering students’willingness and interest in argumentative writing: an intervention study. In S. Hidi and P. Boscolo (Eds.), Writing and motivation (pp. 183-202). Elsevier.
  • De Caso, A. M., & García, J. N. (2006). What is missing from current writing intervention programs? The need for writing motivation programs. Estudios de Psicología, 27, 221-242. https://doi.org/10.1174/021093906777571682.
  • Demirel, T. (2017). Argümantasyon yöntemi destekli artırılmış gerçeklik uygulamalarının akademik başarı, eleştirel düşünme becerisi, fen ve teknoloji dersine yönelik güdülenme ve argümantasyon becerisi üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Deniz, H., & Demir, S. (2020). Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 593-616. http://cije.cumhuriyet.edu.tr/tr/pub/issue/55146/640584 adresinden erişilmiştir.
  • Ekonomik İş Birliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) (2003). The PISA Assessment framework-mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills. OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/education/the-pisa-2003-assessment-framework_9789264101739-en adresinden erişilmiştir.
  • Er, S., & Kirindi, T. (2020). Argümantasyon tabanlı fen öğretiminin öğrencilerin bilimsel süreç becerileri ve akademik başarılarına etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 317-343. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gebd/issue/58009/734810 adresinden erişilmiştir.
  • Erbilen, M. (2021). Yazma öncesi etkinliklerinin yazma motivasyonuna ve yazma başarısına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Erduran, S., & Jimenez Aleixandre, M. P. (2012). Argumentation in science education research. In D. Jorde and J. Dillon (Eds.), Science education research and practice in Europe (pp. 253-289). SensePublisher.
  • Erduran, S., Simon, S., & Osborne, J. (2004). TAP ping into argumentation: Developments in the application of Toulmin’s argument pattern for studying science discourse. Science Education, 88(6), 915-933. https://doi.org/10.1002/sce.20012
  • Fettahlıoğlu, P. (2020). Argümantasyona dayalı öğrenme-öğretme yaklaşımı. G. Ekici & M. Güven (Ed.), Yeni öğrenme öğretme yaklaşımları ve uygulama örnekleri (4. b.) içinde (ss. 140-170). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Fraenkel, J. R., Wallen N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research ineducation (8'th Ed.). McGraw-Hill.
  • Gillies, R. M., & Khan, A. (2009). Poromoting reasoned argumentation, problem-solving and learning during small-group work. Cambridge Journal of Education, 39(1), 7-27. https://doi.org/10.1080/03057640802701945
  • Guo, K., Zhong, Y., Li, D., & Chu, S. K. W. (2023). Effects of chatbot-assisted in-class debates on students’ argumentation skills and task motivation. Computers & Education, 203, 1-19. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104862
  • Güneş, F. (2021). Türkçe öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Güzelküçük, D. M. (2022). Argümantasyon tabanlı Türkçe öğretimin eleştirel düşünme becerisine, eleştirel düşünme eğilimine ve ikna edici konuşmaya etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Haryanti, A. S., & Samosir, A. (2024). Using the problem-based learning model on students’ argümentation writing motivation. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 8(1), 208-213. http://dx.doi.org/10.58258/jisip.v8i1.6087
  • Hasançebi, F. (2014). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının (ATBÖ) öğrencilerin fen başarıları, argüman oluşturma becerileri ve bireysel gelişimleri üzerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • İlk, A. (2019). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme (ATBÖ) yaklaşımının fen bilimleri dersinde öğrencilerin akademik başarısına ve tutumuna etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • İnam, A. (2020). Argümantasyon temelli matematik öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, tartışma istekliliği, bilgi transferi ve matematiksel süreç becerilerine yönelik öz yeterliğine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Jimenez Aleixsandre, M. P., Rodriguez, A. B., & Duschl, R. A. (2000). “Doing the lesson” or “doing science”: Argument in high school genetics. Science Education, 84(6), 757-792. https://doi.org/10.1002/1098-237X(200011)84:6<757::AID-SCE5>3.0.CO;2-F
  • Kabataş Memiş, E. (2014). İlköğretim öğrencilerinin argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımı uygulamalarına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi 22(2), 400-418. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/22602/241494 adresinden erişilmiştir.
