BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DEKİ ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDA UYGULANAN FEN ÖĞRETİM PROGRAMLARININ ANALİZİ: MODERN FEN ÖĞRETİM PROGRAMI UYGULAMALARI

Yıl 2005, Cilt: 6 Sayı: 2, 33 - 51, 01.05.2005

Öz

Bu çalışmada, Türkiye’de etkili fen öğretimi için gerçekleştirilen program geliştirme çalışmalarının, ortaöğretim düzeyindeki uygulamalarına yer verilmiştir. 1950’li yıllarda bir çok ülkenin eğitim sisteminde yenileşmeye gittiği dönemlerde geliştirilen ve Türkiye’de de uygulaması yapılan modern fen öğretim programlarının özellikleri açıklanmış, getirilen yenilikler belirtilmiştir. Dönemin program geliştirme çalışmaları ve programın uygulaması sırasındaki problemler analiz edilmiş, böylece hazırlanacak programlar için, belirlenen sorunların giderilmesine yönelik ne gibi çalışmaların yapılması gerektiği açıklanmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından, günümüzdeki program geliştirme çalışmalarına değinilerek, hazırlanacak fen öğretim programlarının verimli bir biçimde uygulanması için gerekli olabilecek çözüm önerilerine yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, H., 1968, “Son Yıllarda Matematik Öğretimindeki Değişmeler ve Ülkemizdeki Bugünkü Durum.” Ortaöğretimde Fen Öğretimi Sempozyumu. Ankara: TÜBİTAK Bilim Adamı Yetiştirme Grubu Yayınları.
  • Alpaut, O., 1984, “Fen Öğretimi Nasıl Verimli ve İşlevsel Duruma Getirilebilir?” Fen Öğretimi ve Sorunları Sempozyumu. Ankara.
  • Bayın, Ö., 1968, “Son Yıllarda Kimya Öğretimindeki Değişmeler ve Ülkemizdeki Bugünkü Durum.” Ortaöğretimde Fen Öğretimi Sempozyumu. Ankara: TÜBİTAK Bilim Adamı Yetiştirme Grubu Yayınları.
  • Breederman, T.,1983, “Effects Of Activity- Based Elementary Science On Student Outcomes: A Quantitative Synthesis” .Review of Educatioanal Research. 53, (4), 499-518.
  • Çağlayan, H., 1961, Okullarda Modern Fizik Öğretimi. Ankara: Arı Matbaası.
  • Çepni, S., Küçük, M., ve Bacanak, A.,2003, “Bütünleştirici Öğrenme Yaklaşımına Uygun Bir Öğretmen Rehber Materyal Geliştirme Çalışması: Hareket ve Kuvvet.” XII. Eğitim Bilimleri Kongresi, Antalya.
  • Çilenti, K, 1988, Fen Bilgisi Öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Demirbaş, M., 2001, Türkiye’de Etkili Fen Öğretimi İçin 1960-1980 Yılları Arasında Geliştirilen Fen Öğretim Programlarının İncelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Demirbaş, M., ve Yağbasan, R., 2003, “Fen Bilgisi Öğretiminde Öğretmen Kılavuz Kitaplarının Önemi ve Öğretimdeki Yeri Üzerine Bir İnceleme.” Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 4, (1). 167- 180.
  • Durusoy, M., 1984, “Fen Öğretiminde Karşılaşılan Başlıca Sorunlar ve Nedenleri.” Fen Öğretimi ve Sorunları Sempozyumu. Ankara.
