Current Problems of Children's Literature According to Today's Poets and Writers, Suggestions for Solutions to the Problems
Yıl 2022,
Cilt: 8 Sayı: 1, 104 - 135, 28.04.2022
Yasemin Gedikoğlu Özilhan
,
Şaban Çetin
Öz
The aim of this research is to examine the views of today's poets and writers on the problems of children's literature and the solution of these problems. The case study method was used in the study. The study group of the research consists of 70 poets and writers. According to the results obtained, all contemporary poets and writers in the study group identified the most important problems of children's literature as "Not Paying Attention to the Developmental Level of the Child", "Commercialization of Children's Literature", "Problems Originated from Children's Literature Authors" and "The Problem of Control in Children's Literature Works and Problems Originated from Publishers". they have determined. The most important solutions proposed by today's poets and writers participating in the research to the problems of children's literature are as follows: "Children's Development Levels Should Be Considered", "Children's Literature Works Should Contribute to the Development of the Child", "Children's Literature Books Should Be Inspected" and "The Language Used Should Be Considered". The problems of children's literature and the suggestions produced to these problems are also discussed according to the gender and age variable. It has been determined that the problems and solutions determined by age and gender and the problems and solutions determined by all contemporary poets and writers are similar.
Kaynakça
- Akgül Barış, D. & Ece, A. S. (2015). Kültürel değerlerin aktarılmasında çocuk tekerlemeleri
"tekerlemelerimizi biliyor muyuz?". Değerler Eğitimi Dergisi, 13(29), 343-368.
- Aktan, O. & Aydın, F. (2018). Çocuk kitaplarına yansıtılan şiddet: 100 temel eser örneği. Düzce
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 92-109.
- Akyüz, E. (2010). Çocuk hukuku çocukların hakları ve korunması. 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi
Yayınları.
- Arısoy, E. (2014). Ayla Çınaroğlu’nun çocuk romanlarında dilin kullanımı ve evrensel değerler.
(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Atman, D. S., Çat, A., Gökbulut, Ö. Ö. & Mudu, Y. (2012). Erken çocukluk döneminde okuma
alışkanlığı kazandırmada TOKİ Göksu anaokulu örneği: "okuyorum doyuyorum projesi". Sever, S. (Ed.), 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (803-808 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM).
- Aydoğdu, H. & Alkan, E. (2020). Değerler eğitimi ve Behiç Ak’ın tavşan dişli bir gözlemcinin
notları’nda sevgi. Milli Eğitim Dergisi, 49(226), 185-204.
- Aypay, A., Cemaloğlu, N., Sarpkaya, R., Tomul, E., Baştürk, R., Ellez, A. M., Şahin, B., Yolcu, H.,
Karakaya, İ. & Turgut, Y. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. (Ed.: Tanrıöğen, A. (Ed.), 2. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Barutçu, T. & Açık, F. (2018). Çocuk edebiyatı ürünlerinde yer alan deyimlerin kültür aktarımındaki
rolü ve Türkçe ders kitaplarındaki deyimlerle örtüşme düzeyi. Bilig, 86, 183-209.
- Beykan, M. (2012). Çocuk ve gençlik edebiyatı yayıncılığında çeviri sorunları. Sever, S. (Ed.), 3. Ulusal
Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (991-994 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM).
- Bozdağ, F. (2007). Çocuk kitaplarında sistematik yayın sorunu ve çözüm önerisi. Sever, S. (Ed.), 2.
Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (363-372 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- Bulut, S. (2018). Okulöncesi eğitim ortamlarında çocuk kitaplarıyla gerçekleştirilen uygulamaların
okuma kültürü edindirme bağlamında incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Büyükkavas Kuran, Ş. & Ersözlü, Z. N. (2009). Sınıf öğretmenlerinin çocuk edebiyatına ilişkin
görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 6 (1), 1-17.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Bilimsel
Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Cengiz, G. (2012). Ömer Seyfettin öykülerinin çocuğa görelik ilkesine göre incelenmesi ve bu
öykülerdeki ötekileştirme ve şiddet öğelerine bakış. Sever, S. (Ed.), 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (315-326 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM).