  • Kan, M. O., & Erbaş, A. (2017). Beşinci sınıf öğrencilerinin ikna edici yazma becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(5), 2228-2246. https://doi.org/10.15869/itobiad.338075
  • Kana, F. (2014). Argümantasyona dayalı dil eğitimi yaklaşımının Türkçe öğretmeni adaylarının özel öğretim yöntemleri dersine yönelik tutumlarına etkisi. International Journal of Language Academy, 2(1), 107-125. https://ijla.net/DergiTamDetay.aspx?ID=67 adresinden erişilmiştir.
  • Kaptan, A. (2015). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin ikna edici yazma beceri düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karadağ, R. (2016). Yazma becerisinin geliştirilmesi. F. Susar Kırmızı ve E. Ünal (Ed.), İlkokuma yazma öğretimi içinde (ss. 35-69). Anı Yayıncılık.
  • Karakaş, H., & Sarıkaya R. (2020). Çevre-enerji konularına yönelik gerçekleştirilen argümantasyon temelli öğretimin sınıf öğretmeni adaylarının argüman oluşturabilmelerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 346-373. https://doi.org/10.9779/pauefd.524850
  • Karışan, D. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının iklim değişimin dünyamıza etkileri konusundaki argümantasyon yeteneklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van. Killen, R. (2007). Teaching strategies for outcomes-based education. Juta and Company.
  • Kurudayıoğlu M., & Yılmaz, E. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının oluşturdukları ikna edici metinlerin yapı açısından incelenmesi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2(1), 12-21. https://dergipark.org.tr/tr/pub/oyea/issue/20481/218135 adresinden erişilmiştir.
  • Lam, Y. W., Hew, K. F., & Chiu, K. F. (2018). Improving argumentative writing : Effects of a blended learning approach and gamification. Language Learning & Technology, 22(1), 97–118. https://dx.doi.org/10125/44583
  • Lee, S. T., & Lin, H. S. (2005). Using Argumentation to investigate science teachers’ teaching practices: The perspective of instructional decisions and justifications. International Journal of Science and Mathematics Education, 3, 429-461. https://doi.org/10.1007/s10763-005-1592-x
  • Malıha, R. (2015). The correlation between students’ instintic motivation and students’ learning achievement in interpretive reading and argumentative writing course at English education. Unpublished master's thesis, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, Endonezya. https://etd.umy.ac.id/id/eprint/22019/ adresinden erişilmiştir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2019). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663 adresinden erişilmiştir.
  • Muhyidin, A., Juansah, D. E., Ediwarman, E., & Hamidiyah, A. (2018). Does the writing argumentative text ability correlate to writing motivation and grammatical? Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 263, 239-243. https://doi.org/10.2991/iclle-18.2018.40.
  • Newell, G. E., Beach, R., Smith, J., & VanDerHeide, J. (2011). Teaching and learning argumentative reading and writing: A review of research. Reading Research Quarterly, 46(3), 273–304. https://doi.org/10.1598/RRQ.46.3.4
  • Preiss D. D., Castillo, J. C., Grigorenko E. L., & Manzi, J. (2013). Argumentative writing and academic achievement: A longitudinal study. Learning and Individual Differences, 28, 204-211. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2012.12.013
  • Robson, C. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (Ş. Çınkır & N. Demirkasımoğlu, Çev. Ed.). Anı Yayıncılık.
  • Sever, E. (2019). İş birliğine dayalı öğrenmenin yazılı anlatıma, öz düzenleme becerisine ve yazma motivasyonuna etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Smee, A. R. (2009). Persuasive writing: beyond the three reasons. https://teachersinstitute.yale.edu/curriculum/units/2009/1/09.01.09.x.html adresinden erişilmiştir.
