BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN TUTUMLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİNE VE AKADEMİK BAŞARILARINA GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2012, Cilt: 13 Sayı: 3, 283 - 297, 01.08.2012

Öz

Öğrenme, kişilerin doğumundan ölümüne kadar, yaşamlarının bütün dönemlerini kapsayan bir süreçtir. Bu nedenle insanlar sürekli öğrenmeye açık olmalı, öğrenmeye karşı olumlu tutumlar geliştirmeye çalışmalı ve böylece yaşamı boyunca karşılaştıkları sorunları çözebilmek için öğrenmeye karşı bir kaygı durumu yaşamaktan da uzak olmalıdır. Bu çalışmanın amacı, eğitim fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği, İlköğretim Matematik Öğretmenliği ve Türkçe Öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarını öğretmenlik mesleğini tercih etme nedeni ve akademik başarı değişkenlerine göre incelemektir. Çalışmanın araştırma grubunu eğitim fakültesinde öğrenim gören 200 öğretmen adayı oluşturmuştur. Mevcut durumun betimlenmesine yönelik olarak gerçekleştirilen araştırmada tarama modeli kullanılmış olup öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarını belirlemek için “Öğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, öğretmenlik mesleğini içsel nedenlerin etkisi ile tercih eden öğretmen adaylarının öğrenmeye daha açık, öğrenmeye ilişkin beklentilerinin daha yüksek düzeyde ve öğrenmeye ilişkin kaygılarının ise daha düşük düzeyde olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Akbaş, O. ve Özdemir, S. M. (2002). Avrupa birliğinde yaşam boyu öğrenme. Milli Eğitim Dergisi, 155-156, 112-126.
  • Altunsoy, S., Çimen, O., Gökmen, A. ve Ekici, E. (2011). An analysis of candidate teachers’ attitudes towards learning, Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2564-2568.
  • Anderson L. W. (1988). “Attitudes and their measurement”. In Keeves, J. P. (Ed.), Educational research, methodology and measurement: An international handbook (pp. 421-426). New York: Pergamon Press.
  • Baltaş, A. (2002). Ekip çalışması ve liderlik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bentley, J. (2003). İnsanlan motive etme. (Çeviren: Onur YILDIRIM). İstanbul: Hayat Yayınevi.
  • Boz, Y. ve Boz, N. (2008). Kimya ve matematik öğretmen adaylarının öğretmen olma nedenleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 137-144.
  • Bråten, I., & Strİmsİ, H. I. (2006). Epistemological beliefs, interest, and gender as predictors of internet based learning activities, Computer in Human Behavior, 22, 1027-1042.
  • Chang, C. P., & Teng, S. F. (2009). Overview of continuation vocational high school students’ learning attitudes and disturbances. The Journal of International Management Studies, 4(1), 41-49.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Çermik, H., Doğan, B. ve Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 201-212.
  • Duarte, A. M. (2007). Conceptions of learning and approaches to learning in Portuguese students, Higher Education, 54(6), 781-794.
  • Eagly, A. H., & Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes. Fort Worth, TX: Harcourt Brace Jovanovich.