- Ceylan, S. (2007). Resmin büyüsü: çizer olarak izlenimlerim. Sever, S. (Ed.), 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik
Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (401-404 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- Çer, E. (2019). Çocuk edebiyatı yapıtlarının çocuğa göre olmasını sağlayan başat bir değişken: eğitsel
özellikler. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergisi. 3(1), 1-11.
- Çevik, A. & Müldür, M. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı farkındalığı. Elektronik
Sosyal Bilimler Dergisi. 18(72), 1942-1956.
- Çiftçi, Z. (2011). Türkiye’de çocuk ve gençlerde okuma kültürünün geliştirilmesi üzerine. Uluslararası
Katılımlı Okuma Kültürü Sorunlar ve Çözüm Yolları Sempozyumu (179-186 ss.). Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
- Çintaş Yıldız. D. (2011). İbrahim Zeki Burdurlu’nun eserlerinde sevgi değeri. Selçuk Üniversitesi
Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 29, 203-230.
- Dağlıoğlu, H. & Çamlıbel Çakmak, Ö. (2009). Okul öncesi çocuklarına yönelik yayınlanan hikâye
kitaplarının şiddet ve korku öğeleri açısından incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 23(3), 510-534.
- Dedeoğlu, H. & Erbasan, Ö. (2021). Siyah ambalajlı çocuk ve gençlik kitapları: Türkiye'de çocuk
edebiyatı ve sansür. Edebi Eleştiri Dergisi. 5(1), 1-17.
- Demirel, Ş., Çeçen, M. A., Seven, S., Tozlu, N. & Uludağ, M. E. (2010). Edebî metinlerle çocuk
edebiyatı. Demirel, Ş (Ed.), 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
- Dilidüzgün, S. (2003). İletişim odaklı Türkçe derslerinde çocuk kitapları. 2. Baskı. İstanbul: Morpa
Kültür Yayınları.
- Dilidüzgün, S. (2004). Çağdaş çocuk yazını -yazın eğitimine atılan ilk adım-. 2. Basım. İstanbul: Morpa
Kültür Yayınları.
- Dilidüzgün, S., Sever, S., Öztürk, A. & Adıgüzel, Ö. (2002). Çocuk edebiyatı. Güneş, Z (Ed.), 1. Baskı.
Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Erkul, R., Başöncül, N. & Sezer, H. (2007). Çocuk edebiyatının sorunları ve çözüm önerileri. Sever, S.
(Ed.), 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (233-236 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- Eryeşil, O. (2015). Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın çocuk şiirlerinde evrensel değerler. (Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Fırat, H. & İpek Eğilmez, N. (2014). Türkçe öğretmeni yetiştirmede ‘çocuk edebiyatı’ dersinin önemi.
Türkçe eğitiminde kuramsal ve uygulamalı çalışmalar. 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Fırat, H. & Çeker, S. (2016). Çocuk kitaplarında dilin şiddet aracı olarak kullanımı. Türkiye Sosyal
Araştırmalar Dergisi. 2016 Özel Sayı, 83-107.
- Gedikoğlu Özilhan, Y. G. (2015). İbrahim Zeki Burdurlu’nun masallarında yer alan şiddet öğelerinin
değerlendirilmesi.
- Kazan Nas, Ş. (Ed.), 1. Teke Yöresi Sempozyumu (305-312 ss). Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Eğitim Fakültesi.
- Gökçe, E. (2012). İlköğretim öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları. Sever, S. (Ed.), 3. Ulusal Çocuk
ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (825-833 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM).
