Dijital çağda çocuklar günlük yaşamlarında ve okullarında basılı metinlerin yanı sıra ekrandan da metinler okumaktadır. Ekranların çocukların akıcı okuma becerilerine etkileri merak konusu olmuştur. Araştırmada ekran ile kâğıt arasındaki farkın yanı sıra metnin doğrusal ve doğrusal olmamasının öğrencilerin akıcı okuma becerilerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeline dayanmaktadır. Çalışma grubunu oluşturan 99 4. sınıf öğrencisi okuma hızlarına göre homojenlik gösteren üç gruba bölünmüştür. Aynı hikâye edici metin, gruplardan birine kâğıt üzerinden, birine ekrandan doğrusal hipermetin, diğerine ise doğrusal olmayan hipermetin türünde okutulmuştur. Grupların doğru okuma, okuma hızı ve prozodi puanlarına ilişkin verilerinin analizi sonucunda metin türlerinin akıcı okuma becerilerinde anlamlı bir farklılık yaratmadığı tespit edilmiştir. Dijital çağın çocuklarının akıcı okuma becerilerinin gelişiminde zayıf -güçlü yanları dikkate alınarak basılı metinlerden ve hipermetinlerden bütüncül bir şekilde yararlanılması önerilmektedir.
Akıcı Okuma Kağıttan Okuma Ekran Okuma Doğrusal Hipermetin Doğrusal Olmayan Hipermetin
In the digital age, children read texts not only in print but also on screens in their daily lives and at school. The impact of screens on children's fluent reading skills has been a subject of interest. This study aims to examine the effects of both the medium (screen vs. paper) and the structure of the text (linear vs. non-linear) on students' fluent reading skills. The research is based on the correlational survey model, one of the quantitative research designs. The study group consisted of 99 fourth-grade students, who were divided into three groups based on their reading speed to ensure homogeneity. The same narrative text was presented to each group in a different format: one group read the text on paper, another read it as a linear hypertext on a screen, and the third group read it as a non-linear hypertext on a screen. Analysis of the data on accuracy, reading speed, and prosody scores revealed that text formats did not create a significant difference in fluent reading skills. Considering both the strengths and weaknesses of digital-age children's fluent reading development, it is recommended that print texts and hypertexts be utilized in an integrated manner.
Fluent Reading Reading from Paper Reading on Screen Linear Hypertext Non-linear Hypertext
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 27 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research