Bu araştırmada, uygulamalı bilim eğitimine yönelik hizmet içi
eğitime katılan fen bilimleri öğretmenlerinin araştırma-sorgulamaya dayalı
öğretim göz önünde bulundurularak öğretim yaklaşımı tercihleriyle ilgili
görüşlerinin nedenleriyle birlikte ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmanın
örneklemini, Ege Bölgesi’nde yer alan 7 farklı ilden 21 fen bilimleri öğretmeni
oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler nicel ve nitel araştırma
yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma yönteme göre değerlendirilmiştir.
Öğretmenlerin öğretim yaklaşımı eğilimleri kursun başında uygulanan POSTT-TR
ölçeğinin değerlendirilmesi ile belirlenmiştir. Daha sonra görüşmeler
düzenlenerek öğretmenlerin öğretim yaklaşımı tercihlerine yönelik daha
ayrıntılı bilgiye sahip olunmuştur. Bulgular kursa katılan öğretmenlerin araştırmacı-sorgulayıcı
öğretim yaklaşımını doğrudan öğretim yaklaşımına oranla daha çok tercih
ettiklerini göstermektedir. Ancak, öğretmenlerin sınıf içi uygulamalarda
çeşitli nedenlerle araştırmacı-sorgulayıcı öğretim yaklaşımını yeterince
kullanamadıkları saptanmıştır. Bu durumun ortaya çıkmasını sağlayan nedenlerin
başında öğrencilerin merkezi ortaöğretim kurumları yerleştirme sınavına
hazırlanma sürecinden kaynaklanan zaman sınırlılığı ve araç-gereç eksikliği yer
almaktadır. Öğretmenler uygulamalı bilim eğitimi kursunun sonunda iyi bir ön
hazırlık ve seçilen etkili aktivite ya da etkinliklerle araştırma-sorgulamaya
dayalı öğretimden daha çok faydalanabileceklerini anlamışlardır. Ayrıca,
öğretmenlerin araştırma ve sorgulamaya dayalı öğretimle ilgili teorik
bilgilerini farklı fen konularında uygulayarak pekiştirmeleri gerektiği sonucuna
ulaşılmıştır.
Fen bilimleri eğitimi hizmet içi eğitim öğretim yaklaşımları öğretmen mesleki gelişimi pedagojik oryantasyon.
In this
study, it is aimed to reveal science teachers’ instructional approach
preferences considering inquiry-based teaching with their reasons who have
participated in-service teacher training program towards applied science
education. 21 science teachers from 7 different cities of Aegean Region
constitute the sample of the study. The data obtained in the study were
evaluated according to the mixed methods in which quantitative and qualitative
research methods were used together. Teachers' instructional approach
tendencies were determined by evaluating the POSTT-TR instrument at the
beginning of the course. Then, interviews were held to get more detailed
information about teachers' preferences for instructional approach. The
findings indicate that the teachers who participated in the course prefer
inquiry-based instructional approach more than direct instructional approach.
However, it has been realized that teachers are not able to use inquiry-based
instructional approach adequately in actual classroom practices for various
reasons. The leading reasons are time limitation depends on central secondary
education placement examination preparation and lack of materials. At the end
of the applied science education course, the teachers recognized that they are
able to benefit from more inquiry-based teaching with a good preliminary preparation
and selected effective activities or experiments. In addition, it is concluded
that teachers should apply their theoretical knowledge about inquiry-based
teaching in various science concepts practices.
Science education in-service teacher training instructional approaches teacher profession-al development pedagogical orientation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 23 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |