The purpose of speech education in Turkish Lesson Curriculum (MEB, 2019) is to raise individuals who can express themselves in their native language, convey their thoughts correctly, and are willing to speak. The activity of vocalizing a written text, which is used in special days, politicians' and offical speeches in daily life, has been turned into an activity that will improve speech language awareness in this research. The activity was named as “speech text activity” for it is a design where the speaker students actively speak, and the others focus on the language of speech using the texts they have. While “reading from a written text” is included in the curriculum “speaking from a written text” isn’t, neither curriculum nor textbooks. For this purpose, authentic videos were used in the research, which are transcribed and “speech text” was created, and an activity was designed to increase students' awareness of the language of speech. The activities prepared were implemented by four Turkish teachers in their classes. They expressed a positive opinion about the concept of the speech text is included in the speech order task, and the post-speech questions draw attention to the features of the speech language.It has been determined that students can distinguish the words which are in written text that accordance with the language of the speech from language of writing.As a result of the research, it was suggested that the concept of “speech text” should be included in the curriculum.
ÖZ: Türkçe Dersi Öğretim Programında konuşma eğitiminin amacı, ana dilinde kendini ifade edebilen, düşüncelerini doğru bir şekilde aktarabilen, konuşmaya istekli bireyler yetiştirmek şeklinde yer alır. Buradaki amaç, kusursuz konuşabilen bireyler yetiştirmek değildir. Okullardaki törenlerde, özel gün konuşmalarında veya siyasilerin yaptığı konuşmalar çoğunlukla yazılı bir metnin okunması şeklinde gerçekleşir. Bu konuşma türü, günlük hayatta var olmasına rağmen yazılı metinden hareketle konuşmanın nasıl gerçekleştirileceğine dair öğretim programında ve yardımcı herhangi bir kaynakta konuyla alakalı bilgi veya etkinlik bulunamamıştır. Bununla birlikte araştırmalar öğrencilerin akran zorbalığından ya da bazı kişisel dil kullanımlarından dolayı konuşma becerisini kullanmaya isteksiz oldukları ve topluluk önüne çıkmayı istemediklerini de göstermektedir. Bu amaçla araştırmada araştırmacı tarafından tasarlanan konuşma metni kavramı ile öğrencilerin yazılı bir metinden hareketle konuşma becerilerini geliştirmeye aynı zamanda konuşmaya yönelik olumsuz tutumları ortadan kaldırmaya yönelik bütüncül yaklaşımı temele alan bir strateji geliştirilmiştir. Bütüncül yaklaşımda öğretmen, öğrenci ve materyal bir bütün olarak ele alınmıştır. Bütüncül yaklaşımla oluşturulan bu strateji ile öğrencilerin farklı konuşma türlerini görerek akıcı, doğru ve karmaşıklıktan uzak bir konuşma yapabilecekleri öngörülmektedir. Geliştirilen stratejinin sahada işe yarar olup olmadığını tespit etmeye yönelik dört öğretmen tarafından uygulaması yapılmıştır. Türkçe öğretmenleri etkinliklerde konuşma metni kavramının yer alması, uygulanan stratejinin öğrencilerin konuşma kaygılarını azaltması, günlük hayattan örnekler sunması, konuşma diline dikkat çekmesi ve öğrencilerin konuşmaya yönelik isteklerini artırması yönleriyle farklı olduklarını belirtmişlerdir. Ayrıca araştırma sonucunda öğretim programında “konuşma metni” kavramının bir metin türü olarak yer alması önerilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 9 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research