- Gültekin, A. (2011). Türkiye’de okuma kültürüne ilişkin engeller ve sorunlar. Uluslararası Katılımlı
Okuma Kültürü Sorunlar ve Çözüm Yolları Sempozyumu (125-134 ss.). Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
- İlkhan, İ. & Akyüz, B. (2007). Batı ve Türk edebiyatı üçgeninde çocuk edebiyatının karşılaştırılmalı
konumlandırılması ve Türkiye’deki çocuk edebiyatına eleştirel bir yaklaşım. Sever, S. (Ed.), 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (165-172 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- İnce Samur, A. Ö. (2012). Okuma kültürü edindirme sürecinde çocuk edebiyatının yeri ve önemi. Sever,
S. (Ed.), 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (835-840 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM).
- İnce Samur, A. Ö. (2018). Okuma Kültürü Edinme Sürecinde Hangi Kitaplardan Nasıl
Yararlanılmalıdır?. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(4), 343-363.
- İpek, D. (2017). Çok satılan yazınsal çocuk kitaplarında evrensel değerler üzerine bir inceleme.
(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- İpşiroğlu, Z. (2007). Çocuk yazını eleştirisi. Sever, S. (Ed.), 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı
Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (173-176 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- İyi Kitap Çocuk ve Gençlik Kitapları Dergisi. (2020). Soruşturma: çocuk ve gençlik yayıncılığında
sansür, otosansür ve denetim. 125, 24-33.
- Jacquin, G. (1969). Çocuk psikolojisinin ana çizgileri. 2. Baskı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Kartal, H. & Çağlar Özteke, H. (2012). Çocuk gözüyle okuma kültürünü edinememenin kaynağındaki
sorunlar. Sever, S. (Ed.), 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (849-858 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM).
- Kavan, N. & Akın, E. (2020). Zaman bisikleti fantastik çocuk roman serisinin kültürel çözümlemesi.
Asya Studies, 4(11), 49-57.
- Kuru, H. (2018). Hamdullah Köseoğlu’nun “küçük balık” adlı çocuk kitabında değerler ve dil zenginliği.
Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 5(13), 211-221.
- Küçükler Kuşcu, N. (2018). Savaşı ve umudu çocuklar için yazmak: Laura S. Matthews’un balık adlı
romanı üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11(61), 160-164.
- Maltepe, S. (2009). Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı ürünlerini seçebilme yeterlilikleri.
Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12(21), 398-412.
- Neydim, N. (2000). Çocuk ve edebiyat çocukluğun kısa tarihi edebiyatta çocuk figürleri. İstanbul: Bu
Yayınevi.
- Oğuzkan, A. F. (2010). Çocuk edebiyatı. 9. Baskı. Ankara: Anı yayıncılık.
- Otmar, Ö. (2017). Yalvaç Ural'ın çocuk yapıtlarının evrensel değerler açısından incelenmesi.
(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Özözen, M. (2014). Çocuk edebiyatı dersinin çocuk gelişimi programı öğrencilerinin kitap okuma
alışkanlığı üzerindeki etkisi. Sosyal Bilimler Dergisi. 16(2), 49-59.
- Postman, N. (1995). Çocukluğun yokoluşu. 1. Baskı. Ankara: İmge Kitabevi.
- Sarar Kuzu, T. (2007). Ülkemizde çocuk ve gençlerin okuma kültürü edinme sürecindeki temel sorunlar.
- Sever, S. (Ed.), 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (641-650 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- Sever, S. (2003). Çocuk kitaplarına yansıtılan şiddet (milli eğitim temel yasası ve çocuk haklarına dair
sözleşme bağlamında bir değerlendirme). Çocuk Edebiyatına ve Çocuk Hekimliğine Yansıyan Şiddet Sempozyumu (32-46 ss.). Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Yayınları.
- Sever, S. (2006). Çocuk edebiyatı öğretimi nasıl olmalıdır?. Sever, S. (Ed.), 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik
Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (41-56 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- Sever, S. (2008). Çocuk ve edebiyat. 4. Basım. İzmir: Tudem Yayıncılık.
- Sever, S., Dilidüzgün, S., Neydim, N. & Aslan, C. (2007). İlköğretimde çocuk edebiyatı. Güneş, Z (Ed.),
2. Baskı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Sınar Çılgın, A. (2007). Çocuk edebiyatı. 1. Baskı. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
- Soysal, M. (2007). Çocuk ve gençlik edebiyatında uzman yayıncılık kavramı. Sever, S. (Ed.), 2. Ulusal
Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (379-384 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- Subaşı, M. & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 21(2), 419-426.
- Süer Sezgin, N. (2007). Çocuk ve gençlik edebiyatında yayınevlerinden kaynaklanan sorunlar ve çözüm
önerileri. Sever, S. (Ed.), 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (373-378 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- Şen, E. (2016). Çocuk yazınında “umut” ve “mutlu son” ilişkisi üzerine bir inceleme. Çocuk ve Medeniyet. 1(1), 137-150.
Şimşek, T. (2007). Çocuk edebiyatı. 4. Baskı. Konya: Suna Yayınları.
- Şirin, M. R. (1987). Dünya çocuk edebiyatının ana çizgileri. Çocuk edebiyatı yıllığı. Şirin, M.R. (Ed.),
1. Baskı. İstanbul: Gökyüzü Yayınları.
- Şirin, M. R. (Ed.). (1994). 99 soruda çocuk edebiyatı. 1. Baskı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayını.
- Tüfekçi Can, D. (2013). Çocuk edebiyatında dilin ideolojisi: anlatı bilimsel yaklaşım. Dil Araştırmaları.
12, 191-213.
- Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi. (2014). Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı. CVII(756).
- Uğurlu, S. B. (2010). Çocuk edebiyatı eleştirisi. Turkish Studies. 5(3), 1921-1939.
- Uludağ, E. (2009). Çocuk edebiyatı ve klâsik dönem örneğinde Nâbi’nin Hayriyyesi. Turkish Studies,
4(7), 774-795.
- Ulutaş, A. & Kıymaz, M . (2012). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk edebiyatı dersine ilişkin
beklentileri (Adıyaman ili örneği). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 68-80.
- Yaman, E., Çetinkaya Mermer, E. & Mutlugil, S. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin etik
davranışlara ilişkin görüşleri: nitel bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi. 7(17), 93-108.
- Yavuz, D. (2019). Çocuk edebiyatı ve kültürel semboller. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları
Dergisi, 6(4), 175-184.
Yıl 2022,
Cilt: 8 Sayı: 1, 104 - 135, 28.04.2022
Yasemin Gedikoğlu Özilhan
,
Şaban Çetin
Teşekkür
Yazarlar, araştırmaya katkıda bulunan yazar ve şairlere teşekkür eder.
Kaynakça
- Akgül Barış, D. & Ece, A. S. (2015). Kültürel değerlerin aktarılmasında çocuk tekerlemeleri
"tekerlemelerimizi biliyor muyuz?". Değerler Eğitimi Dergisi, 13(29), 343-368.
- Aktan, O. & Aydın, F. (2018). Çocuk kitaplarına yansıtılan şiddet: 100 temel eser örneği. Düzce
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 92-109.
- Akyüz, E. (2010). Çocuk hukuku çocukların hakları ve korunması. 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi
Yayınları.
- Arısoy, E. (2014). Ayla Çınaroğlu’nun çocuk romanlarında dilin kullanımı ve evrensel değerler.
(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
- Atman, D. S., Çat, A., Gökbulut, Ö. Ö. & Mudu, Y. (2012). Erken çocukluk döneminde okuma
alışkanlığı kazandırmada TOKİ Göksu anaokulu örneği: "okuyorum doyuyorum projesi". Sever, S. (Ed.), 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (803-808 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM).
- Aydoğdu, H. & Alkan, E. (2020). Değerler eğitimi ve Behiç Ak’ın tavşan dişli bir gözlemcinin
notları’nda sevgi. Milli Eğitim Dergisi, 49(226), 185-204.
- Aypay, A., Cemaloğlu, N., Sarpkaya, R., Tomul, E., Baştürk, R., Ellez, A. M., Şahin, B., Yolcu, H.,
Karakaya, İ. & Turgut, Y. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. (Ed.: Tanrıöğen, A. (Ed.), 2. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Barutçu, T. & Açık, F. (2018). Çocuk edebiyatı ürünlerinde yer alan deyimlerin kültür aktarımındaki
rolü ve Türkçe ders kitaplarındaki deyimlerle örtüşme düzeyi. Bilig, 86, 183-209.
- Beykan, M. (2012). Çocuk ve gençlik edebiyatı yayıncılığında çeviri sorunları. Sever, S. (Ed.), 3. Ulusal
Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (991-994 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM).
- Bozdağ, F. (2007). Çocuk kitaplarında sistematik yayın sorunu ve çözüm önerisi. Sever, S. (Ed.), 2.
Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (363-372 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- Bulut, S. (2018). Okulöncesi eğitim ortamlarında çocuk kitaplarıyla gerçekleştirilen uygulamaların
okuma kültürü edindirme bağlamında incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Büyükkavas Kuran, Ş. & Ersözlü, Z. N. (2009). Sınıf öğretmenlerinin çocuk edebiyatına ilişkin
görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 6 (1), 1-17.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2020). Bilimsel
Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Cengiz, G. (2012). Ömer Seyfettin öykülerinin çocuğa görelik ilkesine göre incelenmesi ve bu
öykülerdeki ötekileştirme ve şiddet öğelerine bakış. Sever, S. (Ed.), 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (315-326 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM).
- Ceylan, S. (2007). Resmin büyüsü: çizer olarak izlenimlerim. Sever, S. (Ed.), 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik
Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (401-404 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- Çer, E. (2019). Çocuk edebiyatı yapıtlarının çocuğa göre olmasını sağlayan başat bir değişken: eğitsel
özellikler. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergisi. 3(1), 1-11.
- Çevik, A. & Müldür, M. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı farkındalığı. Elektronik
Sosyal Bilimler Dergisi. 18(72), 1942-1956.
- Çiftçi, Z. (2011). Türkiye’de çocuk ve gençlerde okuma kültürünün geliştirilmesi üzerine. Uluslararası
Katılımlı Okuma Kültürü Sorunlar ve Çözüm Yolları Sempozyumu (179-186 ss.). Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
- Çintaş Yıldız. D. (2011). İbrahim Zeki Burdurlu’nun eserlerinde sevgi değeri. Selçuk Üniversitesi
Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 29, 203-230.
- Dağlıoğlu, H. & Çamlıbel Çakmak, Ö. (2009). Okul öncesi çocuklarına yönelik yayınlanan hikâye
kitaplarının şiddet ve korku öğeleri açısından incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 23(3), 510-534.
- Dedeoğlu, H. & Erbasan, Ö. (2021). Siyah ambalajlı çocuk ve gençlik kitapları: Türkiye'de çocuk
edebiyatı ve sansür. Edebi Eleştiri Dergisi. 5(1), 1-17.
- Demirel, Ş., Çeçen, M. A., Seven, S., Tozlu, N. & Uludağ, M. E. (2010). Edebî metinlerle çocuk
edebiyatı. Demirel, Ş (Ed.), 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
- Dilidüzgün, S. (2003). İletişim odaklı Türkçe derslerinde çocuk kitapları. 2. Baskı. İstanbul: Morpa
Kültür Yayınları.
- Dilidüzgün, S. (2004). Çağdaş çocuk yazını -yazın eğitimine atılan ilk adım-. 2. Basım. İstanbul: Morpa
Kültür Yayınları.
- Dilidüzgün, S., Sever, S., Öztürk, A. & Adıgüzel, Ö. (2002). Çocuk edebiyatı. Güneş, Z (Ed.), 1. Baskı.
Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Erkul, R., Başöncül, N. & Sezer, H. (2007). Çocuk edebiyatının sorunları ve çözüm önerileri. Sever, S.
(Ed.), 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (233-236 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- Eryeşil, O. (2015). Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın çocuk şiirlerinde evrensel değerler. (Yayımlanmamış
yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Fırat, H. & İpek Eğilmez, N. (2014). Türkçe öğretmeni yetiştirmede ‘çocuk edebiyatı’ dersinin önemi.
Türkçe eğitiminde kuramsal ve uygulamalı çalışmalar. 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Fırat, H. & Çeker, S. (2016). Çocuk kitaplarında dilin şiddet aracı olarak kullanımı. Türkiye Sosyal
Araştırmalar Dergisi. 2016 Özel Sayı, 83-107.
- Gedikoğlu Özilhan, Y. G. (2015). İbrahim Zeki Burdurlu’nun masallarında yer alan şiddet öğelerinin
değerlendirilmesi.
- Kazan Nas, Ş. (Ed.), 1. Teke Yöresi Sempozyumu (305-312 ss). Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Eğitim Fakültesi.
- Gökçe, E. (2012). İlköğretim öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları. Sever, S. (Ed.), 3. Ulusal Çocuk
ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (825-833 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM).
- Gültekin, A. (2011). Türkiye’de okuma kültürüne ilişkin engeller ve sorunlar. Uluslararası Katılımlı
Okuma Kültürü Sorunlar ve Çözüm Yolları Sempozyumu (125-134 ss.). Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
- İlkhan, İ. & Akyüz, B. (2007). Batı ve Türk edebiyatı üçgeninde çocuk edebiyatının karşılaştırılmalı
konumlandırılması ve Türkiye’deki çocuk edebiyatına eleştirel bir yaklaşım. Sever, S. (Ed.), 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (165-172 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- İnce Samur, A. Ö. (2012). Okuma kültürü edindirme sürecinde çocuk edebiyatının yeri ve önemi. Sever,
S. (Ed.), 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (835-840 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM).
- İnce Samur, A. Ö. (2018). Okuma Kültürü Edinme Sürecinde Hangi Kitaplardan Nasıl
Yararlanılmalıdır?. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(4), 343-363.
- İpek, D. (2017). Çok satılan yazınsal çocuk kitaplarında evrensel değerler üzerine bir inceleme.
(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- İpşiroğlu, Z. (2007). Çocuk yazını eleştirisi. Sever, S. (Ed.), 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı
Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (173-176 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- İyi Kitap Çocuk ve Gençlik Kitapları Dergisi. (2020). Soruşturma: çocuk ve gençlik yayıncılığında
sansür, otosansür ve denetim. 125, 24-33.
- Jacquin, G. (1969). Çocuk psikolojisinin ana çizgileri. 2. Baskı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Kartal, H. & Çağlar Özteke, H. (2012). Çocuk gözüyle okuma kültürünü edinememenin kaynağındaki
sorunlar. Sever, S. (Ed.), 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (849-858 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM).
- Kavan, N. & Akın, E. (2020). Zaman bisikleti fantastik çocuk roman serisinin kültürel çözümlemesi.
Asya Studies, 4(11), 49-57.
- Kuru, H. (2018). Hamdullah Köseoğlu’nun “küçük balık” adlı çocuk kitabında değerler ve dil zenginliği.
Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 5(13), 211-221.
- Küçükler Kuşcu, N. (2018). Savaşı ve umudu çocuklar için yazmak: Laura S. Matthews’un balık adlı
romanı üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11(61), 160-164.
- Maltepe, S. (2009). Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı ürünlerini seçebilme yeterlilikleri.
Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12(21), 398-412.
- Neydim, N. (2000). Çocuk ve edebiyat çocukluğun kısa tarihi edebiyatta çocuk figürleri. İstanbul: Bu
Yayınevi.