  • E. De Boer, G., 1991, A History of Ideas in Science Education. New York: Teachers College Press.
  • Genç, H., ve Küçük, M., 2003, “Öğrenci Merkezli Fen Bilgisi Öğretim Programının Uygulanması Üzerine Bir Durum Tespit Çalışması.” XII. Eğitim Bilimleri Kongresi. Antalya.
  • Gözütok, F. D., 2003, “Türkiye’de Program Geliştirme Çalışmaları.” Milli Eğitim Dergisi, n:160.
  • Gücüm, B., ve Kaptan, F., 1992, “Dünden Bugüne İlköğretim Fen Bilgisi Programları ve Öğretim.” H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi. 8, 249-258.
  • Kelly, M. P.,& Staver, J. R., 2005, “A Case Study Of One School System’s Adoptation And Implementation Of An Elementary Science Program.” Journal Of Research In Science Teaching. 40, (1), 25-52.
  • Koca, M., 1974, “Cumhuriyet Döneminde Fen Bilimleri.”Atatürk Üniversitesi Yayınları. 2, 149-157.
  • McGee, S. M., 1996, Submitted To The Graduate School In Partial Fulfillment Of The Requirements. Northwestern University, İllinois, Unpublihed Doctoral Dissertation.
  • MEB, 1995, 1923-1983 Yıllarında Talim ve Terbiye Kurulu Çalışmaları. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, 1997, YÖK Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, İlköğretim Fen Öğretimi. Ankara.
  • MEB, 2004, Program Geliştirme Modeli, Retrieved July 10, 2004 (de İndirildi) from the World Wide Web: http://www.meb.gov.tr
  • National Research Council (NRC), 1996, National Science Education Standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • Okay, S., 1968, “Son Yıllarda Biyoloji Öğretimindeki Değişmeler ve Ülkemizdeki Bugünkü Durum.” Ortaöğretimde Fen Öğretimi Sempozyumu. Ankara: TÜBİTAK Bilim Adamı Yetiştirme Grubu Yayınları.
  • Pea, R.D., 1993, “Distributed Multimedia Learning Environments: The Collaborative Visualization Project.” Communications Of The ACM. 36, 5, 60-63.
  • Schaefer, D.A., 1988, “Plaudits For PSSC Physics.” Physics Today. April, 131- 132.
  • Selvi, K., 1996, Fen Lisesi, Fen ve Matematik Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi.Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Soylu, H., 1984, “Fen Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar.” Fen Öğretimi ve Sorunları Sempozyumu. Ankara.
  • Şenvar, C., 1968, “Fen Lisesi Projesindeki Temel Amaçlar ve İlk Uygulama.” Ortaöğretimde Fen Öğretimi Sempozyumu. Ankara: TÜBİTAK Bilim Adamı Yetiştirme Grubu Yayınları.
  • Turgut, M.F., 1970, Kimya Öğretiminde Yeni Düşünüş. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Varış, F, 1994, Eğitimde Program Geliştirme, Teori ve Teknikler. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Yiğit, N., Akdeniz, A.R., 1999, “Fizik Öğretimi İçin Öğretmen Rehber Materyallerinin Geliştirilmesi.” IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.

