Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Kaygıları, Motivasyon Düzeyleri ve Anlama Becerileri Arasındaki İlişkiler

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 657 - 677, 25.10.2020
https://doi.org/10.31464/jlere.770661

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma kaygısı ve okuma motivasyonu arasındaki ilişkileri incelemektir. İlişkisel tarama modeliyle gerçekleştirilen araştırmada çalışma grubu, Aksaray il merkezinde öğrenim gören 286 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Okuduğunu Anlama Ölçeği” (Uyar, 2015), “Okuma Kaygısı Ölçeği” (Melanlıoğlu, 2014b) ve “Metinlere Yönelik Okuma Motivasyonu Ölçeği” (İleri Aydemir ve Öztürk, 2013) kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS paket programından yararlanılarak istatistiksel işlemler yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin okuduğunu anlama puanı ve okuma motivasyonları iyi; okuma kaygı puanları ise normal düzeydedir. Elde edilen sonuçlara göre, araştırmaya katılan sekizinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ile okuma motivasyonları arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki; okuduğunu anlama ile okuma kaygısı arasında negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki; okuma kaygısı ile okuma motivasyonu arasında ise negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2014). Türkçe öğretim yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Altunkaya, H. (2017). İlkokul beşinci sınıf öğrencilerinin okuma kaygıları ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki. International Journal of Language Academy, 5(3), 106-121.
  • Altunkaya, H., & Erdem, İ. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin okuma kaygıları ve okuduğunu anlama becerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 59-77.
  • Armstrong, S., & Rentz, T. (2002). Improving listening skills and motivation. Master of arts action research Project. Saint Xavier University and SkyLight Professional Field-Based Master‘s Program.
  • Arslan, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okuma kaygıları ve akademik özyeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 4 (3), 30-44.
  • Baki, Y. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okumaya ilişkin kaygı ve tutumlarının okuma alışkanlığı üzerindeki etkisi: Bir yapısal eşitlik modellemesi. Eğitim ve Bilim, 42(191), 371-395.
  • Balcı, A. (2013). Okuma ve anlama. Ankara: Pegem Akademi.
  • Batmaz, O. & Erdoğan, Ö. (2019). The relationship between reading motivations and reading comprehension skills of 4th grade primary school students and teachers’ views on this subject. Electronic Journal of Social Sciences, 18(71), 1429-1449.
  • Brantmeier, C. (2005). Anxiety about L2 reading or L2 reading tasks? A study with advanced language learners. The Reading Matrix, 5 (2), 67-85.
  • Bos, C. S., & Vaughn, S. (2002). Strategies for teaching students with learning and behavior problems (5th ed.). Allyn and Bacon.
  • Chen, M. L. (2007). Test anxiety, reading anxiety and reading performance among university english as second language learners. Master’s Thesis, Ming Chuan University.
  • Colarusso, R., & O’Rourke, C. (2007). Special education for all teachers (4th ed.). Iowa: Kendall/Hunt Pub. Com.
  • Conradi, K., Jang, B. G., & McKenna, M. C. (2014). Motivation terminology in reading research: A conceptual review. Educational Psychol Review, 26(1), 127-164.
  • Dursun, H., & Özenç, E. G. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma kaygıları ile Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki (Kayseri İli Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 144-159.
  • Dündar, H., & Akyol, H. (2014). Okuma ve anlama problemlerinin tespiti ve giderilmesine ilişkin örnek olay çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(171), 361-377.
  • Eysenck, M. W., & Payne, S. (2006). Effects of anxiety on performance effectiveness and processing efficiency. Unpublished manuscript.. Royal Holloway University of London, Egham, Surrey, UK.
  • Fransson, A. (1984). Cramming or understanding? Efffect of intrinsic extrinsic otivation on approach to learning and test performance. Alderson & A. H. Urquhart (Eds), Reading in a foreign language (pp.86–115). London: Longman.
  • Goldston, D. B., Walsh A, Arnold E. M., Reboussin B., Daniel S. S., Erklani A., Nutter D., Hickman E., Palmes G., Snider E., & Wood F. B. (2007) Reading problems, psychiatric disorders, and functional impairment from mid- to late adolescence. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46, 25-32.
  • Gomari, H., & Lucas, R. I. (2013). Foreign language learning motivation and anxiety among ıranian students in the philippines. Philippine ESL Journal, 10, 148-178.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Güneş, F. (2014). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Harris, A. J., & Sipay, E. R. (1990). How to increase reading ability: A guide to developmental & remedial methods. New York: Longman.
  • İleri Aydemir, Z., & Öztürk, E. (2013). Metinlere yönelik okuma motivasyonu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 12(1), 66-76.
  • Jitendra, A. K., & Gajria, M. (2011). Reading comprehension instruction for students with learning disabilities. Focus on Exceptional Children, 43(8), 1-16.
  • Kan, A. (2007). Homework and projects. In H. Atılgan (Ed.) Assessment and evaluation in education (pp. 269-292). Ankara: Anı Publishing.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F., & Sever, S. (2005). Türkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Littlefield, A. R. (2011). The Relations Among Summarizing Instruction, Support for Student Choice, Reading Engagement and Expository Text Comprehension (Doctoral dissertation, The Catholic University of America). Retrieved from http://search.proquest.com/