  • Stapleton, P., & Wu, Y. A. (2015). Assessing the quality of arguments in students’ persuasive writing: A case study analyzing the relationship between surface structure and substance. Journal of English for Academic Purposes, 17, 12-23. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2014.11.006
  • Süğümlü, Ü., & Bakdemir, S. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisi sürecinin değerlendirilmesi: öğretici deneyimleri ve görüşleri. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 6(1), 82-100. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijotfl/issue/78435/1214620 adresinden erişilmiştir.
  • Şahin, E., & Yalçın, N. (2023). Fen eğitiminde argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının özel yetenekli öğrencilerin üst bilişsel becerilerine etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 11(2), 356-381. https://doi.org/10.56423/fbod.1341269
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson Education.
  • Tekindur, A. (2022). Argümantasyon temelli bilim öğrenme yaklaşımının dördüncü sınıf öğrencilerinin fen başarısına ve araştırma ve bilimsel yazma becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Torun, F., & Şahin, S. (2015). Argümantasyon temelli Sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin argüman düzeylerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 41(186), 233-251. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2016.6322
  • Toulmin, S. E. (2003). The uses of argumant. Cambridge University Press.
  • Tutar, H., & Erdem, A. T. (2022). Örnekleriyle bilimsel araştırma yöntemleri ve SPSS uygulamaları. Seçkin Yayıncılık.
  • Uc, F. B., & Benzer, E. (2021). Yazma etkinlikleriyle yürütülen argümantasyon uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazmalarına ve kavram öğrenmelerine etkisi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 79-104. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akuned/issue/64258/870678 adresinden erişilmiştir.
  • Ulusal Okuma Yazma ve Matematik Becerisi Değerlendirme Programı (NAPLAN). (2013). Persuasive writing marking guide. ACARA. https://www.nap.edu.au/_resources/amended_2013_persuasive_writing_marking_guide_-with_cover.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Wolfe, C. R., Britt, M. A., & Butler, J. A. (2009). Argumentation schema and the myside bias in written argumentation. Written Communication, 26(2), 183-209. https://doi.org/10.1177/0741088309333019
  • Yasuda, S. (2023). What does it mean to construct an argument in academic writing? A synthesis of English for general academic purposes and English for specific academic purposes perspectives. Journal of English for Academic Purposes, 66, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2023.101307
  • Yeşildağ Hasançebi, F. & Günel, M. (2013). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının dezavantajlı öğrencilerin fen bilgisi başarılarına etkisi. Elemantary Education Online, 12(4), 1056-1073. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8583/106608 adresinden erişilmiştir.
  • Yüksel, Y. (2019). Argümantasyon tabanlı biyoloji öğretiminin başarı, tutum ve eleştirel düşünme becerisi üzerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Zelzele, E. B., & Ateş, S. (2022). Sınıf öğretmenlerinin ilkokulda ikna edici yazma öğretimi ile ilgili görüşleri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 10(1), 1-23. https://doi.org/10.35233/oyea.1049358

The effect of The Argumentation-based Learning Model on 7th Grade Students' Written Argument Use Levels, Persuasive Writing Success and Writing Motivation

Yıl 2024, , 29 - 58, 06.05.2024
https://doi.org/10.31464/jlere.1441988

Öz

The aim of the research is to determine the effect of the argumentation-based learning model on 7th grade students' written argument use levels, persuasive writing success and writing motivation. The research was carried out with an experimental design, one of the quantitative research methods. The study group of the research consists of 42 seventh grade students. 21 students in the study group are in the experimental group and 21 students in the control group. Data collection tools of the research; It consists of the Persuasive Writing Measurement Tool, the Writing Motivation Scale and the Argumentation Evaluation Rubric. The implementation process of the research lasted 8 weeks. In the applications, six elements of Toulmin's Argumentation Model were emphasized. In the applications, the emphasis was on teaching the elements of this model and using it in persuasive writing studies and developing students' skills in using written arguments in an original way. The data obtained in the research were analyzed with the SPSS 24 package program and the findings were presented in tables and figures. As a result of the findings of the research; It was determined that students' levels of using written arguments increased, their persuasive writing success increased, and there was a positive increase in their writing motivation. Various suggestions have been developed based on the results of the research.