  • Elliot, A. J., & Church, M. A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 218- 232.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Freedman, M. P. (1997). Relationship among laboratory instruction, attitude toward science, and achievement in science knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 34(4), 343-357.
  • Gagne, R. M. (1985). The contitions of learning. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Gordon, T. (2003). Çocukta iç disiplin mi? dış disiplin mi? İstanbul: Sistem Yayınevi.
  • Gündoğan, N. (2003). Avrupa Birliği’ne üye ülkelerde bir istihdam politikası aracı olarak yaşam boyu öğrenme ve bazı örnek program ve uygulamalar. Kamu-İş İş Hukuku ve İktisat Dergisi,7(2).
  • Hill, K. T., & Wigfield, A. (1984). Test anxiety: A major educational problem and what can be done about it. Elementary School Journal, 85, 105-126.
  • Kara, A. (2009). The effect of a ‘learning theories’ unit on students’ attitudes toward learning. Australian Journal of Teacher Education, 34(3), 100-113.
  • Kara, A. (2010). Öğrenmeye ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 49-62.
  • Lin, T. J., Deng, F., Chai, C. S., & Tsai, C. C. (2012). High school students’ scientific epistemological beliefs, motivation in learning science, and their relationships: A comparative study within the Chinese culture. International Journal of Educational Development, Article in Press
  • Low, E. L., Lim, S. K., Ching, A., & Goh, K. C. (2011). Pre-service teachers' reasons for choosing teaching as a career in Singapore. Asia Pacific Journal of Education, 31(2), 195-210.
  • Miquelon, M., Knäuper, B., & Vallerand R. J. (2012). Motivation and goal attainment. The role of compensatory beliefs, Appetite, 58, 608–615.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve eğitim bilimleri sözlüğü, İstanbul: MEB Yayınları.
  • Özbek, R. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine tercih etmelerinde kişisel, ekonomik ve sosyal faktörlerin etkililik derecesine ilişkin algıları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 145-159.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
  • Thompson, T. L., & Mintzes, J. J. (2002). Cognitive structure and the affective domain: on knowing and feeling in biology. International Journal of ScienceEducation, 24(6), 645-660.
  • Uittoa, A., & Saloranta, S. (2010). The relationship between secondary school students’ environmental and human values, attitudes, interests and motivations, Procedia Socialand Behavioral Sciences, 9, 1866-1872.
  • Wafaa S., & Yaseen, A. (2011). Factors influencing Kuwaiti student teachers' choice of teaching as a profession. College Student Journal, 1, 667-680.
  • Weaver, G. C. (1998). Strategies in K-12 science instruction to promote conceptual Change. Science Education, 82(4), 455-472.
  • Wentzel, K. R., & Wigfield, A. (1998). Academic and social motivational influences on students' academic performance. Educational Psychology Review, 10, 155-173.
  • Wittrock, M. C. (1992). Generative learning processes of the brain. Educational Psychologist, 27(4), 531-541.

