Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Online argümantasyon: Eleştirel okuma özyeterlik algısı

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 117 - 134, 18.08.2017

Öz

Yalnız bilgi edinmeyi değil edinilen bilgiyi
sorgulamayı ve ilgili amaçlar doğrultusunda kullanmayı öne çıkaran 21. yüzyıl, eleştirel
okuma becerisini içselleştirmiş öğretmenlerin varlığını gerektirmektedir.
Eleştirel okuma, bireyin okuduğu metinle anlamsal bakımdan yüzeysel değil
derinlemesine ilişki kurmasını sağlayan bir okuma biçimidir. Öğrencilere
eleştirel okuma becerisi kazandırmanın en kestirme yolu, öğretmen adaylarına
eleştirel okuma becerisini kazandırmaktır. Bu çalışma, Matematik Eğitimi
Anabilim Dalı’nda öğrenim gören öğretmen adaylarının online argümantasyon
yöntemi ile eleştirel okuma düzeylerini incelemek amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada öğretmen adaylarına “Eleştirel Okuma Özyeterlik
Algısı Ölçeği” ön-test ve son-test olarak uygulanmıştır ve elde edilen veriler
SPSS programı ile analiz edilmiştir. Yürütülen 8 haftalık uygulamanın sonunda
oluşan özyeterlik algı puan artışının istatistiksel anlamlılığı üzerine yapılan
bağımlı örneklem t-testi sonucuna göre; çalışma kapsamında oluşturulan online
tartışma ortamının, öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri puanlarını
istatistiksel olarak anlamlı derecede arttırdığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Abd Kadir, N.; Subki, R.N.; Ahmad Jamal, F.H.; Ismail, J. (2014). The importance of teachıng critical reading skills ın a malaysian reading classroom, The 2014 WEI International Academic Conference Proceedings, 208-219. Alexopoulou E., Driver R. (1996). Small-group discussion in physics: Peer interaction modes in pairs and fours. Journal of Research in Science Teaching, 33, 1099-1114.
  • Alexopoulou E., Driver R. (1996). Small-group discussion in physics: Peer interaction modes in pairs and fours. Journal of Research in Science Teaching, 33, 1099-1114.
  • Alston, D.N. (1972). An investigation of the critical reading ability of classroom teachers in relation to backround factors. Educational Leadership Journal of the Association Supervision and Curriculum Development, 5, 341-343.
  • Ateş, S. (2013). Eleştirel okuma ve bir beceri olarak öğretimi, Turkish journal of education, 2(3), 40-49.
  • Aybek, B; Aslan, S. (2015). Öğretmen adaylarının eleştirel okuma özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(4), 1672-1683.
  • Bell, P., & Linn, M. C. (2000). Scientific arguments as learning artifcats: Designing for learning from the web with KIE. International Journal of Science Education, 22(8), 797-817.
  • Çelik, T. (2015). Öğrencilerin e-kitap okuma tutumlarının incelenmesi. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 10(3). 271-284.
  • Çetinkaya, G.; Ülper, H.; Yağmur, K. (2015). Öğrencilerin doğru ve akıcı sessiz sözcük okuma becerileriyle kavrama başarıları arasındaki ilişki, İlköğretim Online, 14(3), 993-1004.
  • Driver, R., Newton, P., & Osborne, J. (2000). Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science Education, 84(3), 287-312. Güneş, A.; Güneş, F. (2014). Teaching critical reading in schools and associate with education , Qualitative and Quantitative Methods in Libraries (QQML) 4:961-966.
  • Hall, L. & Piazza, S. (2008). Critically reading texts: What students do and how teachers can help. Reading Teacher, 62(1), 32-41.
  • Karabay, A. (2013). Eleştirel okuma öz yeterlik algı ölçeğinin geliştirilmesi, Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(13), 1107-1122.
  • Karadeniz, A. (2014). Eleştirel Okuma Özyeterlik Algısı Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 113-40.
  • Moraru, A., & LeBoutillier, J. C. (2009). Enhancing undergraduate critical reading skills in neuroscience using instructor-developed study guides. CELT (Vol. 2). Retrieved from http://celt.uwindsor.ca/ojs/leddy/index.php/CELT/article/view/3215
  • Okeke, M. (2010) Improving disadvantaged adolescents’ critical reading skills using direct instruction, University of Maryland. Bu yayına 12 Mayıs 2017 tarihinde ulaşılmıştır: http://drum.lib.umd.edu/bitstream/handle/1903/10724/Okeke.pdf
  • Pateşan, M.; Balagiu, A.; Zechia, D.; Alibec, C. (2014). Critical Reading, Buletin Ştiinţific, 1(37). 62-67.
  • Topçuoğlu Ünal, F. ; Sever, A. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının eleştirel okumaya yönelik özyeterlik algıları, Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(6), 33-42. Toulmin, S. E. (1958). The Uses of Argument. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Tümay, H. ve Köseoğlu, F. (2011). Kimya öğretmen adaylarının argümantasyon odaklı öğretim konusunda anlayışlarının geliştirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(3), 105-119.
  • Queen University (2013). Critical Reading for Graduate Students. Learning Strategies, Student Academic Success. Stauffer Library, 101 Union Street Queen’s University, Kingston, ON, K7L 5C4. Website: sass.queensu.ca/learningstrategies/ Email: learning.strategies@queensu.ca. This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike2.5 Canada License.
  • Yeşiloğlu, S.N. (2007). Gazlar konusunun lise öğrencilerine bilimsel tartışma (argümantasyon) odaklı yöntem ile öğretimi. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zabihi, R.; Pordel, M. (2011). An Investigation of critical reading in reading textbooks: A Qualitative analysis, International Education Studies, 4( 3), 80-87.
  • Zeidler, D. L. (1997). The central role of fallacious thinking in science education. Science Education, 81, 483– 496.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuğba Çelik

Semirhan Gökçe

Arzu Aydoğan Yenmez

İlknur Özpınar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 18 Ağustos 2017
Gönderilme Tarihi 30 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çelik, T., Gökçe, S., Aydoğan Yenmez, A., Özpınar, İ. (2017). Online argümantasyon: Eleştirel okuma özyeterlik algısı. Journal of Language Education and Research, 3(2), 117-134.