Kaynakça

  • Aguirre Mendez, C., Chen, Y. C., Terada, T., & Techawitthayachinda, R. (2020). Predicting components of argumentative writing and achievement gains in a general chemistry course for nonmajor college students. Journal of Chemical Education, 97(8), 2045-2056. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00042
  • Akmaz, S. (2023). Cebirsel ifadeler ve denklemler konusunda argümantasyon tabanlı öğretim yönteminin başarıya, tutuma ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir. Aktaş, T., & Doğan, Ö. K. (2018). Argümana dayalı sorgulama öğretiminin 7. Sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve argümantasyon seviyelerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 778-798. https://doi.org/10.17860/mersinefd.342569
  • Altunkaya, H. (2021). Yurt dışında yabancı dil olarak Türkçe öğretmek: Sorunlar ve çözüm önerileri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(Özel Sayı), 1-33. https://doi.org/10.35675/befdergi.830898
  • Aslan, Ö. Y. (2018). Fen öğretiminde argümantasyon yönteminin kullanılmasının akademik başarı, bilimsel süreç ve problem çözme becerisine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
  • Aslan, S. (2012). Fen sınıflarında argümantasyonun kullanımına ilişkin bir çalışma. 1st Cyprus International Congress of Education Research (ss. 356-369), Girne, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti.
  • Aydın, G. (2022). 7. sınıf öğrencilerinin ikna edici konuşma becerilerinin geliştirilmesinde argümantasyon temelli öğrenme modeli. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ordu Üniversitesi, Ordu.
  • Aydoğdu, Z. (2017). Argümantasyon tabanlı öğretimin öğrencilerin fenne yönelik akademik başarı, motivasyon, ilgi ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Balcı, C. (2015). 8. sınıf öğrencilerine “hücre bölünmesi ve kalıtım” ünitesinin öğretilmesinde bilimsel argümantasyon temelli öğrenme sürecinin etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Beyreli, L., & Konuk, S. (2018). Altıncı sınıf öğrencilerinin ikna edici yazma becerisinin geliştirilmesine yönelik bir araştırma. Eğitim ve Bilim, 43(193), 181-215. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2018.7520
  • Bıyık, M. (2018). İkna edici metin yazmanın öğretimi. H. Akyol & M. Yıldız (Ed.ler), Kuramdan uygulamaya yazma öğretimi içinde (s. 188-212). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Kılıç Çakmak, E. (2024). Bilimsel araştırma yöntemleri (35. b.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2020). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Canıtezer, A. (2014). 8. Sınıf öğrencilerinin yazma motivasyonu ile yazılı anlatım beceri düzeyleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Cevger, F., & Akkuş, Z. (2022). Sosyal bilgiler öğretiminde argümantasyon tabanlı öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel tartışma düzeylerine etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 107-119. https://doi.org/10.17556/erziefd.937938
  • Cheong, C. M., Zhu, X., & Xu, W. (2021). Source-basedargumentation as a form of sustainable academic skill: An exploratory study comparing secondary school students’ L1 and L2 writing. Sustainability, 13(22), 1–19. https://doi.org/10.3390/su132212869
  • Cohen J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Routledge Academic.
  • Cross, D., Taasoobshirazi, G., Hendricks S., & Hickey, T. D. (2007). Argümanentation: A stragy for improving achievement and reveling scientific identities. International Journal of Science Education, 30(6), 837-861. https://doi.org/10.1080/09500690701411567
  • Çalışkan, T., & Kapucu, S. (2021). Astronomi konusunda argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının öğrencilerinin fen öğrenme anlayışlarına ve fen öğrenme yaklaşımlarına etkisi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 316-353. https://doi.org/10.33711/yyuefd.863217
  • Çiçek Şentürk, Ö. (2020). Argümantasyon destekli eğitici çizgi romanların öğrencilerin çevreye yönelik ilgi, motivasyon ve akademik başarılarına etkisi ile öğrenci deneyimleri. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çinici, A., Özden, M., Akgün, A., Herdem, K., Deniz, Ş. M., & Karabiber, H. L. (2014). Kavram karikatürleriyle desteklenmiş argümantasyon temelli uygulamalarının etkinliğinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 571-596. https://doi.org/10.14520/adyusbd.839
  • Daşgın, F. (2022). 5. sınıf ve 8. sınıf öğrencilerinin çevre konularındaki yazılı argümantasyon seviyelerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • De Bernardi, B., & Antolini, E. (2007) Fostering students’willingness and interest in argumentative writing: an intervention study. In S. Hidi and P. Boscolo (Eds.), Writing and motivation (pp. 183-202). Elsevier.