Analysis of Attitudes of Preservice Teachers towards Learning According to the Reasons for Choosing the Teaching Profession and their Academic Achivements

Yıl 2012, Cilt: 13 Sayı: 3, 283 - 297, 01.08.2012

Öz

Learning is a process that covers all periods of individuals’ lives. Therefore, people should always be receptive to learning, try to develop positive attitudes towards learning and thus be without concerns about learning when they want to solve problems that they encounter during their lives. The purpose of this study is to investigate the attitudes of student teachers receiving education at Education Faculty, in the departments of Computer and Teaching Technologies Teaching, Primary Education Mathematics Teaching and Turkish Teaching about learning according to the variables of the reason for preferring the teaching profession and academic achievement. The research group of the study consists of 200 student teachers receiving education at the education faculty. The survey model was used in the present study, which was intended to describe the current situation, and in order to determine student teachers’ attitudes about learning, “Attitude Scale for Learning” was used. The findings of this study indicate that student teachers who preferred the teaching profession under the influence of internal reasons are more open to learning, have higher levels of expectations from learning and have lower anxiety concerning learning

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Akbaş, O. ve Özdemir, S. M. (2002). Avrupa birliğinde yaşam boyu öğrenme. Milli Eğitim Dergisi, 155-156, 112-126.
  • Altunsoy, S., Çimen, O., Gökmen, A. ve Ekici, E. (2011). An analysis of candidate teachers’ attitudes towards learning, Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2564-2568.
  • Anderson L. W. (1988). “Attitudes and their measurement”. In Keeves, J. P. (Ed.), Educational research, methodology and measurement: An international handbook (pp. 421-426). New York: Pergamon Press.
  • Baltaş, A. (2002). Ekip çalışması ve liderlik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bentley, J. (2003). İnsanlan motive etme. (Çeviren: Onur YILDIRIM). İstanbul: Hayat Yayınevi.
  • Boz, Y. ve Boz, N. (2008). Kimya ve matematik öğretmen adaylarının öğretmen olma nedenleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 137-144.
  • Bråten, I., & Strİmsİ, H. I. (2006). Epistemological beliefs, interest, and gender as predictors of internet based learning activities, Computer in Human Behavior, 22, 1027-1042.
  • Chang, C. P., & Teng, S. F. (2009). Overview of continuation vocational high school students’ learning attitudes and disturbances. The Journal of International Management Studies, 4(1), 41-49.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Çermik, H., Doğan, B. ve Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 201-212.
  • Duarte, A. M. (2007). Conceptions of learning and approaches to learning in Portuguese students, Higher Education, 54(6), 781-794.
  • Eagly, A. H., & Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes. Fort Worth, TX: Harcourt Brace Jovanovich.
  • Elliot, A. J., & Church, M. A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 218- 232.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Freedman, M. P. (1997). Relationship among laboratory instruction, attitude toward science, and achievement in science knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 34(4), 343-357.
  • Gagne, R. M. (1985). The contitions of learning. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Gordon, T. (2003). Çocukta iç disiplin mi? dış disiplin mi? İstanbul: Sistem Yayınevi.
  • Gündoğan, N. (2003). Avrupa Birliği’ne üye ülkelerde bir istihdam politikası aracı olarak yaşam boyu öğrenme ve bazı örnek program ve uygulamalar. Kamu-İş İş Hukuku ve İktisat Dergisi,7(2).
  • Hill, K. T., & Wigfield, A. (1984). Test anxiety: A major educational problem and what can be done about it. Elementary School Journal, 85, 105-126.
  • Kara, A. (2009). The effect of a ‘learning theories’ unit on students’ attitudes toward learning. Australian Journal of Teacher Education, 34(3), 100-113.
  • Kara, A. (2010). Öğrenmeye ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 49-62.
  • Lin, T. J., Deng, F., Chai, C. S., & Tsai, C. C. (2012). High school students’ scientific epistemological beliefs, motivation in learning science, and their relationships: A comparative study within the Chinese culture. International Journal of Educational Development, Article in Press
  • Low, E. L., Lim, S. K., Ching, A., & Goh, K. C. (2011). Pre-service teachers' reasons for choosing teaching as a career in Singapore. Asia Pacific Journal of Education, 31(2), 195-210.
  • Miquelon, M., Knäuper, B., & Vallerand R. J. (2012). Motivation and goal attainment. The role of compensatory beliefs, Appetite, 58, 608–615.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve eğitim bilimleri sözlüğü, İstanbul: MEB Yayınları.
  • Özbek, R. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine tercih etmelerinde kişisel, ekonomik ve sosyal faktörlerin etkililik derecesine ilişkin algıları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 145-159.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
  • Thompson, T. L., & Mintzes, J. J. (2002). Cognitive structure and the affective domain: on knowing and feeling in biology. International Journal of ScienceEducation, 24(6), 645-660.
  • Uittoa, A., & Saloranta, S. (2010). The relationship between secondary school students’ environmental and human values, attitudes, interests and motivations, Procedia Socialand Behavioral Sciences, 9, 1866-1872.
  • Wafaa S., & Yaseen, A. (2011). Factors influencing Kuwaiti student teachers' choice of teaching as a profession. College Student Journal, 1, 667-680.
  • Weaver, G. C. (1998). Strategies in K-12 science instruction to promote conceptual Change. Science Education, 82(4), 455-472.
  • Wentzel, K. R., & Wigfield, A. (1998). Academic and social motivational influences on students' academic performance. Educational Psychology Review, 10, 155-173.
  • Wittrock, M. C. (1992). Generative learning processes of the brain. Educational Psychologist, 27(4), 531-541.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ahmet Oğuz Aktürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aktürk, A. O. (2012). ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRENMEYE İLİŞKİN TUTUMLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ TERCİH ETME NEDENLERİNE VE AKADEMİK BAŞARILARINA GÖRE İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 283-297.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124