  • Kuşdemir, Y., & Katrancı, M. (2016). Okumada kaygı ve anlama: Ana fikri bulamıyorum öğretmenim! Eğitim ve Bilim, 41(183), 251-266.
  • Melanlıoğlu, D. (2014a). Üstbiliş strateji eğitiminin ortaokul öğrencilerinin okuma kaygılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 107-119.
  • Melanlıoğlu, D. (2014b). Okuma kaygısı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin belirlenmesi, Eğitim ve Bilim, 39 (176), 95-105.
  • Mercer, C. D., & Mercer, A. R. (2005). Teaching students with learning problems (7th ed.). United States of America: Pearson.
  • Murray, N. P., & Janelle, C. M. (2003). Anxiety and performance: A visual search examination of the processing efficiency theory. Journal of Sport and Exercise Psychology, 25, 171-187.
  • Rajab, A. , Zakaria, W. Z. W. , Rahman, H.A., Hosni, A. D., Hassani, S. (2012). Reading anxiety among second language learners. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 66, 362 – 369.
  • Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67.
  • Schiefele, U., Schaffner, E., Möller, J., and Wigfield, A. (2012). Dimensions of reading motivation and their relation to reading behavior and competence. Reading Research Quarterly, 47(4), 427-463.
  • Stutz, F., Schaffner, E., & Schiefele, U. (2016). Relations among reading motivation, reading amount, and reading comprehension in the early elementary grades. Learning and Individual Differences, 45, 101113. doi:10.1016/j.lindif.2015.11.022
  • Taboada, A., Tonks, S. M., Wigfield, A. & Guthrie, J. T. (2009). Effects of motivational and cognitive variables on reading comprehension. Reading and Writing, 22(1), 85-106. doi:10.1007/s11145-0089133-y
  • Takala, M. (2006). The effects of reciprocal teaching on reading comprehension in mainstream and special education. Scandinavian Journal of Educational Researh, 50(5), 559-576.
  • Torgesen, J. K. (2000). Individual responses in response to early interventions in reading: the lingering problem of treatment resisters. Learning Disabilities Research & Practice, 15, 55-64.
  • Turkben, T. (2019). The effect of self-regulation based strategic reading education on comprehension, motivation, and self-regulation skills. International Journal of Progressive Education, 15(4), 27-46. doi: 10.29329/ijpe.2019.203.3
  • Türkben, T. (2017). Etkileşimsel okuma modelini temel alan Türkçe öğretiminin öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal öğrenme becerileri üzerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüüsü, Ankara.
  • Türkben, T., & Temizyürek, F. (2018). Etkileşimsel okuma modelini temel alan Türkçe öğretiminin öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri üzerine etkisi. Turkish Studies Volume 13/4, Winter 2018, p. 1237-1268 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12982 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY
  • Uyar, Y. (2015). Öz düzenlemeye dayalı okuma becerisinin geliştirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüüsü, Ankara. Ülper, H. (2010). Okuma ve anlamlandırma becerilerinin kazandırılması. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Wigfield, A., Guthire, J. T., Tonks, S., & Prencevich, K. C. (2004). Children’s motivation for reading domain specificity and instructional influences. The Journal of Educational Research, 97, 299-309.
  • Wigfield, A., Cambria, J., & Ho, A. N. (2012). Motivation for reading information texts. In J. T. Guthrie, A. Wigfield, & S. L. Klauda (Eds.), Adolescents’ engagement in academic literacy (pp. 52-102). Web: http:// www.cori.umd.edu/researchpublications/ 2012_adolescents_engagement_ebook.pdf adresinden 01 Haziran 2020’de alınmıştır.
  • Wang, J. H., & Guthrie, J. T. (2004). Modeling the effects of intrinsic motivation, extrinsic motivation, amount of reading, and past reading achievement on text comprehension between U.S. and Chinese students. Reading Research Quarterly, 39(2), 162-186.
  • Williams, A. M., Vickers, J., & Rodrigues, S. (2002). The effects of anxiety on visual search, movement kinematics and performance in table tennis: A test of Eysenck and Calvo’s processing efficiency theory. Journal of Sport and Exercise Psychology, 24, 438-455.
  • Yamaç, A., & Çeliktürk Sezgin, Z. (2018). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma kaygıları, akıcılıkları, motivasyonları ve okuduğunu anlamaları arasındaki ilişkiler, Eğitim ve Bilim, 43(194), 225-243.
  • Yıldız, M. (2010). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldız, M., & Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 793-815.
  • Yıldız, M. (2013a). Okuma motivasyonu, akıcı okuma ve okuduğunu anlamanın beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarındaki rolü. Turkish Studies, 8(4), 1461-1478.
  • Yıldız, M. (3013b). İlköğretim 3, 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(168), 260-271.
  • Yıldız, M., & Aktaş, N. (2015). Okuma motivasyonu ve okumaya adanmışlık ölçeği: Türkçeye uyarlama çalışması. International Journal of Human Sciences, 12(2), 1349-1365. doi:10.14687/ijhs.v12i2.3379
  • Zhao, A. (2009). Foreign language reading anxiety: Investigating English-speaking university students learning Chinese as a foreign language in the United States. Doctor of Philosophy, The Florida State University. Quarterly, 25/3, 375-406.
Toplam 55 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuncay Türkben 0000-0003-0167-4173

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 17 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Türkben, T. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Kaygıları, Motivasyon Düzeyleri ve Anlama Becerileri Arasındaki İlişkiler. Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 657-677. https://doi.org/10.31464/jlere.770661

Cited By









________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research