  • De Caso, A. M., & García, J. N. (2006). What is missing from current writing intervention programs? The need for writing motivation programs. Estudios de Psicología, 27, 221-242. https://doi.org/10.1174/021093906777571682.
  • Demirel, T. (2017). Argümantasyon yöntemi destekli artırılmış gerçeklik uygulamalarının akademik başarı, eleştirel düşünme becerisi, fen ve teknoloji dersine yönelik güdülenme ve argümantasyon becerisi üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Deniz, H., & Demir, S. (2020). Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 593-616. http://cije.cumhuriyet.edu.tr/tr/pub/issue/55146/640584 adresinden erişilmiştir.
  • Ekonomik İş Birliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) (2003). The PISA Assessment framework-mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills. OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/education/the-pisa-2003-assessment-framework_9789264101739-en adresinden erişilmiştir.
  • Er, S., & Kirindi, T. (2020). Argümantasyon tabanlı fen öğretiminin öğrencilerin bilimsel süreç becerileri ve akademik başarılarına etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 317-343. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gebd/issue/58009/734810 adresinden erişilmiştir.
  • Erbilen, M. (2021). Yazma öncesi etkinliklerinin yazma motivasyonuna ve yazma başarısına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Erduran, S., & Jimenez Aleixandre, M. P. (2012). Argumentation in science education research. In D. Jorde and J. Dillon (Eds.), Science education research and practice in Europe (pp. 253-289). SensePublisher.
  • Erduran, S., Simon, S., & Osborne, J. (2004). TAP ping into argumentation: Developments in the application of Toulmin’s argument pattern for studying science discourse. Science Education, 88(6), 915-933. https://doi.org/10.1002/sce.20012
  • Fettahlıoğlu, P. (2020). Argümantasyona dayalı öğrenme-öğretme yaklaşımı. G. Ekici & M. Güven (Ed.), Yeni öğrenme öğretme yaklaşımları ve uygulama örnekleri (4. b.) içinde (ss. 140-170). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Fraenkel, J. R., Wallen N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research ineducation (8'th Ed.). McGraw-Hill.
  • Gillies, R. M., & Khan, A. (2009). Poromoting reasoned argumentation, problem-solving and learning during small-group work. Cambridge Journal of Education, 39(1), 7-27. https://doi.org/10.1080/03057640802701945
  • Guo, K., Zhong, Y., Li, D., & Chu, S. K. W. (2023). Effects of chatbot-assisted in-class debates on students’ argumentation skills and task motivation. Computers & Education, 203, 1-19. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104862
  • Güneş, F. (2021). Türkçe öğretimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Güzelküçük, D. M. (2022). Argümantasyon tabanlı Türkçe öğretimin eleştirel düşünme becerisine, eleştirel düşünme eğilimine ve ikna edici konuşmaya etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Haryanti, A. S., & Samosir, A. (2024). Using the problem-based learning model on students’ argümentation writing motivation. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 8(1), 208-213. http://dx.doi.org/10.58258/jisip.v8i1.6087
  • Hasançebi, F. (2014). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının (ATBÖ) öğrencilerin fen başarıları, argüman oluşturma becerileri ve bireysel gelişimleri üzerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • İlk, A. (2019). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme (ATBÖ) yaklaşımının fen bilimleri dersinde öğrencilerin akademik başarısına ve tutumuna etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • İnam, A. (2020). Argümantasyon temelli matematik öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, tartışma istekliliği, bilgi transferi ve matematiksel süreç becerilerine yönelik öz yeterliğine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Jimenez Aleixsandre, M. P., Rodriguez, A. B., & Duschl, R. A. (2000). “Doing the lesson” or “doing science”: Argument in high school genetics. Science Education, 84(6), 757-792. https://doi.org/10.1002/1098-237X(200011)84:6<757::AID-SCE5>3.0.CO;2-F
  • Kabataş Memiş, E. (2014). İlköğretim öğrencilerinin argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımı uygulamalarına ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi 22(2), 400-418. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/22602/241494 adresinden erişilmiştir.
