BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Eğitim Tarihi Dersine Yönelik Öğretmen Adaylarının Tutumlarının Ölçülmesi

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 2, 663 - 678, 01.05.2016

Öz

Bu çalışmanın genel amacı öğretmen adaylarının Türk Eğitim Tarihi dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla Likert tipi geçerli ve güvenilir bir tutum ölçeği geliştirmektir. Ölçek geliştirme sürecinde sırasıyla ölçülecek yapının tanımlanması, maddelerin yazılması, gözden geçirilmesi ve deneme formunun oluşturulması aşamasından sonra geçerlik güvenirlik kanıtlarının toplanması adımları izlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda 25 maddeden oluşan dört bileşenli Fayda, İlgi, Önem, Sevgi TETTÖ Türk Eğitim Tarihi Tutum Ölçeği geliştirilmiştir. İkinci düzey doğrulayıcı faktör analizi sonucunda uyum iyiliği değerleri ölçeğin faktör yapısının tutarlı olduğunu ve iyi uyuma sahip olduğunu göstermiştir χ2/sd=1,53; RMSEA=0,05; TLI=0,98; CFI=0,98 . Ölçeğin güvenirliğinin belirlenmesi için hesaplanan Alfa iç tutarlılık katsayılarının ise TETTÖ bileşenleri için .83-.86 arasında değiştiği ölçeğin tamamı için ise .91 olduğu görülmüştür. Tartışma bölümünde elde edilen sonuçlar, öğretmen adayları için geliştirilen diğer derslere yönelik tutum ölçeklerinin faktör yapıları ile karşılaştırmalı olarak tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2015). Türk Eğitim Tarihi M.Ö. 1000-M.S. 2015. (27.Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Arıkan, A., Ünver, Ş., ve Saraç-Süzer, S. H. (2007). Yabanci Dil Eğı tı mı Programlarında Türk Eğı tı m Tarı hi Dersı nı n Önemı ve İçerı ğı ne İlı şkı n Öğrencı Görüşlerı . Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 24–32.
  • Arslan, A. (2012). Yükseköğretimde Türk dili dersine karşı tutum ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(3), 187–202.
  • Aydoslu, U. (2005). Öğretmen Adaylarının Yabancı Dil Olarak İngilizce Dersine İliskin Tutumlarının İncelenmesi (B.E.F. Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta
  • Brown, T. A. (2006). Methodology in the Social Sciences. D. A. Kenny (Ed.), Methodology in the Social Sciences. Guilford Press.
  • Cronbach, L. J. ve Meehl, P. E. (1955). Construct Validity in Psychological Tests. Psychological Bulletin, (52), 281–302.
  • Doğan, İ. (2012). Türk Eğitim Tarihinin Ana Evreleri Kurumlar, Kişiler, Söylemler. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Doğan, N., ve Kara, Y. (2015). How are the Pre-Service Teachers’ Attitude Levels Towards Educational Measurement and Evaluation Course and Does It Differ According to the Demographic Characteristics? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 1191–1195. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.556
  • Duman, T. (1991). Türkiye’de Ortaöğretimde Öğretmen Yetiştirme (Tarihi Gelişimi), İstanbul: MEB Basımevi,.
  • Erden, M. (1995), Öğretmen adaylarının öğretmenlik sertifikası derslerine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11, 99-104
  • Ergün, M. (2008). Cumhuriyet Dönemi Eğitim Tarihi. Türk Eğitim Tarihi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi. Cilt 6 Sayı 12. s. 321-348