- Oğuzkan, A. F. (2010). Çocuk edebiyatı. 9. Baskı. Ankara: Anı yayıncılık.
- Otmar, Ö. (2017). Yalvaç Ural'ın çocuk yapıtlarının evrensel değerler açısından incelenmesi.
(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Özözen, M. (2014). Çocuk edebiyatı dersinin çocuk gelişimi programı öğrencilerinin kitap okuma
alışkanlığı üzerindeki etkisi. Sosyal Bilimler Dergisi. 16(2), 49-59.
- Postman, N. (1995). Çocukluğun yokoluşu. 1. Baskı. Ankara: İmge Kitabevi.
- Sarar Kuzu, T. (2007). Ülkemizde çocuk ve gençlerin okuma kültürü edinme sürecindeki temel sorunlar.
- Sever, S. (Ed.), 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (641-650 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- Sever, S. (2003). Çocuk kitaplarına yansıtılan şiddet (milli eğitim temel yasası ve çocuk haklarına dair
sözleşme bağlamında bir değerlendirme). Çocuk Edebiyatına ve Çocuk Hekimliğine Yansıyan Şiddet Sempozyumu (32-46 ss.). Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Yayınları.
- Sever, S. (2006). Çocuk edebiyatı öğretimi nasıl olmalıdır?. Sever, S. (Ed.), 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik
Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (41-56 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- Sever, S. (2008). Çocuk ve edebiyat. 4. Basım. İzmir: Tudem Yayıncılık.
- Sever, S., Dilidüzgün, S., Neydim, N. & Aslan, C. (2007). İlköğretimde çocuk edebiyatı. Güneş, Z (Ed.),
2. Baskı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Sınar Çılgın, A. (2007). Çocuk edebiyatı. 1. Baskı. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
- Soysal, M. (2007). Çocuk ve gençlik edebiyatında uzman yayıncılık kavramı. Sever, S. (Ed.), 2. Ulusal
Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (379-384 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- Subaşı, M. & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 21(2), 419-426.
- Süer Sezgin, N. (2007). Çocuk ve gençlik edebiyatında yayınevlerinden kaynaklanan sorunlar ve çözüm
önerileri. Sever, S. (Ed.), 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (Gelişmeler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri) (373-378 ss.). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
- Şen, E. (2016). Çocuk yazınında “umut” ve “mutlu son” ilişkisi üzerine bir inceleme. Çocuk ve Medeniyet. 1(1), 137-150.
Şimşek, T. (2007). Çocuk edebiyatı. 4. Baskı. Konya: Suna Yayınları.
- Şirin, M. R. (1987). Dünya çocuk edebiyatının ana çizgileri. Çocuk edebiyatı yıllığı. Şirin, M.R. (Ed.),
1. Baskı. İstanbul: Gökyüzü Yayınları.
- Şirin, M. R. (Ed.). (1994). 99 soruda çocuk edebiyatı. 1. Baskı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayını.
- Tüfekçi Can, D. (2013). Çocuk edebiyatında dilin ideolojisi: anlatı bilimsel yaklaşım. Dil Araştırmaları.
12, 191-213.
- Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi. (2014). Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı. CVII(756).
- Uğurlu, S. B. (2010). Çocuk edebiyatı eleştirisi. Turkish Studies. 5(3), 1921-1939.
- Uludağ, E. (2009). Çocuk edebiyatı ve klâsik dönem örneğinde Nâbi’nin Hayriyyesi. Turkish Studies,
4(7), 774-795.
- Ulutaş, A. & Kıymaz, M . (2012). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk edebiyatı dersine ilişkin
beklentileri (Adıyaman ili örneği). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 68-80.
- Yaman, E., Çetinkaya Mermer, E. & Mutlugil, S. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin etik
davranışlara ilişkin görüşleri: nitel bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi. 7(17), 93-108.
- Yavuz, D. (2019). Çocuk edebiyatı ve kültürel semboller. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları
Dergisi, 6(4), 175-184.