  • Kan, M. O., & Erbaş, A. (2017). Beşinci sınıf öğrencilerinin ikna edici yazma becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(5), 2228-2246. https://doi.org/10.15869/itobiad.338075
  • Kana, F. (2014). Argümantasyona dayalı dil eğitimi yaklaşımının Türkçe öğretmeni adaylarının özel öğretim yöntemleri dersine yönelik tutumlarına etkisi. International Journal of Language Academy, 2(1), 107-125. https://ijla.net/DergiTamDetay.aspx?ID=67 adresinden erişilmiştir.
  • Kaptan, A. (2015). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin ikna edici yazma beceri düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Karadağ, R. (2016). Yazma becerisinin geliştirilmesi. F. Susar Kırmızı ve E. Ünal (Ed.), İlkokuma yazma öğretimi içinde (ss. 35-69). Anı Yayıncılık.
  • Karakaş, H., & Sarıkaya R. (2020). Çevre-enerji konularına yönelik gerçekleştirilen argümantasyon temelli öğretimin sınıf öğretmeni adaylarının argüman oluşturabilmelerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 346-373. https://doi.org/10.9779/pauefd.524850
  • Karışan, D. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının iklim değişimin dünyamıza etkileri konusundaki argümantasyon yeteneklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van. Killen, R. (2007). Teaching strategies for outcomes-based education. Juta and Company.
  • Kurudayıoğlu M., & Yılmaz, E. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının oluşturdukları ikna edici metinlerin yapı açısından incelenmesi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2(1), 12-21. https://dergipark.org.tr/tr/pub/oyea/issue/20481/218135 adresinden erişilmiştir.
  • Lam, Y. W., Hew, K. F., & Chiu, K. F. (2018). Improving argumentative writing : Effects of a blended learning approach and gamification. Language Learning & Technology, 22(1), 97–118. https://dx.doi.org/10125/44583
  • Lee, S. T., & Lin, H. S. (2005). Using Argumentation to investigate science teachers’ teaching practices: The perspective of instructional decisions and justifications. International Journal of Science and Mathematics Education, 3, 429-461. https://doi.org/10.1007/s10763-005-1592-x
  • Malıha, R. (2015). The correlation between students’ instintic motivation and students’ learning achievement in interpretive reading and argumentative writing course at English education. Unpublished master's thesis, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, Endonezya. https://etd.umy.ac.id/id/eprint/22019/ adresinden erişilmiştir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2019). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663 adresinden erişilmiştir.
  • Muhyidin, A., Juansah, D. E., Ediwarman, E., & Hamidiyah, A. (2018). Does the writing argumentative text ability correlate to writing motivation and grammatical? Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 263, 239-243. https://doi.org/10.2991/iclle-18.2018.40.
  • Newell, G. E., Beach, R., Smith, J., & VanDerHeide, J. (2011). Teaching and learning argumentative reading and writing: A review of research. Reading Research Quarterly, 46(3), 273–304. https://doi.org/10.1598/RRQ.46.3.4
  • Preiss D. D., Castillo, J. C., Grigorenko E. L., & Manzi, J. (2013). Argumentative writing and academic achievement: A longitudinal study. Learning and Individual Differences, 28, 204-211. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2012.12.013
  • Robson, C. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (Ş. Çınkır & N. Demirkasımoğlu, Çev. Ed.). Anı Yayıncılık.