  • Fırat-Durdukoca, Ş. (2015). Özel Eğitim Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Turkish Studies, 10(11), 651–666. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8451
  • Güçlü, M. ve Bozgeyikli, H. (2016). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Tarihi Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Tarih Okulu Dergisi, 9(1), 401–415.
  • Gömleksiz, N. (2003). İngilizce Duyuşsal Alana İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1), 215-226.
  • Güven, İ. (2014). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Harrington, D. (2009). Confirmatory Factor Analysis. New York: Oxford University Press.
  • Hooper, D., Coughlan, J., ve Mullen, M. (2008). Structural Equation Modelling : Guidelines for Determining Model Fit Structural equation modelling : guidelines for determining model fit, 6(1), 53–60.
  • Horzum, M. B., ve Bektaş, M. (2012). Otantik Öğrenmenin Topluma Hizmet Uygulamaları Dersini Alan Öğretmen Adaylarının Derse Yönelik Tutum ve Memnuniyetine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 341–360.
  • Hu, L.T. ve Bentler, P.M. (1999), Cutoff Criteria for Fit Indexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives, Structural Equation Modeling, 6 (1), 1-55. http://dx.doi.org/10.1080/10705519909540118
  • Kan, A., ve Akbaş, A. (2005). Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227– 237.
  • Karaca, E. (2004). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirme. In XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet Döneminde Dal Öğretmeni Yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt 35 Sayı 1-2. s. 1-14.
  • Kenar, İ., ve Balcı, M. (2012). Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme: İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 201–2010.
  • Kılınç, A. ve Salman, S. (2007). Okul Deneyimi Derslerine Yönelik Geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 23–35.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A., ve Yeşil, R. (2011). Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 10(3), 961–973.
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006-2007 Öğretim Yılında Uygulanmaya Başlanan Öğretmen Yetiştirme Lisans Programlarının Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 5(2), 203-218
  • Öksüzoğlu, A. F. (2004). Eğitim Tarihi Temelleri. Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Pehlivan, H. (1994). Eğitim Bilimleri Öğrencilerinin Öğrenim Gördükleri Bölüme Yönelik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 49-53.
  • Stanford, M. (1996). A Companion To The Study of History. (Third edition). Massachusetts: Blackwell Publisher.
  • Şahin, M., Ellez, M., ve Günter, T. (2007). Türk Eğitim Tarihi Dersine İlişkin Öğrencilerin Algı ve Beklentileri. XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 1-3 Ekim. İzmir.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics (4th ed.). MA: Allyn ve Bacon.
  • Tavşancıl , E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
  • Ülgen, G. (1996). Eğitim psikolojisi. Ankara: Lazer Ofset.
  • Yılman, M. (2006). Eğitim Tarihi Temelleri. Eğitim Bilimlerine Giriş. Ankara: Pegema Yayıncılık.