ANALYSIS OF SCIENCE CURRICULUMS APPLIED AT HIGH SCHOOLS IN TURKEY: MODERN SCIENCE CURRICULUM APPLICATIONS

Yıl 2005, Cilt: 6 Sayı: 2, 33 - 51, 01.05.2005

Öz

In this study, curriculum development studies to achieve effective science teaching at the secondary level are examined. The characteristics of modern science teaching curriculums which have been developed at 1950’s that many countries renewed their educational systems are examined and the renewals are defined. The curriculum development studies of that period and the problems encountered while applying the curriculum are analized, thus, the kind of studies which must be done to eliminate the problems are identified. By examining the curriculum development studies which are held by Ministry of National Education, some useful suggestions for productive application of science teaching curriculums are explained

Kaynakça

  • Acar, H., 1968, “Son Yıllarda Matematik Öğretimindeki Değişmeler ve Ülkemizdeki Bugünkü Durum.” Ortaöğretimde Fen Öğretimi Sempozyumu. Ankara: TÜBİTAK Bilim Adamı Yetiştirme Grubu Yayınları.
  • Alpaut, O., 1984, “Fen Öğretimi Nasıl Verimli ve İşlevsel Duruma Getirilebilir?” Fen Öğretimi ve Sorunları Sempozyumu. Ankara.
  • Bayın, Ö., 1968, “Son Yıllarda Kimya Öğretimindeki Değişmeler ve Ülkemizdeki Bugünkü Durum.” Ortaöğretimde Fen Öğretimi Sempozyumu. Ankara: TÜBİTAK Bilim Adamı Yetiştirme Grubu Yayınları.
  • Breederman, T.,1983, “Effects Of Activity- Based Elementary Science On Student Outcomes: A Quantitative Synthesis” .Review of Educatioanal Research. 53, (4), 499-518.
  • Çağlayan, H., 1961, Okullarda Modern Fizik Öğretimi. Ankara: Arı Matbaası.
  • Çepni, S., Küçük, M., ve Bacanak, A.,2003, “Bütünleştirici Öğrenme Yaklaşımına Uygun Bir Öğretmen Rehber Materyal Geliştirme Çalışması: Hareket ve Kuvvet.” XII. Eğitim Bilimleri Kongresi, Antalya.
  • Çilenti, K, 1988, Fen Bilgisi Öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Demirbaş, M., 2001, Türkiye’de Etkili Fen Öğretimi İçin 1960-1980 Yılları Arasında Geliştirilen Fen Öğretim Programlarının İncelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Demirbaş, M., ve Yağbasan, R., 2003, “Fen Bilgisi Öğretiminde Öğretmen Kılavuz Kitaplarının Önemi ve Öğretimdeki Yeri Üzerine Bir İnceleme.” Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 4, (1). 167- 180.
  • Durusoy, M., 1984, “Fen Öğretiminde Karşılaşılan Başlıca Sorunlar ve Nedenleri.” Fen Öğretimi ve Sorunları Sempozyumu. Ankara.
  • E. De Boer, G., 1991, A History of Ideas in Science Education. New York: Teachers College Press.
  • Genç, H., ve Küçük, M., 2003, “Öğrenci Merkezli Fen Bilgisi Öğretim Programının Uygulanması Üzerine Bir Durum Tespit Çalışması.” XII. Eğitim Bilimleri Kongresi. Antalya.
  • Gözütok, F. D., 2003, “Türkiye’de Program Geliştirme Çalışmaları.” Milli Eğitim Dergisi, n:160.
  • Gücüm, B., ve Kaptan, F., 1992, “Dünden Bugüne İlköğretim Fen Bilgisi Programları ve Öğretim.” H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi. 8, 249-258.
  • Kelly, M. P.,& Staver, J. R., 2005, “A Case Study Of One School System’s Adoptation And Implementation Of An Elementary Science Program.” Journal Of Research In Science Teaching. 40, (1), 25-52.
  • Koca, M., 1974, “Cumhuriyet Döneminde Fen Bilimleri.”Atatürk Üniversitesi Yayınları. 2, 149-157.
  • McGee, S. M., 1996, Submitted To The Graduate School In Partial Fulfillment Of The Requirements. Northwestern University, İllinois, Unpublihed Doctoral Dissertation.
  • MEB, 1995, 1923-1983 Yıllarında Talim ve Terbiye Kurulu Çalışmaları. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, 1997, YÖK Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, İlköğretim Fen Öğretimi. Ankara.
  • MEB, 2004, Program Geliştirme Modeli, Retrieved July 10, 2004 (de İndirildi) from the World Wide Web: http://www.meb.gov.tr
  • National Research Council (NRC), 1996, National Science Education Standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • Okay, S., 1968, “Son Yıllarda Biyoloji Öğretimindeki Değişmeler ve Ülkemizdeki Bugünkü Durum.” Ortaöğretimde Fen Öğretimi Sempozyumu. Ankara: TÜBİTAK Bilim Adamı Yetiştirme Grubu Yayınları.
  • Pea, R.D., 1993, “Distributed Multimedia Learning Environments: The Collaborative Visualization Project.” Communications Of The ACM. 36, 5, 60-63.
  • Schaefer, D.A., 1988, “Plaudits For PSSC Physics.” Physics Today. April, 131- 132.
  • Selvi, K., 1996, Fen Lisesi, Fen ve Matematik Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi.Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Soylu, H., 1984, “Fen Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar.” Fen Öğretimi ve Sorunları Sempozyumu. Ankara.
  • Şenvar, C., 1968, “Fen Lisesi Projesindeki Temel Amaçlar ve İlk Uygulama.” Ortaöğretimde Fen Öğretimi Sempozyumu. Ankara: TÜBİTAK Bilim Adamı Yetiştirme Grubu Yayınları.
  • Turgut, M.F., 1970, Kimya Öğretiminde Yeni Düşünüş. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Varış, F, 1994, Eğitimde Program Geliştirme, Teori ve Teknikler. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Yiğit, N., Akdeniz, A.R., 1999, “Fizik Öğretimi İçin Öğretmen Rehber Materyallerinin Geliştirilmesi.” IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Murat Demirbaş

Rahmi Yağbasan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demirbaş, M., & Yağbasan, R. (2005). TÜRKİYE’DEKİ ORTAÖĞRETİM KURUMLARINDA UYGULANAN FEN ÖĞRETİM PROGRAMLARININ ANALİZİ: MODERN FEN ÖĞRETİM PROGRAMI UYGULAMALARI. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 33-51.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124