  • Sever, E. (2019). İş birliğine dayalı öğrenmenin yazılı anlatıma, öz düzenleme becerisine ve yazma motivasyonuna etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Smee, A. R. (2009). Persuasive writing: beyond the three reasons. https://teachersinstitute.yale.edu/curriculum/units/2009/1/09.01.09.x.html adresinden erişilmiştir.
  • Stapleton, P., & Wu, Y. A. (2015). Assessing the quality of arguments in students’ persuasive writing: A case study analyzing the relationship between surface structure and substance. Journal of English for Academic Purposes, 17, 12-23. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2014.11.006
  • Süğümlü, Ü., & Bakdemir, S. (2023). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisi sürecinin değerlendirilmesi: öğretici deneyimleri ve görüşleri. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 6(1), 82-100. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijotfl/issue/78435/1214620 adresinden erişilmiştir.
  • Şahin, E., & Yalçın, N. (2023). Fen eğitiminde argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının özel yetenekli öğrencilerin üst bilişsel becerilerine etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 11(2), 356-381. https://doi.org/10.56423/fbod.1341269
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson Education.
  • Tekindur, A. (2022). Argümantasyon temelli bilim öğrenme yaklaşımının dördüncü sınıf öğrencilerinin fen başarısına ve araştırma ve bilimsel yazma becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Torun, F., & Şahin, S. (2015). Argümantasyon temelli Sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin argüman düzeylerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 41(186), 233-251. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2016.6322
  • Toulmin, S. E. (2003). The uses of argumant. Cambridge University Press.
  • Tutar, H., & Erdem, A. T. (2022). Örnekleriyle bilimsel araştırma yöntemleri ve SPSS uygulamaları. Seçkin Yayıncılık.
  • Uc, F. B., & Benzer, E. (2021). Yazma etkinlikleriyle yürütülen argümantasyon uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazmalarına ve kavram öğrenmelerine etkisi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 79-104. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akuned/issue/64258/870678 adresinden erişilmiştir.
  • Ulusal Okuma Yazma ve Matematik Becerisi Değerlendirme Programı (NAPLAN). (2013). Persuasive writing marking guide. ACARA. https://www.nap.edu.au/_resources/amended_2013_persuasive_writing_marking_guide_-with_cover.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Wolfe, C. R., Britt, M. A., & Butler, J. A. (2009). Argumentation schema and the myside bias in written argumentation. Written Communication, 26(2), 183-209. https://doi.org/10.1177/0741088309333019
  • Yasuda, S. (2023). What does it mean to construct an argument in academic writing? A synthesis of English for general academic purposes and English for specific academic purposes perspectives. Journal of English for Academic Purposes, 66, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2023.101307
  • Yeşildağ Hasançebi, F. & Günel, M. (2013). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının dezavantajlı öğrencilerin fen bilgisi başarılarına etkisi. Elemantary Education Online, 12(4), 1056-1073. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8583/106608 adresinden erişilmiştir.
  • Yüksel, Y. (2019). Argümantasyon tabanlı biyoloji öğretiminin başarı, tutum ve eleştirel düşünme becerisi üzerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Zelzele, E. B., & Ateş, S. (2022). Sınıf öğretmenlerinin ilkokulda ikna edici yazma öğretimi ile ilgili görüşleri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 10(1), 1-23. https://doi.org/10.35233/oyea.1049358
Toplam 74 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Süleyman Bakdemir 0000-0003-1859-3388

Üzeyir Süğümlü 0000-0003-2135-5399

Erken Görünüm Tarihi 1 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 6 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 23 Şubat 2024
Kabul Tarihi 30 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Bakdemir, S., & Süğümlü, Ü. (2024). Argümantasyon Temelli Öğrenme Modelinin Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Argüman Kullanma Seviyelerine, İkna Edici Yazma Başarılarına ve Yazma Motivasyonlarına Etkisi. Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 10(1), 29-58. https://doi.org/10.31464/jlere.1441988

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research