Measuring the Attitudes of Pre-Service Teachers towards the History of Turkish Education Course

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 2, 663 - 678, 01.05.2016

Öz

The purpose of this study is to develop a valid and reliable Likert-type scale which will reveal the attitudes of pre-service teachers towards the History of Turkish Education course. Defining the structure which to be measured, writing the items, reviewing, preparing the draft form, and collecting validity and reliability evidences are the steps followed respectively to develop the scale. At the end of the analyses, a scale consisting of 25 items with 4 components i.e. benefit, interest, importance, love was developed. It was named as Attitude Scale Regarding the History of Turkish Education ASHTE . At the end of the second-order confirmatory factor analysis, the goodness of fit values indicated the scale to have a consistent structure and a good fit χ 2 /sd=1.53; RMSEA=0.05; TLI=0.98; CFI=0.98 . Alpha internal consistency coefficients were calculated to reveal the reliability of the scale. These coefficients ranged between .83 to .86 for the components of ASHTE. However, the coefficient for the entire scale was found to be .91. In the discussion section, the obtained results were discussed comparatively with the factor structures of other scales developed for pre-service teachers in relation to other courses.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2015). Türk Eğitim Tarihi M.Ö. 1000-M.S. 2015. (27.Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Arıkan, A., Ünver, Ş., ve Saraç-Süzer, S. H. (2007). Yabanci Dil Eğı tı mı Programlarında Türk Eğı tı m Tarı hi Dersı nı n Önemı ve İçerı ğı ne İlı şkı n Öğrencı Görüşlerı . Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 24–32.
  • Arslan, A. (2012). Yükseköğretimde Türk dili dersine karşı tutum ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(3), 187–202.
  • Aydoslu, U. (2005). Öğretmen Adaylarının Yabancı Dil Olarak İngilizce Dersine İliskin Tutumlarının İncelenmesi (B.E.F. Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta
  • Brown, T. A. (2006). Methodology in the Social Sciences. D. A. Kenny (Ed.), Methodology in the Social Sciences. Guilford Press.
  • Cronbach, L. J. ve Meehl, P. E. (1955). Construct Validity in Psychological Tests. Psychological Bulletin, (52), 281–302.
  • Doğan, İ. (2012). Türk Eğitim Tarihinin Ana Evreleri Kurumlar, Kişiler, Söylemler. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Doğan, N., ve Kara, Y. (2015). How are the Pre-Service Teachers’ Attitude Levels Towards Educational Measurement and Evaluation Course and Does It Differ According to the Demographic Characteristics? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 1191–1195. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.556
  • Duman, T. (1991). Türkiye’de Ortaöğretimde Öğretmen Yetiştirme (Tarihi Gelişimi), İstanbul: MEB Basımevi,.
  • Erden, M. (1995), Öğretmen adaylarının öğretmenlik sertifikası derslerine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11, 99-104
  • Ergün, M. (2008). Cumhuriyet Dönemi Eğitim Tarihi. Türk Eğitim Tarihi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi. Cilt 6 Sayı 12. s. 321-348
  • Fırat-Durdukoca, Ş. (2015). Özel Eğitim Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Turkish Studies, 10(11), 651–666. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8451
  • Güçlü, M. ve Bozgeyikli, H. (2016). Öğretmen Adaylarının Türk Eğitim Tarihi Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Tarih Okulu Dergisi, 9(1), 401–415.
  • Gömleksiz, N. (2003). İngilizce Duyuşsal Alana İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1), 215-226.
  • Güven, İ. (2014). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Harrington, D. (2009). Confirmatory Factor Analysis. New York: Oxford University Press.
  • Hooper, D., Coughlan, J., ve Mullen, M. (2008). Structural Equation Modelling : Guidelines for Determining Model Fit Structural equation modelling : guidelines for determining model fit, 6(1), 53–60.
  • Horzum, M. B., ve Bektaş, M. (2012). Otantik Öğrenmenin Topluma Hizmet Uygulamaları Dersini Alan Öğretmen Adaylarının Derse Yönelik Tutum ve Memnuniyetine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 341–360.
  • Hu, L.T. ve Bentler, P.M. (1999), Cutoff Criteria for Fit Indexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives, Structural Equation Modeling, 6 (1), 1-55. http://dx.doi.org/10.1080/10705519909540118
  • Kan, A., ve Akbaş, A. (2005). Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227– 237.
  • Karaca, E. (2004). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirme. In XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet Döneminde Dal Öğretmeni Yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt 35 Sayı 1-2. s. 1-14.
  • Kenar, İ., ve Balcı, M. (2012). Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme: İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 201–2010.
  • Kılınç, A. ve Salman, S. (2007). Okul Deneyimi Derslerine Yönelik Geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 23–35.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A., ve Yeşil, R. (2011). Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 10(3), 961–973.
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006-2007 Öğretim Yılında Uygulanmaya Başlanan Öğretmen Yetiştirme Lisans Programlarının Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 5(2), 203-218
  • Öksüzoğlu, A. F. (2004). Eğitim Tarihi Temelleri. Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Pehlivan, H. (1994). Eğitim Bilimleri Öğrencilerinin Öğrenim Gördükleri Bölüme Yönelik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 49-53.
  • Stanford, M. (1996). A Companion To The Study of History. (Third edition). Massachusetts: Blackwell Publisher.
  • Şahin, M., Ellez, M., ve Günter, T. (2007). Türk Eğitim Tarihi Dersine İlişkin Öğrencilerin Algı ve Beklentileri. XVIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. 1-3 Ekim. İzmir.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics (4th ed.). MA: Allyn ve Bacon.
  • Tavşancıl , E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
  • Ülgen, G. (1996). Eğitim psikolojisi. Ankara: Lazer Ofset.
  • Yılman, M. (2006). Eğitim Tarihi Temelleri. Eğitim Bilimlerine Giriş. Ankara: Pegema Yayıncılık.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Selman Tunay Kamer

Ahmet Salih Şimşek

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kamer, S. T., & Şimşek, A. S. (2016). Türk Eğitim Tarihi Dersine Yönelik Öğretmen Adaylarının Tutumlarının Ölçülmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 663-678.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124